תפריט עמוד
קשית שתייה עשויה פלסטיק – אורכה 25 סנטימטרים, קוטרה שלושה סנטימטרים ומחירה כשלושה דולרים – עשויה לשפר לבלי הכר את חייהם של יותר ממיליארד בני אדם במדינות המתפתחות, הסובלים מהיעדר גישה למי שתייה נקיים. מדובר במתקן טיהור מים קטן ואישי המסוגל לחסל כמעט כל פרזיט, נגיף או חיידק הנשאבים דרכו. הפטנט, שנקרא "קשית החיים" (LifeStraw), זכה בפרס "אינדקס" לעיצוב ולחדשנות לשנת 2005, והוכתר בידי מגזין "Time" כאחת ההמצאות המבטיחות השנה.
כ־6,000 בני אדם, רובם ילדים, מתים מדי יום משתיית מים מזוהמים בעולם, בעיקר במדינות העולם השלישי. הקשית מיועדת לשימוש ארוך טווח ומסוגלת לטהר 700 ליטר מים – הכמות המומלצת לשתייה לאדם במשך שנה. כיום היא נרכשת בעיקר על ידי ארגונים הומניטריים וממשלות במדינות המתפתחות. השימוש ההמוני הראשון שנעשה בה היה ברעש האדמה האחרון בפקיסטן (ראו כתבה בעמוד 58). המתקן נמכר גם למטיילים.
עם מפתחי הקשית נמנה גם הכימאי הישראלי ד"ר משה פרומר. לפני 16 שנים פיתח פרומר פטנט לטיהור מים, שיועד לפרויקט מצרי לטיהור מי הנילוס. הפטנט מבוסס על שרפי יוד קוטלי חיידקים, המסוגלים לחסל את כל מחוללי המחלות בתוך פרק זמן קצר. בצדו האחר של הים התיכון, פיתח לפני כמה שנים צוות בראשות טורבן פרנדסן מדנמרק ורוב פלורן מהולנד פטנט אחר – קשית פשוטה יותר שנועדה למנוע הדבקה בתולעת גיני, פרזיט נפוץ וקטלני באפריקה שביציו מועברות במי שתייה.
לאחר השלמת קשית הגיני החליטו פרנדסן ופלורן לנסות לפתח מתקן מתוחכם יותר, שיוכל לטהר כל זיהום אפשרי במי שתייה. לצורך כך הם איתרו את פרומר, ולאחר אלפי ניסויים שנערכו במתקן במעבדות בארץ ובחו"ל, עלתה השנה הקשית על פס הייצור. לדברי פרומר, נמצאות כעת בשלבי פיתוח כמה וריאציות על האב־טיפוס שנכנס כבר לשימוש המוני – בהן קשית עם מתקן אגירה עלי של המים, המיועד לילדים, לקשישים ולחולים, החלשים מכדי לשאוב את המים דרך הקשית.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.