תפריט עמוד

טיול ביוון – בין הרים לחופים

יוון היא לא רק שמש, מוזיקה ואוזו. היא גם הרים ויערות צפופים שיזכירו לכם את שווייץ, אגמים רחבי ידיים, נהרות שוצפים וכפרים הרריים עתיקים. וכמובן גם החופים המפורצים יגרמו לכם להתאהב

מהי יוון עבורכם? אם תגידו שמש, איים, חופים, מוזיקה, ואוזו אתם לא טועים. אבל יוון היא הרבה יותר מכל אלה: יש בה אינספור גוונים וניחוחות, טעמים ומראות, וכשתגלו אותם, או לפחות את חלקם, תתקשו להאמין שכל היופי המסעיר הזה נמצא במרחק קצרצר מכאן. יוון נחלקת לכמה אזורים, שכל אחד מהם מציע נופים אחרים וחוויות שונות. הנה, על קצה המזלג, כמה מאזוריה היפים של יוון.

יוון ההררית
מרכז יוון, מצפון-מערב לאתונה, הוא אזור הררי מאוד, הנחתך על ידי שני רכסי הרים – הרי פרנסוס והרי פינדוס. הנוף כאן מגוון מאוד: הרים נישאים שפסגותיהם מושלגות בחורף, יערות צפופים של אורנים, אלונים וצפצפות, נחלים שוצפים, אגמים כלואים בין ההרים. גם החופים בצפון יוון יפים במיוחד – רשת סבוכה של מפרצים ומפרצונים, חלקם תלולים וטרשיים, אחרים שלווים ומוקפים בצמחייה.

חבל אגרפה באביב | צילום: Theodore Kliafas, cc-by 2.5

בין המחוזות היפים של יוון ההררית, שבכולם כדאי מאוד לטייל, נציין את אבריטניה (Evritania), האזור המיוער ביותר ושופע המים ביותר ביוון. ההרים הגבוהים והיערות המחטניים יגרמו לכם לשפשף עיניים: האמנם זאת יוון? ואכן, הכינוי של אבריטניה, "שווייץ של יוון", הולם את המחוז להפליא. על פי הומורוס, תושביה הראשונים של אבריטניה לקחו חלק במלחמה נגד טרויה. בתקופה הביזנטית האזור נותר תחת שלטון עצמי ותושביו היו פטורים מתשלום מסים. עדות לכך אפשר לראות עד היום – החלק הצפוני של המחוז נקרא אגרפה (Agrafa), "לא רשום" ביוונית, שכן התושבים לא היו רשומים ברשימת משלמי המסים.


כפר בחבל איפירוס – לבקר ולרצות להישאר…

האוויר כאן צלול ויבש, בקיץ נעים וקריר יחסית, בסתיו השלכת צובעת את מורדות ההרים, בחורף שכבה עבה של שלג מכסה את ההרים ו"קוברת" תחתיה את בתי הכפרים הקטנים והעתיקים הפזורים באזור, באביב מרבדי פריחה משמחים את העין. יערות של עצי דולב, אדר ואשוח מעטרים את הנופים, בוסתני תפוחים, אגסים ודובדבנים תורמים אף הם למראה המלבב. קרפניסי (Karpenissi), בירת המחוז, נמצאת למרגלות הר, מוקפת ביערות. בעיר יש סדנאות לייצור פעמונים לבעלי חיים, ואם תעמדו בפאתי העיר בשקט תוכלו לשמוע את צליליהם ממלאים את האוויר. בין המעדנים המקומיים שכדאי לנסות (ואפשר גם לקנות למזכרת) גבינות עזים, ערמונים ואגוזי מלך. בטברנות המקומיות תוכלו לטעום גבינת פטה צלויה, מעדן מקומי.


מפלי הגשם הנצחי

עוד מהמראות היפים של אבריטניה: נהר קריקלופוטמוס (Krikelopotamos), שאפשר לצעוד לצדו ובתוכו, כולל שחייה בבריכת מים צלולה אל מפלי פאנטאוורכי, שפירוש שמם, "הגשם הנצחי", מתבהר היטב כשנרטבים ברסיסי המים הנתזים.

מים מכל עבר
יוון אמנם קרובה אלינו גאוגרפית (וקרובה גם ללבנו), אבל כשמטיילים במרכז יוון ובצפונה, הקרבה הפיזית לא נתפסת, בעיקר בגלל המים. וכמה מים! נהרות, נחלים ופלגי מים, אגמים רחבי ידיים מכסים אזורים גדולים, והגדות המפורצות שלהם, האיים והאיונים בלבם והיערות הצפופים מסביבם, כל אלה הופכים את הטיול כאן לתענוג אמיתי. אפשר לצפות באגמים (יפה במיוחד לעשות זאת בשקיעה), לטייל מסביבם ובעונה – לטבול במימיהם.


אגם פלסטירה בשעת השקיעה

העמק הפורה של מחוז תסליה מוקף על ידי הרים נישאים, מהגבוהים ביוון. נהר הפינוס יורד מהמורדות המערביים של הר פינדוס וחותך את המחוז לשניים. אגם פלסטירה, השוכן בגובה 800 מ' מעל פני הים, מוקף בהרים שבהם פזורים כפרים אותנטיים. האזור מאפשר להכיר את אנשי ההרים הקשוחים, עם סיפורי חיים מרתקים, וכמובן להשתולל קצת במי האגם היפה.

מצוקים ומנזרים תלויים
אחד המקומות המזוהים ביותר עם יוון ההררית, ואחד המיוחדים שבה, הוא מטאורה. במקום שבו נהר הפינדוס יוצא מהקניונים העמוקים שבהרים אל תוך העמק הפורה, פזורים סלעים ענקיים שהזמן, הרוחות והמים עצבו בצורות שונות ומשונות. שם, בראשי המצוקים האפורים, בחרו במאה ה-11 נזירים לבנות מנזרים שהם יוכלו להתבודד ולהתנתק לחלוטין מהבלי העולם. אין ספק שהמנזרים התלויים של מטאורה מהווים את אחד המראות המדהימים שאפשר לתאר: המיקום המאוד לא שגרתי שלהם, תלויים מעל התהום, עם הפסגות הדרמטיות של הרי הפינדוס, העמק הירוק והכפרים הקטנים – כל אלה משמשים להם תפאורה מרהיבה.

מנזר רוסאנו במטאורה

ומה עם קצת ים?
אי אפשר לטייל ביוון ולוותר על הים והחופים. יוון וים הן כמעט מילים נרדפות, כראוי למדינה המוקפת משלושה עברים במים – הים היוני ממערב, הים התיכון מדרום והים האגאי ממזרח. קשה למנות את החופים "היפים ביותר ביוון", שכן הם רבים מספור. כמעט 15 אלף ק"מ של חופים מקיפים את יוון (לשם השוואה, אורכה של רצועת החוף הישראלית 196 ק"מ) ורבים מהם מפורצים, עם פינות סתר קסומות. אפשר לשלב ביקור בחוף במהלך הטיול או לבלות בסופו יום או כמה ימים בנופש האולטימטיבי, שכולל בין השאר בהייה במים הכחולים והנקיים שמלחכים את הסלעים ותהייה איך יתכן שהים הוא אותו ים כמו אצלנו ועם זאת, הוא שונה כל כך.

מפרץ פורטו קאגיו בחבל מאני בדרום יוון

לא חייבים להרחיק לקצותיה הרחוקים של יוון כדי ליהנות מחוף יפה. גם בסביבת אתונה, במרחק לא גדול מבירת יוון התוססת, תמצאו חופים נהדרים. וכמובן שבפלפונס, חצי האי שבדרום יוון הנראה כמו כף יד עם אצבעות פרושות, יש שפע של חופים ומפרצים קסומים, אשר יזכירו לכם שכל מה ששמעתם וחשבתם על יוון הוא נכון, ושגם אחרי טיולים רבים כאן תמיד אפשר לגלות עוד מקום קסום אחד. ועוד אחד. ועוד.

 

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון יוון

הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון
הגשרים של מחוז זגוריה, צפון יוון

בימי השלטון העות'מאני, זכה חבל זגוריה בצפון יוון לפריחה. הטורקים העדיפו שלא להשחית את זמנם בקרבות באזור הפראי והנידח. במקום זאת, הגיעו השלטונות להסכם עם תושבי זגוריה והעניקו להם, תמורת מיסים גבוהים, זכות לממשל עצמי. זגוריה נעשתה אזור ...

טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית
טיול ג'יפים אביבי ביוון ההררית

טיול ג'יפים ביוון ההררית מוביל אל לב האזורים הכפריים היפים ביותר, בין פסגות מושלגות, קניונים עמוקים, בריכות מים צלולות, נחלים שמעליהם גשרי אבן עתיקים, רועים המוליכים את הצאן למרעה, מוזיקה וטעמים מקומיים בטברנות כפריות והרבה ירוק מכל עבר

ריביירת האולימפוס בצפון יוון
ריביירת האולימפוס בצפון יוון

גם למי שטייל ונפש ביוון פעמים רבות מחכות הפתעות משמחות. בין הר לים, בצפון יוון, נמתחת ריביירת האולימפוס, מקום מושלם לנופש ולטיולים באזור ירוק ושופע מים, עם מנזרים תלויים, כפרים הרריים וערים יפות. את ההנאה משלימים האוכל היווני ...