תפריט עמוד

טירת מוידרסלוט: בחזרה לעבר

בעיירה הפסטורלית מוידן, ממזרח לאמסטרדם, ניצבת טירת מוידרסלוט המרשימה מהמאה ה-13, מוקפת בגנים ירוקים ויפים. מומלץ לקפוץ לביקור במהלך השהות באמסטרדם או אפילו בדרך לשדה התעופה לפני החזרה הביתה

בסופו של טיול בהולנד, כמה שעות לפני הטיסה הביתה, שמענו לעצת חברים ובדרך לנמל התעופה קפצנו לעיירה מוידן (Muiden), כדי לבקר במוידרסלוט (Muiderslot), טירה מרשימה מסוף המאה ה-13. מוידן שוכנת בצפון הולנד, ממזרח לאמסטרדם, על שפת האגם מרקרמייר ועל גדות הנהר ווכט. הווכט, שמקורו באזור אוטרכט, מסתעף מנהר הריין הגדול (בשמו ההולנדי Waal), וזורם צפונה דרך האגמים, היישר אל תוך הים הצפוני.

הנוף באזור הטירה | הצילומים בכתבה: יאנה דודלר

הנוף באזור הטירה | הצילומים בכתבה: יאנה דודלר

בין גנים לנהר

השארנו את הרכב במגרש חניה מסודר מחוץ לעיירה והמשכנו ברגל בעקבות השילוט. אמנם סמוך לכניסה לטירה יש מגרש חנייה גדול, אבל אנחנו העדפנו לחנות רחוק יותר ולטייל ברגל כדי להתרשם מהמקום. הדרך לטירה מתפתלת בין פארק עירוני נחמד לרחובות הצמודים אל שפת הנהר, ואין לתאר את אווירת הרוגע והשלווה במקום הזה. למרות שהיינו שם בשיא עונת התיירות, לא פגשנו הרבה מבקרים. גם בתור לקופה בכניסה לטירה המתנו דקות ספורות בלבד.

מעבר מים מהנמל של מוידן אל הנהר ווכט

יש אפשרויות סיור שונות בטירה, החבילה הבסיסית כוללת סיור בחלק מחדרי המבנה העתיק, שאין אפשרות אחרת לבקר בהם, והסבר על חייו של הבעלים המפורסם ביותר, פיטר הופט, שחי כאן במאה ה-17 והיה סופר, משורר והיסטוריון הולנדי דגול.

הטירה והגנים המקיפים אותה

הטירה והגנים המקיפים אותה

הסיפור על חייו ועל חיי האורחים שביקרו בטירה האגדית, נוגע בנקודות מעניינות של ההיסטוריה ההולנדית ושל המסורת העממית. המדריך העביר את המידע (הוא דובר הולנדית, אנגלית ומעט גרמנית) ברגישות ובהומור עדין וענה בסבלנות וברצון על השאלות שלנו, תוך שהוא מקפיד לשמור על הזמן שהוקצב לקבוצה שלנו. מעבר לסיורים המודרכים, המבקרים יכולים לטייל בשטח הטירה לאורך מסלולים מוגדרים, מטעמי בטיחות ומתוך רצון לשמר את המבנה העתיק עבור הדורות הבאים.

מדרגות לולייניות בתוך הטירה

מדרגות לולייניות בתוך הטירה

המקום באמת שמור היטב: כל הפריטים, הריהוט והציוד המשני נראים כאילו מישהו עדיין משתמש בהם באופן יום-יומי, עד כדי כך שלעתים נדמה שרוחות רפאים ממשיכות לפקוד את הטירה.

החפצים והרהיטים בתוך הטירה שמורים היטב עד שנראה כי רוחות רפאים פוקדות את המקום 

החפצים והרהיטים בתוך הטירה שמורים היטב עד שנראה כי רוחות רפאים פוקדות את המקום

תעלה ציורית וספסל בודד

ניתן להצטייד בחוברת הדרכה ולגלות את הסודות האסטרטגיים, אשר השפיעו על בניית הטירה ולהצטרף לפעילות מרובת משימות, שביצוען מאפשר ללמוד על שיטות ההגנה אשר שירתו בזמנים ההם את הדיירים. קיים גם סיור מיוחד שבמהלכו לומדים על חיי הרוזן פלוריס החמישי, מייסד הטירה, ועל  המשמעות של המקום במסגרת מערכת ההגנה הימית של הולנד.

יש כמה סיורים מודרכים בטירה, באחד מהם לומדים על חשיבותה בהגנה הימית על הולנד

יש כמה סיורים מודרכים בטירה, באחד מהם לומדים על חשיבותה בהגנה הימית על הולנד

מוידרסלוט, אשר במאה ה-19 הפכה למוזיאון לאומי, מוקפת תעלה ציורית המכוסה בצמחיית מים נפלאה, והכניסה אליה מתאפשרת דרך גשר אשר נפתח ונסגר מהשער הראשי.

גשר מתרומם מעל תעלת המים המקיפה את הטירה

גשר מתרומם מעל תעלת המים המקיפה את הטירה

מחוץ לשטח זה משתרעים מטעים של עצי שזיף, ניתן לטעום את פירותיהם אשר הבשילו ונפלו. הגינות מסביב למבנה העתיק מסודרות להפליא ואפשר לראות בהן את סוגי העשבים והירקות שגדלו שם מאז המאה ה-13, ואשר שימשו את דיירי הטירה למאכל, ריפוי וקישוט המבנה. בגינות מתקיימים סיורים מאורגנים נפרדים.

ספסל ברחוב במוידן

ספסל ברחוב במוידן

בשטח המוזיאון יש בית קפה נחמד ולעתים מתקיימים בטירה פסטיבלים בנושאים היסטוריים ותערוכות אמנות. סביב המבצר משתרע נוף מקסים וניתן לטייל באזור, הרחק משבילי האתר, או למצוא ספסל מבודד ולנוח עליו ככל שהזמן יתיר, עד סגירת השערים. מידע נוסף ניתן למצוא באתר האינטרנט.

מפת מוידן:

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.