תפריט עמוד

טירות אמריקאיות – עולם ישן חדש

ברחבי ארצות הברית פזורות לא מעט טירות מרשימות, שנראות ממש כמו הדבר האמיתי, למרות שרובן נבנו לפני קצת יותר ממאה שנה. סיור מרתק בין טירות העולם החדש, שנושאות ניחוחות של העולם הישן

טירות עתיקות, מוקפות בחומות ומרובות צריחים, הן אחד מסימני ההיכר של אירופה, שרידים של עושר, עוצמה וקשרים משפחתיים נכונים מימים עברו. אבל גם בעולם החדש, ליתר דיוק בארצות הברית, אפשר להתרשם מטירות. נכון, הן לא בנות אלפי שנים, ואפילו לא מאות שנים. רובן נבנו בתחילת המאה ה-20 כבתים פרטיים של עשירים מופלגים, שחיפשו לנקר עיניים לשכנים ובה בעת להרגיש קצת כמו בני האצולה האירופים. אפשר ללגלג על השאיפה הזאת, אבל כשמבקרים בטירות האמריקאיות, אין ברירה אלא להתרשם. הנה כמה טירות, שנראות כמו המקור האירופי, אבל כולן נמצאות בארצות הברית:

טירת בולט (Boldt Castle), מדינת ניו יורק
בשנה שבה המאה ה-19 פינתה מקום למאה ה-20 החליט ג'ורג' בולט, מנכ"ל של מלונות הפאר האגדתיים וורדולף אסטוריה בניו יורק ובלוויו סטרסטפורד בפילדלפיה, לבנות את בית חלומותיו על אי קטן בנהר לורנס שבצפון מדינת ניו יורק. כשהיה ילד, משפחתו נהגה לנפוש בבקתה על האי הארט (Heart Island), באזור אלף האיים (Thousand Islands) שעל גבול ארצות הברית וקנדה, ובולט החליט לפנק את אשתו במקום מגורים פנטסטי באותו האי, כזה שהמילה "בית" תהיה קטנה עליו בכמה וכמה מידות. לצורך כך, הוא שכר את שירותיה של חברת אדריכלים נודעת והעסיק מאות פועלים בבניית אחד הבתים הפרטיים הגדולים בארצות הברית. למרבה הטרגדיה, אשתו מתה זמן קצר לאחר שעבודות הבנייה החלו ולא זכתה ליהנות מהמתנה שהכין לה.


טירת בולט. נוסף לצריחים המתבקשים, הטירה מכילה לא פחות מ-120 חדרים

הבית, שהושלם לאחר תום תקופת האבל, נראה כמו טירה אירופית למהדרין, ובנוסף לצריחים המתבקשים, יש בו לא פחות מ-120 חדרים, שמשקיפים על מפרץ אלכסנדריה היפהפה. מלבד הטירה, באי הקטן יש עוד כמה מבנים ייחודיים ומרשימים, שעל בניית כולם ניצח בולט.


טירת בולט בסתיו. אשתו של בולט לא זכתה ליהנות מהבית המפואר שבנה לה

כיום האתר כולו מנוהל על ידי גוף ציבורי, The Thousand Islands Bridge Authority, והוא פתוח לקהל הרחב (בתשלום). הגישה לטירה נעשית אך ורק דרך המים (בסיור מאורגן או בסירה פרטית), ואפשר להגיע לשם מקנדה או מארצות הברית. פרטים נוספים באתר האינטרנט.


מעגן היאכטות של טירת בולט מעוצב אף הוא כבית אחוזה נאה

טירת הארסט (Hearst Castle), קליפורניה
בשנות השלושים, כל המי ומי של הוליווד נהגו להיפגש בטירת הארסט, ביתו המפואר להדהים של איל העיתונות ויליאם הארסט. בעל הבית העשיר והמקושר לא זכה ליהנות שנים רבות מהטירה שבנה באזור מבודד באמצע הדרך בין לוס אנג'לס לסן פרנסיסקו (כ-400 ק"מ מכל אחת מהן). הוא נפטר בתחילת שנות החמישים, כשלוש שנים בלבד לאחר שבניית הטירה הושלמה סופית. בימי הזוהר של הטירה, ושל בעליה, כולם חשקו בהזמנה למסיבה כאן. הם הגיעו במטוסים פרטיים, שנחתו בשדה התעופה הפרטי של האחוזה, או בקרון הרכבת הפרטי של בעל הבית. מי לא התארח כאן? קלאק גייבל, צ'רלי צ'פלין, ג'ואן קרופורד, האחים מרקס, בוב הופ וכוכבים רבים אחרים, כמו גם נשיאים אמריקאים דוגמת פרנקלין רוזוולט, ואפילו וינסטון צ'רציל התארח בטירה.


טירת הארסט. כל המי ומי מהוליווד נהרו לכאן במטוסים פרטיים או בקרון הרכבת הפרטי של בעל הבית

האחוזה הכילה לא פחות מ-56 חדרי שינה, 61 חדרי אמבטיה, 19 חדרי הסבה, בריכת שחייה פנימית וחיצונית, גנים נרחבים ואת גן החיות הפרטי הגדול בעולם. אבל ללא ספק המקום הנחשק ביותר היה בריכת נפטון, בריכת שחייה נאה במיוחד, שנבנתה מחדש שלוש פעמים בטרם קיבלה את אישורו של בעל הבית. הבריכה מוקפת בפסלים בסגנון יווני, מזרקות מים מפוארות ואפילו מקדש רומי אותנטי, שנקנה באירופה והובא בשלמותו לקליפורניה.

כמה שנים לאחר מותו של הראסט תרמה הקרן שהקים, קרן הארסט, את המצודה המרשימה לטובת המדינה וזו הפכה אותה למוזיאון לאמנות, עם אוסף עשיר ומגוון, המושך אליו כמיליון מבקרים בכל שנה. אתר אינטרנט.


בריכת נפטון בטירת הארסט. חזית של מקדש רומי אותנטי הובאה במיוחד לקליפורניה כדי לקשט את בריכת השחייה

טירת ת'ורנווד (Thornewood Castle), מדינת וושינגטון
אם הטירות האחרות שמופיעות כאן נבנו במאה שעברה על פי מודל אירופי, הרי שהטירה הזאת היא הדבר האמיתי: טירה בת 400 שנה מווילס, שפורקה לבנה לבנה והועברה לצפון מדינת וושינגטון על ידי צ'סטר ת'ורן, איש עסקים אמריקאי, כמתנה לאשתו האהובה אן. ת'ורן רכש את הטירה האליזבתנית, פירק אותה למרכיביה והעביר אותם אחד לאחד למגרש שקנה מחוץ לעירו טקומה, על גדת אגם. שם, הורכבה הטירה מחדש במבצע אדריכלי מסובך, שארך שלוש שנים – מ-1908 עד 1911.


טירת ת'ורנווד. טירה אנגלית בת מאות שנים פורקה והועברה לצפון-מערב ארצות הברית, שם הוקמה מחדש

אן ת'ורן אהבה במיוחד את הגנים שהקיפו את הטירה ואשר עוצבו בסגנון אנגלי למהדרין. מהם נהגו היא ואורחיה להשקיף על האגם ועל פסגתו של הר ראנייר. בין אורחי המקום היו גם נשיאים אמריקאים, בהם טדי רוזוולט, שהתארח כאן לא פחות משבועיים, ווויליאם טאפט, שהסתפק באירוח בן שלושה ימים. כיום הטירה משמשת כ-Bed & Breakfast יוקרתי במיוחד (עם מחירים שמתחילים ב-300 דולר ללילה לחדר ומאמירים עד 500 דולר) וכאתר נחשק לחתונות. אתר אינטרנט


את טירת ת'ורנווד מקיפים גנים שעוצבו בסגנון אנגלי רומנטי


ארמון הבישוף (Bishop's Palace), טקסס
ארמון הבישוף, ששמו הקודם היה טירת גרשהם (Gresham's Castle), הוא מופת של אדריכלות ויקטוריאנית – ארגון האדריכלים האמריקאי הנחשב AIA דירג אותו בין מאה הבניינים המרשימים ביותר בארצות הברית. הטירה, שנבנתה בין השנים 1887 ל-1893 בעיר הטקסנית גלווסטון, שימשה בית לעורך הדין והפוליטיקאי וולטר גרשהם. כמה שנים אחרי שנבנתה הסתבר שהטירה לא רק מרשימה אלא גם עמידה במיוחד: ב-1900 גלווסטון נפגעה על ידי הוריקן עוצמתי במיוחד. אלפי אנשים איבדו את חייהם ונזקים אדירים נגרמו לרכוש, אבל טירת גרשהם נותרה ללא פגע, ואפילו שמשה כמקום מקלט למאה אנשים שבתיהם נהרסו.


ארמון הבישוף (לשעבר טירת גרשהם). מופת של אדריכלות אמריקאית ויקטוריאנית

בתחילת שנות העשרים של המאה הקודמת מכרה משפחת גרשהם את הטירה לכנסייה הקתולית של גלווסטון, שהסבה אותה למגורי הבישוף (ומכאן השם החדש שניתן למקום). בשנות השישים, כאשר מרכז הכנסייה הקתולית הועתק ליוסטון, נפתחה הטירה לציבור הרחב – פעמיים ביום יש סיור מודרך ואפשר גם לסייר בה באופן עצמאי. חלק מההכנסות מועבר לטובת תחזוקה ושיפוצים של המבנה העצום. אתר אינטרנט


פסל של מפלצת מכונפת בחזית ארמון הבישוף

טירת ברקלי (Berkeley Castle), וירג'יניה המערבית
סיפור בנייתה של טירת ברקלי, על גבעה מעל העיירה ברקלי ספרינגס בווירג'יניה המערבית, היה ודאי רומנטי להפליא במאה ה-19, כאשר התרחש, אולם כיום הוא מעורר אי נוחות קלה. איש עסקים אמיד, סמואל טיילור סוויט, היה בן 46 כשהתאהב מעל הראש ברוז, בתו בת ה-17 של חבר קונגרס מאלבמה. הנערה דחתה את חיזוריו ודרכיהם נפרדו. חמש שנים מאוחר יותר הם נפגשו במקרה, וסוויט המאוהב ביקש את ידה של העלמה הצעירה, בצירוף הצעה שכנראה היה קשה לסרב לה: הוא יבנה לה טירה מפוארת כמתנת חתונה. רוז נאותה להצעה, וטיפסה עמו לראש הגבעה המשקיפה על העיירה כדי לבחור את הנקודה האידיאלית שבה יבנו את ביתם. ימים ספורים לאחר מכן השניים נישאו וסוויט שכר את שירותיו של האדריכל הנודע א.ב מולט, שעיצב בניינים ממשלתיים רבים, בהם בניין משרד החוץ האמריקאי בוושינגטון ובית הדואר המרכזי בניו יורק. אבן הפינה לטירה הונחה ב-1885 והעבודות החלו: כל אחת מאבני הטירה נחצבה ידנית מהמכרה מקומי, האבנים הובלו בעגלות רתומות לסוסים במעלה הגבעה וסותתו בידי סתתים גרמנים שנשכרו במיוחד לצורך המשימה.


טירת ברקלי. כל אבן נחצבה באופן ידני וסותתה על ידי סתתים גרמנים

הבנייה הסתיימה ב-1891, אבל סוויט לא זכה ליהנות ממנה – הוא מת עוד בטרם הטירה הושלמה. רוז עברה לגור בטירה המפוארת ונהגה לערוך בה מסיבות סוערות שנמשכו עד אור הבוקר ואליהן הגיעו כל המי ומי מוושינגטון, לעיתים ברכבת שבעלת הבית שכרה במיוחד לשם כך. כדי להנעים את זמנם של האורחים, היא נהגה להביא תזמורות ושירותי קטרינג משובחים, ורבים מהאורחים האריכו את שהותם בביתה לתקופות ממושכות. כשהגיעה לגיל 50, רוז הצליחה לבזבז את כל ירושת בעלה, והיא נאלצה למכור את הטירה ולעבור להתגורר בבית קטן, שבחצרו גידלה תרנגולות. מאז עברו על הטירה תהפוכות רבות, והיה זמן שהיא שימשה כמחנה קיץ לנערים. לפני שנים אחדות היא נמכרה לאדם פרטי, ששיפץ אותה והחזירה לימי הזוהר של רוז סוויט, כולל ריהוט תקופתי. כיום הטירה אינה פתוחה לקהל הרחב, אולם אפשר לשכור אותה לאירועים פרטיים ולחתונות. אתר אינטרנט.

אחוזת בילטמור (Biltmore Estate), קרולינה הצפונית
אחוזת בילטמור היא בית המגורים הפרטי הגדול ביותר בארצות הברית, עם לא פחות מ-250 חדרים וסגנון שמדמה את הטירות של עמק הלואר בצרפת. בשונה מהטירות האחרות המוזכרות כאן, הבילטמור נמצאת, מאז נבנתה ב-1889, בבעלות אותה משפחה. אולי אין זה פלא שהאחוזה העצומה הזאת לא החליפה ידיים, שכן היא שייכת למשפחת ואנדרבילט, אחת המשפחות העשירות בארצות הברית. מעניין לציין, שכאשר ג'ורג' וושינגטון ואנדרבילט (שום קשר דם לנשיא הראשון של ארצות הברית) בנה את אחוזת בילטמור כבית הקיץ שלו, הוא בחר במתכוון באשוויל שבקרולינה הצפונית כדי לשמור על צניעות ולהרחיק את עצמו מאחיו ואחיותיו שבנו לעצמם בתי קיץ מפוארים באתרי נופש נוצצים באזור ניו יורק.


אחוזת בילטמור. צניעות זה עניין יחסי

צניעות זה עניין יחסי, כך נראה, שכן האחוזה כוללת, מלבד טירת המגורים, גם גנים נרחבים, שעוצבו על ידי מעצב הגנים הנודע אולמסטד (שעיצב את סנטרל פארק בניו יורק), יער טבעי, כנסייה ואפילו כפר קטן, שבו התגוררו עובדי המשק. ואנדרבילט עצמו יצא למסעות ברחבי העולם כדי לאסוף רהיטים, שטיחים ועבודות אמנות לאחוזתו. בין אורחי אחוזת בילטמור היו לא רק בני משפחה וחברים אלא גם סופרים, דוגמת הנרי ג'יימס ואדית וורטון, ונשיאים אמריקאים, בהם וויליאם מקינלי וטדי רוזוולט. בתקופת מלחמת העולם השנייה עשרות ציורים ופסלים הוצאו מהגלריה הלאומית בוושינגטון והוחבאו באחוזה מחשש שיפגעו אם בירת ארצות הברית תותקף.


אחוזת בילטמור מוקפת בגנים נרחבים, חלקם מעוצבים למשעי, אחרים הושארו במצבם הטבעי

כיום האחוזה, שכאמור עדיין שייכת למשפחת ואנדרבילט, פתוחה לסיורים לקהל הרחב וכל מי שקונה כרטיס יכול לשוטט בחדרים מפוארים כל כך עד שכל מלך ירגיש בהם נוח, להשקיף על בריכת השחייה, להציץ ליקב המשפחתי וכמובן להתפעל מהציורים והרהיטים המרהיבים, בהם עשרות מנורות יפהפיות מתוצרת טיפני. אתר אינטרנט

____

התמונה הפותחת: אחוזת בילטמור בסתיו, הצילום באדיבות Biltmore Estate
צילומים בכתבה: larcher ,Chris Vreeland, Clément Bardot, cc-by-sa 3.0 ,CAHairyBear, Stan Shebs

לקריאה נוספת:

הטירות היפות של אירופה
הטירות היפות של אירופה
סימי שאואר
גנים נפלאים ואולמות מרשימים לצד תככים ומזימות, חלומות ושגעונות, ואפילו יצירה ספרותית אחת. 10 טירות אירופאיות ששוות ביקור

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...