תפריט עמוד

טיפים לצילום: קומפוזיציה

לפני שאתם לוחצים על הכפתור במצלמה, עצרו רגע וחשבו על הקשר בין האובייקטים שאתם עומדים לצלם ועל מיקומם בפריים. התמקדות בקומפוזיציה תעזור לכם להעביר לצופים תחושות ורעיונות מורכבים ומעניינים

למרות שללחוץ על הקליק במצלמה לוקח רק שנייה, אל תטעו לחשוב שצילום טוב הוא הבזק של רגע מוצלח. אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים? אני לחלוטין מאמינה בזה. בנוסף לכך, היא גם שווה אלף מחשבות… ראיתם לאחרונה תמונה שהדהימה אתכם? תמונה בה כל אובייקט נפל במיקום מושלם? כזו שנראית כאילו הזמן עמד מלכת רק כדי להכיל את כל היופי הזה? סיכוי טוב שהצלם השתטח על המדרכה או טיפס על עץ קרוב עד שמצא את הזווית הנכונה. הוא כנראה גם לא עבר שם במקרה באותו הרגע, אלא שיחק תפקיד של זבוב על הקיר כבר זמן רב קודם לכן, כדי להגיש לכם את אותו רגע מיוחל. בנוסף לכישרון שדרוש כדי לצלם צילום מרשים באמת, אף צלם, גדול ככל שיהיה, לא מפקיד את הצלחת תמונתו בידי גורל.

לפני שמצלמים כדאי לחשוב על הקשר בין האובייקטים המצולמים ועל מיקומם בפריים. כמו בחיים, חשוב לדעת מה רוצים לא פחות ממה שלא רוצים – ההחלטה מה ייכנס לתמונה לא פחות חשובה ממה יישאר בחוץ. במילים אחרות, חשוב לשים דגש על הקומפוזיציה ("מחבר"), שהיא אחד הכלים המהותיים בהם משתמש האמן בכלל והצלם בפרט כדי להעביר לצופה תחושה או רעיון. ריכזתי עבורכם כמה טיפים שיעזרו לכם לצלם צילום טוב יותר.

מוטיב חוזר
נסו למצוא מוטיב מסוים, דוגמת קווים או צורות גאומטריות, שיעוררו מחשבה בקרב המתבונן. גם אם מוטיב זה נסתר מן העין ולא בולט במבט ראשון, הוא יכול לסקרן לא פחות ואף יותר מכזה שקולטים ישר. באופן אישי אני מאוד אוהבת להשתמש ב"מוטיב המשולשים", כמו בצילום הזה – שימו לב לכמות המשולשים שנמצאים בתמונה. במבט ראשון אולי לא תראו את כולם, אך אם תתעמקו בצילום תגלו כמה נוספים בגדלים שונים.

חוק השלישים
מיקום הנושא המצולם באחד הצדדים נעים יותר לעין האנושית מאשר מרכוזו. "חוק השלישים" מחלק את הפריים, על ידי שני קווים אורכיים ושניים רוחביים, לתשעה ריבועים שווים בגודלם. על פי החוק הזה, עדיף למקם את האובייקט על אחד השלישים, כשהמצב האידאלי ביותר הוא למקמו על אחת מארבע נקודות מפגש הקווים. נסו לקחת בחשבון את החוק בכל סוגי הצילום – פורטרטים, נוף, רחוב ועוד. בצילומי נוף, למשל, השתדלו שקו האופק ימוקם לאורך אחד השלישים, בפורטרטים נסו שהעיניים יהיו בשליש העליון.

מרחק הדובר
כלל שמתחבר ל"חוק השלישים" יעזור לכם להחליט באיזה שליש למקם את האובייקט המצולם כדי להעניק לו מרווח. על פי כלל זה, כדאי להשאיר למצולם "מקום" להסתכל אליו ועל ידי כך להדגיש את כיוון מבטו. לדוגמה: אם אדם מסתכל או הולך ימינה – כדאי למקם אותו בשליש השמאלי; נעשה זאת כדי שלא יווצר מצב בו התנועה נתקעת בצילום.

סימטריה
נסו ליצור צילום סימטרי, שאם מחלקים אותו לשניים נוצרים שני חלקים כמעט זהים. צילום שכזה עוזר לתפוס את עינו של המתבונן ומעביר תחושת יציבות וסדר. לעתים, בתמונות שכאלו, הגבול בין משהו מסקרן לנדוש הוא דק, ולכן, כדאי לנסות גם לשבור את הסימטריה על ידי חפץ מסוים – כמו הקבקבים בתמונה, שצולמה במהלך שיט בקמבודיה.

הולכת עין
שביל מפותל, גשר, כביש, שורת עצים, מסילת רכבת או שלולית מים הם דוגמאות שונות לאלמנטים שיכולים להוביל את העין לעבר הנושא שבחרתם ולהוסיף נופך נוסף לצילום. השאיפה שלכם צריכה להיות שעינו של הצופה תנוע בטבעיות לאורך אותו מסלול שבחרתם, ולבסוף תיעצר כשתגיע לנושא.

נושא משני
נושא משני למצולם יכול ליצור איזון ועניין. חפשו משהו שיהווה אלמנט משלים לנושא הראשי, אך לא יתפוס את מקומו. זה יכול להיות חפץ, השתקפות של אותו אדם, או אנשים נוספים ברקע, שיעזרו לחזק את המסר שאתם רוצים להעביר. בצילום זה, הימצאות פח הזבל נותנת קונטרה לנושא הראשי – חסר הבית. נוכחותו מוסיפה קריצה הומוריסטית, כשנדמה שהפח משמש כמעין "בבואה" לאיש.

עומק שדה
עומק השדה משפיע באופן ישיר על הקומפוזיציה של הצילום. ההחלטה אם הנושא יהיה שחקן בהצגת יחיד או כמעט ייבלע בתוך הנוף חשובה להעברת המסר. הבחירה בעומק שדה רדוד יוצרת מעין תחושה תלת ממדית ומעמידה את הנושא בקדמת הבמה, כשכל השאר הופך לזניח – דבר ש"מכריח" את העין להתמקד בו.

קדמת הפריים
אנחנו משקיעים מחשבה רבה ברקע, אך לפעמים מתעלמים מקדמת הפריים, שהיא חשובה לא פחות, בעיקר בצילומי נוף. כדי לקבל תחושת עומק ולתת לצופה הרגשה שהוא נמצא בתוך התמונה, כדאי לתת משקל לחלק הקדמי של הצילום. חלק זה יכול להיות מורכב מסלעים, פרחים, רצועת חוף, עצים, גדרות או כל דבר אחר שעולה בדעתכם.

יצירת סיפור
מה המסר שאתם רוצים להעביר? איזו אווירה או חוויה אותנטית אתם שואפים ללכוד? מהו החוט המקשר בין האובייקטים השונים? אם אתם לא יודעים את התשובות לשאלות האלה, קל וחומר שהצופה לא ידע. לפני שתתחילו לצלם תחשבו על רעיון מסוים, תעשו תכנון מקדים ובהתאם לכך תבחרו את הקומפוזיציה – כשמסתכלים על צילום כעל יצירה, חשוב להסתכל על התמונה הגדולה כדי ליצור אחת כזאת…

בהצלחה!

לקריאה נוספת:

טיפים לצילום אנשים
טיפים לצילום אנשים
מוכר בשוק מקומי, דייג פורש רשת בזריחה, נזירה מתפללת – אנשים שפגשתם לרגע במהלך הטיול יכולים להפוך לסיפור שיישאר עמכם לעד, במיוחד אם תדעו לצלם אותם בדרך מעניינת ולא שגרתית. כמה טיפים לצילום אנשים ברחבי העולם


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.