תפריט עמוד

ילדים בדואים בנו שביל טיול חדש בנגב

נחנכו מצפור ושביל טיול חדש בין שמורת טבע חולות משאבים והישוב הבדואי ביר הדאג'. את השביל בנו ילדי הישוב הבדואים

במסגרת אירועי שבוע אהבה לטבע, למים ולסביבה נחנכו מצפור ושביל טיול המקשר בין שמורת טבע חולות משאבים והישוב הבדואי ביר הדאג'. את השביל בנו ילדים בדואים המשתתפים בפרויקט מיוחד של רשות הטבע והגנים בישוב. בהפנינג בו השתתפו תלמידים, מורים, הורים, חברי המועצה המקומית אבו בסמה, אנשי מחוז דרום ברשות הטבע והגנים ונציגי חברת כיל נחנכו השביל והמצפור, והמשתתפים יצאו לסיור ראשון בשביל בהדרכתם של התלמידים שבנו אותו. התוכנית החינוכית בבית הספר בביר הדאג' כוללת 18 מערכי שיעור לכיתות ד' עד ו', חוג סיור שמאמץ את השמורה ומבצעי ניקיון בסביבה. התוכנית החינוכית בביר הדאג' נתמכת על ידי חברת כיל, אשר מסייעת לפרויקטים חינוכיים נוספים בדרום. לפני שלוש שנים החברה נרתמה גם למבצע הצלה של אוכלוסיית הדורסים בנגב הכולל, בין השאר, הקמת תחנת האכלה ורכישת ציוד לאיסוף מזון לדורסים.

ילדי ביר הדאג' מדריכים סיור בשביל שאותו בנו. מעורבות של ילדי האזור בשמירה על הטבע | צילום: עמית רדאי, רשות הטבע והגנים

תכנית העבודה החינוכית עם הפזורה הבדואית החלה בשנת 2003 בישוב ביר הדאג' הגובל בשמורת חולות משאבים. השמורה מוקפת בגורמים המאיימים על קיומה העתידי: פעילות חקלאית אינטנסיבית מדרום, התפשטות מהירה של ביר הדאג' מצפון ושטחי אימונים של צה"ל ממערב. פיזור אשפה ופסולת, חדירת מינים פולשים, פגיעה בקרום הקרקע על ידי רכבי שטח ורעייה לא מבוקרת של עדרי צאן וגמלים מהווים איום מיידי על ערכה האקולוגי של השמורה. על מנת לעורר מעורבות של תושבי האזור לשמירה על הטבע, הוחל בפעילות חינוכית בבית הספר של ביר הדאג' המונה יותר מאלף תלמידים. בשנים האחרונות מתקיימת פעילות דומה בבית הספר עזזמה ב' ברמת חובב, בית הספר בפזורה הבדואית בעבדת, הסמוך לגנים הלאומים עבדת ועין עבדת, וילדי פלג זנון הנמצאים סמוך לשמורות המכתש הגדול ואירוס ירוחם.

"מטרת העל של התכנית היא לחולל שינוי מתמשך בקרב המגזר הבדוואי בהר הנגב בכל הקשור לשמירת טבע ואיכות סביבה, לצד חינוך לאהבת הארץ וחיזוק הקשר של הפזורה הבדואית לסביבתה הקרובה ופיתוח מנהיגות צעירה בישובים אלו", אמר רביב שפירא, מנהל מחוז דרום של רשות הטבע והגנים. "נוצר מצב בו כולם מרוויחים – הילדים, בתי הספר, ההורים, וכמובן הטבע".

שבוע אהבה לטבע למים ולסביבה נערך זו השנה התשיעית, בשיתוף רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד החינוך. בין האירועים המרכזיים שיתקיימו במהלך השבוע: ימי עיון במכללת אריאל ובמכללת עמק יזרעאל, סיורים ופעילויות לקהל הרחב, טקסי הכרזה על שמורות וחנוכת שבילים חדשים, טקס השבת המים לתל דן, הפנינג שנת העטלף, חנוכת שביל ישראל לאופניים ועוד. לפרטים מלאים על כל הפעילות המתקיימות במהלך שבוע זה באתר האינטרנט.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.