תפריט עמוד

טיקאל, גואטמלה: השמאנים חוזרים

טיקאל, בצפון מערב גואטמלה, היא סיפור של דת, הון ושלטון: בלב הג'ונגל הוקמה אחת מערי המאיה העשירות והחזקות, ועד היום נותרו השרידים המרשימים של מבני ציבור, דת ושלטון. עכשיו, 500 שנה אחרי שנאסר פולחן המאיה, השמאנים חוזרים למקדשים העתיקים

טיקאל, לא הרחק מהעיירה פלורס (Flores) בצפון מערב גואטמלה, היא לא רק אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. טיקאל הפכה גם לאתר לעלייה לרגל של טיילים הרפתקנים, שלא נרתעים מהוריקנים, חום ולחות, מגשמים ויתושים… וגם לא מטיפוס על פירמידות בגובה של עשרות מטרים. ועוד לא דיברנו על רעידות אדמה והרי געש שהם עניין שבשגרה הגואטמלית.


הפירמידות של טיקאל, הגבוהות ביבשת, מציצות מעל עצי היער | הצילומים בכתבה: נפתלי הילגר

בלב הג'ונגל של צפון מערב גואטמלה גילתה משלחת של ממשלת גואטמלה בקיץ 1847 את הפירמידות הגבוהות ביותר ביבשת. מאז ועד היום, רב הנסתר על הגלוי והאתר עדיין נותר אפוף מסתורין: כ-20% בלבד מעיר המאיה העתיקה נחשפו. צילומים של נאס"א מעידים על אלפי מבנים נוספים שמכוסים בצמחייה סבוכה של יערות הגשם, מספיק כדי להצית את דמיונם של חוקרי תרבויות, ארכיאולוגים וסתם אנשים שחולמים להיות אינדיאנה ג'ונס לכמה ימים. בעידן שבו כמעט הכל ידוע לכל, לא נותרו מקומות רבים שכל כך מגרים את הדמיון ומפתיחים הפתעות רבות גם לדורות הבאים של הרפתקנים סקרנים.


טיקאל. רק 20% מהמבנים בעיר המאיה נחשפו עד כה

מבין ערי הממלכה הרבות של תרבות המאיה, טיקאל נחשבת כיום כעיר החשובה והגדולה ביותר בתקופת המאיה הקלאסית (900-200 לספירה). בתקופת השיא, חיו כאן כ-100,000 תושבים באחת הערים הגדולות בתבל של אותה התקופה – במונחים של היום, ביחס לגודל האוכלוסייה העולמית, עיר של כ-3 מיליון תושבים.


בלב הג'ונגל, רחוק ממקורות מים אבל קרוב לנתיבי מסחר, קמה אחת מערי המאיה החזקות ביותר

טיקאל היא סיפור של דת, הון ושלטון: בלב הג'ונגל, הרחק ממקורות מים טבעיים, אבל קרוב לצומת דרכים של נתיבי מסחר, הוקמה אחת מערי המאיה העשירות והחזקות. באקרופוליס שליד הכיכר המרכזית אפשר לראות עד היום את שרידים המרשימים של מבני ציבור, דת ושלטון. למלכים לא חסר ממון והם בנו פירמידות בגובה של עשרות מטרים שמשלבות הנצחה עם קדושה: ככל שמספר המלכים הקבורים בפירמידה גדול יותר, כך גם קדושת המקום גדולה יותר. בצמרת הפירמידה, המקום הקרוב ביותר לאלים שבשמיים, ניצב מקדש.

הפירמידות הגבוהות בטיקל נועדו כדי להיות קרובים לאלים

אבל לא רק הרווחה הכלכלית של תושבי טיקאל מסבירה את בניית הפירמידות הגבוהות: במקום כה שטוח עם עצים כה גבוהים, היה צורך לבנות בניינים מאוד גבוהים כדי להיות קרובים לאלים. כמו ההרים המקודשים אצל בני המאיה, גם הפירמידות אפשרו מבט-על מרוחק על המתרחש, בדומה לזווית הראיה של האלים על האנושות.

רק בשנים האחרונות ממשלת גואטמלה מאפשרת למאיה לקיים טקסי דת ליד המקדשים בטיקאל

למרות מאמציה הבלתי נלאים של האינקוויזיציה הספרדית, בני המאיה לא נעלמו בעמקי ההיסטוריה ותרבות המאיה לא כוסתה על ידי יערות הגשם של מרכז אמריקה. אבל זמן רב עבר עד להצפתה המחודשת של תרבות המאיה על פי השטח הנוצרי השמרני: רק בשנות האלפים ממשלת גואטמלה החזירה לתרבות האמריקאית העתיקה מעט מן הכבוד האבוד, ולראשונה מזה 500 שנה מאפשר השלטון הנוצרי לקיים טקסי מאיה דתיים ליד המקדשים העתיקים של טיקאל.

השאמנים, המכונים "שומרי הזמן" שוב מתקשרים בין האדם לאלים, כמו לפני 2,000 שנה

עד לא מזמן, לא רק טיקאל אלא כל מקום ציבורי היה מחוץ לתחום לקיום טקסי פולחן. השמאנים וכהני הדת בני המאיה לא הורשו לקיים את פולחנם לעיני רבים, אלא רק בסתר ביתם. כיום, השלטונות הסכימו להתפשר ולאפשר בשלושה מתוך רבים של מזבחי טיקאל לקיים טקסים מסורתיים. ואכן, השמאנים, המכונים גם "שומרי הזמן", חוזרים לעבודה ומתקשרים בין האלים לבין האדם, כמו לפני 2,000 שנה.

לטוס עם דלתא
דלתא איירליינס משרתת קרוב ל-180 מיליון נוסעים מידי שנה עם
טיסות ל-323 יעדים ב-57 מדינות בשש יבשות. -2016 דלתא נבחרה לרשימת 50 החברות האהודות ביותר של מגזין Fortune, בנוסף לזכייתה בתואר חברת התעופה האהודה ביותר זו הפעם החמישית בשש שנים.

דלתא היא חברה מייסדת של ברית ההתקשרות הגלובלית SkyTeam, ומשתתפת בג'וינט ונצ'ר הטרנס אטלנטי המוביל בתעשייה עם אייר פרנס-KLM ואליטליה, כמו גם בג'וינט ונצ'ר החדש עם וירג'ין אטלנטיק. כולל עם בני הברית השיווקיים שלה, דלתא מציעה ללקוחותיה יותר מ-15,000 טיסות יומיות, עם נמלי בית ושווקים באמסטרדם, אטלנטה, בוסטון, דטרויט, לוס אנג'לס, מיניאפוליס – סנט פול, ניו יורק – ג'יי.אפ.קיי ולה גווארדיה, לונדון – הית'רו, פריז – שארל דה גול, סולט לייק סיטי, סיאטל וטוקיו – נריטה. דלתא השקיעה מיליארדי דולרים במתקנים בשדות תעופה, במוצרים גלובליים, בשירותים ובטכנולוגיות – להגדלת חווית הלקוח באוויר וביבשה. מידע נוסף ניתן למצוא באתר של דלתא.

(פרסום)

 

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.