תפריט עמוד

חופשה בטבע השוויצרי: כל כך ירוק שבא לבכות

למרגלות המון בלאן, בעמק מרהיב בדרום שווייץ, שוכן הכפר הזעיר לה פולי. בחורף יש כאן אתר סקי קטנטן ולא מוכר, בקיץ אפשר לשכור בקתת נופש ולצאת לטיולים בטבע הפראי. ויש גם שלל אטרקציות לילדים שבחבורה

לבאים מהקיץ הישראלי הלח והמעיק המפגש הראשון עם לה פולי (La Fouly), כפר זעיר באלפיים השוויצריים, מהמם ביותר ממובן אחד. שום דבר כאן לא נראה אמיתי: היער הסבוך שבקיץ אפשר ללקט בו ארוחת פירות שלמה, מפטל דרך דומדמניות ועד אוכמנית; הצלצול הכבד של הפעמונים על צווארי הפרות שמתערבב בקולות השצף של הנהר הזורם למרגלות הכפר, ובעיקר ההרים – פראיים, אדירים, מזדקרים ממול בתי העץ הציוריים של הכפר כמו תפאורה מוגזמת מסרט לא אמין, ראשיהם טובלים בעננים, מורדותיהם האפורים-כסופים מנוגדים לכל הירוק שלמרגלותיהם. ובתווך השביל היפה שמתפתל מצדו האחד של העמק לצדו השני, מטפס על ההרים, חוצה ערוצים תלולים ונעלם אי שם מעבר לאופק. זהו הטור מון בלאן (TMB) המפורסם, מסלול שמקיף את ההר הגבוה ביותר במערב אירופה (4,800 מ'), ועובר ממש כאן, בכפר הקטנטן סמוך למפגש הגבולות שווייץ-צרפת-איטליה. במקום המרהיב הזה, שעושה חשק לעבור להשתקע בו מיד ולתמיד, הקימו סיוון ואמיתי טפלא את המיזם התיירותי שלהם, MTBSuisse, שמציע חופשות ייחודיות בטבע.


לה פולי. בקתות עץ מסורתיות, כרי דשא ירוקים והרים שכמו נלקחו מתפאורה של סרט לא אמין במיוחד

אל לה פולי הגיעו בני הזוג טפלא במקרה, והתאהבו מיד. הכפר הזעיר שוכן בעמק פרה (Val Ferret) המרהיב, למרגלות המון בלאן, מצדו השוויצרי. מעבר לנופים שהקלישאה "עוצרי נשימה" קטנה עליהם, סיוון ואמיתי זיהו את הפוטנציאל הגלום באזור הנידח הזה שבקנטון ואלה (Valais). לה פולי והסביבה מציעים אינספור אפשרויות של בילוי בחיק הטבע לאוהבי ספורט ולמשפחות. אבל לא רק טבע פראי מצפה למתארחים כאן: במרחק נסיעה קצרה נמצאת עיירת הסקי היוקרתית ורבייה (Verbier) עם מסעדות ובתי קפה, חנויות מהודרות ורכבלי סקי שמובילים למסלולי הליכה בראשי ההרים ולפארק פסלים יפהפה. ומי שזקוק לעיר קצת יותר גדולה, יכול לקפוץ למרטיני (Martigny) המציעה שלל אטרקציות לכל המשפחה – ממוזיאון לכלבי סן ברנרד, דרך טירה מרהיבה שכמו יצאה מסיפורי אגדות ועד למוזיאון אמנות מצוין, Fondation Pierre Gianadda, הכולל גן פסלים מקסים, תצוגה קבועה על המצאותיו של לאונרדו דה ויצ'י ותערוכות אמנות מתחלפות. בקומת המרתף יש תצוגה ענקית ומרתקת של מכוניות עתיקות מרחבי העולם, כולל משווייץ.


רוכבי אופניים ימצאו באזור אינספור שבילי רכיבה שעוברים בנופים אלפיניים | צילום:
MTBSuisse

בכל קיץ, מאמצע יוני ועד ספטמבר, סיוון ואמיתי טפלא עוזבים את ביתם בישראל, לוקחים חופשה ארוכה מהעבודה בתחום ההיי טק ומגיעים ביחד עם שלושת ילדיהם ללה פולי כדי לנהל את האירוח כפרי שלהם. חופשה אצלם כוללת אירוח בבקתה שוויצרית מסורתית (chalet), עם סלון נעים שמשקיף אל הנוף, מטבח מאובזר להפליא וחדרי שינה נוחים. אבל העיקר פה הוא לא המקום בו מניחים את הראש בלילה, אלא מה עושים במשך היום. והמה הזה כולל אינספור אפשרויות של טיול ורכיבה בטבע – ממסלולי אופניים מאתגרים בפסגות ההרים ועל קרחונים לרוכבים מנוסים ועד חופשה למשפחות שרוצות לבלות בחיק הטבע אבל לא מוותרות על כיופים כמו פארק מים, פארק חבלים או רחצה באגם.


שבילי הליכה יוצאים ישר מפתח הבקתה ועוברים בעמק היפה ועל מורדות ההרים

מעבר להיותם אנשים לבביים וחביבים להפליא (וספורטיביים באופן מעורר קנאה), סיוון ואמיתי מכירים את האזור כאילו חיו פה כל חייהם. או כמו שסיוון אומרת, "אנחנו מכירים כל פסגה, כל עמק, כל סינגל וכל פארק חבלים במחוז שלנו". בעזרתם תגלו מסלולים נסתרים, אתרים שלא מופיעים במפת התיירות הרגילה, מקומות קסומים לפיקניק וגם מסעדות מצוינות.

אז מה אפשר לעשות בסביבה?
הטבע הראשוני והנופים הדרמטיים של לה פולי נשקפים ממרפסת הבקתה, ולמרות הפיתוי העז להישאר מהופנטים מולם מבלי לזוז, כדאי מאוד לצאת לטיול רגלי או באופניים בשבילים שמתחילים ממש מפתח הבקתה. המסלולים מסומנים היטב ואפשר ללכת בהם או לרכוב באופניים. השבילים עוברים ביער, דרך כרי אחו ירוקים, על גדת הנהר שזורם למרגלות הכפר וגם על גבעות והרים. אפשר לצאת לטיול ארוך או קצר, במישור או במעלה ההר – הכל לפי ההעדפה האישית והיכולת הפיזית שלכם.

מבט אחר על הטבע השוויצרי היפהפה נגלה בעת טיול בקניון דורנד (Dudurand), שנמצא באמצע הדרך בין מרטיני ללה פולי, כחצי שעה נסיעה מהכפר. יש כאן מסלול הליכה מרהיב, בן כשעה וחצי, שעובר על גשרי עץ ובסדרת מדרגות (שימו לב, ההליכה כוללת טיפוס בגרמי מדרגות תלולים) מעל ולצד מפלים שוצפים. כמות המים הזורמים שתראו במהלך שעה אחת תבהיר לכם באופן חד משמעי למה ירוק פה כל כך… הכניסה לקניון כרוכה בתשלום – שמונה פרנק שוויצריים למבוגר, חמישה לילד מעל גיל שש; פרטים נוספים באתר האינטרנט.


המסלול בקניון דורנד עובר דרך גשרי עץ וגרמי מדרגות תלולים

כעשרים דקות נסיעה מעל הקניון נמצא אגם שמפה (Campex) היפהפה. אפשר לטייל סביבו, לשוט בסירה או לשחות בו. יש גם בריכה למי שמעדיף מים פחות צוננים, וגן בוטני יוצא מן הכלל, עם יותר מ-4,000 סוגי צמחים ופרחים אלפיניים מרחבי העולם ונוף נהדר לאגם (אתר אינטרנט). אם אתם רעבים, יש מסעדה נחמדה על גדת האגם – פורל ורוד וכוס יין לבן יהוו סיום נהדר לטיול.

חוויה אלפינית מסוג אחר תחוו במגבנה של סבין וניקולה, אלפז' לה פל (La Peule), שנמצאת גבוה בהרים מעל לה פולי. בכל קיץ עולים בני הזוג עם ילדיהם ועדר הפרות שלהם אל ההרים הגבוהים. עוד לפני עלות השחר ניקולה יוצא אל האחו כדי לחלוב את הפרות, שמהחלב העשיר שלהן הוא וסבין מכינים גלילי גבינה ענקיים, שמגיעים למסעדות בכל האזור. אם תגיעו מוקדם בבוקר תוכלו לראות את ייצור הגבינה וליהנות מארוחת בוקר משובחת הכוללת, לצד האומלט המיוחד של סבין, גם גבינות וחמאה מתוצרת בית.


דייגים על שפת אגם שמפה

המגבנה נמצאת על הטרק הבינלאומי טור מון בלאן, ובקיץ מטיילים רבים נשארים ללון כאן בחדרים משותפים או באוהלים מונגולים. חובבי ההליכה הנמרצים שבכם יכולים לוותר על הנסיעה חזרה ולרדת ברגל את הדרך המתפתלת בתלילות עד לה פולי – על נתיב הטור מון בלאן.

אם תרצו לחוות עוד קצת מאוויר הפסגות, כדאי לכם להעפיל למעבר ההרים סן ברנרד ולבקר במנזר העתיק ובבית הגידול של כלבי הסן ברנרד. יש אפילו אפשרות לתאם טיול בחברת הענקים השעירים הללו בהרים. למי שהתגעגע לקפה איטלקי, אין פשוט מזה: הגבול האיטלקי עובר ממש כאן ובבית הקפה הסמוך תוכלו להתענג על אספרסו משובח. ואם כבר הזכרנו את הגבול, גם עיירת הנופש הצרפתית המפורסמת שמוני (Chamonix) נמצאת במרחק נסיעה לא גדול מלה פולי.


סימון של הטור מון בלאן. הטרק המפורסם עובר בשולי הכפר

מחפשים עוד קצת ריגושים?
דקות ספורות מהבקתה בלה פולי נמצא פארק חבלים חביב עם אומגות, גשרי חבלים וכדומה; במרחק כשעה נסיעה, על גדות אגם ג'נבה, יש פארק מים גדול ומוצלח Le Bouveret; כארבעים דקות נסיעה מלה פולי נמצא אגם תת קרקעי, St Leonard, ובמרחק דומה, ב-Bex, אפשר לבקר במכרות מלח. חובבי החיות ישמחו לבקר בגן חיות אלפיני ב-Les Marecottes ובמקלט לכלבי סן ברנרד, Barry Foundation, במרטיני. אם אתם מעדיפים להירגע – המעיינות החמים של Saillon נמצאים בתחילת דרך היין של Sion, בירת הקטנטון, על יד כפר מימי הביניים. בסיאון עצמה יש עיר עתיקה ומבצר מרשים. במרחק כשעה נסיעה מלה פולי, בדרכי הרים מתפתלות ויפהפיות, נמצא סכר אדיר ממדים – Mouvoisin, אחד הסכרים הגדולים באירופה, שמצדו האחד פעורה תהום עצומה (משוגעים לדבר יכולים לעשות כאן סנפלינג הפוך – עם הפנים לכיוון התהום) ומצדו השני יש אגם יפהפה שמפלים רבים נופלים לתוכו בשאון רב. אחרי או לפני הביקור בסכר כדאי לעצור בעיירת הסקי ורבייה, שבקיץ מציעה אירועי תרבות (כולל פסטיבל מוזיקה) ופעילויות לכל המשפחה. פרטים על אירועים בוורבייה באתר האינטרנט.


במקלט לכלבי סן ברנרד במרטיני. אוהבי כלבים יתמוגגו

יין הוא אחד מענפי החקלאות העיקריים בעמק, לצד גידול פרות, ובאזור סיאון (ההגייה המקומית לציון שלנו…) יש כרמים ויקבים לרוב, שאפשר להתרשם מהם ולטעום מהתוצרת בסיור בדרך היין המקומית. היינות המצוינים נצרכים כולם כאן, ולא תמצאו אותם מחוץ לשווייץ. הם מהווים בני לווייה מושלמים לכל ארוחה, בין אם בבקתה או באחת המסעדות בכפר ובסביבתו.

___
הכותבת מודה לסיוון ואמיתי טפלא על האירוח הלבבי וההדרכה המצוינת בשבילים היפים של האזור ובפינותיו הקסומות.


שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...