תפריט עמוד

חופשת התנדבות משפחתית

בשנים האחרונות חופשות ההתנדבות הפכו ללהיט. יותר ויותר מטיילים בוחרים להעביר חלק מחופשתם בתרומה לקהילה או לסביבה במסגרת פרויקטים שונים של התנדבות ברחבי העולם. פעמים רבות המתנדבים הם צעירים, לפני או אחרי הלימודים באוניברסיטה, שמשלבים את ההתנדבות במסגרת של טיול ארוך טווח. אבל זה לא חייב להיות כך. חופשות ההתנדבות מתאימות לטווחי גיל רחבים יותר ואפילו למשפחות.

חופשת התנדבות משפחתית היא חופשה מסוג שונה שלא מתאימה לכולם. לא מדובר בחופשה מפנקת בסגנון "הכל כלול" וגם לא בחופשה בה רצים מאטרקציה לאטרקציה. אבל יש לה יתרונות רבים מאוד שהופכים אותה לכמעט אידיאלית עבור משפחות. חופשה כזו מאפשרת לכל המשפחה לבלות ביחד זמן איכות של עשייה משותפת. הערך המוסף של חופשה כזו הוא גדול. הילדים לומדים על חשיבות התרומה לסביבה ולקהילה באופן מעשי תוך קבלת דוגמה אישית מההורים. כל זה נעשה, בדרך כלל, תוך קרבה בלתי אמצעית לטבע. בנוסף, חופשה כזו מאפשרת מפגש עם משפחות נוספות מכל רחבי העולם, ומאפשרת לילדים וגם להוריהם להכיר תרבויות חדשות ולצחצח את האנגלית.  חופשה כזו יכולה להיות כיף גדול, בשל אווירת הביחד, המפגש עם המתנדבים האחרים ועם המקומיים  והלינה המשותפת. משפחת קן, שהשתתפה בפרויקט שימור טבע בסרדיניה ב-2006, במסגרת טיול בר-מצווה, מספרת באתר "גו אקו": "ההכרות עם המשתתפים האחרים הייתה חוויה בפני עצמה. זה נפלא להכיר אנשים מהעולם ולגלות שלמרות הבדלי התרבויות יש לכולנו מכנה משותף. התמזל מזלנו להיות בקבוצה מגוונת שהאנשים בה נהנו מהנופים הנהדרים, מהתרבות השונה, וגם אהבו לצחוק ולהצחיק. זו הייתה חופשה מיוחדת במינה שנצרבה לנו בזיכרון כחוויה נפלאה ומומלצת".

סיפור נוסף שמדגים שלא רק הקהילה והסביבה יוצאות נשכרות מן ההתנדבות אלא גם המתנדבים עצמם, בעיקר הילדים שלומדים על אחריות, יוזמה ויצירתיות, הוא סיפורה של משפחת זיידנברג,שהשתתפה בפרויקט טיפוח חוף ים בעיירה זייטינילי השוכנת לחוף הים האגאי בתורכיה. המשפחה פרסמה את חוויותיה באתר "גו אקו": "כל הילדים היו בגילאים 8-11, הייתה אווירה טובה. ארגנו תורנויות מטבח לארוחת ערב, בהשתתפות הילדים והמבוגרים. זה עבד מצוין ולכולם הייתה הרבה נכונות. המטרה בפרויקט הייתה לנקות חוף והקצו לנו מאה מטר. היינו תשעה ילדים ועוד כמה אמהות וקצת חסרה לנו עבודה, אז החלטנו לקחת את העניינים לידיים… אמרנו שאנחנו רוצים לעשות יצירות אמנות מפסולת שמצאנו בחוף. ביקשנו מהעירייה קורות עץ שאפשר להלביש עליהן פיית בקבוק ופתחנו בבית ההארחה סדנה שבה הכנו פרחים מבקבוקי פלסטיק. מבחינת הילדים זה היה אטרקטיבי. הכנו פרחים, גזרנו, צבענו… אפילו הגיע מישהו מטעם העירייה. אנחנו לא דוברי השפה המקומית, אבל היה שיתוף פעולה טוב. בסוף קיבלנו שטח סמוך לחוף ו"שתלנו" את פרחי הבקבוקים בעזרת צוות של העירייה. יצרנו גינה של חמישה מטר על חמישה מטר!… ייעצנו למדריכה – איך ליצור יצירות מהפסולת. ידענו שבמחנה קודם המשתתפים נטעו עצי זית. לנו הכינו עצים אחרים, אנשי עירייה באו ועזרו בנטיעה… הרגשנו שעבדנו באמת… הייתה לנו עוד הברקה – הבאנו מטקות מהארץ וכולם בחוף התעניינו. הבאנו בוץ מים המלח ונתנו לאנשים להתמרח… זה היה ממש משעשע, הייתה התקהלות. זה נחמד, הקשר עם האנשים המקומיים. היו חוויות נהדרות, לילדים זה נתן המון, הערך המוסף של ההתנדבות… הילדים כבר שואלים איפה נתנדב בשנה הבאה".

בארץ הנושא של חופשות ההתנדבות המשפחתיות עדיין נמצא בחיתוליו, למרות שיותר ויותר משפחות מתעניינות בחופשות מסוג זה. חופשות ההתנדבות מתקיימות פעמים רבות במדינות מתפתחות, שלא תמיד מציעות את התנאים והנוחיות להם אנו רגילים במערב. הורים רבים חוששים לקחת את ילדיהם למקום בו מי הברז לא בטוחים לשתייה או למדינות שיש צורך להתחסן לפני שמבקרים בהן. חלק ממשימות ההתנדבות לא מתאימות לילדים, וחלק מהפרויקטים לא מציעים סידורי לינה מתאימים למשפחות עם ילדים. גורם נוסף שמרתיע משפחות מהלצטרף לפרויקטים של התנדבות בחו"ל הוא התדמית של חופשות אלו כחופשות יקרות המתאימות רק למשפחות אמידות. החששות הללו מובנים, אבל מדינות רבות מציעות פרויקטים המתאימים למשפחות.

ארגון"גו אקו", ארגון ישראלי שעומד בקשר עם ארגונים אקולוגיים והומניטאריים ברחבי העולם ועוזר למטיילים מהארץ לקחת חלק בפרויקטים שמפעילים ארגונים אלו, מציע כמה פרויקטים המתאימים למשפחות. חלק מהפרויקטים פתוחים רק למשפחות ואחרים פתוחים לכולם אבל עשויים לקרוץ גם למשפחות בשל אופי ההתנדבות והתנאים הנוחים המוצעים בהם. יהונתן טל מארגון "גו אקו" מספר שעד כה שלח הארגון משפחות מישראל בעיקר לפרויקטים של שימור טבע וחופים באירופה. אחד הגורמים לכך הוא התנאים הנוחים יותר שמתאפשרים במדינות אירופה והעובדה שמדובר במדינות מערביות. גורם נוסף הוא העובדה, המפתיעה מעט, שחופשות אלו זולות במידה ניכרת מחופשה במדינות אסיה או דרום אמריקה. לא רק בשל מחירי הטיסות הזולים יותר, אלא גם משום בשמדינות אירופה הממשלות מסבסדות רבים מהפרויקטים הללו, בעיקר פרויקטים של שימור טבע, ולכן עלויות ההשתתפות בפרויקטים אלו מאוד נמוכות. במדינות מתפתחות ועניות נדיר למצוא סיוע ממשלתי לפרויקטים.

הפרויקטים המוצעים למשפחות מתאימים למשפחות שטווח הגילאים של ילדיהן הוא 13-5, אם כי ניתן למצוא גם ילדים קטנים או גדולים יותר, בהתאם לפרויקט בו משתתפים. הפרויקטים הללו הם קצרי טווח ונמשכים בדרך כלל שבוע-שבועיים, לרוב בחופשת הקיץ, אז הילדים נמצאים בחופשה מבית הספר. יש גם פרויקטים שמתקיימים לאורך כל השנה. העובדה שהפרויקטים הם קצרי טווח מאפשרת למשפחות לשלב את ההתנדבות עם טיול לפני ההתנדבות או לאחריה.

אחד הפרויקטים המעניינים שמציע ארגון גו אקו הוא פרויקט שמשלב טיול בתאילנד והיכרות עם המדינה יחד עם התנדבות בבית יתומים. הפרויקט נמשך לפחות שבועיים, כאשר בשבוע הראשון המשפחות המתנדבות לומדות על התרבות התאית. בשבוע זה משתתפים בשיעורי שפה ובישול מקומי, מכירים את המנהגים המקומיים, מבקרים במקדשים בודהיסטים ויוצאים לשיט בנהר. בשבוע שלאחר מכן מתנדבים בבית יתומים השוכן באזור סינגבורי, 140 ק"מ צפונית לבנגקוק. ההתנדבות כוללת לימוד אנגלית, עזרה בטיפוח גן הירק של בית היתומים, ארגון פעילויות לילדים בנושא תרבויות, אמנות, אקולוגיה ועוד, וכן בילוי הזמן הפנוי עם הילדים, בשירים, משחקים ועוד. הפרויקט מאפשר סידורי לינה מיוחדים למשפחות וכן גמישות רבה. כך למשל, אפשר להאריך את משך ההתנדבות, או לשלב בשבוע האחרון טיול בתאילנד, או פעילות כמו קורס צלילה או טרק משפחתי בג'ונגל.  הכל נעשה בתיאום מול המשפחות.

פרויקט פופולרי נוסף שמציע ארגון גו אקו ומתאים במיוחד למשפחות, הוא פרויקט שימור צבי ים בחופי מחוז טלמנקה, בדרום-מזרח קוסטה ריקה. בניגוד לפרויקט בתאילנד שהדגש בו הוא תרבותי וקהילתי, הפרויקט הזה מתאים למשפחות חובבות טבע וסביבה. הפרויקט נמשך לפחות שבועיים ומתקיים בין החודשים מרץ – נובמבר. אופי ההתנדבות תלוי בעונה בה משתתפים בפרויקט. במהלך עונת ההטלה, בחודשים מרץ-יולי, כוללת ההתנדבות סיורים ליליים בקבוצות מסודרות לאורך קטעים מרצועת חוף של 12 ק"מ לשם תיוג ומדידת צבות ים העולות לחוף בכדי להטיל, מדידת קנים והעתקת קני הצבות לחוות ההדגרה. במהלך עונת הבקיעה, בין מאי-סוף נובמבר, כוללת ההתנדבות בדיקת שיעורי ההצלחה של בקיעת הקנים, פיקוח ושחרור צבי הים הצעירים לים. בנוסף, בין אם בעונת ההטלה ובין אם בעונת הבקיעה, המתנדבים מסייעים בבנייה ותחזוקה של חוות הדגרה.

באקוודור ניתן להששתף בפרויקט שימור טבע שמתאים גם למשפחות בשל סידורי הלינה הנוחים במיוחד המוצעים בו. הפרויקט, הפועל מאז 2005, הוקם ומנוהל ע"י זוג ביולוגים, שהיו מדריכי טבע בגלאפאגוס. זהו פרויקט שימור בתמיכה עצמית, על אדמות פרטיות בעמק וילקבאמבה באקוודור. השמורה מגינה על מגוון עשיר של בעלי חיים וצמחים. עד לאחרונה זוהו בה 400 זנים שונים של צמחים, 117 מיני ציפורים, 78 מיני פרפרים, וכן חיות רבות נוספות, כמו סנאים, ארנבות וצבאים. הפעילות כוללת תחזוקת השבילים, ייעור מחדש, חקלאות אורגנית, עבודות בניה קלות וגם קטיף ועיבוד קפה והכנת ריבות, פעילויות בהן גם הילדים יכולים להשתתף. משפחות יכולות ללון בבית עץ השוכן על גדות הנהר. הבית מצויד היטב וכולל מקלחת חמה, אח, מי שתייה נקיים, שירותי כביסה וערסל. העבודה מתבצעת בימים שני עד שישי, ארבע שעות ביום, ובשאר שעות היום אפשר לטייל בשמורה ובהרים שמסביב לה, לצפות בציפורים, לרחוץ בנהר, ללמוד ספרדית או פשוט להתנדנד בערסל ולצפות בנוף.

פרטים נוספים על חופשות התנדבות ניתן לקבל בארגון "Go Eco", באתר האינטרנט או בטלפון 077-5527000.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.