תפריט עמוד

כל העולם כולו

לאחר גיליון שלם שהוקדש ליוון, יהיה זה רק הוגן להקדיש כמה מלים לתורכיה השכנה, אך הסיבה העיקרית לכך ששני המדורים הקרובים יעמדו בסימן תורכיה היא "Strictly Mundial", יריד מוזיקת העולם שיתקיים השנה באיסטנבול. מ־21 עד 24 באפריל יפעלו בבירה התורכית דוכנים של חברות תקליטים מכל העולם, אמרגנים, פסטיבלים, אמנים, בוני כלים וכד' ולצדם יתקיימו עשרות מופעים של אותה מוזיקה המגיעה מכל העולם ומיועדת לכולו: מוזיקת עולם.
הסטריקטלי מונדיאל מאורגן על ידי EFWMF, הפורום של פסטיבלי מוזיקת העולם באירופה (שבעוונותי התמניתי לאחרונה ליושב ראש הוועד המנהל שלו). הוא מתקיים אחת לשנה בחודשי החורף במקומות שונים בעולם ויוצא לפועל בכל אתר בשיתוף גופים תרבותיים מקומיים ובסיוע ממשלתי. בכל יריד מופנה הזרקור למוזיקאים מהאזור המארח: בסרגוסה שבספרד, למשל, היה הדגש על מוזיקה מחצי האי האיברי, בסלוודור דה באהייה שבברזיל התמקדו במוזיקה דרום אמריקאית ובמרסיי שבדרום־מערב צרפת במוזיקה מאגן הים התיכון. השנה, באיסטנבול, יתפרש המרחב המוזיקלי על פני ארצות הבלקן, תרבות אסיה התיכונה, המזרח התיכון, וכמובן, מעל הכל, תעמוד המוזיקה התורכית על כל גווניה.
אף שמטרותיהם של ירידים מסוג זה הן להרחיב את אופקיהם המוזיקליים של אנשי המקצוע בתחום ולתת הזדמנות למוזיקאים מכל העולם להתגלות מחוץ למולדתם, הקונצרטים פתוחים גם לקהל הרחב, בעיקר לסקרנים שמוכנים להיכנס להרפתקה של צלילים, מקצבים וכלי נגינה לאו דווקא מוכרים ולא לנהות רק אחר השמות הגדולים והמפורסמים. השנה הגיעו אל הוועדה האמנותית של היריד יותר מ־900 הצעות של להקות ואמנים מרחבי העולם, ומהם נבחרו כחמישים מופעים, הטובים והמגוונים ביותר. סמל הסטריקטלי מונדיאל הוא העין הכחולה הטובה. כל מבקרי היריד ומשתתפיו יתבקשו לענוד את העין הטובה על דש בגדיהם במהלך הפסטיבל.

תזמורת ירקות, ריקודים מסתוריים
המופעים שמגיעים לאיסטנבול מהעולם והים האדיר של אמנים תורכים יוצרים קשת מוזיקלית רחבה ומאתגרת. למתלהבים ממוזיקה סופית ובמיוחד ממחול דרווישי מחכה מופע שמשלב בין מוזיקת הקאוואלי הפקיסטנית למוזיקה הסופית התורכית. לאלה שרוצים להתענג ברכות על המוזיקה של המזרח מזומן מופע של מוזיקת סאראנגי מדרום הודו, וגם לצמחונים יש עדנה: תזמורת הירקות הווינאית הראשונה תציג ערב שלם על טהרת הנגינה במלפפונים, קישואים, אבטיחים, דלעות, חסה וכיוצא באלה.
חובבי המוזיקה הברזילאית ייהנו ממופע שמוקדש לאחד מכלי הנגינה העממיים הבולטים של ברזיל: הסנפונה, או בפינו: האקורדיון. טובי נגני הסנפונה של ברזיל התאחדו כדי להביא את המקצבים השונים של ארצם העצומה, מצפון לדרום. שלישיית מוזיקאים מסנגל ומגיניאה בשם קורה ג'ז טריו

אייל סלע, אחד הנציגים הישראלים ביריד, עם מגוון כלי נשיפה

מוכיחה שאפשר לשלב בנגינת ג'ז כלים עממיים כמו הקורה, הנבל המערב אפריקאי בעל הצליל המיוחד שליווה את הנגנים הנודדים של אפריקה המערבית (ראו "מסע אחר" 90).
לבאי היריד מזומנות הפקות מיוחדות לשנה זו. אחת מהן היא פרויקט של תולדות המוזיקה באיסטנבול וקונצרט מחווה לגדול נגני הקלרינט הצוענים־תורכים, מוסטפה קנדירלי, שהלך לעולמו לפני כמה שבועות. פרויקט אחר מוקדש למסורות המוזיקליות של אסיה התיכונה. ב־23 באפריל, היום השלישי של היריד, יציינו בתורכיה את יום הילד, לכן רבים מהמופעים באותו יום יוקדשו לילדים (חלקם אף יבוצעו על ידי ילדים), ויתקיימו דיונים כיצד לקרב ילדים לתרבויות רחוקות ואל הזר והשונה בעזרת חינוך למוזיקת עולם.
גם לישראל יש נציגות ביריד בדמות שני הרכבים. הראשון שבהם הוא אייל סלע ואנסמבל דארמה בפרויקט בשם
"The Call of the Mountain", שעוסק בריקודים המסתוריים של הר מירון ומבוסס על ניגונים שמושרים ומנוגנים בהילולת מירון בל"ג בעומר יותר ממאתיים שנה. ההילולה במירון משכה במשך השנים עדות יהודיות שונות וכן את התושבים הערבים, הדרוזים והצ'רקסים בגליל. מסורות מוזיקליות של יהודי אירופה המזרחית כמו מוזיקת הכליזמר וניגוני החסידים נטמעו והשתלבו במסורת המוזיקלית של היישוב הספרדי בארץ: לחנים שמקורם בארצות הבלקן נשתלבו בלחנים ממקור תורכי, יווני, ערבי, צ'רקסי ודרוזי.

המופע השני שמייצג את ישראל נקרא "יהודיג'ה" (Yahudice, כך נקראה הלדינו באימפריה העותמאנית) והוא פרי שיתוף פעולה בין הזמרת והאתנומוזיקולוגית הדס פל־ירדן ונגן כלי ההקשה ינון מועלם עם כמה מטובי נגניה של תורכיה. המופע והאלבום בעל אותו השם מוקדשים למוזיקת הלדינו העירונית והשירים שהושרו על ידי היהודים באיסטנבול, איזמיר, סלוניקי וירושלים.

הנבחרים

הדס פל־ירדן – Yahundice – Kalan – אוסף רומנסות לדינו ידועות יותר ופחות. שירי אהבה, שירי ערש, בלדות והרבה ערגה לירושלים באלבום מרהיב ביופיו, שכולל גם ספר בן 160 עמודים ובו תחקירים, צילומים ישנים ומלות השירים בעברית, תורכית ואנגלית.
אייל סלע ואנסמבל דארמה – The Call of the Mountain Nada– חיבור בין מוזיקה יהודית, סופית וים תיכונית כפי שבאה לידי ביטוי בהילולת מירון בהפקה עכשווית שמחברת אקוסטיקה עם אלקטרוניקה.
Nucleo Contemporaneo – O Brasil Da Sanfona – דיסק כפול של הופעת האקורדיוניסטים הטובים ביותר בברזיל.

Melodie – Kora Jazz Trio – אלבומה של שלישיית ג'ז המערב אפריקאית שכולל נגן פסנתר, נגן כלי הקשה ונגן קורה, הנבל המערב אפריקאי בעל הצליל הייחודי.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.