תפריט עמוד

לצד יעדי הטיול הקלאסיים למשפחות, שמרביתם מתרכזים באירופה ובארה"ב, בשנים האחרונות מתפתחת מגמה של טיולי משפחות ליעדים אקזוטיים, בעיקר במזרח אסיה. הטיולים האלו מתאימים למשפחות שכבר ראו הכל, או למשפחות שמתעניינות בעיקר בטבע, נופים ותרבויות ופחות בפארקי שעשועים וקניות.
תאילנד היא הפופולארית ביותר מבין היעדים האקזוטיים, הנוחה ביותר לטיול והיחידה שמתאימה לטיול גם עם ילדים קטנים ותינוקות. לצידה תופסים תאוצה בשנים האחרונות יעדים כמו וייטנאם, סרי לנקה וגם יעדים במרכז אמריקה, שהפופולארי שבהם הוא קוסטה ריקה. מכיוון שהאזורים האלה פחות נוחים לטיול, רבים בוחרים לבקר בהם במסגרת של טיול מאורגן, כשחברות רבות מציעות בשנים האחרונות טיולים כאלה במיוחד למשפחות.


בית עץ בג'ונגל. הלינה היא חלק בלתי נפרד מהחוויה, בעיקר בתאילנד וקוסטה ריקה

יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שיוצאים לטיול ביעדים אקזוטיים עם הילדים. ראשית, למעט תאילנד, הטיולים במרבית המקומות הללו לא מיועדים לפעוטות ולילדים קטנים, אלא אם ההורים הם בעלי רוח הרפתקנית במיוחד. ילדים גדולים יותר ובני נוער יוכלו להפיק מהם את המיטב. כדאי לקחת בחשבון שיש להתחסן לפני הנסיעה, שהטיסות ארוכות וכוללות במרבית המקרים עצירות ביניים, שהתנאים לא תמיד אידיאליים, ושגם האוכל שונה, כזה שידרוש זמן הסתגלות מילדים שהחיך שלהם רגיל בעיקר לשניצל וצ'יפס. במילים אחרות – הטיולים האלה מתאימים בעיקר למשפחות הרפתקניות שמוכנות לנסות דברים חדשים ולקבל בברכה גם את הלא צפוי. משפחות שייקחו על עצמן את האתגר יזכו בחוויה של טבע ותרבות שלא ימצאו בשום מקום אחר. יתרון נוסף של החופשה ביעדים האקזוטיים, בעיקר במזרח אסיה, הוא המחיר– הטיסה אמנם יקרה יותר מטיסה לאירופה, אבל מחירי הלינה, התחבורה, האוכל והפעילויות זולים באופן משמעותי, מה שמאפשר לבלות בהם חופשה ארוכה.

הנה כמה יעדים אקזוטיים שמתאימים במיוחד למשפחות. כל היעדים האלה מציעים עניין למשפחות, מאפשרים לשלב בחופשה נופש מפנק ונחשבים לנוחים ובטוחים למדי.

תאילנד
תאילנד היא היעד האקזוטי הפופולרי ביותר בקרב משפחות, ובצדק. היא מציעה שילוב של חופים מדהימים, טבע פראי, עיר בירה שוקקת, אטרקציות לכל המשפחה, מלונות מפנקים ותנאים כמעט מערביים, והכל במחירים זולים. בבנגקוק הבירה וכן באיים המרכזיים, בעיקר בפוקט וקו סמוי, יש המון רשתות בינלאומיות של מסעדות מזון מהיר, לצד מרכזי קניות והמון אטרקציות לכל המשפחה, בסגנון מערבי, כמו פארקי שעשועים ופארקי מים.

מרבית המשפחות שמטיילות בתאילנד נוחתות בבנגקוק ומקדישות כמה ימים (בתחילת הטיול או בסופו) לעיר הנהדרת הזו, שיש בה ארמונות ומקדשים, שווקים ססגוניים ומרכזי קניות מדהימים, שכולם יותירו גם את הילדים אחוזי התפעלות. בנוסף לאטרקציות הבולטות כמו ארמון המלך, השוק הצף, שייט על הנהר ואפילו נסיעה בטוק טוק, יש בקרבת בנגקוק כמה אטרקציות שילהיבו כל ילד, ובהם פארק Siam City, שילוב של פארק שעשועים עם פארק מים (כאן נמצאת בריכת הגלים הגדולה בעולם!), ופארק Safari World, פארק ספארי שכולל גם מופעים בשיתוף עם חיות. יש גם אקווריום ענק ומוצלח בשם Siam Ocean World, שנמצא בתוך מרכז הקניות Siam Paragon.



קבוצת תלמידים מתפעלת מכריש באקווריום Siam Ocean World בבנגקוק

אחרי בנגקוק מגיע הזמן לצאת מהעיר, כשמשפחות רבות בוחרות להמשיך צפונה, לכיוון מחוז קנצ'נבורי, ולבקר בשמורת מפלי ארוואן (Erawan), שמורת טבע יפהפייה המכונה גם שמורת שבעת המפלים. בשמורה מפלים הנופלים בשבעה מפלסים לבריכות קרירות בצבע טורקיז, כשמסביב הכל מוקף בירק וצמחייה טרופית. בנוסף לשכשוך בבריכות, אפשר ליהנות בשמורה ממפגש אינטימי עם הקופים שחיים בשמורה ומדלגים בין צמרות העצים.

חלק מהמשפחות ממשיכות משם לצ'יאנג מאי, בירת צפון תאילנד. זוהי עיר נהדרת עם מקדשים מרשימים ושווקים הומים (המפורסם שבהם הוא שוק הלילה), והיא מוקפת בנופים הרריים ירוקים עם יערות גשם עבותים וכפרים מסורתיים. אסור להחמיץ ביקור באחת מחוות הפילים הרבות שבצפון תאילנד, בחלקן ניתן לרכוב על פילים ובאחרות לקחת חלק בטיפול בפילים ואפילו לרחוץ איתם בנהר. אזור צפון תאילנד גדוש במוקדי עניין רבים לכל המשפחה – ביקור בכפרים מסורתיים והתרשמות מאורח החיים של השבטים המקומיים, חוות סחלבים, מערות מרשימות, טיולים רגליים וטיולי ג'יפים ביערות הגשם, רפטינג בנהרות וגם פארקי חבלים עם אומגות וגשרים תלויים בין עצי הג'ונגל.


שמורת מפלי ארוואן. גן עדן תאילנדי

את הטיול בתאילנד מקנחים באיים שבדרום המדינה, בהם רואים את תאילנד מהגלויות, עם חופים חוליים לבנים ועטורי דקלים ומי טורקיז צלולים. מגוון האיים עצום, ואפשר לבחור בין האיים הגדולים והממוסחרים כמו פוקט וקו סמוי, בהם יש תשתיות תיירות מפותחות, פעילויות ספורט ימי, פארקי מים,פארקי חבלים, מרכזי קניות ועוד, לבין איים קטנים ובתוליים יותר, בהם עיקר הפעילות מתמקדת ברביצה על החוף, שנירקול, צלילה, שייט לאיים הסמוכים ושתיית שייקים טרופיים.

סרי לנקה
סרי לנקה הולכת ותופסת גם היא תאוצה בקרב משפחות, הודות לשילוב של חופים טרופיים נפלאים, מקדשים עתיקים ושמורות טבע ירוקות עם מגוון גדול של בעלי חיים. בדומה לתאילנד, בסרי ללנקה ניתן ללון בבתי מלון מפנקים מה שהופך את החופשה עם הילדים לנוחה יותר, במיוחד כשרוצים לשלב טיולים בטבע עם נופש על חוף הים. במלונות הטובים יש מסעדות שמציעות גם אוכל מערבי, מה שיבטיח שהילדים לא יישארו רעבים גם אם אינם מתחברים לאוכל המקומי.

אין בסרי לנקה היצע של פארקי שעשועים כמו בתאילנד, אבל יש בה מגוון גדול של פעילויות אקסטרים, ובהן צלילה ושנירקול, רפטינג, רכיבה על אופניים ואפילו טיסה בכדור פורח. בנוסף לחופים היפים ולאתרים הקלאסיים כמו עיירת המקדשים דמבולה ועיר הגנים סיגיריה, גולת הכותרת של סרי לנקה היא שמורות הטבע שיקסמו לכל ילד שאוהב טבע ובעלי חיים.  


פילים מבית המחסה פינאוולה רוחצים בנהר. חוויה מרגשת לקטנים ולגדולים

למשפחות אסור להחמיץ את בית המחסה לפילים יתומים פינאוולה (Pinnawela), ששוכן כשמונים קילומטר מצפון-מזרח לקולומבו הבירה. כאן אפשר לחזות בעדר הפילים שיוצא מדי יום מבית המחסה לרחוץ בנהר הסמוך, והמחזה מרגש את הגדולים והקטנים כאחד. בקולומבו עצמה יש גן חיות נחמד עם מגוון גדול של חיות ובהן פילים, נמרים, ג'ירפות, למורים ועוד. הדבר האמיתי בכל הקשור לצפייה בבעלי חיים נמצא בצידו הדרום-מזרחי של האי. זהו הפארק הלאומי יאלה (Yala National Park), הפארק הלאומי הגדול במדינה. כאן נערכים טיולי ספארי, במהלכם אפשר לפגוש נמרים, פילים, צבאים, קופים, תנינים, דובים ועוד. בדרום האי, במחוז גלה (Galle), נמצאים כמה מהחופים היפים באי, ושם גם נמצאת חוות צבי הים, בה ניתן לסייר ולראות צבי ים בגילאים שונים.

וייטנאם
אחד היעדים החדשים והמפתיעים לטיולי משפחות הוא וייטנאם. עד לפני זמן לא רב כל כך המדינה היפה הזו נתפסה כיעד לתרמילאים בלבד. בשנים האחרונות תשתיות התיירות השתפרו, נפתחו מלונות רבים ברמה גבוהה, ואלה הצטרפו למוקדי המשיכה הטבעיים של המדינה הזו – הנופים המגוונים, הטבע הפראי, הערים היפות, האוכל המצוין והתושבים מסבירי הפנים. 

וייטנאם מציעה למשפחות אטרקציות מסוג אחר: אין בה פארקי שעשועים וגני חיות, אבל אפשר ליהנות בה מערים שירתקו גם את הילדים, מחופים מדהימים, משייט במפרצים קסומים ומטיולי אופניים בשדות האורז.

הטיול בוייטנאם מתחיל לרוב בהאנוי (Hanoi), עיר יפהפייה שההשפעה הצרפתית עדיין ניכרת בה, המשובצת בפנינים ארכיטקטוניות רבות. האנוי היא עיר ענקית, עם כארבעה מיליון תושבים, ורחובותיה הומי אדם וגדושים בחנויות, שווקים ססגוניים ודוכנים של אוכל רחוב. כדי לברוח מן ההמולה כדאי לבקר בפגודות ובמקדשים הרבים שהעיר גדושה בהם, חלקם מוקפים בגנים יפים. בערב אסור להחמיץ את מופע בובות המים – מריונטות בדמות דרקונים, פיות וחיות למיניהן על במה שניצבת באגם. בסמוך להאנוי (ולמעשה גם במקומות נוספים במדינה) יש פארק מים מוצלח למדי, למי שלא יכול לוותר על החלק הזה בטיול.


ילדים וייטנאמיים בעיר סאפה. הזדמנות להפגיש את הילדים עם תרבויות שונות וצורות חיים אחרות

כשיוצאים מן הערים מגיעים לעולם אחר לחלוטין, עם ג'ונגלים עבותים, שדות אורז שנמתחים עד האופק, איכרים שמעבדים את שדותיהם בשיטות מסורתיות, כפרים מסורתיים שבתיהם בנויים על כלונסאות – כל אלה יקסמו מאוד לילדים. הנופים הכפריים מזמינים לרכיבה משפחתית על אופניים, בין שדות וכפרים, ממש כמו שעושים המקומיים.

עבור רבים, אחד משיאי הביקור בוייטנאם הוא השייט במפרץ האלונג, שממי הטורקיז השלווים שלו מתרומיים אלפי סלעים וצוקים מיוערים בשלל צורות. מרבית המבקרים במפרץ בוחרים ללון בסירה ששטה בין האיים הרבים שבמפרץ. אסור להחמיץ גם את השייט בדלתא של המקונג שבדרום וייטנאם. זהו המקום בו נהר המקונג מתפצל למאות שלוחות לפני שהוא נשפך לים סין הדרומי. האזור הזה נחשב לאסם המזון של המדינה, ויש בו שדות אורז בשפע. השייט בתעלות ובין האיים שעל הדלתא כולל ביקור בכפרים מסורתיים ובשווקים צפים על המים.


שייט על נהר המקונג בוייטנאם

את החופשה בווייטנאם כדאי לקנח בחופים היפים. בוייטנאם נמצאים כמה מן החופים היפים ביותר באסיה, והם מתהדרים בחול לבן ורך, מים צלולים בצבע טורקיז ושפע של צמחייה טרופית. למרות שיש באזור עיירות נופש מפותחות ומלונות מפנקים, עדיין אפשר למצוא פה שלווה מבורכת. בדרום וייטנאם נמצאת עיר הנופש נה טראנג, שמציעה, בנוסף לחופים יפים, גם תשתיות תיירות מפותחות עם הרבה מלונות, מסעדות ואטרקציות, מה שהופך אותה למתאימה במיוחד למשפחות. בין היתר יש פה פארק שעשועים בשם Vinpearl Land, פארק מים ואקווריום. למעוניינים בנופש שליו יותר מומלץ מאוד להדרים עד האי פוקוק שמדרום לחופי וייטנאם, במפרץ תאילנד. זהו אי יפהפה שכאילו נלקח מברושור של חברת נסיעות, עם חופים בתוליים ועטורי דקלים ושקיעות מרהיבות.

קוסטה ריקה
בחצי השני של הכדור נמצאת קוסטה ריקה, שמתגלה כגן עדן למשפחות חובבות הרפתקאות וריגושים, עם המוני אטרקציות שילהיבו ילדים תאווי אדרנלין. מלבד ערים גדולות ואטרקטיביות יש פה הכל – חופים מדהימים, יערות גשם עם מגוון גדול של בעלי חיים, מפלי מים, הרי געש, מעיינות חמים והמון אטרקציות משפחתיות כמו פארקי חבלים, גלישת גלים ורפטינג.

במרחק 90 ק"מ מבירת קוסטה ריקה נמצא הר הגעש ארנל, שמהווה מרכז תיירות בולט. בנוסף לצפייה בהר הגעש המעשן יש במקום עוד המון אטרקציות – פארקי חבלים ואומגות, מעיינות חמים, מפלי מים, רכיבה על סוסים וטיול ביער הגשם. כדי להקדיש לאזור לפחות 2 לילות.


ילדה גולשת באומגה ביער גשם בקוסטה ריקה

כ-160 ק"מ מצפון-מערב לסן חוזה נמצא אחד ממוקדי העניין הבולטים במדינה. זהו יער העננים מונטה ורדה, שמציע, בנוסף לצמחייה עבותה, עצים ירוקי עד ומגוון גדול של בעלי חיים (בהם ציפור הקצאל), גם אינספור פעילויות ספורט ואתגר. הפעילות הכי פופולרית פה היא פארקי החבלים שמצויים ביער בשפע, עם גשרים תלויים ואומגות בין העצים. בנוסף, אפשר ליהנות באזור היער מטיולי הליכה, רכיבה על סוסים, סיורים ליליים עם דגש על צפייה בבעלי חיים, ביקור בחוות פרפרים ועוד. 


קופי קפוצ'ין ביער גשם בקוסטה ריקה

פארק מנואל אנטוניו משלב באופן מושלם שניים מהמאפיינים הבולטים ביותר של קוסטה ריקה – יערות גשם וחופים נפלאים. כאן אפשר לחוש את חווית הג'ונגל בלי להתאמץ יותר מדי, והילדים יכולים לפגוש מקרוב בעלי חיים שונים, בעיקר קופים וציפורים. החוף במקום נהדר, עם חול חולי ורך וצמחיה טרופית, ואפשר גם לשנרקל ולצאת לסיורי צפייה בדולפינים.

שמורת הטבע טורטוגרו נמצאת הצד הקריבי של קוסטה ריקה ונחשבת לפנינה אמיתית, לא רק בשל החופים היפים אלא בעיקר כי מדובר באתר קינון ורבייה לצבות ים, מהטובים בעולם.


ילדים משחקים בחול בחוף תמרינדו בקוסטה ריקה

דברים שכדאי לדעת לפני הנסיעה:

 חיסונים – לפני נסיעה לכל אחת מן המדינות המוזכרות פה או ליעדים טרופיים אחרים, יש לבדוק איזה חיסונים נדרשים ולהתחסן בהתאם. פרטים בלשכות הבריאות המחוזיות או במרפאות המטיילים.

 ציוד – בשונה מנסיעה למדינות מערביות שבהן אפשר להצטייד בכל הנדרש במהלך הטיול, בחופשה ביעד אקזוטי כדאי מאוד לארוז בכמות שתספיק לכם לכל הטיול, בעיקר בכל הנוגע לתחליפי חלב, חיתולים ותרופות. מחוץ לערים הגדולות קשה למצוא את הדברים הנחוצים לילדים שלכם, וגם בערים הגדולות לא תמיד תמצאו בדיוק את מה שאתם מחפשים.

אוכל – במדינות מזרח אסיה האוכל עשוי להתגלות כחגיגה קולינרית להורים, עם הרבה דגים, פירות ים וטעמים עזים, בעוד שעבור הילדים נושא האוכל יהיה מעט יותר מאתגר. עם זאת, במרבית אזורי התיירות אפשר למצוא מסעדות שמגישות מנות שמותאמות לחיך המערבי, כמו נודלס עם עוף או אורז מטוגן עם ביצה, וגם מנות מערביות לחלוטין כמו המבורגרים, פיצות ופסטות. בקוסטה ריקה אין בשורה קולינרית גדולה, אבל ילדים שאינם בררנים מדי יוכלו להסתדר עם האוכל הבסיסי שמורכב מהרבה אורז, שעועית ועוף.

לינה – ביעדים האקזוטיים הלינה מהווה פעמים רבות חלק בלתי נפרד מחווית הטיול, במיוחד כשישנים בלב יער גשם או על חוף ים יפהפה. בכל היעדים המוזכרים יש מלונות וכפרי נופש מפנקים שמציעים תנאים טובים, בריכת שחייה ואטרקציות נוספות. עם ילדים כדאי להתנסות במקומות לינה ייחודיים, כמו לינה במחנה פילים בתאילנד או בבקתות עץ ששוכנות על צמרות העצים ונפוצות בתאילנד וקוסטה ריקה.

הצילומים בכתבה: אייסטוק, פליקר –  Bob GaffneyMalcolm BrowneAllie_CaulfieldTim HardingJonathan Pio

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.