תפריט עמוד

חופשת קיץ באלפים השוויצריים: חיים בתוך גלויה

הבריחה המושלמת מהקיץ הישראלי המעיק: חופשה בדרום-מערב שווייץ, בכפר היפה וילאר, שמשקיף על עמק הרון והפסגות הנישאות של האלפים. אל מול הנופים הירוקים, העמקים הקסומים והפסגות הדרמטיות פשוט נגמרות המילים. וגם לילדים יש שפע של עיסוקים ופעילויות

יש רגעים שבהם המילים הופכות מיותרות, וכל שצריך זה רק להתמסר ליופי ולשקט מסביב. בטיול של תחילת הקיץ באזור וילאר (Villars sur Ollon) בדרום-מערב שווייץ היו הרבה רגעים כאלה. מכל פינה נשקף יופי כל כך מזוקק וטהור, שהנשימה פשוט נעתקת. ומותר גם להודות, שהקנאה צובטת: יש אנשים ששותים את הקפה הראשון של הבוקר מול פסגות האלפים המעוטרות בפסים אחרונים של שלג, ובדרך לעבודה, במקום צפירות של נהגים עצבניים באיילון הם שומעים את צלצולי הפעמונים של הפרות שעולות למרעה בהרים הגבוהים. אם טיפקס שרו על אנשים מגולגלים בתוך נייר עיתון, פה בהחלט אפשר לשיר על אנשים הגרים בתוך גלויה.


יש אנשים שרואים את היופי הזה כל יום בדרך לעבודה | צילום: רותם בר כהן

אחד היתרונות הגדולים של טיול בשווייץ, מלבד הנופים והטבע, הוא הזמינות של תחבורה ציבורית. את כל שווייץ, משדה התעופה של ציריך ועד לכפר קטן בקנטון וו (Vaud) שבדרום-מערב שווייץ חצינו ברכבות – נוחות, מהירות, יעילות ומדויקות כמו שעון שוויצרי. אם נוחתים בשדה התעופה של ג'נבה, הדרך קצרה וקלה עוד יותר. אפילו את המקטע האחרון, אל הכפר המקסים וילאר, שיושב במעין אמפיתיאטרון טבעי בגובה של 1,300 מטרים מעל עמק הרון (Rhone), אפשר לעבור בתחבורה ציבורית – באוטובוס או ברכבת קטנה ומתוקה שמטפסת בשקשוק חינני במעלה ההר, דרך נופים שאין שניים להם. וילאר אינה התחנה האחרונה של הרכבת הציורית, ובמהלך החופשה באזור אפשר להמשיך לנסוע איתה עוד שתי תחנות עד לראשו של ההר ולצאת לטיולים רגליים נהדרים. אבל על כך בהמשך.

מה אפשר לעשות בסביבה?
קודם כל להתפעם מהנופים. לאן שלא הולכים, מדוושים או נוסעים – העין לא שבעה מההרים הגבוהים, הערוצים הדרמטיים והעמקים הירוקים. כל עיקול בדרך חושף נוף יפה מקודמו, בצבעים ירוקים כל כך עד שנראה כאילו מישהו עשה שימוש יתר בתוכנת פוטושופ. הפסגות המחודדות כמו יצאו מעטיפה של שוקולד שוויצרי, המפלים נשפכים בנונשלנטיות בין חמוקי ההרים. לא חוויה של מה בכך למי שבא מארץ מוכת שמש ודלה במים.


כמו כל שווייץ, גם אזור וילאר מרושת בשבילי הליכה שעוברים בנופים מפעימים | צילום: Villars Tourism

אחרי שמתפעלים מהנופים כדאי מאוד ללכת בתוכם. שווייץ כולה מרושתת בשבילי הליכה, ואזור וילאר אינו יוצא דופן. אחד המסלולים המהנים והמומלצים באזור, שמתאים לכל המשפחה, מתחיל ב-Bretaye, התחנה הסופית של הרכבת הקטנה שהזכרנו קודם לכן. מהתחנה, בגובה של 1,800 מטרים, יוצא מסלול הליכה מקסים אל שלושה אגמים נסתרים – Breteye ,Noir ו-Chavonnes, כל אחד יפה מרעהו. הדרך מתפתלת בין כרי עשב, עוברת בחורשות ירוקות וחולפת על פני בקתות אלפיניות קסומות (שימו לב לגגות המסורתיים). הכל כל כך פסטורלי וציורי, שאם היידי בת ההרים היתה מגיחה מאחת הבקתות ומתחילה לקפץ באחו, זה היה נראה טבעי לגמרי. על גדת האגם השלישי, הגדול והיפה מבין השלושה, יש מסעדה עם כמה שולחנות בחוץ. לא חייבים להזמין ארוחה שלמה, אפשר פשוט לשתות כוס קפה או יין, לנעוץ מבטים במים הכחולים ולהרהר על הדרקון, שעל פי אגדה מקומית חי בלב האגם הזה.


אגם Chavonnes. על פי אגדה מקומית במימיו חי דרקון | צילום: רותם בר כהן

למי שלן בווילאר ובכפרים גריון (Gryon) ודיאבלרה (Diablerets) הסמוכים מחכה הפתעה נעימה: בין יוני לאוקטובר אורחי המלונות, הצימרים, בתי ההארחה ודירות הנופש מקבלים כרטיס גישה חופשית (free access card) המאפשר כניסה חינם לשלל אטרקציות ופעילויות אזוריות – טניס, החלקה על הקרח, מזחלת הרים, בריכות שחייה ועוד ועוד – וכן שימוש חופשי באמצעי תחבורה מקומית, מאוטובוסים, דרך הרכבת הקטנה ועד רכבלי סקי שמובילים למסלולי טיול בראשי ההרים. גם אם לא תנצלו את כל האפשרויות הגלומות בכרטיס הזה (במפה שהוציאה לשכת התיירות המקומית יש רשימה מלאה, פרטים באתר האינטנרט), אל תחמיצו שתי הצעות נהדרות: שעה עם מדריך מקצועי במגרש הגולף המדהים מעל וילאר, שמשקיף על פסגת המון בלאן, וטיול רגלי מודרך בטבע הירוק או בדרך היין המקומית.


גולף וילאר. מגרש גולף במיקום מושלם | צילום: Villars Tourism

בחופשה קיצית לא תזכו כמובן לנופים מושלגים, אבל לא חייבים לוותר על קרח ושלג גם באמצע הקיץ. מעל הכפר היפה דיאבלרה (שווה להתעכב בו לשיטוט וארוחה), מתנשא קרחון ששמו – Glacier 3000 – מעיד על מיקומו: 3,000 מטר מעל פני הים. רכבל מטפס דרך נופים עוצרי נשימה, שכוללים את פסגות המון בלאן והמטרהורן, אל מה שנראה כמו סוף העולם. בתחנה העליונה של הרכבל יש מסעדה, נקודת תצפית וחנות מזכרות. מכאן ירידה קצרה ברכבל כיסאות מובילה אל הקרחון עצמו – משטח אדיר של קרח שאפשר לטייל עליו (בזהירות!) ברגל ולנסוע עד קצהו באוטובוס מיוחד או במזחלת כלבים. בקצה הקרחון יש בר עם תצפית מרהיבה של 360 מעלות על הפסגות האדירות. טעימה של החורף השוויצרי בעיצומו של הקיץ. פרטים על פעילויות קיץ בגלשייר 3000 באתר האינטרנט.


גליישר 3000. רכב מיוחד מסיע את המבקרים אל קצה הקרחון

אם אתם אוהבים מים, אל תוותרו על אחת משתי אטרקציות רטובות: חובבי ספא ייהנו עד בלי די במרחצאות Lavey. יש כאן כמה בריכות, בהן בריכה חיצונית רחבת ידיים מוקפת בנוף מקסים, עם פינות נסתרות, זרמי מים שמעסים את השרירים, אזורי ג'קוזי, זרמים חמים וקרים ועוד. יש כאן גם חמאם תורכי נפלא וכמה סאונות מצוינות – יבשה, רטובה, ארומטית, טבעית (כלומר, בעירום מלא) ועוד. אבל גולת הכותרת לנפשות שסועות שזה עתה הגיעו מהמזרח התיכון נמצאת בחדר הצבעים, המקום הכי רגוע שאפשר לתאר: אתם משתרעים על כיסאות נוח, מרפים את הגוף ומתמסרים לצלילים מרגיעים וצבעים שמשתנים בכל רבע שעה – 30 דקות של רפיון חושים מוחלט בכחול ואחר כך בסגול הפכו אותי לאדם הרגוע עלי אדמות. יש גם חדרי טיפולים שבהם אפשר לקבל, בתשלום נוסף, עיסויים שונים, אבל גם בלעדיהם שעתיים-שלוש בבריכות ובסאונות הם תענוג אמיתי. ואחרי כל הבריאות לנפש, גם הגוף דורש את שלו. במסעדת Oasis שבמלון הצמוד לספא מגישים אוכל בריא וטעים מאוד בצורת בופה – 36 פרנק שוויצרים (כ-37 דולר) יקנו לכם אפשרות לבקר שוב ושוב במזנוני הסלטים, הבשרים והקינוחים. אחרי האוכל אל תוותרו על הליכה קצרה דרך מדשאות המלון המטופחות אל נהר הרון השוצף באון (אתר האינטרנט של מרחצאות לאווה).


בקיץ הפרות רועות בהרים וצלילי הפעמונים הקשורים לצווארן ממלאים את האוויר

הילדים שבחבורה יעדיפו את המים שלהם מוגשים בדרך אחרת: עם מגלשות, בריכות והרבה כיף. את כל אלה תמצאו בפארק מים גדול Aquaparc Le Bouveret ממש על גדת אגם ז'נבה (אתר אינטרנט). בימים יפים אפשר לשלב את הביקור בפארק המים עם רחצה או שיט באגם. עוד בסביבה: The Maze, מתחם משחקים עם טעם של פעם, שמתאים לילדים מתחת גיל 12. במרכזו נמצא מבוך ענקי שמתפתל בין שיחים, ויש גם מתקנים מתנפחים, משחקי עץ בעבודת יד, קיר טיפוס, מגלשות ועוד. גולת הכותרת ב-Swiss Vapeur Park הן הרכבות המיניאטוריות, חיקוי מושלם של רכבות אמיתיות, שאפשר לשבת בתוכן או עליהן ולנסוע בין מבנים מיניאטוריים. האתר אינו גדול, אבל הוא חביב מאוד ובשונה ממקומות דומים, כאן בהחלט אפשר להציץ לתוך הבתים, לקנות גלידה (אמיתית!) בחנות זעירה ואפילו להיכנס לכנסייה קטנטונת (אתר אינטנרט).


בפארק המיניאטורות אפשר להציץ לבתים המוקטנים | צילום: רותם בר כהן

קנטון וו ידוע ביינות המשובחים שלו (הלבנים מוצלחים במיוחד) והסיבה לכך נגלית חיש קל כשיורדים מווילאר לכיוון אגל (Aigle) – הגבעות מכוסות בצפיפות בשורות-שורות של גפנים ולצד רבים מהבתים בכפרים הקטנים שבין הכרמים אפשר לראות יקבים ביתיים. חובבי יין יחגגו כאן, עם אינספור יינות וטעמים. בסיום סיור בין הכרמים והיקבים אפשר לבקר במוזיאון היין שבטירת אגל המרשימה, שמהחומה שלה נשקפים נופים קסומים של כרמים (פרטים על פעילויות באזור אגל תמצאו באתר האינטרנט).


בלב אזור הכרמים, לצד רבים מהבתים יש יקבים קטנים | צילום: רותם בר כהן

איך מגיעים?
שדה התעופה הבינלאומי הקרוב ביותר לווילאר הוא זה של זנבה, משם אפשר להגיע ברכב או ברכבות עד וילאר (הרכבת הקטנה אל הכפר יוצאת מ-Bex). מציריך תוכלו לקחת רכבת ללוזן ומשם ל-Bex.

איפה לנים?
באזור וילאר יש אפשרויות לינה מגוונות: צימרים, דירות נופש, בקתות אלפיניות, מלונות ברמות שונות וגם קמפינג. אנחנו לנו ב-Hotel du Golf, מלון ארבעה כוכבים נעים, ממש בלב הכפר, עם חדרים מרווחים במיוחד ומרפסות שמשקיפות לנוף כל כך יפה שלא קל להתנתק ממנו. לקבלת מידע על אפשרויות לינה באזור וילאר לחצו כאן.

איפה אוכלים?
כיאה לאזור סקי, יש כאן שפע של מסעדות ובתי קפה, רבים מהם במיקומים מרהיבים. גם אם אתם לא חובבי גולף, אל תחמיצו ישיבה במרפסת של המסעדה במגרש הגולף שמעל וילאר (תחנה אחת ברכבת הקטנה), שמשקיפה על המון בלאן ושלל פסגות מרשימות. השילוב של נופים עוצרי נשימה עם פלטת גבינות ויין מקומי נהדר (המלצה אישית, לכו על ה-Pinot Grigio) יעלה חיוך של אושר על פניכם וישכיח מיד את כל הצרות.


מסעדת Miroir d’Argentine בעמק סוללה הנידח והיפהפה

הנה כמה מסעדות מומלצות בווילאר והסביבה:

מסעדת Peppino במלון ויקטוריה, וילאר – השף ג'ואל קווינטין יוצא מדי בוקר אל האחו האלפיני כדי ללקט צמחי תבלין ופרחים, ואלה מוצאים את דרכם אל הצלחת בדרכים יצירתיות ומפליאות. המנות מוקפדות, אלגנטיות להפליא וטעימות לא פחות משהן יפות (צלעות הטלה מדהימות). גם אם התמלאתם עד אפס מקום, אל תוותרו על צלוחית של עוגיות מקרון ביתיות שמקבלות את טעמן הייחודי מהצמחים האלפיניים. ויש גם נקודה יהודית מעניינת – בכל שנה השף קווינטין עורך כאן סדר פסח כשר למהדרין ליהודים דתיים וחרדים שטורחים להגיע במיוחד למסעדה שלו.

Miroir d’Argentine – המיקום הפנטסטי, בעמק סוללה (Solalex) היפהפה, המבנה המקסים למרגלות מצוק אדיר וכסוף, הצוות הלבבי (כולם בני משפחה אחת) והמנות הנהדרות שיוצאות מהמטבח, כל אלה מצדיקים את המאמץ הנדרש להגיע למקום המבודד והנידח הזה. התפריט משתנה בכל יום – אנחנו אכלנו בהנאה רבה מניפת ברווז ברוטב פירות ארומטי, ריזוטו של לבבות ארטישוק ופילה כבש עם פסטו סרפדים. כדאי להשאיר מקום לקינוחים הנפלאים. שימו לב: לא מקבלים כאן כרטיסי אשראי, יש להצטייד בכסף מזומן! אתר אינטרנט.

L’Alchimiste – קפה-מסעדה בלב הכפר וילאר עם אוכל פשוט וטעים להפליא. יש פה ייצוג נכבד למטבח האיטלקי בפרשנות אישית ומוצלחת ובמחירים סבירים. המקומיים אוהבים לסיים כאן את היום עם מנת רביולי או טורטליני, בקבוק יין טוב ושיחה עם חברים. אתר אינטנרט

מידע נוסף על פעילויות קיץ תמצאו באתר האינטרנט של לשכת התיירות של וילאר. מפת האזור:


לחצו להגדלה

__

הכותבת היתה אורחת של לשכת התיירות של שווייץ – Switzerland Tourism. תודה מיוחדת ל-Guy Chanel מלשכת התיירות של וילאר על האירוח הלבבי, החברה הנעימה ומסלולי הטיול המרתקים.

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...