תפריט עמוד

חורף חם בשווייץ הקרה

שווייץ בחורף היא לא רק שלג וכפור. בין אם תגיעו בערב ראש השנה האזרחית לחגיגות סילבסטר קלאוזן המסורתיות או תקפצו מאוחר יותר במהלך החורף לקרנבלים הסוערים בכמה מערי שווייץ היפות, ההנאה מובטחת והרגליים לא יפסיקו לקפץ לצלילי המוזיקה

על מה אתם חושבים כשאתם שומעים את צירוף המילים "שווייץ" ו"חורף"? מן הסתם על שלג, שלג ועוד שלג. ואכן, שווייץ בחורף הופכת לממלכה קסומה, עם פסגות אלפיניות מכוסות בשכבה עבה של שלג. אבל דווקא בתקופה הכי קרה, שווייץ היא מקום תוסס וחם, עם קרנבלים וחגיגות מקומיות שלא נופלות ברמת השמחה והצבע מאלו שבמדינות טרופיות. הנה, על קצה המזלג, כמה סיבות להגיע לשווייץ דווקא בחורף ולאו דווקא לסקי:

סילבסטר קלאוזן באפנצל
קנטון אפנצל, בצפון-מזרח שווייץ סמוך למפגש הגבולות אוסטריה, גרמניה וליכטנשטיין, הוא פנינת טבע יפהפייה, שכמעט אינה מוכרת למטיילים הישראלים. יופיו הטבעי של האזור רב, עם עמקים ירוקים, הרים דרמטיים, נהרות, מפלים ואגמים וכן עיירות עתיקות וכפרים מסורתיים. הדבר המייחד את האזור הזה יותר מכל הוא השמירה העיקשת על מסורות עתיקות יומין.


הקלאוזרים בחגיגות סילבסטר קלאוזן באפנצל | צילומים: לשכת התיירות של אפנצל appenzellerland.ch ©

כאן עדיין חוגגים בכל אביב את עליית הפרות למרעה הגבוה ובכל סתיו את ירידתן בחזרה לעמקים, כשאת הפרות המקושטות בפרחים מלווים רועים בלבוש מסורתי, עם מכנסי עור, חולצות מעוטרות ועגילי זהב בצורת כלים חקלאיים. את אוויר הצלול ממלאים הצלילים הקסומים של שירת יודל – באפנצל פגשנו להקה של נערים צעירים המתאמנים מדי יום בהרמוניות המופלאות ובסלסולים המורכבים.

החשיבות שניתנת למנהגי העבר כל כך גדולה כאן, שאפילו החלטות פוליטיות חשובות עדיין עוברות בהנפת יד, כשכל הקהילה מתכנסת בכיכר הראשית של אפנצל, בירת הקנטון כדי להצביע. אין פלא, אם כן, שגם חגיגות סילבסטר בקנטון שומרות על מסורת בת מאות שנים ויש להן ייחוד משלהן.


קלאוזר צועד עם פעמוני ענק וכובע מעוטר על רקע התפאורה הטבעית המרהיבה

את החגיגות באפנצל מובילים גברים מחופשים המכונים קלאוזרים (Chläuse). יש שלושה סוגים של קלאוזרים: "מכוערים", "יפים" ו"אנשי יערות". "המכוערים" לובשים מסכות מפחידות וגלימות עשויות מעלים, קש וענפים ותפקידם להפחיד את השדים והרוחות הרעות כדי שלא ייכנסו לשנה החדשה, לא רק בעזרת המסכות המפחידות אלא גם בעזרת רשרוש הבגדים שהם לובשים. "אנשי היערות" לובשים אף הם תלבושות עשויות מחומרים טבעיים, אלא שבשונה מאלו של "המכוערים", הגלימות והכובעים שלהם עשויים ממקלעות מורכבות ועדינות של ענפים, זרדים ומחטי אורן, שתוכננו ונארגו בעמל רב. "היפים", התפתחות מאוחרת יותר, מתחילת המאה ה-19, נושאים על גבם ועל חזם פעמונים ענקיים או כמה פעמונים קטנים יותר המחוברים לחגורות עור, הם עוטים מסכות ועל ראשיהם הם חובשים כובעים עצומים המעוטרים בסצינות מיניאטוריות שקשורות לחיים באזור.

כובעי הקלאוזרים מעוטרים בסצינות מיניאטוריות הקשורות לאזור

הקלאוזרים הולכים בתהלוכות, כשקולות הפעמונים מתערבבים בצלילי יודל, וממלאים את האוויר ואת לבבות הצופים בתחושת התרוממות. אכן, דרך יוצאת דופן לקבל את פני השנה החדשה.

מתי? 31 בדצמבר ו-13 בינואר (במאות קודמות חגיגות הסילבסטר קלאוזן התקיימו ב-13 בינואר, וכמי ששומרים על המסורת, גם כיום מתקיימות תהלוכות בתאריך הזה, בנוסף לאלו של סוף השנה האזרחית).

סרטון המראה את התהלוכה יוצאת הדופן של הקלאוזרים:

בהמשך החורף, בחודש פברואר או מרץ (התאריך המדויק תלוי במניין הימים עד צום הלנט הנוצרי, תקופה שבמהלכה מתנזרים הקתולים מאכילת בשר), מתקיימים ברחבי שווייץ קרנבלים נפלאים, שבהם משילים התושבים את הדימוי המעונב והמכופתר ויוצאים לחגוג ברחובות. הקרנבלים הללו, שנקראים פאסנאכט (Fasnacht, "ליל הצום" בגרמנית) הם חגיגות מהסוג שמצפים לפגוש במדינות חמות, והם מהווים הוכחה נחרצת לכך שהשוויצרים יודעים לחגוג כמו שצריך – עם תהלוכות, תחפושות, מוזיקה מהפנט והרבה אלכוהול.

הנה שלושה קרנבלים המתקיימים פחות או יותר באותו זמן בערים שהמרחק ביניהן אינו רב, כך שאפשר בהחלט כדאי לקפוץ לשלושתם במהלך הטיול באזור:


זה לא קרנבל המסכות של ונציה, זוהי תחפושת בקרנבל ברן | צילום: ALwinDigital

הקרנבל בברן
ברן (Bern), בירת שווייץ, מוכרת פחות למטיילים מערים כמו ציריך, לוצרן או ז'נבה, והקרנבל המתקיים בה מדי חורף, בסוף פברואר או תחילת מרץ, מהווה הזדמנות מצוינת להכיר את העיר היפה הזאת. גיבור הפאסנאכט של ברן הוא הדוב, סמלה של העיר. החגיגות נפתחות ביום חמישי בערב – כשאת פתיחת הקרנבל מבשרים קולות תיפוף רמים. המוני אנשים עוטים מסכות ממלאים את הרובע העתיק וגודשים את בתי הקפה והברים. במשך שלושה ימיםכולם חוגגים, שותים, מאזינים ללהקות הצועדות ברחובות ומנגנות בתופים ובחלילים ומנסים לפגוש את דמותו של הדוב, המשוטטת ברחבי העיר.
מתי? 4-2 במרץ 2017

מפגש עם הדוב, סמלה של העיר ברן וגיבור הקרנבל המקומי | צילום: Jungle-Jill

הקרנבל בבייל
בייל, או בשמה הרשמי בייל/ביין (Biel/Bienne), נמצאת על הגבול בין החלק הדובר גרמנית בשווייץ לחלק דובר הצרפתית, וכיאה למיקומה זוהי עיר רב תרבותית ורב לשונית (מכאן גם השם הכפול, בגרמנית ובצרפתית). העיר שוכנת למרגלות הרי יורה, על גדות אגם ביל בקנטון ברן, מה שהופך את הנסיעה מהקרנבל של ברן לזה של בייל לקלה ונוחה.

הקרנבל של בייל מתחיל בעיר העתיקה, עם תזמורות של כלי נשיפה המתחרות זו בזו מי תגבור על חברתה בעוצמת הנגינה ובתאורת הפנסים המלווה אותה. לאחר מכן, מכתירים את נסיך הקרנבל וראש העיר מעניק לו את מפתחות העיר למשך חמשת ימי הקרנבל. החגיגות נמשכות בהופעות מוזיקליות ובביקורים במסעדות ובאוהלים מקושטים שהוקמו במיוחד לכבוד הקרנבל.
מתי? 5-1 במרץ 2017

נגן כלי נשיפה בקרנבל של בייל | צילום: Jean-Daniel Echenard

הקרנבל של באזל
אם תכננתם להשלים שעות שינה במהלך הביקור בבאזל, כדאי שתשנו את התוכניות. הקרנבל התוסס והגדול מתחיל בדיוק בשעה 4:00 לפנות בוקר, הרבה לפני הזריחה. בשעה הזאת כל האורות בעיר, כולל פנסי הרחוב, נכבים בבת אחת והרחובות מוארים באורם של המוני פנסים צבעוניים – חלקם ענקיים ונישאים על ידי כמה אנשים, אחרים הם פנסי ראש שהצועדים חובשים על ראשיהם. תהלוכת הפתיחה, Morgenstreich כפי שהיא נקראת, מלווה בנגינת תופים וחלילי פיקולו, שסוחפת את תושבי העיר והמבקרים בה ומסמנת את תחילתן של החגיגות. במהלך ימי הקרנבל נערכות תהלוכות צבעוניות המלוות בנגינת כלי נשיפה ותופים, בתי הקפה והמסעדות מלאים בחוגגים, האלכוהול נשפך כמו מים והשמחה רבה.
מתי? 8-6 במרץ 2017


תהלוכה לאורך נהר הריין החוצה את באזל | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger

על קרנבלי חורף בערים נוספות בשווייץ תוכלו לקרוא בכתבה הבאה >>

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...