תפריט עמוד

חיות בטבע – במרחק נגיעה

לשחות לצד צבי ים, לצפות בדובים תופסים דגים בנהר, ללטף פרת ים, להסתכל לסוריקטה בעיניים - לפניכם כמה מקומות ברחבי העולם שבהם תוכלו להתקרב לבעלי חיים כמעט עד מרחק נגיעה, בלי גדרות או כלובים

 קשה לתאר במילים את התרגשות שמעורר מפגש עם בעלי חיים גדולים ומרשימים לא מאחורי גדר או בתוך כלוב, אלא בטבע הפתוח. ועוד יותר מרגש להיות במרחק נגיעה. ליקטנו כאן כמה מקומות שבהם תוכלו לראות, ולפעמים גם לגעת, בבעלי חיים. מדובי גריזלי באלסקה ועד לציפורים בירושלים – הטבע מעולם לא נראה קרוב ונגיש יותר. 

אלסקה: לצפות בדובים תופסים דגים
אלסקה הפראית מספקת למבקרים בה לא מעט מראות שכאילו נלקחו היישר מסרט טבע מושקע במיוחד. אחד מהם הוא מפגש עם דובי גריזלי, החוליה העליונה בשרשרת המזון, אורבים לדגי הסלמון ששוחים נגד הזרם בנהר. גם אם הלב נצבט למראה הדגים ששוחים לקראת מותם, אין ספק שהקרבה אל הדובים הענקיים שעומדים בלב הנהר, מחכים לארוחת הצהריים שתשחה מולם, היא מחזה עוצמתי במיוחד. המקום הטוב ביותר לפגוש דובי גריזלי באלסקה הוא הפארק הלאומי קטמאי (Katmai National Park), שם יש אוכלוסייה שמונה כ-2,000 דובים. הדובים, שרגילים לנוכחות בני האדם, לא מתרגשים יותר מדי וממשיכים בשגרת יומם, ואתם יוצאים מורווחים מהמראה הדרמטי.  


דב גריזלי עם שלל בפיו בנהר מק'ניל באלסקה

מתי, איך וכמה? בפארק הלאומי קטמאי, מפלי ברוקס הם המקום הטוב ביותר לצפייה בדובים, כשסיכויי הצפייה גבוהים במיוחד ביולי-ספטמבר. ניתן ללון במקום בקמפינג או בלודג'. מקומות נוספים באלסקה בהם ניתן לצפות בדובים משחרים לטרף הם מפלי נהר מק'ניל (McNeil River Falls), שם ניתן לראות דובים בין יולי לאמצע אוגוסט, ונהר צ'ילקוט (Chilkoot), ליד העיירה היינס (Haines), שם ניתן לצפות במחזה מאמצע יוני ועד אוקטובר. בכל המקרים ישנן חברות רבות שמארגנות סיורי צפייה בדובים, אבל אם יש לכם רכב ניתן לעשות זאת באופן עצמאי ובחינם.


דגי הסלומון קופצים מעל מפלי ברוקס – היישר אל מלתעותיו של דוב רעב
 
תאילנד: לטפל בפילים 
הרכיבה על פילים הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהלו"ז של מטיילים רבים בתאילנד, שאינם מודעים לכך שברבות מהחוות התיירותיות הפילים מוחזקים בתנאים לא נאותים, היחס אליהם קשוח והם מועסקים בעבודות שאינן טבעיות להם, כמו ביצוע להטוטים, ציור או ריקוד. אלטרנטיבה ידידותיים בהרבה לפילים היא להפוך למטפל בפילים (מהוט) יום או אפילו לכמה ימים. לצד חוות פילים שבהן הפילים משמשים בעיקר לרכיבה ולשעשוע, יש בתאילנד חוות פילים שבהן פועלים להשבת הפילים לטבע ומטפלים בהם בכבוד ואהבה. ברבות מהחוות האלו מוצעת תכנית של טיפול בפילים ליום או לכמה ימים, בהן אפשר ללטף את הפיל, להאכיל אותו, לרחוץ אותו ולטפל בו, ללמוד לתקשר איתו וכן הלאה. החוויה כל כך מרגשת, שחסרונה היחיד בכך שאחרי כמה ימים כאלה הפרידה עשויה להיות כואבת במיוחד.


מקלחת לפילים ב-Elephant Nature Park

איך, מתי וכמה? בצפון תאילנד, ובעיקר באזור צ'אינג מאי, פועלות חוות פילים רבות וכן שמורות פילים בהן ניתן לטפל בפילים. אחת מהשמורות האלה היא Elephant Nature Park, שמרוחקת כ-60 קילומטר מצ'יאנג מאי והוקמה ב-1990 כמקלט לפילים. בשמורה מוצעות תכניות שונות למבקרים, מתכנית ליום אחד שכוללת האכלה של הפילים, קרצוף של עורם ורחצה משותפת בנהר; דרך תכניות שכוללות לינה ללילה אחד ועד לתכניות התנדבות שנמשכות שבוע או יותר ומאפשרות היכרות אינטימית באמת עם הפילים. המחירים נעים בין 2,400 באהט תאילנדי לתכנית של יום אחד ועד ל-12,000 באהט תאילנדי לתכנית ההתנדבות שנמשכת שבוע (המחיר כולל, בנוסף לפעילויות, גם לינה, ארוחות ואיסוף מצ'יאנג מאי). אתר אינטרנט
 

מי אוהב אותך יותר ממני? נערה ופילון בחיבור קרוב

פיג'י: לשחות עם מנטות 
המפגש עם מנטה ריי, אותו דג סחוסי גדול המוכר גם בשם חתול ים, הוא חלומו הרטוב של כל צולל. באיי פיג'י, גן עדן לצוללים, אפשר לפגוש המוני מנטות, הנראות כאילו הן עפות בתוך המים, משל היו ציפורי ענק מסתוריות. באזור איי יסווה, ובעיקר באי Barefoot, שמוכר גם בשם Drawaqa, יש שפע של פלנקטון, המזון החביב על המנטות, מה שמביא למקום ריכוז גדול במיוחד שלהן. גם צוללים ותיקים ומנוסים מספרים שצלילה לצדן של המנטות ומתחתן היא חוויה מרגשת במיוחד.


מפגש תת ימי עם מנטה הוא בגדר חלום רטוב של כל צולל

מתי, איך וכמה?
הזמן הטוב ביותר לראות מנטות הוא בחודשים אפריל-אוקטובר, אז המנטות מתרכזות באזור האיים Naviti ו-Barefoot שבאיי יסווה. כמה מאתרי הנופש באזור מציעים סיורי שחייה מודרכים עם מנטות. המשתתפים שוים עם שנורקלים פרטים נוספים באתר Bare Foot Island ובאתר Manta ray Island


כמו ציפור ענקית ומסתורית המנטה "מעופפת" במים הצלולים

דרום אפריקה: לפגוש סוריקטות בגובה העיניים
קשה שלא להישבות בקסמן של הסוריקטות, אבל בטבע קשה מאוד להתקרב אליהן. הסוריקטות שוהות שעות ארוכות במערכת המחילות שלהן מתחת לאדמה, וכשהן יוצאות, הן ממהרות לברוח למראה בני אדם. אחד המקומות הבודדים בהם אפשר לראותן מקרוב בטבע הוא בקייפ המערבי שבדרום אפריקה. שם, סמוך לעיירה Oudsthoorn, תוכלו להצטרף לגרנט מקילרת', חוקר סוריקטות שזכה לכינוי "הלוחש לסוריקטות". מי שמתלווה לגרנט יזכה למפגש קרוב מאוד עם הסוריקטות, שנראה כי אינן מפחדות מאיש הטבע ששוהה בקרבתן כבר יותר משני עשורים. הסוריקטות נוהגות לצאת מהמחילות אחרי שקרני השמש הראשונות מחממות את האוויר. אם מחכים בשקט בשעה זו, אפשר לראות את הסוריקטה הראשונה מגיחה מהמחילה ונעמדת על שתי רגלים כדי לבחון את השטח. אחרי שוידאה שהאזור בטוח, היא מאותתת לשאר הסוריקטות לצאת. עכשיו אפשר להתבונן בסוריקטות מנהלות את שגרת יומן: המבוגרים מחפשים אוכל, הצעירים משתעשעים זה עם זה ותמיד יש סוריקטה שומרת, שמשגיחה על החבורה מפני אויבים.


סוריקטה שומרת. העמידה על שתי רגלים מאפשרת לראות אם השטח נקי מאויבים

מתי, איך וכמה?
 ניתן לבקר את הסוריקטות בכל עונה, אבל בימים גשומים הן נשארות במחילות ולא יוצאות החוצה. העיירה Oudsthoorn נמצאת לא רחוק מבדרך הגנים, כחמש שעות נסיעה מקייפטאון בכביש 62. המפגש עם הסוריקטות נמשך כשלוש שעות ומחירו 550 ראנד. ניתן ללון במקום. פרטים נוספים באתר האינטרנט. טיולי סוריקטות באזור העיירה Oudsthoorn יוצאים גם מבית ההארחה De Zeekoe Guest Farm. אופציה נוספת לצפייה בסוריקטות: בשמורות הטבע שבמדבר הקלהארי, ובהן Kgalagadi Transfrontier Park ו-Tswalu.


הקרבה לסוריקטות מאפשר להסתכל להן היישר בעיניים (ומיד ליפול שבי בקסמן) 

פלורידה: לשחות עם פרות ים בנהר
מפגש אינטימי עם בעלי חיים לא מחייב נסיעה למקום נידח בקצה העולם. אפשר ליהנות ממפגש כזה גם במהלך חופשה משפחתית באורלנדו. המים החמימים של נהר קריסטל שבפלורידה (כשעתיים נסיעה מאורלנדו) הם אחד המקומות הטובים בעולם למפגש פנים אל פנים עם פרת ים (Manatee), או בשמה המדויק – תחש נהרות. פרות ים הן יונקים ימיים גדולים ומסורבלים, עם זנב רחב שנראה כמשוט, גוף שנראה כמו שק ענקי של תפוחי אדמה והבעה כמעט אנושית. למרות גודלן, פרות הים הן יצורים ידידותיים, סקרנים ואוהבי שעשועים, ואפשר לשחות ולשנרקל לידן ללא חשש. פרות הים אינן חוששות מבני אדם ולרוב הן אלו שעושות את הצעד הראשון ומתקרבות לצוללים. זוהי חוויה מרגשת ומשמחת, המהווה פסק זמן מרענן בין פארק שעשועים אחד למשנהו.


מפגש אינטימי עם פרת ים מתחת למים

מתי, איך וכמה? פרות הים מגיעות להתחמם במים החמימים של נהר קריסטל בחודשים נובמבר – פברואר, והזמן הטוב ביותר לראותן הוא בשעות הבוקר, מ-8:00 ועד לשעות הצהריים. חברות רבות מארגנות סיורי שייט ושנורקלינג בנהר, כשסיורים רבים אוספים את המטיילים מבתי המלון באורלנדו. אחת החברות האלה היא Bird's Underwater, שמציעה בכל יום שני סיורי שנורקלינג בנהר קריסטל, אחד בשעה 6:00 ואחד בשעה 11:00. מחיר הסיור 45 דולר והוא כולל חליפת צלילה, שנורקל, מסכה וסנפירים.


חיבוק מפרת ים. פרות הים ידידותיות להפליא ולרוב הן עושות את הצעד הראשון ומתקרבות לאנשים

נורווגיה: לרעות איילים
בכל שנה באביב נודדים עדרי האיילים בצפון נורווגיה מאזור פנים הארץ, שם הם שוהים בחורף, לכיוון הים הארקטי, שם, באזור החוף, נמצאים שטחי המרעה שלהם. מי שרוצה לקחת חלק במסע, יכול להצטרף למשפחה סאמית וללוות אותה במסע במרחבים העצומים של רמת פינמארק, המשתתפים לוקחים חלק בהובלת העדר, בטיפול באיילים ובשמירה עליהם. כאן לא מדובר במפגש עם טבע ובעלי חיים נטו – המסע מאפשר להכיר את אורח החיים של המקומיים לא פחות טוב משהוא מאפשר להכיר את האיילים. במשך ימים אחדים, המשתתפים הופכים להיות רועי איילים סאמים – הם נוהגים באופנועי שלג, ישנים באוהלים בשטח הפתוח, מבשלים אוכל סאמי מסורתי על אש פתוחה ודגים באגמים הקפואים, והכל בתנאי מזג אוויר לא קלים. לפני שאתם ממהרים להצטרף, כדאי לקחת בחשבון שהמסע מתאים למטיילי שטח מנוסים והרפתקנים. 


אייל הצפון מלחך עשב ביער מושלג בנורווגיה

מתי, איך וכמה? נדידת האיילים מתקיימת מדי שנה בחודש אפריל. המסע עם האיילים נמשך כארבעה ימים ונערך כולו בשטח, לכך יש להוסיף עוד יום-יומיים של הכנות והתארגנות ולרוב עוד יום או יומיים נוספים בתום הנדידה. המסע יוצא מקאראשוק שבלב מחוז פינמארק, ואפשר להצטרף אליו דרך חברות טיולים מקומיות וגם דרך כמה מלונות ולודג'ים באזור, כמו, למשל, Engholm Husky Lodge. המחיר (שבעה לילות, 33,500 קרונות נורווגיות) כולל לינת שטח, ארוחות, ציוד ולבוש מתאים, הדרכה ופעילויות.

גלפגוס: לצלול עם צבים 
איי גלפגוס, ממערב לאקוודור סמוך לקו המשווה, הם אחד מהמקומות הטובים בעולם למפגש אינטימי עם בעלי חיים. בעלי החיים הייחודיים הנמצאים באיים לא חוששים מנוכחותם של בני האדם ואפשר לצפות בהם ממרחק נגיעה. צבים ענקיים, אריות ים, איגואנות ימיות ואיגואנות יבשתיות, פריגטות, אלבטרוסים, פינגווינים ועוד – כולם קרובים מאוד למבקרים. בנעולם חי עשיר במיוחד אפשר למצוא באי איזבלה, הגדול ביותר מבין איי גלפגוס, אבל גם באיים אחרים, כמו אספניולה, סנטיאגו ועוד. מעבר לבעלי החיים שעל פני היבשה, צלילה באיים מאפשרת מפגשים קרובים עם בעלי חיים ימיים, דוגמת צבי ים וכרישים. 


צב ים ירוק באיי גלפגוס. בעלי החיים באיים לא פוחדים מנוכחות בני אדם

איך, מתי וכמה? בין דצמבר למאי המים חמימים וזהו זמן מתאים לצלילה או שנירקול ולצפייה בצבי הים. ביוני עד נובמבר קריר יותר והרוחות חזקות יותר, אבל בתקופה זו אפשר לראות הרבה מאוד דגים ועופות מים. 97 אחוזים משטח האיים הוכרזו כפארק לאומי ומותר לבקר שם רק בלווית מדריך מורשה. מרבית המבקרים מגיעים לכאן במסגרת שייט מודרך (באניות היוצאות מאקוודור), שנמשך בין ארבעה ל-12 ימים. הכניסה לאיים עולה כמאה דולר, ואילו עלות הטיול משתנה בהתאם למשך הטיול ולרמת האנייה. 


איגואנה ימית מישירה מבט אל המצלמה. בעלי החיים בגלפגוס אינם נרתעים מבני אדם ואפשר להתקרב אליהם מאוד

ומה בישראל? מטבעים ציפורים
לראות בעלי חיים גדולים ומרשימים בסביבתם הטבעית תמיד מעורר התרגשות, אבל לפעמים דווקא ציפור אחת קטנה יכולה לקרב אל הטבע, במיוחד כשהמגע איתה נעשה בלב עיר. בלב שכונת קריית הלאום בירושלים, בשטח של כחמישה דונמים, נמצאת התחנה לחקר ציפורי ירושלים – אחד מאתרי הצפרות האחרונים שנותרו בעיר. הרעיון מאחורי התחנה פשוט: לשמר את הטבע והסביבה בירושלים ולקרב ילדים ובני נוער לטבע העירוני. אפשר לבקר בתחנה, לראות כיצד מטבעים ציפורים (הרכבת טבעת זיהוי על רגל הציפור), לצפות בציפורים מהמסתור, לסייר בירושלים בדגש של ציפורים ועוד.


זמירון שזה עתה טובע בתחנה לחקר ציפורי ירושלים | צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע

עוד בתחנה: תיבות קינון לציפורים ועטלפים, חללים לזוחלים, חרקים ורכיכות וגג שעליו שתולה צמחייה מקומית שאינה זקוקה להשקיה. אז דובים לא תוכלו לראות בישראל ממרחק נגיעה וגם לא פרות ים, אבל את הזמירון הענוג שבתמונה – בהחלט כן. פרטים נוספים על התחנה לחקר ציפורי ירושלים והפעילויות הנערכות שם תמצאו באתר האינטרנט.

התמונות בכתבה: אייסטוק, פליקר: Max Ruckman ,cedartree_13Mike Richardson and Sarah WinchBBM Explorer

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.