תפריט עמוד

טיולי חורף בישראל

החורף הישראלי מציע ימי שמש רבים, עם מזג אוויר נוח לטיולים. ואחרי כמה ימים גשומים, כשמאגרי המים מתמלאים והמפלים שוצפים, כדאי במיוחד לצאת מתחת לפוך ולטייל בטבע. הנה שבעה טיולי חורף מומלצים

עונת החורף היא הזדמנות מצוינת לצאת אל הטבע, להגיע ליעדים בארץ, שהופכים מיוחדים עוד יותר בתקופה הזו ומציעים הרבה יופי למבקרים בהם. אם הקור לא מרתיע אתכם וגם הגשם (שעלול להפתיע אתכם בדרך), הנה הצעות לשבעה מסלולי טיול מומלצים בחורף וכמה טיפים לסיום:

הר בנטל. אם אתם רוצים לראות קצת שלג, הר בנטל הוא המקום המושלם עבורכם. זהו הר געש לא פעיל, בגובה של 1,165 מטר שנמצא בחלק הצפוני-מזרחי של רמת הגולן. מפסגתו אפשר לראות את החרמון, המושלג בחורף, את הר אביטל ואת חורבות העיר קוניטרה. בימים קרים במיוחד, כשיורד שלג בשאר אזורי הגולן, לא רק בחרמון, גם הר בנטל מתכסה במעטה לבן, ואז המראה יפה במיוחד.

נחל עיון ומפל התנור. בחורף, אחרי כמות נאה של גשמים, מפל התנור נופל בשצף רב, מראה נהדר המחכה למי שיטייל ברגל בשמורת נחל עיון, לא רחוק ממטולה. המשקעים הרבים שיורדים כאן בחורף אחראים לשפעת הצמחייה ולכמה מפלים יפים, שהמפורסם שבהם הוא מפל התנור, הנופל מגובה של 30 מטר. בשמורה יש כמה מסלולי הליכה המתאימים למטיבי לכת וכן מסלול הליכה מעגלי קצר, שמוביל אל מפל התנור.

שמורת נחל עיון שופעת מים בחורף והמפלים יפים מתמיד

שמורת נחל עיון שופעת מים בחורף והמפלים יפים מתמיד

נחל חלילים. המסלול הזה, שנמצא ליד מבשרת ציון, מתאים לכל המשפחה. נחל חלילים הוא נחל אכזב שאורכו כקילומטר וחצי והוא יורד ממבשרת ציון מזרחה אל נחל שורק. על גדות הנחל, שנעשות תלולות יותר בחלקו המזרחי, יש סדרה של מערות קרסטיות מרשימות שהמים חצבו באבן הגיר.

מאגר בית זית. בהרי ירושלים, לא רחוק מהעיר עצמה, תגלו מאגר מים מקסים, שהופך במהלך החורף לאגם עונתי נהדר. המאגר, הסמוך למושב בית זית, מתמלא לאחר כמה ימים רצופים של גשם. לאורך הגדה שלו יש מסלול הליכה יפה וכמה נקודות נהדרות המתאימות לפיקניק בחיק הטבע.

מרכז צפרות במעגן מיכאל. חובבי ציפורים לא ירצו לפספס את המקום הזה בחורף. מרכז צפרות, מים ונחלים, הסמוך לבריכות הדגים של קיבוץ מעגן מיכאל, יפגיש אתכם עם המוני ציפורים נודדות, שעוצרות כאן למנוחה והתרעננות בדרכן לארצות חמות, ולצדן אפשר לראות הרבה סוגים של ציפורים שחיות בארץ כל השנה. באזור הבריכות הדרומיות של הקיבוץ, סמוך לנחל תנינים ולאורך חוף הים, מתקיימים סיורים מודרכים לצפייה בציפורים ובבתי הגידול השונים. המראה הפסטורלי של בריכות הדגים, השדות הירוקים, הכרמל והים – כל אלה יוצרים תמונת נוף נהדרת, שבתקופת הגשמים יפה מתמיד.

בסביבת בריכות הדגים של מעגן מיכאל אפשר לראות המוני סוגים של ציפורים

בסביבת בריכות הדגים של מעגן מיכאל אפשר לראות המוני סוגים של ציפורים

עין קדם. לא רק בקיץ, גם בחורף אפשר למצוא מקומות שמציעים מים בסוף המסלול, אלא שבמקרה הזה אלו מים חמימים, שכיף לטבול בהם ביום סגריר. בדרך לים המלח, בנסיעה מצפון לדרום, תמצאו את עין קדם (המוכר גם בשם עין סדק) – מעיינות חמים בחיק הטבע. המים, העשירים במינרלים בעלי סגולות בריאות, יעשו לכם טוב ויהפכו את הטיול החורפי לכיף בלתי רגיל.

מכתש רמון. מכתש רמון מתאים לטיולים בכל עונה, אבל בחורף, כשמזג האוויר המדברי הופך קריר והאוויר צלול ונקי להפליא, נעים במיוחד להגיע לכאן. בטיול חורפי תוכלו לעקוב מקרוב אחרי תצורת הסלע המרשימות בעודכם מטיילים במסלולים במסלולים הרבים שבתוך המכתש ומסביבו. אבל עוד לפני שאתם יורדים אל המכתש, מומלץ מאוד לעצור במרכז המבקרים שנמצא על המצוק הצפוני, ומציע, בין היתר, תצפית פנורמית על המכתש כולו.

תצפית על מכתש רמון

תצפית על מכתש רמון

כמה טיפים לסיום

בדקו את תנאי מזג האוויר

לפני שאתם יוצאים לדרך, ודאו שתנאי מזג האוויר מתאימים לאזור שבו אתם מתכננים לטייל. טיול מדברי, למשל, מחייב זהירות יתר בימים גשומים, מחשש לשטפונות ולסגירת כבישים. אם מזג האוויר סוער מדי, חפשו מקומות סגורים שבהם אפשר לבלות.

שכרו רכב

אם אין לכם רכב משלכם, מומלץ מאוד לשכור רכב לטווח ארוך. בדרך זו תוכלו לנצל את העונה הקרה כדי להכיר טוב יותר את הארץ, ובמקום לשבת בבית, תיהנו מהטבע והמרחבים הפתוחים. אם אתם מתכוונים לשכור רכב לתקופה ארוכה, כדאי שתדעו איך עושים זאת נכון. לכל חברה יש תנאים משלה וחשוב לקרוא את האותיות הקטנות ולבדוק היטב את הנושא. מומלץ לקרוא: כל המידע שאתם חייבים לדעת על השכרת רכב לתקופה ארוכה.

קחו אתכם בגדים חמים לדרך

גם בימים שטופי שמש קחו אתכם בגדים חמים להמשך הטיול. בגליל העליון ובגולן, בעיקר בפסגות הגבוהות, עלול להיות קר מאוד בחורף. גם במצפה רמון הלילות קרים מאוד ואפילו בשעות היום הטמפרטורה יכולה לרדת למעלות בודדות, ועל כן רצוי להביא אתכם מעיל וכפפות.

הייו גמישים

אם הגשם תופס אתכם באמצע הדרך, זה הזמן לשנות תכניות. השאירו מקום לגמישות והכינו תכנית חליפית, שאותה תוכלו להוציא אל הפועל אם התכנית המקורית פחות מתאימה.

בתמונה הפותחת: פסגת החרמון המושלגת | צילומים: שאטרסטוק
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.