תפריט עמוד

טיולי פריחה אביביים

תשעה מסלולי פריחה ברחבי הארץ: פריחת אירוס הגלבוע בגלבוע, פריחת בן חצב יקינתוני בנחל סער, בעקבות צבעוני השרון בחוף דור ועוד כמה טיולים אביביים מקסימים

מטיול בגלבוע בעקבות פריחת אירוס הגלבוע ועד שיטוט נינוח בחוף הים היפהפה של דור בעקבות פריחת צבעוני השרון  – תשעה מסלולי פריחה שיפה במיוחד לעשותם בחודשי האביב מרץ אפריל כשהפריחה בשיאה:

1. אירוס הגלבוע בגלבוע

טיול לכל המשפחה, הפריחה סמוכה לשביל הרכב, ניתן לשוטט בהר הפורח שלוש-ארבע שעות.

מתי? בחודש מרץ

אירוס הגלבוע הפך בשנים האחרונות למוקד עלייה לרגל עבור כל חובבי הפריחה, ובצדק. במרומי הגלבוע, בנוף נפלא, בין שלל פרחי בר אחרים, מופיעות קבוצות סגולות ומרשימות של האירוס. בעבר סבל אירוס הגלבוע מקטיפה ועקירת פקעות למכירה, רק חוק הגנת פרחי הבר ופעילות נמרצת של אנשי שמירת טבע ומתנדבים מנעה את היעלמותו. במבצע הצלה רחב נזרעו זרעי האירוס ונשתלו קני שורש מקבוצות ששרדו בריכוזים חדשים. האירוס התרבה ומפאר היום את ראש הגלבוע, ובעיקר את השטחים בין הר גפת, הר ברקן ופקועה.

ליד פקועה ניתן לראות את הגושים הגדולים והצפופים ביותר של אירוס הגלבוע, בהר גפת פורחים האירוסים הראשונים, ובהר ברקן הם פורחים אחרונים. אפשר לכוון את הטיול לאחד משלושת האתרים הללו לפי התאריך והרצון.


אירוס הגלבוע
איך מגיעים? ממזרח לבית אלפא נעלה בכביש 6666 יפה הנוף למעלה גלבוע, ונפנה צפונה אל הרכס. מכביש הנוף יכוונו אותנו שלטי הפנייה לאזורי הפריחה.

לאחר הטיול בהר כדאי להיכנס לשמורת גן השלושה (הסחנה). בימים אלה, כשעדיין לא חם מספיק כדי להתרחץ, המקום הוא בשיאו. ללא ההמונים הצובאים על המדשאות בקיץ אפשר לטייל בשלווה בין הירק למים הזורמים. מי שעתותיו בידיו יכול לסיים בביקור בגן גורו, חוות הקנגורו שליד הסחנה. כאן בגן קטן למדי, בתוך צמחייה אוסטרלית והרבה צל, אפשר לפגוש נציגים מעולם חיות הכיס. מיני קנגורו מניחים למבקרים להלך לידם ואפילו ללטף.

אירוס הגלבוע – אחד מהמינים בקבוצת אירוסי ההיכל, ששמם ניתן להם בזכות הדרם ויופיים הרב. לפרחי אירוס ההיכל פריחה גדולה במיוחד, יותר מ-10 ס"מ, והם נחשבים מהיפים בפרחי העולם. קבוצת אירוסי ההיכל מונה כ-54 מינים, ומתוכם גדלים בישראל שמונה מינים אנדמיים (המיוחדים רק לאזור גידולם), ובהם אירוס הגלבוע.

2. בן חצב יקינתוני בנחל סער

טיול לכל המשפחה, כשעתיים הליכה נוחה.

מתי? פב' – מרץ

את בן החצב היקינתוני אפשר לראות על מצוקי נחל סער הנמצא ממש ליד הכביש, אך אנו ננצל את בן החצב כדי לצאת למסלול של כמה שעות באזור.
איך מגיעים? תחילת המסלול ב"גשר הידידות", אליו מגיעים בפניה מכביש 99 מסעדה-בניאס. נחנה את הרכב לצד כביש הגישה לעין קוניה, במקום בו הוא חוצה את נחל סער – "גשר הידידות". נפתח את הטיול בעליה מזרחה בערוץ נחל סער, אל מפל רסיסים, משם נשוב באותה דרך ונרד בנחל לעבר מפל סער. גם מפל רסיסים וגם מפל סער יפים ביותר, וההליכה לאורך הנחל נעימה ונוחה. הנחל זורם רק בשנה של גשמים טובים.


בן חצב יקינתוני
במורד הנחל נחצה את הכביש אל נקודת התצפית על מפל סער. על המצוקים סביב המפל בולטים בסגול פרחי בן חצב יקינתוני (מי שמעונין לחזות בפריחה ללא הטיול לאורך הנחל, יכול להגיע לכאן עם הרכב, לעצור במפל נחל סער ולהמשיך בנסיעה). אפשר לרדת בזהירות בין הסלעים ולהגיע אל תחתית המפל והבריכה שנקווית תחתיו. מהמפל נשוב ונעלה בנחל סער חזרה אל רכבנו בגשר הידידות.

בן חצב יקינתוני – לבן החצב היקינתוני יש אחת הפריחות היפות ביותר בארץ. זהו גיאופיט בעל בצל, המגדל בחורף שושנת עלים רחבה, ובאביב צומח ממנה עמוד תפרחת בגובה 50-80 ס"מ. התפרחת כחולה, מאורכת ומרובת פרחים. הפרח פתוח ומאפשר לחרקים שונים לטעום מהצוף השמור במיכלים קטנים בין בסיסי האבקנים לשחלה. שמו ניתן לו על שום היותו דומה במבנה לחצב – תפרחת ארוכה ורבת פרחים, ודמיונו ליקינתון בצבעו העז.

3. סיפן התבואה בחוטם הכרמל

לכל המשפחה, הליכה נוחה בשביל מסודר. משך הטיול המלא כארבע שעות, ניתן לקצר ולחזור מכל מקום במהלך המסלול.

מתי? חודשי פב' – מאי ובעיקר פב'-אפריל

גני הנדיב בגבולה של זיכרון יעקב, ידועים ומוכרים. הגן המטופח סביב אחוזת הקבר של הברון רוטשילד ורעייתו הוא מוקד משיכה למטילים רבים שחפצים בטיול רגוע בין פרחים וירק. אך לא רבים משקיעים את זמנם בשטחים הטבעיים שסביב הגנים. אזור רמת הנדיב בחלקו הדרומי של הכרמל, משופע באתרים מעניינים ובפריחה יוצאת דופן באביב. סיפן התבואה בפרחיו הסגולים הוא רק אחד מעשרות המינים הפורחים כאן בין הסלעים והשיחים. המסלולים משולטים בצורה ברורה, ההליכה קלה ונוחה, בתוך אחו ירוק ופורח. בדוכן ליד הכניסה לגנים ניתן לקבל דפי הנחייה למסלולים השונים. המלצה חמה: כדאי תמיד ללכת בשבילים הצרים והצדדיים שם רבים הפרחים ורב הירק, ולא בדרכי העפר המיועדות לרכב.


סיפן התבואה

למנסור אל עקב: מהחנייה המרכזית נצא במסלול המסומן בצהוב, ונלך בינות לשלל פרחים עד לחניון החרובים. שני עצי חרוב גדולים שנותרו בודדים מיער עבר גדול. מכאן נמשיך לפי השילוט אל מנסור אל עקב (שומר המצוק) – חווה חקלאית קדומה מהתקופה הביזנטית. תצפית נהדרת מנקודה זו פורשת לעינינו את כל המישור בין כרמל לים. נחזור מעט בשביל ונפנה בשביל היורד לאורך הרכס אל מערת כברה.

מסלול יפהפה נוסף שראשיתו בחניית הרכב, הוא הירידה לעין צור ונקבות המים העתיקות. גם לכאן השביל מסומן היטב ומעוטר בשלל פרחים. היתרון הגדול של מסלולי רמת הנדיב – מכל נקודה אפשר לחזור לחניון אם מתעייפים, ואפשר להתחבר למסלול הבא ולהמשיך עוד ועוד.

סיפן התבואה – גאופיט בעל פקעת ממשפחת האירוסיים, צומח בבתה ובשדות ברוב חלקי הארץ. שמו ניתן לו בזכות עליו הזקופים, הדומים לסייף ארוכה. עד לאביב מתפתחים מהפקעת 4-3 עלים, מהם עולה עמוד תפרחת שגבהו כחצי מטר, הנושא 3 עד 12 פרחים. הפרחים נראים כפעמונים בורוד עז. סיפן התבואה מזכיר מאד את אחיו הסיפן התרבותי, אך עדין וחינני ממנו בהרבה.

4. לוטם בכרמל – מערת האצבע

לכל המשפחה, שביל נוח למדי בהר, מעט טיפוס בין סלעים. משך המסלול שעתיים שלוש.

מתי? חודשי פב' – יוני ובעיקר אפריל

כל פינה על הכרמל זוכה לעדנה בימי האביב. הרכס כולו מתכסה בצבע, וכדי להתבשם מהפריחה צריך רק לבחור לאן לפנות. הפעם נשלב את פריחת שיחי הלוטם, הקחוונים והנוריות בביקור מעניין במערה חשוכה…המסלול קל ונוח למדי, ארכו שעתיים עד שלוש שעות.

מכביש מס' 4 – הכביש תל אביב-חיפה הישן, נפנה מזרחה לעין הוד ונחנה בחנייה המסודרת בכניסה לכפר האמנים. מהחנייה נטפס ברגל צפונה, בשביל מסומן אדום. השביל חולף בין צמחי החורש, וכאן מתחת לעצים נראה את שיחי הלוטם הפורחים – לוטם מרווני בפריחה לבנה ומגוהצת, ולטם שעיר בפריחה ורודה ומקומטת. השביל האדום פוגש בהמשך שביל מסומן שחור. נמשיך בשביל השחור לאורך המצוק עד מערת האצבע. לאורך השביל נזכה בתצפיות נפלאות אל מישור חוף הכרמל והים. ניכנס אל המערה (כדאי להביא פנסים, אבל אפשר להסתדר גם בלי – פשוט מחכים עד שהעיניים מסתגלות לחשכה). נוכל להבחין בנטיפים בודדים היורדים מהתקרה וזקיפים מעטים הניצבים על קרקעית המערה. הנטיפים הם עדות לפעילות קרסטית (פעילות המסה) שיצרה את המערה במשך שנים ארוכות. מכאן אפשר לשוב אל הרכב בעין הוד, או לרדת לצומת אורן, אם יחכה לנו רכב במקום.


לוטם שעיר


לוטם מרווני

לוטם – שיח נמוך, גבהו כחצי מטר. בקיץ הוא חסר הדר: אפרפר ונראה מיובש, אך באביב הוא מתכסה בהמוני פרחים. הלוטם השעיר מתהדר בפרחי ורוד מקומטי עלי כותרת, והלוטם המרווני בעלים חלקים ולבנים ולב אבקנים צהוב. כל פרח חי רק יום אחד, פורח בבוקר ונובל בערב, אך הפרחים על כל שיח כה רבים עד כי הוא נראה פורח ורענן כל האביב.

5. צבעוני שרוני בחוף דור – הבונים

לכל המשפחה, הליכה נעימה על החוף, משך הטיול כשעתיים

מתי? בין סוף פברואר לסוף מרץ

פריחה על חולות החוף תמיד מלבבת. באביב אין חשק להתרחץ בים, אבל הטיול לאורך החוף יפהפה ונעים. הכתמים האדומים של הצבעוני פזורים על הגבעות בסמוך לחוף בין חוף דור לחוף הבונים. כדאי להחנות את הרכב בחניה של חוף הבונים וללכת דרומה לעבר תל דור וקיבוץ נחשולים. החוף כאן מצוקי וסלעי הכורכר נוגעים בים. תוכלו למצוא מפרצונים סודיים ופרטיים, מצוקים עם פריחת אביב, הרבה כחול של ים ושקט. שמורת חוף דור-הבונים נמשכת עד תל דור, לפני קבוץ נחשולים. עד כאן אורך המסלול כארבעה ק"מ, הליכה נעימה ונוחה. אפשר להמשיך עוד דרומה, להקיף את מפרץ נחשולים לעבר שמורת איי דור – מן המים מבצבצים כמה איים קטנים: אי שחפית, אי דור, אי חופמי ונוספים. עופות מים מעופפים מעל החוף והאיים, ומשלימים תמונה קסומה.

לילדים זהו מסלול נפלא, מלא צדפים, מצוקים והרפתקאות. הרכב יכול להמתין לנו בנקודות שונות בדרך, לפי משך הטיול הרצוי – בנחשולים או בדור.


צבעוני שרוני
צבעוני השרון – צבעוני ההרים, צבעוני השרון וצבעוני המדבר דומים מאד זה לזה. יש הרואים בהם מינים שונים וארים הרואים בהם רק תתי מין. כך או כך – קל להבדיל ביניהם לפי התפוצה הגאוגרפית. צבעוני השרון מאכלס את מישור החוף. זהו צמח רב שנתי עם בצל גדול עמוק באדמה, שממנו צומח גבעול תפרחת עם פרח בודד גדול ומרשים. הפרח דמוי כד או פעמון ואינו פתוח כמו הכלנית או הנורית. יש לו שישה עלי כותרת באדום עז, ובבסיסם כתם שחור המכוון כנראה את החרקים אל המרכז והאבקנים. פרח הצבעוני שבה את לב האדם ומינים רבים של צבעוני תרבותי פותחו ממנו.

6. רותם המדבר בחולות קיסריה

לכל המשפחה, הליכה נעימה על החוף, שעה עד שעתיים

מתי? בין ינואר לאפריל, בעיקר פב' – מרץ

רותם המדבר פורח בחודשים מרץ-אפריל בכל רצועת החוף המרכזית. ריחו המשכר והיופי של השיחים בלבן, מושכים לטיול חופים אביבי. נחנה את הרכב ליד אמת המים העתיקה של קיסריה (חוף האקוודוקט), ונצא צפונה לכיוון תל תנינים והכפר ג'יסר א-זרקא.

ההליכה בחולות נעימה בימים קרירים, וכדאי להתחיל את המסלול בגבעות הפנימיות, עליהן צומחים הרתמים, ולרדת אל קו החוף כשמתעייפים. עם קו החוף נגיע אל מעגן הסירות הציורי של ג'יסר א-זרקא. דייגים יוצאים אל הים בסירות צבעוניות, אחרים דגים בחכות, נשים כובסות או שוטפות צמר במים הרדודים, והאווירה כמו לא מכאן, לא מעכשיו.


רותם המדבר

רותם המדבר – הרותם הוא שיח גבוה, המתנשא לגובה 1.5 עד 3 מטרים, גבעוליו הירוקים מתכסים עלים רק לאחר הגשמים. במשך רוב ימות השנה הגבעולים הירוקים הם שמופקדים על תפקיד ההטמעה. הרותם נפוץ בערוצי מדבריות ישראל וצפונה לאורך החוף. הפריחה מתחילה כבר בסוף החורף ומקדימה את מרבית פרחי האביב. ריח פריחת הרותם מתוק וחזק, ומציף את ערוצי המדבר בניחוח משכר. ענפי הרותם שימשו את הבדווים תושבי המדבר לתעשיית הפחמים, ורתמים רבים נכרתו והושמדו בשל כך.

7. נורית אסיה בדרך לשמורת החולה

לכל המשפחה, הפריחה לצד הכביש, ביקור בשמורת החולה נמשך כארבע שעות

מתי? פברואר – אפריל, בעיקר מרץ – אפריל

הנוריות מחליפות בגל פריחה אדום, את הכלניות שמתחילות להיעלם. הן פורחות כמעט באותם אזורים כמו הכלניות, ברוב חלקי הארץ. ריכוז מרשים של נוריות אפשר לראות מול תל חצור, על הגבעות הסמוכות לכביש. לפני הכניסה לתל חצור ואיילת השחר- המדרונות מכוסים באדום הלוהט. כדאי לשלב את הביקור בשדה הנוריות עם טיול בשמורת החולה. בעונה זו השמורה מלאה ציפורים, חלקן יציבות ואחרות כמו השקנאים והקורמורנים – כבר מתכוננים לנדידה חזרה לארצות הצפון.


נורית אסיה

הכניסה לשמורה כ-3 ק"מ מצפון ליסוד המעלה. משך הסיור בשמורה כשעתיים (או יותר- תלוי במידת ההתעניינות בבעלות הכנף). כדאי מאד להצטייד במשקפות שדה!

השביל המסומן מוביל אותנו ממרכז המבקרים בין צמחי המים, אל שביל עץ צף. מכאן נוכל לצפות ללא הפרעה לעבר אלפי ברווזים, שקנאים ושאר העופות שהגיעו אלינו בנדידת הסתיו. מכאן נמשיך אל מגדל התצפית, ממנו נראה את שלל בתי הגידול בשמורה, ואם יתמזל מזלנו נצליח לחזות בעופות דורסים בתמרוני צייד ומעוף מעל השטח סביב. המסלול חוזר אל מרכז המבקרים, בו כדאי לבקר בתצוגת פוחלצים מרשימה.

8. תורמוס ההרים בנחל תבור

לכל המשפחה, כחמש שעות הליכה נוחה וקלה

מתי? בין פברואר לאפריל, בעיקר מרץ

נחל תבור באביב הוא אחד מהנחלים היפים בגליל התחתון. המים זורמים בערוץ הבזלתי ויוצרים בריכות ומפלים קטנים. המדרונות ירוקים ומכוסים בשלל פרחים. מרבדים כחולים של תורמוס ההרים מעניקים כתמי צבע מדהימים ביופיים. מי שאינו מעוניין במסלול הליכה ממשי, יכול לחזות במרבדי התורמוסים ליד הכביש. ניסע בכביש מעפולה לצומת גולני, ליד הכניסה לכפר דבוריה נרד אל הנחל, אל קבוצת עצי אקליפטוס גדולים. ליד העצים נמצאת נביעת מים קטנה ותל ארכיאולוגי – תל קשיון, שמורדותיו מכוסים בתורמוס ההרים.

למי שאינו חושש מחמש שעות הליכה (נעימה ויפה): נוסעים לקיבוץ גזית, ופונים לפני הכניסה לקבוץ, אל דרך עפר ימינה. מכאן מתחיל מסלול הליכה מסומן היורד לנחל תבור. נלך במסלול מעגלי במעלה הנחל, נגד כיוון הזרימה. נגיע אל הקטע הקניוני של נחל תבור ונמשיך ממנו עד תל רכש – תל עתיק ובולט בתוך האפיק. מכאן נעלה חזרה בדרך עפר אל קבוץ גזית. אם נותר בנו כוח, כדאי לא להפסיד את התצפית מהר תבור, שגם הוא ירוק ופורח.


פריחת התורמוס מול הר תבור

הר תבור גובהו של הר תבור רק 588 מטרים, אך הוא בולט ושולט על סביבתו לכל 360 המעלות. על כיפתו העגולה ניצבים מנזר פרנציסקאני וכנסייה יוונית אורתודוכסית. נגיע אל ההר בכביש מספר 65, ממנו נעלה צפונה מצומת תבור לעבר דבוריה. הכביש מטפס אל ראש ההר, אל מגרש החניה של המנזר – שם נשאיר את הרכב. נחזור מעט ברגל אל "שער הרוחות" דרכו חלפנו בדרכנו אל החניה, ונמצא את הסימון הראשון למסלול ההליכה. אורך המסלול כשני ק"מ, הליכה קלה בנוף משגע. השביל מסומן בשחור, מוליך אותנו סביב לפסגה במסלול מעגלי. התצפית משתנה בכל זווית, וביום צח ובהיר נוכל לראות מכאן את כל הצפון.

אחרי הטיול אפשר להמשיך ולבקר במוזיאון הבדואי בשיבלי, אשר למרגלות ההר, או בחוות הדבורים והמשי בשדמות דבורה. במוזיאון הבדווי, בנוסף לסיור בתצוגה הקבועה נוכל לשבת באוהל ולקבל אירוח בדואי אמיתי, עם פיתות וקפה ריחני.

ב"דבורת התבור" יזכו הילדים לפעילות חווייתית של שעתיים עד שלוש שעות, בנושא טוואי המשי והדבורה. תוך מעבר בכמה תחנות פעילות לומדים איך מופק הדבש, עושים נרות מדונג טבעי, רואים בעיניים כיצד טווים בדי משי ואפילו מציירים ציור למזכרת על בד משי אישי.

9. שושן צחור במצוקי נחל כלח

למשפחות עם מרץ ויכולת, מסלול הליכה בין סלעים כשלוש שעות

מתי? מאי – יוני

רבים מכירים את נחל כלח בשמו העממי "שוויצריה הקטנה". אזור הנחל הוא שמורת טבע, זהו אחד המקומות הבודדים בהם ניתן לראות את פריחת השושן הצחור. ראש הנחל בכרמל, כחצי ק"מ מצפון לצומת דמון (כביש חיפה-עוספייה), והוא נשפך לנחל גלים 1.5 ק"מ מדרום מערב לאוניברסיטת חיפה. בכביש חיפה-עוספייה פונים דרומה אחרי אוניברסיטת חיפה, אל חניון נחל כלך. מכאן מובילה דרך מתפתלת ורחבה אל האפיק. תצפית נהדרת על מצוקי נחל כלך מתגלה מעט אחרי שהדרך חוצה יובל של הנחל. יורדים עם הדרך החוצה את נחל כלך על גשרון, וממשיכים על גדתו הדרומית לכיוון חניון בית אורן.

מיטיבי לכת יכולים לרדת בקטע קניוני ויפה של נחל כלך: פונים דרומה מכביש חיפה עוספייה בפניה השניה אחרי אוניברסיטת חיפה, ונוסעים עד מצפור הצוק. מחנית הרכב מוליך שביל אל המצפור עצמו, אל תצפית נהדרת לעבר הנחל וחוף הכרמל. מהחניון מוביל שביל אל חניון נחל כלך, כאשר השביל חוצה יובל של הנחל – עוזבים אותו, ויורדים ביובל הישר אל נחל כלך בקטע קצר ויפה (כדי ללכת ביובל זה יש לעבור דרך שער בגדר החי-בר).


שושן צחור

שושן צחור – צמח בר נדיר ונהדר ביופיו, ממשפחת השושניים. שמו "שושן" בא מששת עלי העטיף של הפרח. השושן נחשב סמל ליופי וריח נעים בכתבים העבריים, היווניים והרומיים. בתנ"ך הוא מוזכר: "אני חבצלת השרון, שושנת העמקים" בשיר השירים, "ועל ראש העמודים מעשה שושן" בספר מלכים א, ובמקומות נוספים. נראה כי היה זה צמח בר נפוץ ואהוב בארץ. הנוצרים ראו בו סמל טוהר ושייכו אותו למרים הקדושה. כנראה משום כך צליינים עקרו את השושן בהמוניהם כדי להביאו לארצם, והוא נותר רק באזורים קשים לגישה. ברוב חלקי הארץ כמעט ונכחד השושן הצחור. היום הוא נפוץ בעולם כצמח נוי תרבותי.

בצל השושן חבוי באדמה, בחורף בוקעת ממנו שושנת עלים, ובסוף החורף עולה עמוד פריחה גבוה מאד, בין מטר למטר לחצי גבהו. כל עמוד הפריחה מכוסה עלים לארכו ובחודש מאי נפתחים בראשו פרחי השושן הגדולים. הפרח לבן ואבקניו בולטים בצהוב, ריחו נעים ורפרפים נמשכים אליו ומאביקים אותו. קוטרו של כל פרח כעשרה ס"מ, והוא נראה כמשפך גדול. ברפואה העממית השתמשו בזרעיו, ומהפרחים הופק שמן לבשמים. היום אפשר לפגוש את השושן הצחור רק במקומות ספורים בכרמל ובגליל העליון.

לקריאה נוספת:

הפריחה האביבית ומזג האוויר הנוח קוראים לצאת החוצה, לטייל ולהכיר מחדש כמה פינות חמד ברחבי הארץ. מרמת הגולן ועד דרום הערבה – הצעות לכמה טיולים אביביים שמתאימים במיוחד לעונה

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...