תפריט עמוד

חוף בצת – להציל את החוף

קטע החוף מדרום לראש הנקרה הוא אחד היפים בישראל, על כך יש הסכמה כללית אבל מתברר שלא תמיד זה מספיק. על החוף הייחודי מתוכננים לקום שלושה כפרי נופש. נשמע מטורף? גם לתושבי האזור שיוצאים למאבק ציבורי

כחלק מן המאבק הציבורי מפרסמים תושבי הגליל המערבי קריאה לציבור אוהבים הנוף בישראל לחתום על עצומה. אנו מביאים כאן את קריאתם במלואה.

חוף סולם צור מראש הנקרה ועד לגוש הבנוי של העיר נהרייה, עשיר בערכי טבע ונוף; רכס הסולם, הגן הלאומי של מצוק ראש הנקרה, פסיפס חופים חוליים לצד רכסי כורכר הנושקים לגלי הים, איים בקרבת החוף, חופי רחצה שקטים, שמורת הטבע "חוף ראש הנקרה", הגן הלאומי אכזיב, לגונות עשירות בבעלי חיים ימיים, צמחיית חולות מרהיבה ביופייה, אתרי הטלות של צבי הים ועוד. כל אלה מצויים ברצועת חוף צרה אך רציפה, נגישה אך מיוחדת, פתוחה ונעדרת מוקדי פיתוח, בה מתקיימים שימור וטיפוח הנוף לצד פעילויות אנוש מגוונות הנסמכות על אופיו המיוחד של החוף.
לאחרונה נודע דבר אישורו של מכרז מנהל מקרקעי ישראל להעברת 206 דונם של חוף נחל בצת שמדרום לראש הנקרה ליזמים פרטיים, לשם הקמת שלושה כפרי נופש בהם ייבנו 1,300 חדרים!, אגם מים מלאכותי ושטחי מסחר, בהיקף של 36,000 מ"ר. התוכנית הכוללת מאפשרת היקף בנייה של כ- 57,000 מ"ר.
מימושה של התוכנית תביא לפגיעה בלתי-הפיכה ולדורות בייחודו של הגליל המערבי:
הקמת מקבץ בנוי על רצועה זו תביא לפגיעה בשטחים הפתוחים, לקיטועה של רצועת החוף, הגברת הפגיעות הסביבתיות הנובעות מפעילויות המייצרות רעש, אור, זיהום אוויר וזיהום מים וים וכמובן פגיעה קשה בערכי טבע מוגנים.
רצועת החוף שבין ראש הנקרה לנהרייה משלבת כאמור נופים פתוחים, שדות חקלאיים, רצועת חולות ורכסי כורכר, חופים חוליים וסלעיים, לגונות ומרחבי ים עד לאופק. הגוש הבנוי המתוכנן, עבודות התשתית הנרחבות, הקמת אגם מלאכותי והכנסת תשתיות לקרבת קו המים יהוו שינוי נופי דרמטי ברצועת החוף ויהפכו את הרצועה הכפרית האינטימית לאזור אורבאני סואן ומרתיע.

רצועת החוף מהווה היום מקום בילוי עממי פתוח ושווה לכל נפש לחובבי שחייה וצלילה, דייג וספורט עממי וסתם לינת לילה שקטה על החוף. הקמתו של מוקד הנופש והמלונאות תחסל לחלוטין פעילות עממית זו ותגזול מידי הציבור הרחב עוד נתח מרצועת החוף ההולכת ומתמעטת.
הפיתוח המתוכנן ושיווק המכרז מתבססים על תכנית מאושרת מלפני 15 שנה, אך היא לא עמדה בחובת ביצוע מאז אישורה ב-1992, ולא עברה את הליכי האישור הנדרשים בתכנית המתאר הארצית מס' 13 לחופי ים תיכון (תמ"א 13). בנוסף לפגמים החמורים שנפלו באישורה של התכנית, בולטת זו באי התאמתה למדיניות התכנון הנוכחית אשר מקפידה קלה כבחמורה באשר לבינוי ברצועת הסביבה החופית
. זמנה של תכנית זו חלף, תרתי משמע, ויש לדון בה מחדש לאור המדיניות הנוכחית.
ולסיום, אך לא פחות חשוב, התוכנית לא הוצגה בפני תושבי הגליל המערבי, אותם תושבים שבחרו לחיות באזור וליהנות מהיופי והשקט שהוא מציע, ואף לא בפני הציבור הרחב המגיע לאזור מסיבות אלו בדיוק. מסיבות אלו אנו דורשים לבטל את התוכנית לאלתר!!! לחתימה על העצומה באתר לחצו כאן>>

על החתום: תושבי הגליל המערבי להצלת חוף נחל בצת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.