תפריט עמוד

יצירות מופת במוזיאונים הגדולים

המוזיאונים החשובים בעולם לאמנות בפריס, ניו יורק, לונדון, מדריד, בריסל ואמסטרדם מציגים באופן קבוע כמה מיצירות המופת הגדולות והחשובות ביותר של המין האנושי. אלה נכסי תרבות שכל אחד מאיתנו יהנה מהם. השאלה הגדולה היא האם תערוכה מצדיקה נסיעה? האם יצירת אמנות אחת, חשובה ככל שתהיה, מצדיקה נסיעה?

שומרי מוזיאון הלובר בפריז סופרים בכל שנה יותר משישה מיליון מבקרים שמצטופפים מול הקיר עליו תלויה המונה ליזה שצייר לאונרדו דה וינצ'י. רבים מהם אוחזים בחבל האדום שמתוח במרחק שני מטר מהציור הכי המפורסם בעולם ותוהים בקול רם "קצת קטן, לא?"

תערוכות מתחלפות הן סיפור אחר. אי אפשר לסמוך עליהן שיחכו לנו שם לנצח. הן נוטות לנדוד או להיעלם. השאלה היא שאלת שיווי המשקל. מה מן היצירות הקבועות או החולפות מספיק מפתה כדי שנשקיע בו זמן וממון וניסע למענו עד לונדון, פריס, או ניו יורק. לעיתים קרובות תערוכה מסקרנת היא פשוט תירוץ מצוין לביקור מחודש באחת הערים שמרכזות את תשומת הלב. פתיחתו של מוזיאון חדש היא תירוץ טוב יותר. ריכוז מקרי או מתוכנן של כמה תערוכות שעשויות לעורר עניין במהלך אותה עונה או תקופה עשו לשמש נימוק מכריע בדיון הנעים: לאן ניסע בפעם הבאה?

ניו יורק
יצירות מופת קבועות: ב"מומה" המוזיאון הנפלא לאמנות מודרנית, מציגים באופן קבוע כמה מיצירות המופת הנודעות בעולם. בכל בוקר אפשר פשוט לפסוע בין האולמות ולראות במהלך שעה אחת בין היתר את "העלמות מאביניון" של פיקאסו, את "ליל כוכבים" של ואן גוך ואת "הירח והאדמה" שצייר פול גוגן. בשעה שלאחר מכן אפשר לבחור בין "ריקוד" של מאטיס, "אני והכפר" של שאגאל ו"תקווה" של גוסטב קלימט. קשה לחשוב על דרך טובה מזו להתחיל את היום.
אתר המוזיאון לאמנות מודרנית

מדריד
יצירות קבועות: ה"גרניקה" של פיקאסו, היצירה בעלת המשמעות הגדולה ביותר בספרד ואחת החשובות בעולם, מוצגת מאז 1981 במרכז לאמנות ריינה סופיה במרכז מדריד. גרניקה הוא שמה של עיירה בחבל הבסקים, שמטוס גרמני הפציץ במהלך מלחמת האזרחים בספרד, כדי לתמוך במשטרו הפשיסטי של הגנרל. ה"גרניקה" נחשבת כיום לביטוי עולמי כנגד מלחמה. היצירה כמו יוצרה, לא נכנסה לספרד תחת שלטון פרנקו. פיקאסו מת ב-1973 וביקש שהיצירה שהוצגה אז בניו יורק תשוב לספרד רק כשיושב למדינה המשטר הדמוקרטי.
אתר אינטרנט

פריז
יצירות קבועות: ה"מונה ליזה" היא אמנם הנציגה הבולטת ביותר ליצירות מושכות תיירים, אבל האוסף המהנה ביותר שוכן דווקא במוזיאון אורסיי, במבנה היפה ששימש פעם כתחנת רכבת. בין הכוכבים הבולטים באוסף הקבוע של המוזיאון אפשר למצוא את יצירתו החשובה של רנואר "ריקוד בתחנת הגאלט במונמארטר", את "הקרקס" של ז'ורז' סרה ואת "תפוחים ותפוזים" של פול סזאן.
אתר אינטרנט

אמסטרדם
תצוגה קבועה: השיפוצים ברייקסמוזיאום, שנמשכים כבר כמה שנים, צפויים להימשך עד אמצע 2013. למרבה השמחה, באחד מאגפי המוזיאון מוצג ריכוז מרשים של יצירות המופת של האמנים ההולנדים הגדולים. אוהבי רמברנדט ירוו כאן נחת רבה על פני שטח קטן. במרכז התצוגה עומדת יצירתו המפורסמת ביותר של המאסטר הגדול "משמר הלילה".
אתר אינטרנט

בריסל
במוזיאון המלכותי לאמנויות יפות בבריסל מוצג באופן קבוע אוסף מרשים מאוד שכולל כמה אמנים חשובים כהירונימוס בוש, פיטר ברויגל וגויה. מרשים במיוחד החדר בו מוצגות ארבע מיצירותיו החשובות ביותר של ברויגל, ביניהן "צניחתו של דדלוס מן השמים". כל היצירות במוזיאון מוצגות בסדר כרונוגלי, שמאפשר לעקוב באופן מסודר אחר התפתחות הציור הפלמי.
אתר אינטרנט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.