תפריט עמוד

טיול באוסטריה – שטרודל עם נוף

שבוע של נופים מסחררים, עם הרים אדירים שראשיהם בשמיים, עמקים ירוקים ושטופי שמש, אגמים ומפלים, עיירות מקסימות ואנשים מאירי פנים שמחכים למטיילים הישראלים. שטרודל שזה עתה יצא מהתנור והוגש מול הנוף הירוק היה הדובדבן שבקצפת. טיול באוסטריה, מחבל קרינתיה לזלצבורג

קל מאוד ללכת שבי אחרי הנופים ההרריים, המנוקדים ביערות צפופים, והעמקים הירוקים שבהם פזורים כפרים זעירים שפסגות משוננות ומושלגות ממסגרות אותם לתמונה מושלמת. קל לא פחות להתאהב בשטרודל האוסטרי, עם בצק דקיק-דקיק שעוטף בעדינות כמות נדיבה של תפוחים חמצמצים-מתוקים ומוגש לצד תלולית של קצפת טרייה עם אחוזי שומן שמוטב לא להתעכב עליהם. עכשיו, שלבו בין השניים – נופי הרים ועמקים ירוקים ושטרודל תפוחים עם קצפת טרייה ותבינו שפשוט אי אפשר לעמוד בפני הקסם הזה, שממלא את הגוף והנפש בכל כך הרבה עונג, נועם וחמימות.

את הטיול שלנו באוסטריה התחלנו בשדה התעופה של קלגנפורט, בירת חבל קרינתיה (Kärnten בגרמנית). מנהליו של השדה הקטן והמצוחצח מקווים שבקרוב ייפתח קו טיסה ישיר מתל אביב לקלגנפורט וכך הישראלים יוכלו להימנע מטיסה פנימית (קצרצרה ונוחה) מווינה. בדרך זו, גם משפחות עם ילדים קטנים יוכלו ליהנות בקלות ובנוחות, מקץ כשלוש שעות טיסה מנתב"ג, ממנעמי קרינתיה, חבל ארץ בדרום-מזרח אוסטריה, על הגבול עם איטליה וסלובניה.


Woerthersee, הגדול באגמי קרינתיה, מהווה אזור נופש פופולרי בקיץ

חבל קרינתיה הוא אזור הררי, אם כי ללא הדרמה של הרי האלפים שנפגוש בהמשך הדרך, מנוקד באגמים גדולים ויפים שבמימיהם אפשר לשחות, לדוג, לשוט ולחתור. לצד האגמים, המטיילים ימצאו שלל מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים, עיירות וכפרים נעימים ומזג אוויר חמים ונוח מהסוג שפוגשים במדינות השכנות, איטליה וסלובניה.

היכרות ראשונה עם קייזרשמרן

התחנה הראשונה בטיול שלנו היא קצ'ברג (Katschberg), עיירת סקי מקסימה הממוקמת בגובה 1,650 מ', כשעה וחצי נסיעה משדה התעופה בקלגנפורט, כשעה ורבע (116 ק"מ) בכביש המהיר מזלצבורג וכשלוש שעות (284 ק"מ) ממינכן. העיירה עצמה נמצאת חמש דקות נסיעה מהכביש הראשי, מה שמבטיח הגעה קלה ועם זאת, הרבה שקט ושלווה, בלי רעש של מכוניות. זהו לא אחד מאתרי הסקי הנוצצים והמפורסמים של האלפים, אבל לגולשים מתחילים ובינוניים ובעיקר למשפחות זהו מקום מושלם והוא גם קוסמופוליטי למדי עם אורחים מגרמניה, אוסטריה, איטליה, בלגיה והולנד (בעיירה מקווים שכבר מהקיץ הקרוב יצטרפו אליהם גם ישראלים).


מנופי קצ'ברג – בין הרים לעמקים

בקיץ, אחרי שהשלג נמס ומסלולי הסקי הופכים לשבילי הליכה בלבם של נופים נפלאים, זהו מקום מצוין לבלות בו עם המשפחה או בחברת קבוצת חברים. אפשר לשכור אופניים חשמליים או אופני הרים ולרכוב בשבילים כבושים, לדוג בנחלים ובאגמים, לנסוע ברכבת קטנה (שורת קרונות רתומים לטרקטור) לאורך עמק יפהפה, לטפס על חבלים ולגלוש באומגות בפארק ההרפתקאות שבקצה העיירה, לטייל בכרכרה רתומה לסוסים ואפילו לצאת לטיול רגלי בלוויית לאמה (בזכותו של חוואי מקומי שהתאהב בחיות הללו שמוצאן בהרי האנדים בדרום אמריקה והביא אותן לנופי ההרים האוסטריים). בנוסף, כל האטרקציות המשפחתיות המוכרות של הרי זלצבורג – מערות הקרח והמלח והטירות ופארקי הגלישה – נמצאות במרחק של כשעה נסיעה.


סוף עונת הסקי, הזדמנות לגלישה אחרונה במדרונות או ישיבה עצלה בשמש

אנחנו הגענו לקצ'ברג בסוף מרץ, רגע לפני שעונת הסקי מסתיימת, ועדיין אפשר לראות לא מעט משפחות גולשות על מסלולים, שחלקם עוברים בתוך העיירה עצמה. ילדים בני שנתיים ושלוש הפגינו כישורי גלישה מעוררי קנאה, בעוד שאנחנו הסתפקנו בישיבה נינוחה על מרפסת שמש של מסעדה מקומית הנושקת למסלול גלישה, מתענגים בפעם הראשונה, ובהחלט לא האחרונה, על קייזרשמרן (Kaiserschmarrn) – מנה מתוקה, שלעיתים מוגשת כארוחה בפני עצמה, המכילה קרעי פנקייק שמנמנים, מטוגנים קלות, מעוטרים באבקת סוכר ומוגשים לצד קערות של רסק תפוחים ושל קונפיטורת פירות יער. פיסות הפנקייק נטבלות ברסק ונמרחות בנדיבות בקונפיטורה, השמש מאירה עלינו ועל המדרון המושלג, האוויר הנקי ממלא את הריאות ומסחרר את הראש, והחיים בהחלט משמחים.


קייזרשמרן. קינוח שהוא ארוחה בפני עצמה

הרים עגולים ורכים

שטפן ברנדלהנר מנווט במיומנות את הרכב בשביל הצר והבוצי. לנהגת גוש דן שכמוני הדרך נראית צרה מדי, מתפתלת מדי ובעיקר תלויה מעל מדרון תלול מדי. שמינית סיבוב של ההגה ימינה ואנחנו צונחים מאות מטרים אל התהום שלמטה. זה לא קורה, כמובן. כמי שנולד וגדל באזור וכיום מכהן כמנהל השיווק של לשכת התיירות של קצ'ברג, שטפן צוחק למראה החיוורון שלי ועוצר שוב ושוב בנקודות נוף שהולכות ונעשות יותר יפות ויותר עוצרות נשימה ממגוון סיבות.


קצ'ברג בסוף החורף. בקיץ אפשר לצאת כאן לטיולים רגליים, טיולי סוסים ואפילו טיול עם לאמה

"מה שטוב באזור שלנו", הוא אומר, "זה שההרים רכים ועגולים. האזור הזה בטוח גם לילדים ואפשר לצאת לטיולים רגליים קלים המתאימים למשפחות". הרים רכים ומעוגלים אכן נגלים ממרפסת מסעדה הררית קטנה, Pritzhutte, שאנחנו עוצרים בה, הפעם לא לאכול אלא רק להתפעם מהנוף. שטפן מספר שבשבוע שלפני חג המולד הבקתות הזעירות הפזורות על צלע ההר לפנינו מקושטות בקישוטי חג ותושבי העיירה והמתארחים בה מוזמנים לצעוד עם עששיות דולקות בידיהם ולעצור בבקתות השונות, לשתות תה צמחים או יין חם, לשמוע סיפורי חג ולהאזין לקטעי מוזיקה מנוגנים בכלים מסורתיים. אני מבטיחה לעצמי שבחורף הבא אגיע לכאן כדי להצטרף למטיילי העששיות ברי המזל.


בירה מהמבשלה של מסעדת Stamperl בקצ'ברג, שבעליה מתגאים שהיא מבשלת הבירה הגבוהה באוסטריה

אחד היתרונות של עיירת סקי אוסטרית, קטנה ככל שתהיה, הוא העובדה שעם רדת החשכה הבילויים לא נפסקים. למעשה, הם רק מתחילים. בקצ'ברג אנחנו מגלים את האקשן ב-Stamperl, בר-מסעדה עם מבשלת בירה צמודה (הגבוהה ביותר באוסטריה, לדברי הבעלים), שבה מייצרים – באדיבות המים הזכים הזורמים מההרים וחומרי גלם משובחים מהאזור – שלושה סוגים של בירה, שמתחסלים כמעט ברגע שהם יוצאים לאוויר העולם.

לעת ערב, אינספור כוסות בירה מורמות, נפגשות זו עם זו כמנהג המקום: קודם הקשה בתחתית הכוסות ואז בראשן, כשאת הטקס מלווה ברכת "צם, צם, צם, צם, פרוסט" קולנית, שנאמרת ברוב רגש והתכוונות. לצד האלכוהול מוגשות מנות כמו פיצה, המבורגר ופסטה, אבל האוכל הוא ממש לא העיקר. את העיקר אנחנו מגלים בחדר עם דלפק בר שבו מנוגנת בעליצות מוזיקת דיסקו ואורות מתחלפים מאירים את הזוגות הרוקדים. קבוצת בחורים משחקת משחק מקומי המצריך הכנסת מסמר לבול עץ במכת פטיש מהירה בצד הצר של הפטיש – נשמע פשוט, אבל גם לפני בירה אחת אנחנו מפספסים שוב ושוב, אחרי כוס או שתיים או שלוש הסיכוי קטן בהרבה (המפסיד שותה עוד כוס בירה ומאבד עוד קצת מיכולת הריכוז).


כפר הנופש של לנדל בקצ'ברג. בעיירה יש אפשרויות מגוונות ומצוינות ללינה משפחתית

בבוקר שאחרי, התפצלנו לנמרצים שעלו ברכבל כיסאות לראש ההר לטיול מקפיא עצמות בנעלי שלג, ולמתפנקים שהעדיפו להעביר כמה שעות עצלות בספא. כך או כך, הפרידה מהעיירה ואנשיה לא היתה קלה, ועזרה רק העובדה שהיעד הבא בטיול היה נפלא לא פחות.

איפה ישנים?

בקצ'ברג יש אפשרויות לינה רבות ומגוונות, בהן דירות נופש מצוינות המתאימות במיוחד למשפחות. בין המומלצות שבהן: Das Alpenhaus ו- Speckalm. אופציה נוספת למשפחות היא כפר נופש של לנדל עם בקתות המתאימות ללינה של שישה עד עשרה אורחים, מתקני משחקים לילדים ובריכת שחייה. מלון נהדר המתאים מאוד לזוגות הוא Lärchenhof עם חדרים מעוצבים, סוויטות רומנטיות ומרפסות שמשקיפות על הנוף. מידע נוסף על מלונות ופעילויות שונות בקצ'ברג אפשר למצוא באתר

שמשון הגיבור של סנט מיכאל

נסיעה קצרצרה במורד ההר מביאה אותנו אל העמק ולעיירת הבונבוניירה סנט מיכאל אים לונגאו (St Michael im Lungau) או בקיצור, סנט מיכאל. באיזה שם שלא תבחרו, התוצאה זהה: עיירה שכמו יצאה מתוך גלויה, שמאמצת בטבעיות מסורות בנות מאות שנים. קחו, למשל, את בובת הענק המכונה סמסון, על שמו של שמשון התנ"כי, המאוחסנת בבית העירייה ויוצאת לסיבוב ברחובות בתהלוכות חגיגיות במועדים מסוימים במהלך השנה.


העיירה סנט מיכאל שיושבת בעמק ירוק מוקף הרים

הבתים בסנט מיכאל ממוספרים לא לפי מיקומם ברחוב כנהוג, אלא על פי גילם. וכך הבית הראשון בעיירה הוא מס' 1 ולידו אפשר למצוא את בית מס' 35, בית מס' 17 יכול להיות הבא בתור, אחריו מס' 80 וכן הלאה, אתגר לגמרי לא פשוט לדוור או לשליח הפיצה… המיקום של סנט מיכאל, בעמק מוקף הרים, מבטיח נוף מהפנט לאן שלא תסתכלו, ומלון הספא המופלא שבו שהינו, Eggerwirt, הבטיח תענוגות גוף ונפש מהפנטים לא פחות.

מלון הספא Eggerwirt בסנט מיכאל. תענוגות לגוף ולנפש

מסנט מיכאל קל להגיע לכמה אתרים נהדרים, כמו אגם פרברזי (Prebersee), שבסוף מרץ היה קפוא ובהק בלובן מסנוור, ובקיץ משמש מקום בילוי משפחתי אהוב; או אתר הסקי Grosseck-Speiereck שלנקודה הגבוהה ביותר בו הגענו ברכבל ומשם באופנוע שלג היישר למסעדה עם מרפסת שמש ונוף שאין מילים כדי לתאר את יופיו. בהחלט לא פשוט לעזוב את ההר ונופיו ולרדת שוב לעמק, אם כי חובבי הטירות ימצאו נחמה בכמה טירות מרשימות הפזורות בסביבה.


בדרך לאגם פרברזי. מראות פסטורליים מהסוג שעושים חשק לפצוח בשיר מתוך "צלילי המוזיקה"

בניגוד לירוק של העמקים, באתר הסקי Grosseck-Speiereck הנופים המושלגים מקיפים מכל עבר

איפה ישנים?

Wellnesshotel Eggerwirt, מלון ספא המדורג ב-4 כוכבים סופיריור בסנט מיכאל, מכניס את האורחים לעולם שכולו רוגע והתבוננת פנימית. הספא החלומי כולל בריכות פנימיות וחיצוניות, אגם עם מים צוננים, סאונות, מגוון חדרי רגיעה מול הנוף, אזור ישיבה שבו אפשר ללגום תה צמחים או אספרסו ועוד ועוד. את השלווה המושלמת מצאנו בבריכת המלח עם מוזיקה תת מימית וניתוק מבורך מתלאות העולם. בימים אלו עומד להיפתח אגף חדש ומשופר לספא, שיכלול גם מתחם גדול לנשים בלבד. חדרי המלון מרווחים מאוד ונעימים להפליא ויש גם סוויטות רומנטיות וסוויטות משפחתיות עם שני חדרים נפרדים. מסעדת המלון המצוינת ומרתף היינות המאובזר מבטיחים שגם בתחום הקולינרי לא תקופחו. המחירים אמנם לא זולים, אבל התמורה גבוהה.

שנאפס תפוחים ושועל מעופף

היום הבא בטיול לקח אותנו צפונה, ללבו של חבל זצלבורג, Salzburgerland, אחד האזורים היפים באוסטריה (והתחרות אינה קלה כלל). ההרים הרכים והמעוגלים של קצ'ברג והסביבה פינו מקום לפסגות הטרשיות והמשוננות של האלפים, דרמטיות באופן בלתי נתפס, כשמתחתן היערות ירוקים כמו חלום, בעמקים מנצנצים גגות הבתים בכפרים הקטנים ועל מורדות ההרים תלויות חוות חקלאיות עם מטעי תפוחים ופרות שעוד מעט יוצאו מהרפתות אל כרי העשב הרעננים. פריחה ראשונה צצה פה ושם לצדי הדרכים והצטרפה לשקט המופלא, האוויר הצלול, האגמים הכלואים בעמקים צרים בין הרים, ערוצי הקניונים הפראיים… אפשר לבלות שבוע בישיבה מול הנוף הזה מבלי לעשות דבר (אולי רק להתכבד בעוד פרוסת שטרודל או בדג פורל שזה עתה נמשה מאחד הנחלים המקומיים).


הפסקת קפה מול הנוף הנפלא בחווה של משפחת בוכגר מעל אבטנאו


ילדה מקומית עם קערה של ביצים צבועות לחג הפסחא. פריחה אביבית תופסת את מקום השלג שנמס

יש כמה נקודות שבהן אפשר להתמקם במהלך השהות בחבל זלצבורג, אבטנאו (Abtenau), סנט מרטין (Sankt Martin am Tennengebirge) וגולינג (Golling) הן שלוש אפשרויות נהדרות ומומלצות. הראשונה, עיירה בת 6,000 תושבים עם כיכר שוק מקסימה שבצדה האחד כנסייה ובית קברות קטן (על כל קבר מלבלבת ערוגת פרחים מטופחת, אין כאן פרח אחד נבול או עשב שוטה), ומסביבה חנויות, בתי קפה ומסעדות. אבל הדבר המרשים ביותר הם גושי ההרים שמזדקרים מעל בתי העיירה, כאילו הם צומחים באופן טבעי מתוכה.


כיכר השוק של אבטנאו. גושי ההרים נראים כאילו הם צומחים מתוך העיירה המקסימה

ככל שאנחנו מטיילים באזור – ברגל, ברכב ובעגלה רתומה לסוסים – אנחנו לא מצליחים להתרגל למראות ולנופים. הרים, הרים ועוד הרים, עם מפלים, אגמים, פלגי מים, שדות כל כך ירוקים עד שנראה כאילו מישהו שפך עליהם בטעות פחיות של צבע, חוות חקלאיות – באחת מהן אנחנו מתכבדים בשנאפס תפוחים, 80% אלכוהול, שמותיר אותנו מסוחררים ומחויכים יתר על המידה, באחרת אנחנו נהנים משטרודל מול נוף של אגם קטן.


מתיאס ובריגיטה בוכגר עם בקבוק שנאפס שהם מייצרים בחווה שלהם, Buchegger Oberhaslach, ליד אבטנאו

גולינג, העיירה הסמוכה, אמנם קטנה יותר, רק 3,000 תושבים, אבל כיוון שהיא נמצאת בשטח קטן יותר (אבטנאו מפוזרת על פני שטח עצום, הכולל בתוכו גם את החוות והבתים המבודדים בהרים), יש בה תחושה מעט יותר אורבנית. הטירה המקומית נמצאת פחות מחצי דקה הליכה מהרחוב הראשי, שבו חנויות קטנות, בתי קפה ומסעדות. אנחנו עוצרים לארוחת ערב משובחת במסעדת השף עטורת השבחים Döllerer. בחלק הקדמי, במבנה בן מאות שנים, מגישים מנות מסורתיות מבושלות לעילא ולעילא, בחלק האחורי, שנפתח לגינה יפה, יש מסעדה בעיצוב מודרני ונקי קווים, שמתמחה בבישול אלפיני יצירתי של השף הכישרוני אנדראס דולרר.


הרחוב הראשי בגולינג. חנויות קטנות, מסעדת שף ונופי הרים מכושפים

נסיעה קצרצרה מהעיירה גולינג מביאה למפלי גולינג המרשימים שנופלים מגובה 75 מ'

נסיעה קצרצרה מגולינג (ולמעשה גם מאבטנאו הסמוכה) מביאה למפלי גולינג המרשימים, שנופלים מגובה של 75 מ' ורסיסי המים הנתזים מהם מצננים את האוויר. עוד בסביבה הקרובה: רפטינג ושייט קיאקים בנהר, עמק Bluntautal המרהיב, שבו מומלץ לשבת בשקט על ספסל מול האגם וההר ולהרגיש את השלווה ממלאת כל תא בגוף, ואם חסרים לכם קצת ריגושים – "שועל מעופף" (סוג של אומגה) מעל קניון זצלך יסגור את הפינה. והמלצה אישית: אל תוותרו על ארוחת בוקר מושקעת במלון המשפחתי Pass Lueg שבפתח הקניון. הנופים מופלאים, האוכל הביתי, הכולל מאפים מעשה ידיה של שטפני, מופלא לא פחות.


שטפני, מבעלי המלון המשפחתי Pass Lueg בפתח קניון זצלך, פורסת שטרודל שזה עתה הוציאה מהתנור

עוד במרחק של עד שעת נסיעה: מכרות המלח בהאליין – חוויה נפלאה לילדים, הכוללת נסיעה ברכבת קטנה וגלישה במגלשה לתוך המכרה; מערת הקרח Eisriesenwelt שבה נגלה למבקרים עולם קפוא עם אולמות ענקיים ונטיפי קרח, וכמובן זלצבורג הנהדרת, שנמצאת בסך הכל חצי שעה נסיעה מגולינג, ושפשוט אסור להחמיץ ביקור בה במהלך הטיול באזור. בוטיק שוקולד שבו הצטיידתי במתנות לנשארים בבית השאיר טעם של עוד לטיול שכולו מתיקות ונופים.

עמק Bluntautal. מומלץ לשבת על ספסל לצד האגם ולנשום עמוק

איפה ישנים?

חבל זלצבורג עמוס באפשרויות לינה, למשפחות (ולא רק להן) מומלץ לבחור באחת מדירות הנופש שנמצאות בחוות מקומיות או בלב העיירות הציוריות. בגולינג, רק 35 ק"מ מזלצבורג, נינה ואנדי, זוג לבבי ומקסים, משכירים דירות נופש מרווחות ומעוצבות שמתאימות לארבעה עד שישה נופשים. לבני הזוג יש גם בית כפרי, משופץ ומעוצב להפליא, עם חצר גדולה, פינות ישיבה, ברביקיו ונופים של שדות ירוקים והרים שהם משכירים בשלמותו לעד 10 אורחים. משפחת בוכגר מציעה דירות נופש במיקום נפלא, על צלע הר מעל העיירה אבטנאו, עם נופים שלא תצליחו להסיר מהם את העיניים. הדירות מתאימות לארבעה עד חמישה אורחים. לצעירים בגיל או ברוח, פנסיון גוליגן, שמנהלים היימו וקלאודיה ברחוב הראשי של גולינג (כתובת: Markt 53) מציע חדרים פשוטים ונעימים, עזרה ומידע לרוכבי אופניים ובתיאום מראש גם שיעורי יוגה שקלאודיה מעבירה בסטודיו שבקומה העליונה אל מול נוף הרים מעורר השראה.

צילומים בכתבה: לירון אלמוג
____

הכותבת היתה אורחת של נויה הולידייז, שדה התעופה Klagenfurt Airport ומשרדי התיירות של Katschberg Golling ו-Abtenau.

Special thanks to Reinhard Oberholzner and Alena Kazakova for their kindness and open hearts and their truly amazing efforts to connect between Israel and Austria. Toda Raba

 

סרטון: מדרגות לגן עדן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מזלצבורג

טיול באוסטריה: לגלות את מחוז שטיירמארק
טיול באוסטריה: לגלות את מחוז שטיירמארק

מחוז שטיירמארק, במרכז אוסטריה, מציע אינספור הרפתקאות ואטרקציות בלב הטבע היפהפה. אופיר יהושפט, שליחת מסע אחר אונליין לשטיירמארק, טיילה ברגל ביער ולאורך נהר, טיפסה ברכבלים לנקודות תצפית מופלאות, גלשה באומגות, חצתה גשרי חבלים, הלכה על קרחון ולא הפסיקה ...

טיול בזלצבורג והסביבה: כמה ירוק, ככה מתוק
טיול בזלצבורג והסביבה: כמה ירוק, ככה מתוק

זלצבורג נמצאת במיקום אידיאלי, מוקפת בהרים, יערות ואגמים. בעיר תוכלו לאכול שוקולד מצוין (כאן נולד כדורון השוקולד מוצרט, על שם בן העיר המפורסם) ולטייל ליד הנהר ובין ארמונות וגנים. ומחוץ לעיר, בסביבה הקרובה, מחכות הרפתקאות אתגריות והמון ירוק. ...

זלצבורג: עשרת הגדולים
זלצבורג: עשרת הגדולים

עם ארמונות ומבצרים, גנים יפים, עיר עתיקה שנעים לטייל בה, מסורת מפוארת של מוזיקה קלאסית ובתי קפה מענגים, לזלצבורג יש המון מה להציע למבקרים בה. הנה עשרה דברים שכדאי לראות ולעשות בזלצבורג