תפריט עמוד

טיול לטביליסי והסביבה

על הנופים המרהיבים של גאורגיה בטח שמעתם, אבל גם אם אין לכם אפשרות לצאת לטיול עומק, מומלץ בחום להקדיש כמה ימים לטביליסי הבירה. בעיר הנעימה יש שלל אטרקציות מעניינות – מאתרים היסטוריים ועד שווקים תוססים, והיא משמשת בסיס מצוין לטיולי יום קצרים

גאורגיה הופכת ליעד פופולרי בשנים האחרונות, וכשמצרפים את הנופים הנפלאים, הכנסת האורחים החמה, האוכל הנהדר והזמינות של טיסות לגאורגיה, קל להבין את הסיבה. גם אם זמנכם מוגבל ואתם מסתפקים בחופשה קצרה בעיר הבירה, טביליסי (Tbilisi), תוכלו ליהנות מכל הטוב שיש לגאורגיה להציע. בירת גאורגיה התוססת שוכנת על אחד הנתיבים של דרך המשי ההיסטורית, בצומת דרכים בין אירופה לאסיה. היא מציעה ארכיטקטורה מעניינת, אתרים היסטוריים, פארקים, שווקים ומסעדות מצוינות. היא גם מהווה בסיס לטיולים באתרי הטבע ובאתרים ההיסטוריים באזור. הנה כמה הצעות לטיולים ובילויים בטביליסי ובסביבתה:

אתרים בטבילסי

העיר העתיקה

העיר העתיקה של טביליסי היא מבוך של סמטאות צרות עם מבני עץ שמרפסותיהם מחוברות, כך שהשכנים יכולים להיכנס זה למרפסת של רעהו, עדות טובה להכנסת האורחים הגאורגית. אחד הרחובות התוססים ביותר הוא רחוב שרדני (Shardeni), הגדוש בבתי קפה, ברים, מסעדות, מועדוני לילה וגלריות.

בתים צבעוניים בעיר העתיקה של טביליסי

בתים צבעוניים בעיר העתיקה של טביליסי | צילומים: שאטרסטוק

בעיר העתיקה פועלים בתי מרחץ רבים, בהם אפשר לטבול במי גופרית חמימים – בילוי נפלא ביום חורפי. אתר נוסף ומומלץ הוא  קתדרלת סיוני (Sioni), אשר נבנתה במאה השישית ומאז נהרסה ונבנתה מחדש כמה פעמים. בקתדרלה נמצא הצלב של נינו, הנחשב לפריט הקדוש ביותר לנוצרים הגאורגים. בעיר העתיקה נמצא גם בית הכנסת הגדול של טביליסי, המשמש את הקהילה היהודית של העיר, שמונה כ-7,000 איש.

מסעדות ובתי קפה בעיר העתיקה

מסעדות ובתי קפה בעיר העתיקה | צילום: joyfull / Shutterstock.com

מצודת נריקלה

מצודת נריקלה (Narikala), שם שפירושו "בלתי חדיר", הוקמה במאה הרביעית לספירה למטרות הגנה. היא ממוקמת בראש גבעה תלולה בחלק העתיק ביותר של טביליסי, במקום בו עברה הדרך מאירופה להודו. המצודה משקיפה על הנהר ועל בתי העיר וניתן לראותה מכל נקודה בעיר.

מצודת נריקלה הממוקמת בראש גבעה ומשקיפה על העיר

מצודת נריקלה הממוקמת בראש גבעה ומשקיפה על העיר

כיכר החירות ושדרות רוסטבלי

כיכר החירות (Tavisuplebis Moedani) נחשבת ללב הפועם של טביליסי. הכיכר מוקפת במבני ציבור, דוגמת בית העירייה, ונערכים בה כינוסים פוליטיים ואירועי מחאה. כאן, למשל, נערכו ההפגנות שהובילו להתנתקות גאורגיה מברית המועצות וכאן החלו אירועי מהפכת הוורדים שהובילו להחלפת השלטון ב-2003. הכיכר היא נקודת ההתחלה של שדרות רוסטבלי (Rustaveli), שדרה אלגנטית ומודרנית שנמתחת לאורך קילומטר וחצי ויש בה מבני ציבור, מסעדות וחנויות של מותגים בינלאומיים.

כיכר החירות, הלב הפועם של טביליסי

כיכר החירות, הלב הפועם של טביליסי | צילום: Mikhail Markovskiy / Shutterstock.com

שוק הגשר היבש

הגשר היבש הוא ביתו של שוק הפשפשים המפורסם של טביליסי, אשר פועל מדי יום (במזג אוויר טוב). בשוק תמצאו תכשיטים בעבודות יד, ענתיקות, עבודות אמנות, פיצ'פקעס, מזכרות סובייטיות ועוד ועוד.

מוכרי שטיחים בשוק הגשר היבש

מוכרי שטיחים בשוק הגשר היבש | צילום: alionabirukova / Shutterstock.com

גבעת מטאטסמינדה

גבעת מטאטסמינדה (Mtatsminda) היא אתר נופש ובילויים פופולרי, הכולל אזור פיקניקים ופארק שעשועים קטן עם מתקנים מלהיבים, כולל גלגל ענק הנחשב לנקודה הגבוהה ביותר בטביליסי. מהגבעה אפשר להשקיף על כל העיר. אל ראש הגבעה מטפסת על מסילה תלולה רכבת קטנה (פוניקולר), שהנסיעה בה היא חלק בלתי נפרד מהחוויה.

פארק השעשועים בגבעת מטאטסמינדה

פארק השעשועים בגבעת מטאטסמינדה | צילום: Ya bil zdes / Shutterstock.com

קתדרלת השילוש הקדוש

בטביליסי יש אינספור כנסיות והמרשימה מכולן היא קתדרלת השילוש הקדוש, המוכרת גם בשם סמבה (Sameba). בשונה מכנסיות אחרות בעיר, הקתדרלה הזאת אינה עתיקה כלל – בנייתה הסתיימה רק ב-2004. הקתדרלה, המשמשת כמקום מושבו של הפטריארך הגאורגי, היא המבנה הדתי הגדול ביותר בגאורגיה ואחת מהקתדרלות האורתודוקסיות הגבוהות בעולם.

קתדרלת השילוש הקדוש

קתדרלת השילוש הקדוש | צילום: Sunwand24 / Shutterstock.com

תיאטרון גבריאדזה

תיאטרון גבריאדזה (Gabriadze), אשר הוקם ב-1981, הוא תיאטרון הבובות הראשון בגאורגיה. הביקור במקום מומלץ גם אם אינכם מחובבי הז'אנר, ולו בשל הארכיטקטורה המעניינת של המבנה, הבנוי במכוון במעוקם. סיבה נוספת להגיע למקום היא מופע הבובות שמתקיים במגדל השעון של התיאטרון בכל יום בשעה 12:00 בצהריים.

תיאטרון גבריאדזה, תיאטרון הבובות הראשון בגאורגיה

תיאטרון גבריאדזה, תיאטרון הבובות הראשון בגאורגיה

אוכל, קדימה אוכל

הביקור בטביליסי לא יהיה שלם בלי טעימות מהמטבח המקומי. בין השאר תוכלו להתענג על מטעמים כמו חצ'אפורי – מאפה בצק אפוי בצורת סירה, שבמרכזו תערובת של גבינות (בגרסה מוצלחת במיוחד נפתחת מעל הגבינות ביצה ואז המאפה נכנס לתנור); חינקלי – כיסוני בצק ממולאים בבשר טחון או בגבינה ומבושלים במים; לוביואני – מאפה במילוי שעועית אדומה, בדריג'אני – פרוסות חצילים ממולאות בממרח אגוזים ורימונים ועוד.

פותחים שולחן: מאפים גאורגיים נהדרים, ובראשם חצ'פורי עם ביצה

פותחים שולחן: מאפים גאורגיים נהדרים, ובראשם חצ'פורי עם ביצה

אבל זאת רק ההתחלה: אל השולחן מוגשות מנות נוספות, כמו ירקות ממולאים, שיפודי קבב, מרקים ועוד. גם הצמחוניים ימצאו שפע של דברים טעימים לאכול, כמו מגוון של סלטים נהדרים, ממרחים שונים ותבשילי ירקות. לקינוח נהוג לאכול פירות עונתיים. בשווקים תוכלו ליהנות מהממתק המקומי, צ'ורצ'חלה – אגוזי מלך טבולים בעסיס ענבים מרוכז ושזורים זה לזה למעין שרשרת ארוכה שצבעה חום-אדמדם.

שרשרות של צ'ורצ'חלה, הממתק המקומי העשוי מאגוזים טבולים ברכז ענבים

שרשרות של צ'ורצ'חלה, הממתק המקומי העשוי מאגוזים טבולים ברכז ענבים

טיולי יום מטביליסי

גם אם אין לכם מספיק זמן לטיול עומק ארוך בגאורגיה ואתם מסתפקים בטיסות לטביליסי, זה לא אומר שאי אפשר להקדיש יום או יומיים לטיולים מחוץ לעיר. הנה כמה הצעות:

מצחטה

העיר ההיסטורית מצחטה (Mtskheta), בירתה הקדומה של גאורגיה, מרוחקת כ-27 ק"מ מטביליסי, והיא מהווה יעד נפלא לטיול יום. מצחטה גדושה באתרים היסטוריים, בהם אחד המנזרים המפורסמים בגאורגיה – מנזר ג'ווארי (Jvari). המנזר, שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו,  הוקם במאה השישית בראש גבעה, ויש ממנו תצפית יפה על העיר והאזור. אתר נוסף שכדאי לבקר בו הוא קתדרלת Svetitskhoveli מהמאה ה-11, המעוטרת בפרסקאות יפים.

מנזר ג'ווארי משקיף על מצחטה, בירתה העתיקה של גאורגיה

מנזר ג'ווארי משקיף על מצחטה, בירתה העתיקה של גאורגיה

מנזר דוד גארג'ה

אחד מטיולי היום היפים ביותר הוא למתחם המנזרים, שנמצא כ-67 ק"מ מטביליסי. במתחם יש 19 מנזרים ומערות התבודדות שנחצבו בסלע במאה השישית, בחלק מהמערות יש ציורי קיר מרשימים. מעבר לעניין ההיסטורי, יש כאן גם מסלולי הליכה ותצפית נהדרת על עמק קאחתי ועל אזרבייג'ן השכנה. ניתן להגיע למתחם בסיור מאורגן או בשאטל מטביליסי. אם יש לכם זמן, תוכלו לשלב טיול בכרמים וביקבים של עמק קאחתי, אזור היין של גאורגיה.

באזור קזבגי יש הרבה אפשרויות מוצלחות לטיולים רגליים

באזור קזבגי יש הרבה אפשרויות מוצלחות לטיולים רגליים | צילום: beibaoke / Shutterstock.com

קזבגי

העיירה קזבגי (Kazbegi) שוכנת על הדרך הצבאית, כ-153 ק"מ מצפון לטביליסי, סמוך לגבול הרוסי, כך שזוהי נסיעה ארוכה למדי. אם יש לכם זמן וסבלנות, המאמץ ישתלם. קזבגי מוקפת בנוף הררי מדהים ומעליה מתנשא הר קזבק, השני בגובהו ברכס הקווקז, שפסגתו המושלגת מגיעה לגובה 5,048 מטר. על רקע התפאורה הנופית המרהיבה נמצאת כנסיית השילוש הקדוש, צמינדה סמבה, שהפכה לאחד מסמלי ההיכר של גאורגיה. זהו אזור נהדר לטיולים רגליים, בנופים עוצרי נשימה, ולא רק בגלל הגובה.

מפת טביליסי:

 

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...