תפריט עמוד

ירידה משמעותית במספר העופות הנפגעים מהתחשמלות

ירידה דרמטית במספר העופות שנפגעו מהתחשמלות בשנה האחרונה: ב-2011 נפגעו 58 עופות בר מהתחשמלות, לעומת 111 עופות שנפגעו כך בשנת 2007. לצד הירידה הכללית, יש גם ירידה במספר העופות בסכנת הכחדה שנפגעו מעמודי חשמל: אמנם שלושה עיטים ניציים נדירים מצאו את מותם השנה על עמוד מתח גבוה, אולם לא נצפתה כל פגיעה ברחמים, נשרים ועיטי שמש. המינים המועדים ביותר לפגיעה הם דיות שחורות, הנפוצות מאוד בארץ ונמשכות בלהקות לאתרי פסולת – לרוב אתרים לא מוסדרים, שגם קווי החשמל בסביבתם לא תמיד מוסדרים. אבל לא רק התחשמלות מאיימת על העופות, אלא גם סכנת התנגשות בעמודים ובקווי המתח. השקנאים, למשל, סובלים מהתנגשויות בעמודי חשמל בתקופה שהם נודדים מעל ישראל.


מיגון עמודים עוזר להפחית את הפגיעה בעופות | צילום: חברת החשמל

מגמת הירידה הזאת היא פועל יוצא של התוכנית "פורשים כנף", המשותפת לרשות הטבע והגנים, חברת החשמל והחברה להגנת הטבע. במסגרת התוכנית מוגנו בשנים האחרונות אלפי עמודי חשמל, בעיקר באזורים מועדים לפורענות. לדברי אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים, יותר משליש מאירועי ההתחשמלות בשנה החולפת היו במישור החוף המרכזי, שפלת יהודה, והנגב המערבי, וחלק ניכר מהפגיעות היו סמוך למאגרי מים.

ועוד בענייני ציפורים: בשבת 12 במאי חל יום הנדידה הבינלאומי, תחת הסיסמה "ציפורים נודדות ואנשים – ביחד לאורך זמן". בישראל יתקיימו ביום זה אירועים הפתוחים לקהל  בשמורת טבע עין פרת ובגן לאומי בית גוברין. פרטים נוספים באתר האינטנרט.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.