תפריט עמוד

טיול בכיסא גלגלים: להתגבר על כל המגבלות

כל טיול בעולם דורש תכנון וכרוך בקשיים, אבל כאשר מטיילים עם מוגבלויות הכל הופך קשה הרבה יותר ודורש הכנות מדויקות ומדוקדקות יותר. אנו מביאים כאן את רשימת ההכנות שכדאי למטיילים עם מוגבלויות לעשות כדי ליהנות מן הטיול הטוב ביותר

1. טיסה
דבר ראשון יש לקבוע את היעד, להזמין מקום בטיסה ולהודיע לחברת התעופה מראש שהינך נכה ומגיע לשדה התעופה עם כיסא גלגלים. באופן כזה עובדי החברה בשדה התעופה מוכנים לקראתך והכל מאורגן, החל מסיוע בכל הסידורים בשדה (כשטסתי ליווה אותי אחד הדיילים במהלך הבדיקות והסידורים כך שלא נאלצתי לחכות בתורים) ועד להגעה פשוטה ונגישה למטוס והישיבה בו. באופן כזה גם עובדי חברת התעופה בארץ היעד מוכנים לקראתכם ועוזרים בכל דרך אפשרית.
לבירור פרטים נוספים בעניין, יש להיכנס
לאתר רשות שדות התעופה.
2. מלון
לאחר שקבעתם את יעד הטיסה וארגנתם את ההכנות לשדה התעופה ולטיסה כדאי לבחור את מקום הלינה. בשלב זה חשוב לבדוק היטב איזה מלון מתאים לצרכים שלכם ונגיש לנכים. חשוב לוודא שהחדר שהוזמן נמצא בקומת קרקע או שהמעלית במלון גדולה דיה כדי להכיל את כיסא הגלגלים. צריך גם לוודא שהגישה למלון עצמו מספיק נוחה ושאין מדרגות רבות, שסף הדלת לא גבוה ושרוחב דלת הכניסה מספיק למעבר כיסא גלגלים.
היבט נוסף שחשוב לבדוק במלון הוא שהחדר עצמו נגיש, כולל השירותים והאמבטיה. הדברים שעליהם צריך להקפיד בחדר: רוחב הדלתות והמסדרונות למעבר בכיסא גלגלים, גובה סף דלתות נמוך, גובה מיטה מתאים ומספיק מרחב פנוי בשירותים לכיסא. לא יזיק גם לוודא שיש ידיות אחיזה בשירותים ושהמקלחת מספיק גדולה.
כדי למצוא מקום לינה נגיש, ניתן לחפש
באתר לחיפוש בתי מלון עם חדרי נכים.
3. תחבורה
הדבר הראשון שכדאי לברר בשלב זה הוא האם התחבורה הציבורית נגישה מספיק. רוב הרכבות התחתיות נגישות לנכים וברוב הארצות המערביות גם האוטובוסים נוחים להסעת אנשים עם מוגבלויות. אבל אם מתברר שהתחבורה לא מספיק נגישה ותרצו לנוע עם רכב שכור, כדאי לבדוק כמה דברים בסיסיים: עליכם לוודא שהרכב אכן מותאם לנכים, ויותר מזה – מותאם למגבלות שלכם. מומלץ כמובן לשכור רכב מסחרי (ואן) גדול מספיק לכיסא ולמלווים. טוב כמובן שיהיה בו מנוף ומעלית לעלייה וירידה עם הכיסא. כמו כן חשוב שיהיה הגה כוח ומנגנון הפעלה ידני. מומלץ גם שתהיה ידית תפוח בהגה וכיסא מתכוונן. כל הדברים האלה יקלו עליכם ויאפשרו לכם לנהוג בבטחה. אפשרי גם לשכור קרוואן מרווח, שישמש אתכם גם לתנועה וגם ללינה. בכל מקרה, בחברות השכרת רכב לא די מודעים לצרכים ולפעמים נותנים תשובה מהירה: אין רכבים מתאימים. לכן מומלץ לפנות לסוכנים שמתמחים בתיירות של נוסעים נכים או לעמותות שיעזרו בעניין. באופן כללי בארצות הברית קל ופשוט יותר מבמקומות אחרים לשכור רכב לנכים. לחצו כאן לפרטים נוספים.
עכשיו, כשכבר דאגתם לרכב, חשוב גם להוציא רישיון נהיגה בינלאומי מתאים במשרד הרישוי ולדאוג גם לתו חנייה בינלאומי לנכה. גם את התו מקבלים במשרד הרישוי. התו משמש רק לתקופה המוגבלת בה אתם שוהים בחו"ל ועליכם לוודא שהתו אכן מוכר ביעד אליו אתם נוסעים.
בירורים נוספים אפשר לעשות
במשרד התחבורה.
4. ביטוח
עכשיו כשרוב הדברים כבר מוכנים נותר רק לדאוג לביטוח רפואי.

5. יעדים נבחרים
חשוב לברר באתרי תיירות אליהם רוצים להגיע מה תנאי הגישה לנכים. בפריז, למשל, מוזיאון הלובר נגיש כמעט לגמרי לאחר חידושו. יש בו מעלית נוחה ורוב היצירות החשובות נמצאות בגלריות הנגישות. מגדל אייפל נגיש גם כן ויש בו מעלית וגם רמפה. המועדונים "לידו" ו"מולן רוז'", לעומת זאת, פחות נגישים. יש בהם מדרגות בכניסה ובפנים, אך אפשר לבקר בהם כי הצוות עוזר מאוד. ארמון ורסאי, אחד האתרים היותר יפים בפריז נגיש עד לקומה השנייה והגינות נגישות באופן כללי, אך הדרכים לא סלולות.
בלונדון תוכלו לבקר במוזיאון "מאדם טוסו" בו אפשר להגיע לכל אגף בעזרת מעלית הצוות. גם מוזיאון פלורנס נטינגייל נגיש לחלוטין. לעומת זאת, מגדל לונדון כמעט שלא נגיש בכלל וניתן להגיע רק לחצר ולבניינים בקומת קרקע.
הקולוסיאום באיטליה די נגיש, מלבד כמה מדרגות ויש בו מעלית בקומה הראשונה ובצד הצפוני.
באירלנד ארמון דבלין, אחת האטרקציות היותר מרשימות נגיש ברובו וכולל חניות נכים, רמפה בכניסה, שירותי נכים ומעלית לכל הקומות.
ניתן למצוא אינפורמציה באינטרנט כמעט על כל עיר ומדינה בעולם והנה כמה קישורים מומלצים:

מדריך עולמי לבעלי מוגבליות

מדריך למטיילים בעלי מוגבלויות באירופה

מדריך על פי מדינות למטיילים מוגבלים באירופה

לעזרה נוספת אתם יכולים לפנות לארגון הגג של הנכים בישראל או עמותת נגישות ישראל.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.