תפריט עמוד

טיול ג'יפים בארמניה: אל פסגות מערב אסיה

טיול בארמניה ישאיר אתכם פעורי פה: זוהי ארץ בתולית ולא מתוירת עם רכסים געשיים עצומים, קניונים עמוקים, יערות ואגמים, כפרים קטנים ועיירות נידחות. האוכל נהדר, הברנדי אפילו יותר, אבל לבם של הארמנים נותר כבד, בין השאר בשל הגעגועים לאררט, ההר שנמצא מעבר לגבול, מושא חלומות לא מושג

ארמניה, הממוקמת בדרום-מערב אסיה, בין הים השחור לים הכספי, היא מדינה יפהפייה ומפתיעה, עם נופים דרמטיים מאין כמותם. רק עשירית משטחה של ארמניה נמוך מאלף מטר, מה שאומר שהטיול כאן הוא בגבהים, בין רכסי הרים נישאים, אגמים, מפלים, משושי בזלת אדירים, בקעות צרות. ואם לא די בנוף המרהיב, מכל עבר פוגשים את ההיסטוריה המרתקת – ציורי סלע בני אלפי שנים, חאנים ומבצרים עתיקים על דרך המשי, כנסיות ומנזרים – כולם מספרים את סיפורה המרתק של ארמניה. הוסיפו לכך את מרבדי הפריחה העונתיים ובתי הקיץ של הרועים שמנקדים את מדרונות ההרים ותבינו שזהו אחד מיעדי הטיול המרתקים, ששווה מאוד להכיר. ועכשיו, עם טיסות ישירות וקצרות, קל מתמיד להגיע לארמניה.

כדי לטייל בפינות היפות ביותר, לטפס לגבהים של 3,000 מ' ויותר ולחצות דרכי שטח שאינן עבירות לרכבים רגילים, צריך לטייל עם ג'יפים. הנהיגה ברכבי שטח תורמת לחוויה המיוחדת של הטיול ומוסיפה לחדוות הגילוי של יעד בתולי, שעדיין לא התגלה על ידי המוני המטיילים.

פסגות רכס הארגטס. הנופים בארמניה יעצרו את נשימתכם | הצילום באדיבות MEDRAFT

פסגות רכס הארגטס. הנופים בארמניה יעצרו את נשימתכם | הצילום באדיבות MEDRAFT

אין ספק שלארמניה כדאי להגיע בגלל הנופים שובי הלב, אבל לא פחות מכך בגלל המפגש עם הארמנים. זהו אחד העמים העתיקים בעולם, עם תרבות בת אלפי שנים, וזהו גם העם הראשון שקיבל עליו בשלמותו את הנצרות כבר ב-301 לספירה. הכנסיות והמנזרים העתיקים הפזורים בכל רחבי ארמניה מהווים עדות טובה לכך.

מנזר טאטב מהמאה ה-9. העם הארמני היה הראשון בעולם לאמץ את הנצרות

מנזר טאטב מהמאה ה-9. העם הארמני היה הראשון בעולם לאמץ את הנצרות | באדיבות MEDRAFT

ההר הגבוה ביותר בשטחה של ארמניה הוא ארגטס, הר געש שמתנשא לגובה 4,095 מטר, אבל ההר שהפך לסמל בעיני הארמנים נמצא דווקא מעבר לגבול, בתורכיה השכנה. זהו הר אררט, מושא כיסופים של כל ארמני ואשר פסגתו הנשקפת מכל פינה בבירה ירוואן נראית קרובה כל כך ועם זאת – בלתי מושגת.

מפל הציפורים – צפון מערב ארמניה | צילום: עומר בריקמן

מפל הציפורים – צפון מערב ארמניה | צילום: עומר בריקמן

היכרות ראשונה

את הטיול מתחילים בירוואן, בירת ארמניה. יש הרבה מה לראות, לעשות ולהתרשם בעיר הגדולה, אבל בשביל להכיר את ארמניה לעומק, כדאי לצאת מירוואן ולטייל בכפרים. כאן עדיין אפשר לראות משקים אוטרקיים, כשכל משפחה מגדלת את מה שהיא צריכה לקיום היומיומי. בחצר הבית יש גינת ירק,  עצי פרי, תרנגולות שמטילות ביצים ופרה או שתיים שחולבים בשביל החלב והגבינות. בכפרים תמיד תוכלו לזהות בנקל את בית הספר המקומי: זהו המבנה המטופח ביותר, עם חלונות כפולים כדי שהרעש לא יפריע לתלמידים וערוגות פרחים מלבלבות. הסיבה פשוטה: הארמנים מייחסים חשיבות עליונה להשכלה, ואכן הלימודים הם בחינם לא רק לתלמידי בית הספר, אלא גם לסטודנטים לתואר ראשון ושני.

כדי להכיר את ארמניה לעומק צריך לצאת מהעיר אל הכפרים הקטנים והנידחים

כדי להכיר את ארמניה לעומק צריך לצאת מהעיר אל הכפרים הקטנים והנידחים | צילום: עומר בריקמן

רק מעטים מתושבי ארמניה דוברים אנגלית, אבל הם מכניסי אורחים ורחבי לב. מחוץ לערים הגדולות, אם תיכנסו למסעדה מקומית, יש סיכוי מצוין שבעלת הבית תרוץ הביתה ותשוב עם סירים מלאים באוכל שבישלה למשפחתה.

ואם כבר הזכרנו אוכל – המטבח הארמני מגוון מאוד וטעים מאוד, עם השפעות של מטבחי האזור: גאורגיה, רוסיה ואיראן, ואפילו נגיעות צרפתיות ומשתלבות בו, כיאה למדינה שנמצאת על דרכי המסחר העתיקות. בכל ארוחה יוגש לשולחן לוואש, הלחם המקומי הדקיק, ואליו מתלווים מבחר סלטים המבוססים על עלים ירוקים, כמו במטבח הפרסי. בהמשך עולים על השולחן קבב מבשר כבש, עגל או עוף, וממולאים – עלי גפן, כרוב ופלפלים, ממולאים בבשר ואורז. האלכוהול המקומי משובח גם הוא: היין האדום מצוין והברנדי נחשב לאחד הטובים בעולם. אחרי כמה כוסות של ברנדי השמחה משתלטת והרגליים מתחילות לקפץ בעליזות.

אוכל הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול, והאוכל הארמני הנהדר אכן מוסיף לחוויה

אוכל הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול, והאוכל הארמני הנהדר אכן מוסיף לחוויה | צילום: גלעד תלם

במהלך הטיול פוגשים צדדים שונים ומרתקים של הארמנים ומגלים את ההבדל בינם לבין שכניהם הגאורגים, השופעים שמחת חיים מתפרצת. יתכן שהעצב של הארמנים הוא תוצאה זוהי ידם הכבדה של הסובייטים, שעדיין מורגשת למרות העצמאות, או בשל פצעי השואה הארמנית שטרם הגלידו, או אולי שילוב של שניהם. כך או כך, מעניין לגלות שהארמנים מקפידים לקרוא לאסון הלאומי שלהם "ג'נוסייד", רצח עם, ולא שואה, מתוך כבוד והתחשבות בסבלו של העם היהודי.

דגים תלויים לייבוש ליד אגם סוואן

דגים תלויים לייבוש ליד אגם סוואן | צילום: עומר בריקמן

איך מטיילים בארמניה?

כאמור, הדרך הטובה ביותר לטייל בארמניה היא בטיול ג'יפים. הג'יפים הם כמעט הכרח בארמניה, משום שהדרכים ההרריות לא עבירות לרכבים רגילים ורכבי השטח מאפשרים להגיע לפינות הנידחות והיפות ביותר. אם אתם אוהבים ללכת, אפשר לבחור בטיול הליכה מודרך שבו מגלים את היערות, ההרים והקניונים דרך הרגליים. כך או כך, כיוון שזהו יעד בתולי ולא מאוד מטויל, חשוב שההדרכה תהיה מקצועית ומיומנת.

כדי להגיע לפינות היפות ביותר של ארמניה צריך לטייל ברחבי שטח

חציית ערוץ הווראטן | צילום: גלעד תלם

אם אתם מעדיפים טיול עצמאי, הפתרון הטוב ביותר הוא טיול עצמאי עם GPS. הטיול, שנבנה בעזרת אנשי השטח המקצועיים של MEDRAFT,  כולל תכנון מדוקדק, הזמנת מקומות לינה ומכשיר GPS שבו טעונות מפות עם מסלולי טיול ומדריך וירטואלי שמזהה נקודות עניין בהתאם למיקום. רוצים לדעת איפה כדאי לעצור לקפה ותצפית? המדריך הווירטואלי יציע לכם מיקום מושלם. תוהים מהם העופות הדורסים שדואים בשמיים? גם כאן תקבלו תשובה מלומדת. ולמרות שאתם מטיילים בעצמכם אף פעם לא תרגישו לבד, עם תמיכה טלפונית 24/7 תוכלו להתייעץ בכל עניין – מפנצ'ר בגלגל ועד עזרה בתרגום שמה של מנה במסעדה…

הדרך הטובה ביותר לטייל בארמניה היא בטיול ג'יפים מאורגן או בטיול עצמאי עם GPS

8. הדרך הטובה ביותר לטייל בארמניה היא בטיול ג'יפים מאורגן או בטיול עצמאי עם GPS | צילום: עומר בריקמן

כמה משיאי הטיול בארמניה

ירוואן (Yerevan) – בירת ארמניה והעיר הגדולה במדינה נמצאת על גדות נהר הרזדאן, בגובה של כאלף מטר, מוקפת בהרים משלושה עברים. זוהי אחת הערים העתיקות בעולם שמיושבת באופן רציף והיא מהווה את המרכז הכלכלי והתרבותי של ארמניה. זוהי עיר עם אווירה אירופאית ויש בה שדרות רחבות, גנים ירוקים, כיכרות נעימות עם פסלים ומזרקות וחיי תרבות מפותחים.

קניון גארני (Garni) – קניון עמוק של משושי בזלת, שבתחתיתו זורם נהר, במרחק נסיעה קצרה מירוואן הבירה. על המצוק מעל הקניון יש מקדש הלניסטי משוחזר, שממנו נשקפת תצפית נהדרת על העמק.

מקדש גארני

9. מקדש גארני | צילום: עומר בריקמן

דיליג'אן (Dilijan) –  שמורת טבע יפהפייה עם יערות עבותים של אלונים ואשורים, מפלים ומעיינות של מי מינרלים בעלי סגולות ריפוי. באביב הנשימה נעתקת מול הפריחה המרהיבה, בסתיו היערות משנים את צבעם לצהוב וכתום במפגן שלכת ססגוני.

אגם סוואן (Sevan) – הגדול באגמי ארמניה ולדעת רבים היפה שביניהם. האגם המוקף הרים שוכן בגובה 1,898 מטר והוא אחד מהאגמים הגדולים ביותר בעולם הממוקמים בגובה שכזה. סביבו יש כמה מנזרים מרשימים.

מנזר טאטב (Tatev) – המנזר, הבנוי מאבני טוף, הוכר כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הוא שוכן במיקום עוצר נשימה, על שפת קניון הבזלת המרשים וורוטן (Vorotan). אל המנזר מוביל הרכבל הארוך בעולם, שנמתח לאורך 5.7 ק"מ מעל הקניון.

הרכבל למנזר טאטב, הרכבל הארוך בעולם

10. הרכבל למנזר טאטב, הרכבל הארוך בעולם | צילום: עומר בריקמן

מבצר אמברד (Amberd) – שרידים מרשימים של מבצר מהמאה השביעית לספירה. כמו מנזר טאטב, גם כאן המיקום משחק תפקיד חשוב. המנזר חולש על קניון מרשים ומציע נוף יפהפה.

___

תודה לגלעד תלם, מדריך ראשי ב-MEDRAFT על עזרתו בהכנת הכתבה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.