תפריט עמוד

חגיגות ה-1 באוקטובר בסין

ב-1 באוקטובר 1949 הכריז מאו דזה דונג על הקמת הרפובליקה העממית של סין ומאז מציינים בסין בכל שנה את התאריך הזה בחגיגות ותהלוכות. הנה מה שתראו במהלך טיול בסין בזמן חגיגות ה-1 באוקטובר

מי שרוצה להיחשף לפן נוסף של המדינה, מומלץ שישלב בטיול לסין את חגיגות ה-1 באוקטובר. ה-1 באוקטובר נחגג כל שנה לציון היווסדה של רפובליקת סין על ידי מאו דזה דונג. ברקע, ניצחונם ההיסטורי של הקומוניסטים במלחמת האזרחים של 1949, בה הם הביסו את הצבא הלאומי. בחג זה יש סמליות רבה. למעשה, הוא נחגג מאז 1949 ברצף, גם לאחר נפילת משטרו של מאו דזה דונג והשינויים שחלו בחברה הסינית. החגיגות כוללות טקס הרמת הדגל והנחת זרים בכיכר טיאננמן, מלווה בתהלוכה צבאית המתקיימת אחת לשנתיים בהשתתפות המשטרה ונציגי כל מגזרי העם. קבוצות של כאלפיים תלמידים מקיימות מופע שלטים ענק ומתואם, שכיום משודר ברחבי העולם.

ב-2019 החגיגות היו צפויות להיות מפוארות במיוחד, שכן הן מציינות 70 שנות קומוניזם. התקשורת העולמית תיארה את המתוכנן עוד לפני שהחגיגות החלו – טנקים ותותחים שיעברו ברחובות מרכז בייג'ינג, בקנה מידה שסין עוד לא ראתה. בעצם, זו תהיה התהלוכה הצבאית הגדולה ביותר שהיתה בסין אי פעם, והיא תעקוף את התהלוכה הגדולה של 2015, בה צעדו 12,000 יחידות צבאיות בבייג'ינג כדי לציין את סופה של מלחמת העולם השנייה.

החזרות שיתקו חלקים מהעיר במשך שבועות. תושבים הגרים באזור לא יכלו להיכנס לביתם במשך יום שלם. לבעלי יונים (וכאלה יש הרבה בבייג'ינג) נאמר להשאיר את היונים בכלובים, ועל בעלי כלבים גדולים נאסר להוציא אותם לרחוב. אין זה אומר שלא היו "עבריינים" – בעלי כלבים שטיילו עם כלביהם בלילה בחסות החשיכה. כמו באירועים גדולים אחרים, שירותי האינטרנט הוגבלו או שובשו וגישה לאתרים זרים הוגבלה. בעלי בניינים גבוהים מידי נאלצו להרוס את הגגות, ומין הסתם הדבר הוביל לביקורת בעולם. למרות זאת, עבור תושבים רבים, זהו רק מטרד קטן לדבר שהוא גדול וחשוב יותר, המסמל עבור רבים את חשיבותו של הכלל לעומת הפרט. ובכלל, חלקם אף הרוויחו מהאירוע. חלקים מהעיר נוקו, וכבלים חשמליים מסורבלים ומכוערים הוסרו, יחד עם כל דבר שאינו אסתטי.

חגיגות ה-1 באוקטובר של 2019 מיוחדות לא רק בגלל גודלן אלא בגלל אירועי התקופה. הכלכלה של סין צומחת בקצב האיטי ביותר מזה עשורים נוכח מלחמת הסחר עם ארצות הברית. בהונג קונג, שגם בה נחגג ה-1 באוקטובר, התושבים מובילים מחאה הנמשכת מאז יוני, ודורשים את הרחבתה של הדמוקרטיה. כמו כן, מדיניות הממשלה הסינית במחוז שינג'יאנג זכה לביקורת על ידי האו"ם בספטמבר השנה. ואולי דווקא לאור האתגרים האחרונים, גובר הרצון לחגוג את המכנה המשותף, את חשיבותה של הקבוצה, ובצורה גדולה ומפוארת יותר.

בתמונה הפותחת: מצעד צבאי בכיכר טיאננמן לכבוד חגיגות ה-1 באוקטובר, צילום: Wojtek Chmielewski / Shutterstock.com
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.