תפריט עמוד

יוסף וולף: הווכחן בעל העקרונות

הוא טען לכתר "הנוסע העברי הראשון", למרות שעמד על דעתו להתנצר עוד כשהיה בן 7, ושוטט ברחבי מרכז אסיה, ארץ ישראל והמזרח בזהות מוסלמית. קצר-רואי, חלוש ומוזר, חצה וולף את ההימלאיה עירום וניצל ממוות באופן פלאי.

באביב 1832 נתקלו בני שבט ההאזארים, מונגולים מזרעו של ג'ינגס חאן, בנו- סע שמנמן שחצה את שטחם כשספר ממורטט תחוב תחת זרועו. מטיילים מערביים לא היו חזון נפרץ בערבות אפגניסטן של הימים ההם. אחד האחרונים שבהם, הרפתקן אנגלי מנוסה בשם מוּרקרוֹפט, מצא את מותו בנסיבות מסתוריות, יחד עם שני מלוויו, תשע שנים קודם לכן. ההאזארים עצרו את הנוסע המוזר ושאלו אותו לשמו. לנוסע לא היתה בעיה להשיב, שכן שלט בשפתם (פרסית) כשם ששלט בכ-10 שפות נוספות. הבעיה שניצב בפניה היתה כיצד להימלט מגורלו של מורקרופט, מבלי שייאלץ לבגוד באחד מבין עקרונותיו הרבים: העיקרון שלא לומר דבר שקר. מותר היה לו להטעות, אך בשום אופן לא יכול היה להתכחש לזהותו ולמטרת מסעו. בערוב ימיו תיאר הנוסע יוסף וולף את הדין ודברים שניהל עם ההאזארים. וולף הציג עצמו בפני ההאזארים כחאג' יוסוף. ההאזארים, שעמדו לבקש את ברכתו של האיש הקדוש שביקר במכה, ביקשו לוודא תחילה אצל משרתו שהוא אכן מוסלמי. "כן", השיב המשרת המפוחד. "לא", תיקן וולף.
"מדוע אתה מכנה את עצמך בתואר חאג'" אם אינך מוסלמי?"
"גם המוסלמים בבוכארה מכנים בתואר חאג" כל נוצרי ומוסלמי שביקרו בירושלים".
"מנהגנו כאן שונה. אנו שיעים, וכאן אסורים מנהגים רבים המותרים למוסלמים אחרים".
"לא יכולתי לדעת זאת, כיוון שזה מקרוב הגעתי. אם כך, אל תקראו לי חאג', ואורה גם לאנשי שלא יפנו אלי כך".
"הפשע כבר נעשה, ועל כן חובה עליך להצהיר 'אין אלוהים מלבד אללה, ומוחמד הוא נביאו', ואם לא – נתפור אותך בתוך כרסו של חמור מת ונשרוף אותך חי".
"אין אלוהים בלעדי אלוהים וישו הוא בנו של האלוהים".
בכך גזר על עצמו וולף גזר דין מוות. המלומדים (מולות) ההאזארים התכנסו במערה סמוכה כדי לחתום רשמית את פסק הדין, וולף התיישב לכתוב מכתב פרידה מרעייתו. הוא מסר את המכתב למשרתיו, ציווה עליהם לתת אותו לידיו של האנגלי הראשון שיפגשו, וניגש לערוך ניסיון אחרון להציל את חייו.
ההתרסה שהפגין וולף כלפי ההאזארים לא היתה חדשה. כל חייו, מאז היה ילד קטן, כאילו ניזון וולף מהאנטגוניזם שיצר, מהבדידות, מהנידוי, מהמדנים שעורר. איש יהיר ואימפולסיבי, עם להט משיחי שהניע אותו וסיבך אותו בכל כך הרבה צרות, אך גם עזר לו לא פעם להיחלץ מהן. הוא הציג את עצמו כחאג', דרוויש או פאקיר לפי הצורך, וככזה גם התקבל על ידי התושבים במקומות בהם עבר. מעולם לא טרח להצטייד במצפנים ובמפות, ולכן גם לא עורר את אותו חשד שעוררו אירופאים אחרים, שאינם אלא חיל החלוץ של כוח כיבוש מתקרב. הוא לא היה גם מהחסונים שבנוסעים לאסיה של אותם ימים – קצר-רואי, רוכב סוסים מפוקפק ובעל פחד ממים. אך שמץ הטירוף שהיה נגוע בו סייע לו במסעותיו לא פחות מהמצפנים ומהשרירים שהיו לנוסעים אחרים.

האפיפיור שוגה?
למסעו הראשון יצא וולף בהיותו בן 15 יום. אביו, שהיה הרב של קהילת ויילרסבאך WEILERSBACH)) שבבוואריה, נחרד מהפלישה הצרפתית לבוואריה ועקר לעיירת המרפא קיסינגן (KISSINGEN), שם הפך וולף הצעיר לחביבן של דוכסיות ויימאר, שבאו לטבול במעיינות המרפא שבעיירה. כשהיה בן 7 פנה וולף לכומר הלותרני, והצהיר בפניו שהוא שואף להפוך לנוצרי וביקש שילמד אותו לטינית וצרפתית. בן 11 הצהיר בפני אביו על רצונו ללמוד יוונית ולהפוך לרופא כמו הרמב"ם. מבחינתו של הרב היו לדברים משמעות ברורה: חיי כפירה. אולם האב לא עמד בפני רצונו של הילד, וּווֹלף הצעיר עקר לביתם של קרובי משפחה בבמברג (BAMBERG).
בשנות העשרה שלו נדד ווֹלף בין ערי גרמניה, שווייץ, וינה ופראג, כשהוא מתפרנס מהוראת עברית ולומד תיאולוגיה במיטב האוניברסיטאות והמנזרים (ומגורש מרובם עקב וכחנותו). בגיל 16 למד תיאולוגיה בויימאר ואף זכה לפגוש את גתה. בגיל 17 הוטבל לנצרות במנזר בנדיקטי בפראג ושם קיבל את השם יוסף. בן 21 הגיע וולף לרומא. הוא הוצג בפני האפיפיור פיוס ה-7. זה התרשם ממנו וקיבל אותו לבית הספר לכמרים, ה- COLLEGIO ROMANO. אלא שגם משם גורש, לאחר 18 חודשים שבמהלכם לא הצליח לקבל את העובדה שהאפיפיור אינו מסוגל לשגות לעולם. לאחר "סיבוב" נוסף באוניברסיטאות גרמניה נחת וולף בבריטניה, שם הפך לבן חסותו של הנרי דראמונד, אנגלי עשיר ואקסצנטרי. אנגליה מצאה חן בעיני וולף וכך גם הכנסייה האנגליקנית, שהיתה גמישה מספיק כדי להכיל וכחן תמהוני שכמותו, ועשירה מספיק כדי לממן מסעות מיסיונריים אליהם שאף. וולף נהנה מתמיכתה של החברה לקידום הנצרות בין היהודים, ששלחה אותו ללימודים בקיימברידג', ומתמיכתו של דראמונד, שמימן את מסעו המיסיונרי הראשון.
המסע ארך חמש שנים, ובמהלכו ביקר וולף בכל הערים החשובות במרחב שבין קהיר, טהראן וקונסטנטינופול. וולף אהב לספר שהיה היהודי הראשון מאז ישו שהטיף למען הנצרות בירושלים. הוא ניהל ויכוחים תיאולוגיים עם יהודים, קתולים, שיעים, סונים וסופים, ונשדד שוב ושוב על ידי בדואים, ערבים, כורדים ושודדי ים. בין היתר, מתאר וולף את מסעו להר סיני דרך ואדי פיראן. הוא הגיע לסנטה קתרינה בלילה, וכדי שלא לפתוח את השערים, שלשלו לו הנזירים חבל מלמעלה, כדי שבאמצעותו ייכנס למנזר. בעלייה להר סיני נלקחו חברי הפמליה שלו כבני ערובה בידי הבדואים, שדרשו מהנזירים היוונים שיתפללו לירידת גשמים. הבדואים האמינו שבידי הנזירים מצוי ספר של משה רבנו, ולו כוחות על-טבעיים.
ביום שבו שב וולף לאנגליה הוא מוצג בפניה של הליידי ג'ורג'ינה וואלפול בארוחת ערב. היא נאה, אמידה, בעלת תואר אצולה – ומשום מה היא גם מוכנה להינשא לעוף מוזר כמו וולף. הנישואין מקנים לוולף אזרחות בריטית, המקלה עליו במסעותיו הבאים ברחבי האימפריה. ב-1827 יוצא הזוג המאוהב למזרח התיכון והם מבקרים ברבים מן האתרים שהכיר וולף מן המסע הקודם. בירושלים הוא זוכה לקבלת פנים צוננת, יחסית לביקורו הראשון, והוא מורעל בעת ביקור בבית קפה. כשהוא מחלים מן ההרעלה הוא מחליט שנקעה נפשו מיהודי המזרח התיכון, והוא מתכנן לחפש את שרידי עשרת השבטים באפגניסטן ובמורדות ההימלאיה. כשהחברה לקידום הנצרות בקרב היהודים דורשת ממנו לשוב ללונדון, וולף עונה להם שהוא אכן בדרכו חזרה ללונדון, דרך בוכארה, קאשמיר וכלכותה…

עירום בהימלאיה
המלומדים ההאזארים ישבו במערה, כשהקוראן פתוח לפניהם. וולף המשיך לספר את הסיפור:
"איזו מין רמאות זאת? לא תעזו להוציא אותי להורג. אני הרי בחזקת אורח שלכם".
"כך פוסק הקוראן".
"זהו שקר. הקוראן טוען שיש לכבד את האורח גם אם הוא כופר. וראו את הפירמאן (רשיון) שיש בידי מהחאליף באיסטנבול. אין לכם סמכות להוציא אותי להורג. עליכם לשלוח אותי לשליט מוראד בג בקונדוז. אינכם רואים שאין בי פחד מפניכם? המשרתים ששילחתי נמצאים כבר בדרכם לקונדוז". שמו של מוראד בג הטיל אימה על ההאזארים.
"אתה מכיר אותו?" שאלו. וולף, שלא יכול היה לשקר, ענה: "זאת עליכם לגלות".
"אם כך, עליך לפדות את דמך בכל אשר עליך".
"בחפץ לב. אני דרוויש ואין לי צורך לא בכסף ולא בבגדים".
לטענת וולף, עבר את 600 המילין הבאים עירום כביום היוולדו, דרך הרי ההינדו-קוש (המורדות המערביים של ההימלאיה) ודרך מעברי הרים מושלגים בגובה 4,000 מטר. הוא הגיע באפיסת כוחות לקאבול, אלא שלא יכול היה להיכנס לעיר במצבו. הוא שלח בידי משרתיו מכתב לשליט קאבול והתפלל לישועה. במצבים שכאלה, תמיד הופיע לעזרתו מלאך מושיע בדמותו של איש צבא בריטי. ב-1823, כששכב חולה בירושלים, הופיע קולונל שסעד אותו. כך גם ב-1824, כשזכה ל-200 מלקות בבגדד. ב-1825, כשלקה בטיפוס בקווקז ושכב גוסס בצד הדרך, הופיע שוב קולונל שלקח אותו בכרכרתו לסנטוריום. דבר דומה אירע גם ב-1827, כשאונייתו עלתה על שרטון, ב-1828, כשלקה בדיזנטריה בקהיר, וב-1829, כשנשדד בידי שודדי ים ליד סלוניקי. אלא שהקצין הבריטי האחרון נשלח לקאבול 24 שנים תמימות קודם לכן. וולף לא איבד את אמונתו. ואכן, מקץ שעתיים, הופיע רוכב ובידו בגדים ומכתב באנגלית שיועד לוולף. שני קצינים בריטים שהגיעו לקאבול יום קודם לכן שמרו על מסורת המלאך המושיע במדי צבא.
וולף לא התעכב בקאבול כיוון שעוד בבוכארה היתה לו התגלות, ובה בישר לו ישו שבעמק קאשמיר תהיה ירושלים החדשה. גם דיווחיהם של נוסעים קודמים על הדמיון הפיזי שבין הקאשמירים ליהודים שלהבו את דמיונו. הוא חצה את האינדוס לחבל פונג'אב, וזכה לפיצוי על תלאות הדרך. הוא הובל באפיריון ללאהור ולאמריצאר, שם נפגש עם המהארג'ה. אך הביקור בקאשמיר היה מפח נפש. במקום הארמונות והיופי שציפה לפגוש, נתקל וולף בחורבות, בעוני ובלכלוך. הוא עזב את קאשמיר אחרי ארבעה ימים בלבד וויתר על המשך מסעו ללדאק, יארקנד, חוטאן וקאשגר. הוא הספיק לערוך סיור מקיף בהודו לפני שחזר למזרח התיכון, ומשם, דרך חבש, בומביי וניו יורק – לבריטניה, ב-1838.
ב-1843 יצא וולף למסע שני לבוכארה, בניסיון לאתר את קונולי וסטודארד, שני קצינים שנשבו על ידי האמיר של בוכארה. אך וולף איחר את המועד: הקצינים הוצאו להורג לפני הגעתו ואך בקושי נמלט וולף עצמו מפני גורל דומה.
כתביו, שיצאו בלונדון, מכילים מידע מפורט על הקהילות היהודיות שבהן ביקר: פרס, בוכארה, קוצ'ין, תימן ועוד. אלא שכתבים אלו מעולם לא נחשבו אמינים דיים לקהילה המדעית, ואולי בצדק. את האוטוביוגרפיה שלו הוא הכתיב למקורביו סמוך למותו. הוא הקדיש אותה לבנימין ד'ישראלי, וטרח להדגיש בה שהוא מזרע ישראל, משבט לוי, שהטיף לנצרות מן התמזה ועד לגנגס. הוא נפטר ב-1862 בעודו מכהן ככומר במחוז סומרסט.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.