תפריט עמוד

יעדים מחוץ למסלול התיירות הסטנדרטי

1 | איסלנד
הגייזרים בפארק ילוסטון (Yellowstone) אולי גבוהים יותר, ולבה רותחת אפשר לראות גם בהוואי, אבל איסלנד הרבה פחות מטוילת, ויש בה מקומות שבהם פורץ

איסלנד. קרחונים נמסים ונצבעים על ידי חומר וולקני. התוצאה מרתקת, אבל מסריחה | צילום: דובי טל

קיטור בריח מסריח של גופרית מכל חור באדמה. במרכזה של המדינה הרחוקה, במקום סחוף רוחות שאפשר להגיע אליו רק ברכב שטח, נמצא אגם אסקיה
(Askja) שעומקו 217 מטרים, והוא דוגמה לשילוב האיסלנדי הייחודי של ג'קוזי טבעי בנוף קפוא.
> הגעה: בטיסה מקופנהגן או מערים אחרות באירופה, לרייקיאוויק (Reykjavik)
> עונה מומלצת: יוני־אוגוסט
למידע נוסף על איסלנד>>

2 | האי פוטו שאן, סין
פוטו שאן (Putuo Shan) הוא על פי המסורת "ההר הבודהיסטי הקדוש של המזרח", למרות היותו אי ולא הר ממש. האי ההררי והמיוער הזה, שמדרום לשנחאי, הוא ביתה של האלה גואן יין, הבודהא של החמלה והחסד. יותר משהוא אי בים, פוטו שאן הוא אי רוחני ותרבותי, הכי רחוק שיש מההמולה של שנחאי ומהתיעוש וההתמערבות ששוטפים בשנים האחרונות את סין. שמו כמעט שלא נזכר בחוברות התיירות, והוא נותר עטוף באווירה מיסטית של נזירים המזמרים מזמורי תפילה ושל מקדשים, בהם מקדש פו ג'י סי (Pu Ji Si), שהוקם לפני כאלף שנים.
> הגעה: במעבורת מהעיר נינבו (Ningbo), שמדרום לשנחאי
> עונה מומלצת: מרץ־אפריל, ספטמבר־אוקטובר
למידע נוסף על סין>>

3 | אגמי בה בה, וייטנאם
אגמי בה בה (Ba Be) שבצפון־מזרח וייטנאם מחוברים זה לזה במעברי מים צרים ונתונים כמו תמנונים רבי־זרועות בסביבה הררית המכוסה ביער עבות סוב־טרופי. דייגים שטים באגם, אך איש אינו חי על גדות האגמים. מכיוון שהשלטונות מסבסדים את הדיג והציד באזור, הכפריים אינם כורתים את עצי היער ואין עבודות פיתוח במקום. על תשתית תיירותית עוד לא שמעו כאן, והלינה היא לרוב בבקתות פשוטות.
> הגעה: בטיסה להאנוי, ומשם ברכב שכור או באוטובוס בכבישים רעועים ובדרכי עפר
> עונה מומלצת: אוגוסט־אמצע אוקטובר
למידע נוסף על ויייטנאם>>

4 | עמק "האנוסים", תורכיה
עמק קורום (Korum) שבצפון תורכיה כלוא בין הרי פונטוס (Pontus). כפריו הקטנים שוכנים בצל גבעות, וכמעט על כל גבעה ניצבת כנסייה נטושה. לפני כ־500 שנים, בלחץ העות'מאנים, התאסלמו למראית עין תושבי העמק, שהיו יוונים אורתודוקסים. בסוף המאה ה־19 חזרו תושבי העמק לדתם הנוצרית והקימו בו כנסיות רבות על ראשי הגבעות. עם עלייתו לשלטון של אתאתורכ הוגלו תושבי העמק ליוון, אך את הכנסיות השאירו מאחור.
> הגעה: בטיסה לאיסטנבול ולטרבזון (Trabzon), ומשם בנסיעה דרומה דרך מנזר סומלה (Sumela) ושמורת אלטינדר (Altindere)
> עונה מומלצת: יולי־אוקטובר
למידע נוסף על תורכיה>>

5 | בוטאן
בוטאן (Bhutan), "ארץ דרקון הרעם", היא

בוטאן. הדרקונים ממלאים תפקיד חשוב במיתולוגיה ובפולחן הבוטאני | איור: אהרון ביילי

ממלכה קטנה בין סין להודו. יש האומרים שהיא, ולא חבל יונאן שבסין, ממלכת שנגרילה האמיתית. המודרניזציה פסחה עליה כמעט כליל. על רקע נופי ההימלאיה רבי ההוד שרדה בה תרבות עתיקה המושפעת מהלמאיזם הטיבטי ומההינדואיזם הנפאלי. במרכז בוטאן, ממזרח לעיר פונקהה (Punakha), יש ריכוז של מקדשים שבהם מתקיימים פולחנים יוצאי דופן.
> הגעה: בטיסה מקטמנדו לפארו (Paro)
> עונה מומלצת: מרץ־אפריל, ספטמבר־נובמבר
למידע נוסף על בוטאן>>

6 | חבל טושטי, גיאורגיה

בצפון־מזרח גיאורגיה (גרוזיה), בלב רכס הקווקז הגבוה, שוכן חבל ארץ מבודד, טושטי (Tusheti) שמו. הוא מורכב מעמקים קטנים וסגורים, והמעבר בין עמק לעמק אפשרי רק בטיפוס רגלי על ההרים המפרידים ביניהם. כל עמק מנוקד בכפרים שבתיהם ומגדלי השמירה שלהם עשויים אבן. בדורות האחרונים נוטשים התושבים את כפריהם לקראת החורף וחוזרים אליהם עם עדרי הבקר רק כשהשלגים מפשירים.
> הגעה: בטיסה לטביליסי, ברכב לעיירה אלוורדי (Alaverdi), ומשם במשאיות ענקיות המובילות עדרי בקר ובני אדם יחדיו
> עונה מומלצת: יוני/יולי־ספטמבר (תלוי בהפשרת השלגים)
למידע נוסף על גאורגיה>>

7 | איי ג'ורג'יה הדרומיים
דומה שאיי ג'ורג'יה הדרומיים (South Georgia), שבדרום האוקיינוס האטלנטי, נשארו פראיים כפי שהיו כשקפטן ג'יימס קוק הניח עליהם את רגלו לראשונה בשנת 1775. אין בהם אנשים וכמעט שאין בהם צמחייה, אבל יש בהם הרים נישאים, קרחונים ענקיים, מושבות צפופות של פינגווינים, דובי ים, פילי ים דרומיים, אלבטרוסים, יסעורים ולווייתנים.
> הגעה: בטיסה לאיי פוקלנד, ומשם בשיט בספינה (כ־1,300 קילומטרים), או בשיט מארגנטינה או מצ'ילה ֿ
> עונה מומלצת: אוקטובר־פברואר

8 | ביצות פנטנאל, ברזיל, בוליביה, פרגוואי
אזור פנטנאל (Pantanal) משתרע ברובו בברזיל ובמדינות בוליביה ופרגוואי הגובלות בה. מדובר בשטח הביצות הגדול בעולם, אזור אקולוגי מרתק ועשיר במיוחד במגוון עצום של בעלי חיים וצמחייה. מומלץ להגיע למקום בחודשים יולי־אוגוסט, כאשר יש פחות מים ופחות יתושים טורדניים. במשך חצי שנה מוצף הפנטנאל במים, ואז הוא עתיר ביצות, נחלים ובורות מים. תנאים נוחים במיוחד לכעשרת מיליון התנינים הנמצאים במקום. השטח הפתוח, הדליל יחסית בעצים, מאפשר לצפות בבעלי החיים מרחוק. אוכלי נמלים שגובהם כשל עגלים, הבונה הגדול בעולם (שני מטרים) ונברן ענקי שגודלו מגיע למטר וחצי. מדגי הפירנה שבמקום אפשר להכין מרק מצוין, ובני המקום מתגאים כי הוא "שם את הוויאגרה בכיס הקטן". באזור פנטנאל אפשר ללון במלונות אקולוגיים המפוזרים בשטח או באחת מחוות הבקר הרבות במקום.
יוסי ורדי (ד"ר יוסי ורדי הוא גורו טכנולוגיה ואינטרנט)
למידע נוסף על הפנטנאל בברזיל>>

9 | טייוואן
כולם שמעו על טייוואן, אך רק מעטים פוקדים את האי הקטן הנמצא מדרום־מזרח לסין. טייוואן, שלא עברה דיכוי קומוניסטי, מציעה תרבות סינית של דת ומקדשים ויש בה מסורת מפוארת של אמנויות לחימה. אף שהיא נמצאת מחוץ למפת התיירות, קל לטייל בה ולהגיע לשמורות הטבע היפות שלה, וולאי (Wulai) וטרוקו (Taroko), או לאגם סן מון (Sun Moon).
> הגעה: בטיסה מהונג קונג לטייפה (Taipei), בירת טייוואן
> עונה מומלצת: ספטמבר־מאי
למידע נוסף על טייוואן>>

מהבליפורם. תבליטי קיר עתיקים וייחודיים

10 | מהבליפורם, הודו
הודו היא לא רק ורנסי, גואה, קבצנים וארמונות מהרג'ה. מדינת טמיל נדו
(Tamil Nadu) שלחוף מפרץ בנגל בדרום הודו מתוירת הרבה פחות ויש בה חופים בתוליים והרבה שקט. עיירת הדיג מהבליפורם (Mahabalipuram), שהיתה בירתם השנייה של מלכי פָּלָבָה, מפורסמת בזכות מקדשי החוף ותבליטי הקיר הייחודיים שלה. התבליט "סיגופו של ארג'ונה", אחד היפים בהודו, מספר את המיתולוגיה של הנהר גנגס.
> הגעה: בטיסה לצ'נאי (Chennai, הידועה בשמה הקודם מדרס), ומשם ברכב
> עונה מומלצת: נובמבר־מרס
למידע נוסף על הודו>>

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.