תפריט עמוד

טיול ג'יפים בקירגיזסטן

קירגיזסטן עדיין לא נתגלתה על ידי המוני התיירים. המטיילים ההרפתקנים שיבחרו לטייל בה יגלו תרבות נוודים מרתקת, כפרים מסורתיים ונופים מרהיבים של הרים אדירים ואגמים צלולים, שהדרך הטובה ביותר לגלות אותם היא בטיול ג'יפים

קירגיזסטן, שבמרכז אסיה, על דרך המשי, היא מדינה הררית מרהיבה ביופייה, שהביקור בה מתאים למי שכבר ראה הכל ורוצה לבקר ביעד בתולי ואותנטי, שמציע שילוב מרתק של נופים מפעימים ותרבות מקומית מרתקת. הנופים של קירגיזסטן כוללים רכסי הרים דרמטיים, שמתנשאים לגובה של 7,000 מטר ויותר, עמקים וקניונים עמוקים, מפלי מים, אגמים קרחוניים ושטחי מרעה ירוקים מנוקדים בעדרי כבשים וסוסים. אבל לא רק נופים יפים יש בקירגיזסטן, אלא גם תרבות מרתקת. קירגיזסטן היא ארץ של נוודים ורועי צאן, והטיול בה מאפשר להתוודע מקרוב לתרבות העשירה הזו, שמאופיינת במוזיקה ייחודית, פולקלור מרתק, אגדות עם ומסורות שלא השתנו כבר מאות שנים.

עוד טיולי ג'יפים כאן

העובדה שהמדינה עדיין בתולית ולא מתוירת ושתשתיות התיירות בה עדיין לא במיטבן הופכת את הטיול בקירגיזסטן לחוויה אותנטית ובלתי נשכחת. כדי להפיק את המירב מהטיול כדאי לטייל בג'יפים, שמאפשרים להתמודד בצורה מיטבית עם תנאי הדרך ולהגיע למקומות נידחים שלא ניתן להגיע אליהם ברכב רגיל. אז מה כדאי לראות ולחוות בקירגיזסטן? הנה כמה הצעות לטיול מרתק ביעד מרגש ופחות מוכר:


הנופים הפראיים של קירגיזסטן, עם פסגות דרמטיול ואגמים בצבע טורקיז, לא יפסיקו להפתיע אתכם

נסיעה בג'יפים בדרכים ההרריות

כאמור, הנסיעה בג'יפים היא הדרך הטובה ביותר לטייל במדינה ההררית הזו. הג'יפים מאפשרים להתמודד עם תנאי השטח הלא פשוטים בקירגיזסטן, ולחוות נופים מרהיבים שלא ניתן להגיע אליהם ברכב רגיל. עם רכבי השטח ניתן לנסוע דרך הקניונים והנקיקים היפים ביותר של מרכז הרי הטיין שאן, לחצות מעברי הרים דרמטיים ולרדת במדרונות תלולים לעבר עמקים אלפיניים ואגמים הצבועים בצבע הברקת. בין היתר עוברים הג'יפים במעבר ההרים טוז-אשו, בגובה 3,585 מטר, בעמק סוסאמיר הצבעוני, במעבר ההרים קיזארט, במעבר ההרים טוסור שהנסיעה בו מאתגרת ונופית במיוחד, וכן לאורך ערוצי נחלים, דרך מרחבי מרעה ירוקים ועוד. כשרוצים לחלץ עצמות אפשר לעצור לפיקניק לצד אגם או נחל או בליבו של עמק ירוק, ליהנות מארוחת צהריים או להתחמם עם כוס תה או קפה.


הנסיעה בג'יפים היא הדרך הנוחה ביותר לטייל בקירגיזסטן ולהגיע למקומות שלא ניתן להגיע אליהם ברכב רגיל

בעקבות האגמים

הטבע בקירגיזסטן מרהיב ביופיו, והוא מתאפיין, בין היתר, באגמים צלולים בצבע טורקיז מדהים. הגדול בין אגמי קירגיזסטן הוא איסיק קול, שבצפון-מזרח המדינה. איסיק קול, האגם האלפיני השני בגודלו בעולם, נמצא בגובה 1,600 מטר, והוא מוקף בפסגות המושלגות של רכס טרסקי אלאטאו ושל רכס קונגיי אלאטאו. פירוש השם איסיק קול הוא "האגם החם", וזאת משום שמימיו לעולם אינם קופאים. הימה הצלולה, המוקפת בהרים ובטבע בתולי, היא אחת מפניני הטבע של קירגיזסטן. עוד אגם שכדאי מאוד לבקר בו הוא סונג קול, השני בגודלו בקירגיזסטן, ששוכן בגובה של 3,016 מטר, מוקף בפסגות בגובה 4,000 מטר ובכרי מרעה ירוקים ומתהדר במים צלולים להפליא.


סוסים ליד אגם סונג קול, השני בגודלו בקירגיזסטן

טבילה במעיינות חמים

אחד מהתענוגות הגדולים שקירגיזסטן מציעה הוא טבילה במעיינות חמים, אשר רבים מהם נמצאים באזור ימת איסיק קול. קניון אלטין-ארשאן,  קניון אלפיני ירוק ויפהפה שסביבו פסגות משוננות ויערות צפופים של עצי אשוח, מציע מסלולי טיול רגליים מאתגרים, כשהטבילה במעיינות התרמיים שבקניון מהווה תגמול הולם על המאמץ. מקום נוסף בו אפשר ליהנות מרחצה מענגת הוא העיר הציורית והמטופחת קראקול. בעיר, ששוכנת על שפת אגם ומהווה בסיס מצוין לטיולים באזור, יש אתר מרחצאות חמים ממש על חוף האגם.


נופים ירוקים ופריחה אביבית בקניון אלטין-ארשאן

כפרים מסורתיים

למבקר בקירגיזסטן נדמה לעיתים שרק מעט השתנה במדינה בעשורים האחרונים ואולי אף במאות השנים האחרונות. ביקור בכפרים מקומיים מגלה עד כמה המסורות המקומיות ושיטות החקלאות העתיקות מתקיימות גם כיום. זוהי הזדמנות מצוינת לפגוש ולהכיר את המקומיים מסבירי הפנים ולהיחשף לאורח חייהם. אחד מהכפרים האלו הוא קיזיל אוי, אשר פירוש שמו הוא "הכפר האדום", בשל מיקומו בין הרים שצבעם אדמדם, ובתי החימר הצבועים באותו צבע. תושבי הכפר מארחים ללינה בבתיהם, ועל אף התנאים הבסיסיים, מדובר בחוויה מיוחדת במינה, שמאפשרת מפגש בלתי אמצעי עם אורח החיים המקומי.

לינה ביורטות

כיאה למדינה של נוודים, ניתן להבחין במקומות רבים בקירגיזסטן, כמו בכרי המרעה שעל שפת האגמים סונג קול ואיסיק קול, ביורטות. אלו הם בתי הנוודים המסורתיים הנפוצים במרכז אסיה, שצורתם עגולה והם עשויים משלד עץ המכוסה בלבד שמקרו בצמר כבשים. כדי להרגיש באמת כיצד חיים הנוודים ורועי הצאן של קירגיזסטן, מומלץ מאוד לשלב במהלך הטיול לינה באחד ממחנות היורטות, חוויה שלא תישכח במהרה.


לינה ביורטות, בתי הנוודים האופייניים למרכז אסיה, היא חוויה שלא במהרה תישכח

פולקלור מקומי

מפגש עם הפולקלור המקומי העשיר הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול בקירגיזסטן. אחת המסורות שניתן להתרשם ממנה, ולא רק כהצגה לתיירים, היא ציד באמצעות עופות דורסים, כמו בזים, ניצים ועיטים מאולפים. הציפורים המאולפות צדות מכרסמים, ארנבות, שועלים וזאבים. מסורת מקומית נוספת שמרתק לצפות בה היא המשחק הלאומי Ulak-Tartysh, שכולל מפגן רכיבה מרשים על סוסים אשר במהלכו הרוכבים אמורים להתמודד עם שלל אתגרים שונים ומשונים, כמו הבקעה של גוויית עז לשער של הקבוצה היריבה.


רכיבה על סוסים היא חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית בקירגיזסטן

חוויות אתגריות

בנוסף לנהיגה בג'יפים, שמהווה ריגוש מוטורי בפני עצמו, הטיול בקירגיזסטן מזמן למטיילים עוד הרפתקאות מרגשות. כדי לחוש באמת את הרוח הקירגיזית, לא כדאי לוותר על רכיבה על סוסים, שעבור רבים מהמקומיים מהווים את אמצעי התחבורה המרכזי. מרכיבה נופית במיוחד אפשר ליהנות באזור אגם סונג קול, במהלכה אפשר ליהנות מנופי האגם ומכרי האחו הנרחבים שמסביב, אשר מושכים במהלך הקיץ את רועי הצאן המקומיים על עדריהם וסוסיהם. חוויה מרגשת אחרת היא רפטינג באזור הכפר צ'ונג קמין – השייט מלווה בנופים נהדרים ומהווה חוויה רטובה ומרעננת.


רפטינג בקירגיזסטן. חוויה רטובה ומרעננת

הפארק הלאומי אלא-ארצ'ה

אחד מאתרי הטבע היפים במדינה הוא הפארק הלאומי אלא-ארצ'ה, ששוכן במרחק נסיעה קצרה מהבירה בישקק. הפארק ידוע בפסגות הגבוהות שבו, אשר גובהן עולה על 4,500 מטר, והוא חביב על מטפסי הרים. בחורף פועל במקום אתר סקי. הפארק מכוסה בעצי ערער, ונהר שוצף, נהר האלמדין, זורם בו. בין ההרים והקרחונים עוברים שבילי הליכה יפים, ומומלץ לצאת לטיולים רגליים וטרקים קצרים ברחבי הפארק.

בישקק

בירת קירגיזסטן, בישקק, מציעה חוויה שונה בתכלית מזו שבטבע הפראי והביקור בה נותן זווית קצת אחרת על המדינה המרתקת. העיר, ששוכנת בצפון קירגיזסטן, נוסדה בסוף המאה ה-19 והיא בנויה בסגנון סובייטי. היא מוקפת בהרים נישאים, בהם הפסגות של רכס אלה-טו שמתנשאות לגובה 4,890 מטר, ובתוכה יש של גנים ופינות חמד ירוקות, אשר העניקו לה את התואר "העיר הירוקה ביותר במרכז אסיה". בין אתריה המעניינים ניתן למנות את הכיכרות המרשימות, כמו כיכר אלה-טו בה נמצאים המוזיאון ההיסטורי וכמה פסלים ומונומנטים מעניינים, או כיכר הניצחון עם אנדרטת הניצחון; היכל הבלט, בית האופרה, שוק האוכל הססגוני ועוד. הביקור בבישקק מהווה הזדמנות מצוינת להצטייד בקצת מתנות ומזכרות, רגע לפני שנפרדים מהארץ המופלאה הזו.

צילומים: עופר וג'יפ, שאטרסטוק

מסע אופניים בקירגיזסטן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.