תפריט עמוד

טיפים לבחירת ביגוד ונעליים לטיול

נעליים מעור מלא או סנדלים? חולצה מנדפת זיעה או ביגוד תרמי מצמר מרינו? כל הדברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שקונים ביגוד ונעליים לטיול

נעליים

הידעתם? שביל ישראל דורש נעליים טובות יותר להליכה ממושכת בו מאשר טרק בהימלאיה או בדרום אמריקה. (הסיבה – שחיקה מתמשכת ע"י סלעים חמים בשביל ישראל, לעומת הליכה פשוטה יותר בטרקים אחרים…)

הגורמים שצריך להביא בחשבון לפני בחירת נעל

אפיון איזור ואקלים הטיול – חורף רטוב, קיץ רטוב, אזור מדברי יבש, רפטינג, שילוב אביב וחורף, הליכה עירונית, מטיבי לכת עם משקל רב, טיפוס ועוד…
איזור רטוב – נעל אטומה למים. עור מלא או שילוב עם גורטקס.
טיולי קיץ – עור מלא או עור בשילוב קורדורה.
טיול מדברי – נעל אוורירית, שילוב עור וקורדורה. נעל בעלת סוליה עמידה במיוחד (שחיקה גבוהה עקב חום הסלעים!).

טיול רפטינג ופעילויות מים – סנדלים או נעליים סגורות בעלות מרכיבים סינתטיים (מומלצים: קורדורה, ניילון, פוליאסטר).

טיול עירוני- נעל בעלת מדרס רך. נעל חצי גבוהה, נוחה ואסתטית.

טיול למטיבי לכת- מומלץ לבחור נעל מעור מלא, בעלת גפה קשיחה וגבוהה (לא להיבהל מהקשיחות – הנעליים מתרככות וירגישו במהרה כמו כפפה). ניתן לשלב בד גורטקס. הגורטקס אטום למים יותר מאשר העור, אך מקשה על התנדפות הזיעה. כדאי לזכור שגם אטימותה של נעל העור למים מספקת.

איך מודדים?
כדאי למדוד את הנעל עם זוג גרביים הדומות לאלו שתלבשו במהלך הטיול. בחנות מקצועית תוגש עזרה להתאמת קבוצת הנעליים הנכונה לצרכי הלקוח. בזמן המדידה חשוב לוודא שהעקב והקרסול יושבים היטב (הנעל מחבקת את הרגל), ושקיים מרווח של אצבע (כ- 1.5 ס"מ) בין האצבעות לבין קצה הנעל. מרווח קטן זה חשוב למניעת שפשוף בזמן הליכה במדרונות, שפשוף שנגרם עקב גלישת הרגל לקדמת הנעל. לרוב קיימת נטייה להרגיש מעט "מגובסים" במעבר מנעל חצאית לנעל גבוהה, אך תחושה זו תיעלם במהירות וכעבור ימים ספורים תהיה הנעל נוחה כמו נעל חצאית.
כמו כן חשובה לעמוד עם הנעל משטח משופע.
נעל עלולה להיות נוחה בחנות, ובטיול לא נוחה. כמו כן יש לקחת בחשבון שהנעל לא מתרחבת, אלא מתרככת. חלק מהחנויות מתירות לקחת זוג נוסף בעת הקנייה ולבחור ביניהן לאחר כמה ימי בדיקה.

חברות מובילות: vasque,
סוליה – Vibram

ביגוד לטיולים

גם כאן, תלוי לאן אתם נוסעים ומה מזג האוויר. כמובן שביגוד תרמי הוא הציוד הבסיסי ובימינו הכרחי כמעט בכל טיול.
במידה ומדובר בטיול באזור חם, מדברי ועם מזג אוויר קיצי – ההמלצה היא לחולצה תרמית עם שרוול ארוך אשר מנדפת זיעה ובעלת הגנת UPF של 30+. במילים אחרות, זה כמו ללבוש אולטרה סול…
במידה ומדובר במזג אוויר קר (אך לא קיצוני), כמו זה שחשים הצועדים בשביל ישראל בתקופת החורף – מומלץ שימוש בביגוד תרמי העשוי 100% צמר מרינו שהוא בעל יתרונות רבים בנוחות, בבידוד ובנידוף. סיב הצמר נחשב מן האווריריים ביותר ולכן הוא מונע התפתחות של בקטריה, מה שמבטיח שגם לאחר לבישה ממושכת של אותו הבגד – הוא יהיה רענן ונטול ריחות וזה בדוק.
במידה ומדובר בקור קיצוני (או אנשים שסובלים מקור בדרך-כלל), ההמלצה שלנו הינה ביגוד תרמי בעל יכולת בידוד גבוהה אשר עבר תהליך ה"כולא" בתוכו הרבה אוויר, מה שמסייע לבידוד. תוכלו למצוא ביגוד כזה בסדרת HD של חב' Gravity, או בסדרת פקטור2 של חב' SUB ZERO.

גרביים
בניגוד למה שעלולים לחשוב, גרביים טובות ומתאימות הן פריט חשוב לפחות כמו נעליים. הגרביים נותנות את הריפוד המתאים וההולם, את השיכוך שצריך וכמובן יכולת ספיגה לזיעה בקיץ ולחימום מתאים בחורף. ההמלצה שלנו היא גרבי צמר באיכות גבוהה. לצמר יש יכולת ספיגת נוזלים באופן טבעי של לפחות 30% בלי להרגיש רטיבות והצמר הוא אנטי-בקטריאלי, דבר המסייע לנטרול ריחות באופן טבעי. וכשצריך חימום טוב – שום חומר סינתטי לא ניתן להשוואה לגרבי צמר מרינו משובחות. מותגי הגרביים הטובים ביותר בשוק הטיולים כיום הם: TEKO, Bridgdale ו- Fox river.

מקלות הליכה
כמעט הכרחיים להגברת ההנאה מן הטיול והשמירה על הברכיים. אם תשתמשו בזוג מקלות הליכה בצורה הנכונה, תעניקו לגוף זוג רגליים קדמיות נוספות. השימוש במקלות מאפשר להעביר חלק ממשקל הגוף והדחף לאזור הכתפיים – משמע, להיות יציבים יותר, קלים יותר ומאושרים יותר.
מחיר – 90-450 ש"ח.

טיפים כלליים:
1. בדקו את נושא האחריות וכן על מה בדיוק חלה האחריות.
2. ציוד ונעליים מעודפים- יתכן כי שכבו זמן רב והגומי עלול להתייבש
3. פערי מחירים בין חנות יקרה וזולה בד"כ לא ינועו ביותר מ-10%.
4. מחיר נקוב הוא המלצה. אם תקנו במקום אחד מספר פריטים רב יותר תוכלו להתמקח יותר ובוודאי לקבל שירות טוב יותר.

תודה לאנשי המקצוע שתרמו טיפים ורעיונות:
יריב דורון, מנכ"ל חנויות מסעות
מטיו ליבר, מנכ"ל גרביטי בע"מ יבוא ושיווק ציוד טיולים פרימיום

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.