תפריט עמוד

טיולים בטבע: לחוות את העוצמה

טיול בטבע הוא הרבה יותר מנופים יפים, זוהי דרך נהדרת להירגע, לספוג השראה, ללמוד דברים חדשים ולהתחבר לעצמנו. בנוסף, מחקרים מראים שהשהות בטבע עושה נפלאות לבריאות הפיזית והנפשית. הנה כמה סיבות טובות לטייל בטבע והמלצות ליעדים נהדרים לטיול

"בכל יציאה לטבע, אדם מקבל הרבה מעבר למה שחיפש", אמר חוקר הטבע והאקולוג האמריקאי ג'ון מיור, אבי הפארקים הלאומיים בארצות הברית. מיור, שידע דבר או שניים על הטבע, צדק. אין כמו יציאה אל הטבע כדי להיטיב עם הגוף והנפש, להרחיב אופקים ולהעמיק את ההיכרות עם עצמנו. את מה שמעניקה לנו החופשה הטבע, שום חופשה עירונית לא תוכל לתת. עבור רובנו, חופשה עירונית לא מאוד שונה מהשגרה: יש בה אלמנטים שכולנו משלבים ביום יום, כמו קניות ומסעדות, רק בצורה הרבה יותר אינטנסיבית, עם ריצה מאתר לאתר, סימון וי על רשימת יעדים וקליטה אינסופית של גירויים מכל עבר, מתמונות במוזיאון, דרך שלטי הפרסומת ועד לצופרי המכוניות.

טיול בטבע, לעומת זאת, מאפשר להאט את הקצב, לנשום עמוק, לחדד את החושים ולהיות קשובים לנעשה סביבנו. כל אלה תורמים באופן טבעי לשיפור מצב הרוח ולהעלאת האופטימיות. טיול כזה מאפשר לנו להעריך את הטוב ולהכיר תודה על הסובב אותנו. טיול בטבע, בו העיניים לא מתרוצצות בין אינספור גירויים, אלא מתרכזות בטבע שמסביב – רשרוש של עלה שנופל, פכפוך המים בנחל, מעוף הפרפר, השמיים שמשנים צבע בשקיעה – עוזר לנו להיות נוכחים בזמן ובמקום ולחוות את הרגע, ממש כמו מדיטציה. אין זה מפתיע, אם כן, שמרכזים רוחניים רבים ממוקמים בלב הטבע, ושאמנים רבים, בהם ואן גוך ומונה, בחרו לצאת אל הטבע בשביל לספוג השראה. לטיול בטבע יש גם סגולות בריאותיות. מחקרים שנערכו בעשורים האחרונות מצאו שהשהות הטבע מסייעת בהפחתת מתחים, חרדה ודיכאון ותורמת לחיזוק מערכת החיסון.

בשונה מחופשה עירונית, העמוסה בגירויים וברעשי רקע, טיול בטבע מאפשר רוגע והתבוננות עמוקה

בשונה מחופשה עירונית, העמוסה בגירויים וברעשי רקע, טיול בטבע מאפשר רוגע והתבוננות עמוקה

טיול טבע ביעדים קרובים

לא צריך להרחיק לקצות תבל בשביל לטייל בטבע. נופים מרהיבים של הרים, יערות, אגמים ונחלים אפשר למצוא גם במרחק טיסה קצרה מישראל. יוון, למשל, מושכת המוני מטיילים הודות לחופים היפים ולאתרים הארכאולוגיים שלה, אבל זהו גם בגן עדן לאוהבי טבע, בעיקר באזורים ההרריים של מרכז וצפון יוון. זהו אזור של מצוקים תלולים, יערות ופלגי מים. כאן נמצא חבל זגוריה היפהפה, עם כפריו הציוריים, שבתיהם בנויים מאבן צפחה, גשרי האבן העתיקים וקניון ויקוס, קניון הסלע העמוק בעולם. באזור זה נמצא גם הר האולימפוס, משכנם של 12 האלים מהמיתולוגיה היוונית, שמציע נופים מרהיבים של צוקים משוננים, יערות, מפלים ומעיינות. ואי אפשר שלא להזכיר את מנזרי מטאורה, מקבץ של מנזרים מבודדים, התלויים בראשיהם של עמודי סלע במחוז תסליה. כל אלה הופכים את יוון ליעד מושלם לטיול טבע.

מלבד הנופים היפים והשקט הנעים, לטבע יש גם סגולות מרפאות

מלבד הנופים היפים והשקט הנעים, לטבע יש גם סגולות מרפאות

לחוות את הטבע במלוא עצמתו

גם כשמטיילים בטבע, יש דרכים רבות לעשות זאת. רחלי ניקלס, שהקימה בשנת 2007 את חברת רוח פראית, מסבירה שאפשר להסתפק בביקור באתרים ואפשר לחוות את הטבע במלוא עצמתו. הטיולים שלה הם מהסוג השני, כאלה שמאפשרים לחוות את הטבע בכל החושים. טיול טבע ביוון, למשל, כולל בנוסף לאתרים המוזכרים, גם ביקור בכפרים מסורתיים, ארוחות בטברנות אותנטיות, סיורי שקיעה, רפטינג בנהר, פיקניקים בחיק הטבע ובעיקר – מסלולי הליכה יפהפים, שמאפשרים להתחבר לסביבה באופן הכי עמוק – גם כקבוצה וגם באופן אישי.

המנזרים התלויים של מטאורה, אחד האתרים המרשימים והמרגשים ביוון

המנזרים התלויים של מטאורה, אחד האתרים המרשימים והמרגשים ביוון

מונטנגרו, מדינה בלקנית קטנה ויפהפייה, אשר על אף ממדיה הצנועים, מציעה נופים מגוונים ודרמטיים: רכסי הרים מרשימים (פירוש השם מונטנגרו הוא "ההרים השחורים"), אגמים תכולים, יערות עם עצים בני מאות ואלפי שנים, קניונים עמוקים וקו חוף מפורץ ומרהיב. טיול טבע במונטנגרו כולל שייט באגם שקאדר, הליכות נופיות בשמורות הטבע ביוגרסקה גורה ודורמיטור, טבילה באגם פסיצ'ה, המוקף הרים, טיולי ג'יפים ורכיבה על סוסים, בילוי בחוף ועוד שלל חוויות, המאפשרות לחוות באופן בלתי אמצעי את הטבע. להשלמת החוויה, הלינה היא בבקתות אקולוגיות בכפרים מקומיים והאירוח כולל ארוחות בבתי משפחות מקומיות.

נהר הטרה במונטנגרו. המדינה הקטנה מציעה נופים דרמטיים של הרים, קניונים ונהרות

נהר הטרה במונטנגרו. המדינה הקטנה מציעה נופים דרמטיים של הרים, קניונים ונהרות

רחוק יותר, נמצאת קירגיזסטן, ארץ בתולית ולא מתוירת, עם נופים הרריים וטבע פראי. יש כאן הרים שפסגותיהם מכוסות בשלג, מעברי הרים דרמטיים ואגמים קרחוניים. זהו יעד נהדר לחובבי הליכות שלא נרתעים מלינה באוהלים, הכי קרוב לטבע שרק אפשר לדמיין.

לא משנה איפה תבחרו לטייל בטבע, קרוב לבית או בקצות תבל, תמיד מומלץ ליישם את העצה של מיור: "הישארו קרובים ללב הטבע… פרצו דרך מדי פעם, טפסו על הר או בלו שבוע ביער. שטפו ונקו את הנפש".

צילומים בכתבה: שאטרסטוק
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.