תפריט עמוד

כן לרכבת לאילת, לא לתוואי הרסני לסביבה

תוואי הרכבת לאילת שאושר לאחרונה יעבור בלב נופי הנגב הבראשיתיים ועלול לפגוע אנושות בחי ובצומח. יש חלופה ירוקה, וגם סרטון המראה למה היא עדיפה

תוואי מסילת רכבת לאילת, שאושר לאחרונה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, הרסני לטבע ולנופי הנגב, כך אומרים במשרד להגנת הסביבה וברשות הטבע והגנים. מלבד נופים פתוחים, הנגב הוא גם בית לבעלי חיים רבים ומפלט אחרון למטיילים החפצים להתחבר לפשטות וליופי הבראשיתי של הוואדיות, גבעות הסלע הרכות והמכתשים הייחודיים. אם המסילה תעבור בתוואי שהציעה חברת "נתיבי ישראל" ואשר אושר, כל אלה עלולים להיפגע אנושות.

לא כל תוואי המסילה שרוי במחלוקת – הקטעים שבין באר שבע לדימונה ובין חצבה לאילת אושרו ללא הסתייגויות. החלק הבעייתי הוא זה שבין דימונה לחצבה: על פי ההצעה שאושרה, בשטח בו תרד המסילה מאזור ממשית לכביש הערבה – מרחק של כ-40 ק"מ – ייחצבו הרים, יוקמו סוללות גבוהות ויבנו גדרות אשר יחתכו את שטחי המחייה של בעלי החיים. בנוסף, מחנות העבודה יהיו ממש בלב הטבע הבלתי מופרע של מישור ימין.

תאווי המסילה שנבחר עובר דרך אזור המחייה של בעלי חיים מדבריים רבים

בחלופה הירוקה שמציעים המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, בשטח הרגיש המסילה תעבור במנהרה תת קרקעית ארוכה, אשר תותיר את פני השטח המדבריים ללא שינוי. מחנות העבודה יוקמו בשני קצוות המנהרה, באזור מפעלי הכרייה באורון ובצין, וכך לא ייפגעו ערכי הטבע. חלופת המנהרות אמנם תייקר את הפרויקט, אולם החלופה החסכונית יותר תעלה בסופו של דבר באובדן של הנופים הפתוחים לנצח.

בסרטון הבא, שצילם וערך אייל ברטוב, אפשר לראות מה אנחנו עלולים להפסיד אם תוואי הרכבת אכן יעבור בלבו של הנוף המדברי הפתוח:


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.