תפריט עמוד

טירת האלמוגים המסתורית

עשרות שנים נמשכה בנייתה של טירה משונה וחסרת פשר בקצה הדרומי של פלורידה. איש לא יודע כיצד העביר היוצר האקסצנטרי את הסלעים הענקיים ששימשו אותו לבנייה ולפיסול או איך המבנים, שאינם מחוזקים במלט, ממשיכים לעמוד איתן עד היום גם בסופות הוריקן

למרות שמה, טירת האלמוגים (Coral Castle) היא לא באמת טירה, וגם המיקום שלה שונה מאוד מזה של טירות קלאסיות מוכרות – בלבה של פלורידה, ארץ השמש, החופים הזהובים ופארקי השעשועים. אבל הסיפור שנקשר בטירה הזאת מסתורי ומרתק. המקום המוזר והמפתיע הזה, שנראה יותר כמו אתר ארכיאולוגי של תרבות ילידית מאשר כטירה, הוא יציר כפיו של אמריקאי אקסצנטרי בשם אדוארד לידסקאלנין, שבנה אותו לזכר אהבת נעוריו שנטשה אותו ערב החתונה.

לידסקאלנין נולד בלטביה בשנת 1887 והיגר לארצות הברית בתחילת המאה ה-20. מחלת השחפת שלקה בה גרמה לו להתמקם בסופו של דבר בפלורידה שטופת השמש. הוא רכש חלקת אדמה בפלורידה סיטי, העיר הדרומית ביותר במדינה (ובארצות הברית כולה), והחל בפרויקט שאפתני שנמשך כמעט שלושים שנה, עד מותו בראשית שנות ה-50.

טירת האלמוגים. איש אינו יודע כיצד הובאו לכאן האבנים הענקיות או מה מחזיק אותן במקומן
איש אינו יודע כיצד הובאו לכאן האבנים הענקיות או מה מחזיק אותן במקומן

במשך שנים הוא כרה וחצב אבני גיר, במשקל כולל של יותר מאלף טון, מהן פיסל וגילף קירות, מגדלים, פסלים, ספסלים ורהיטים שונים לטירה שלו. איש לא ידע מה האיש המסתורי עושה בחצר ביתו – הוא לא הרשה לאדם להציץ פנימה – אבל ילדי השכנים טענו שהם ראו אבנים וסלעים מתרוממים באוויר ללא מגע יד אדם. הדבר תאם את אמונתו הבלתי מעורערת של לידסקאלנין בכוחות מגנטיים ובהשפעתם העצומה על אנשים ועצמים. ביצירתו הוא לא השתמש כלל במלט או בחומר חיבור אחר, ואם להאמין לו, כל היצירות המפוסלות מוחזקות זו על גבי זו או לצד זו אך ורק בזכות כוחות מגנטיים, כולל השער המסיבי שבפתח הטירה. בין אם מאמינים במגנטיזם או לא, עם עובדות קשה להתווכח: בשנת 1992 פגע בדרום פלורידה הוריקן רב עוצמה, בדרגה 5, שגרם לנזק עצום למבנים באזור, בעוד שטירת האלמוגים נותר לעמוד על כנה, ואפילו פסל אחד לא זז ממקומו.

מתחם טירת האלמוגים בפלורידה
מתחם הטירה. הסקרנות שעורר הפרויקט רב השנים רככה את היוצר וגרמה לו לפתוח את האתר למבקרים

כמה שנים אחרי שהחל בפרויקט הבנייה והפיסול, החליט לידסקאלנין להעביר את האתר בשלמותו עשרה קילומטרים צפונית למיקום המקורי, בניסיון להתרחק עוד יותר מעיניים בוחנות. אלא שבסופו של דבר הסקרנות שעורר הפרויקט בשכנים ובעוברי אורח ריככה את לידסקאלנין, ולקראת סוף חייו הוא התיר לזרים להיכנס לטירת האלמוגים שלו בתמורה לתשלום צנוע של עשרה סנטים. הוא עצמו עבר להתגורר במגדל הטירה, משם יכול היה לפקח מלמעלה על הנעשה במתחם. בשער המאסיבי קבע שלט שאומר "אתם עומדים לראות הישג יוצא דופן", שלט שמקבל את פני הבאים בשערי הטירה גם היום, כמו גם הבקשה לשלשל דמי כניסה בסך 10 סנט לתוך תיבת אבן.

הכניסה לטירה כוללת בקשה לשלשל דמי כניסה בסך 10 סנט
הכניסה לטירה כוללת בקשה לשלשל דמי כניסה בסך 10 סנט לתיבת האבן

האתר פתוח למבקרים שבעה ימים בשבוע, החל מהשעה 8:00
כתובת: 28655 South Dixie Highway
טלפון: 248-6345 305
אתר אינטרנט


המסתורין שאופף את טירת האלמוגים בדרום פלורידה


לחצו להגדלה


לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.