תפריט עמוד

מאות שנים אחרי שהספינה הצרפתית לה לונה (La Luna, "הירח" בצרפתית) טבעה במצולות הים התיכון, טכנולוגיית תלת ממד חדשנית מסייעת לחוקרים לחשוף את שרידיה. החוקרים הסתייעו בהדמיית תלת ממד חלוצית של חברת דאסו סיסטמס (Dassault Systèmes) על מנת לחקור את מקום טביעת הספינה, בעומק של 90 מטר מתחת לפני הים, ולהוציא משם חלקים מהמטען שהיה עליה. הפרויקט הייחודי הוא שיתוף פעולה בין הצי הצרפתי, חברת דאסו סיסטמס וצוות של חוקרים וצוללנים בראשותו של הארכיאולוג הימי הצרפתי מישל ל'הור.


החוקרים יכולים להתרשם מהנעשה במצולות עוד בהיותם על הסיפון

בשנת 1664, בעודה עושה את דרכה חזרה מקרבות בצפון אפריקה, נעצרה הספינה La Lune בכניסה לנמל העיר הצרפתית טולון (Toulon) בהוראתו של המלך לואי ה-14, מחשש כי החיילים שהיו עליה נושאים מחלות מדבקות. הספינה פנתה חזרה, ואולם כמה קילומטרים מהנמל היא צללה למעמקי ים, כשעל סיפונה כאלף אנשים ומטען רב.

שרידים של לה לונה התגלו כבר ב-1993, אולם תנאים קשים, בהם זרמים חזקים והוצאות כספיות עצומות הכרוכות בירידה לעומק רב, לא אפשרו לחקור את אתר הטביעה. מישל ל'הור, הארכיאולוג הימי הראשי במשרד התרבות הצרפתי, העומד בראש הצוות החוקר את טביעתה של לה לונה, מסביר כי "חלק מהאניות השקועות נמצאות בעומק של יותר מקילומטר, ואף צוללן לא יכול להגיע אליהן".

כדי לפתור את הקשיים הללו, הוחלט לצרף את אנשי דאסו סיסטמס לצוות המשימה. באמצעות שימוש באב טיפוס של מצלמה תת ימית שהורכבה על גבי כלי רכב המופעל מרחוק (ROV), נסרק אתר הטביעה, המשתרע על שטח של 420 מ"ר, ותועד בתלת ממד בדיוק מרבי. בעזרת קסדות מציאות מדומה ובקרי שליטה, יכלו החוקרים להיכנס לאתר הווירטואלי, לחקור ולחוות אותו, כשהם ניצבים בבטחה על היבשה או בספינת המחקר. בספינת הפיקוד של המחקר הותקן שולחן עבודה דיגיטלי, שבו הוצגו הממצאים שנאספו, ואשר שימש כמרכז העצבים של הפרויקט. על בסיס מקור המידע הזה פותחה אסטרטגיית חילוץ ללא פגיעה באתר עצמו.


הטכנולוגיה החדישה מאפשרת לחקור את הנעשה בעומק הים

"טכנולוגיית תלת הממד אפשרה לנו לרחף מעל האתר במים עמוקים וירטואליים. קרקעית הים מעולם לא נצפתה בבירור שכזה", אומר ל'הור. "זה כמו להיות במים ולנסות כלים וטכניקות חדשים ללא הבעיות הקשורות בכך. יכולנו להתאמן על קרקע יבשה ולהביא למושלמות את כל המהלכים שלנו". בנוסף לטכנולוגיית תלת המימד, צוות החוקרים קיבלו אישור מהצי הצרפתי להשתמש בחליפות צלילה מיוחדות, המאפשרות לצוללנים לרדת לעומק רב מאוד ולהישאר שם לאורך זמן.

"המחקר של La Lune מהווה עבורנו קרקע ניסיונית לטכניקות חדשות בעבודה עם ציוד מתקדם מתחת לים", אומר מהדי טאיובי, סן נשיא ואחראי על אסטרטגיה ניסיונית ודיגיטלית בדאסו סיסטמס. "לעבודה של הצוות באתר ולממצאים יש השלכות משמעותיות על עתיד מחקר קרקעית הים באמצעות שימוש במציאות מדומה, אשר תאפשר לאנשים לתקשר עם האזור הנידח האחרון בעולם". הוא הוסיף כי בעתיד אפשר יהיה להשתמש בטכנולוגיה הזאת גם לנושאים מסחריים, כמו הנחת קווי תקשורת או קידוחי נפט וגז.

סיפורה של לה לונה והגילויים שאפשרה הטכנולוגיה החדשה בסרטון הבא:


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.