תפריט עמוד

זהירות, נחש!

יש מקרים שבהם הגודל לא קובע, אבל לא כך במקרה של שלושה נחשים ארסיים, שכל אחד מהם יכול להגיע לאורך של יותר משני מטרים ושהכשתם עלולה להיות קטלנית

טייפן
(Inland Taipan)
שם מדעי: Oxyuranus microlepidotus

תפוצה: באזורים הצחיחים של מרכז אוסטרליה.


גודל: אורכו בין שניים לשלושה מטרים.

מה עושה הארס: אף שמדובר בנציג שקט וביישן של משפחת הפתניים, שלרוב לא יתקוף אלא אם ירגיש מאוים, הטייפן הוא המסוכן שבנחשי אוסטרליה. הארס שלו הוא החזק ביותר לעומת לכל נחש אחר על פני כדור הארץ. תיאורטית, כמות הארס בהכשה בודדת שלו יכולה לקטול כמאה אנשים בוגרים. למזלם של האוסטרלים, הוא נדיר למדי. קרובו השוכן קרוב לחוף (Coastal Taipan) נושא ארס חלש פי ארבעה אולם מפיל יותר קורבנות, וללא טיפול הסיכוי להישאר בחיים נמוך ביותר.

מה עושים נגדו: הארס של הטייפן פועל על מערכת העצבים במהירות. קיים נסיוב הסותר את הארס ויש להגיע במהירות לקבלת עזרה רפואית.

ממבה שחורה. זריזה, גדולה ומסוכנת להפליא

ממבה שחורה
(Black Mamba)
שם מדעי: Dendroaspis polylepis

תפוצה: מזרח אפריקה ודרום אפריקה.
גודל: זה הנחש הארסי השני בגודלו בעולם, אורכו הממוצע 2.5 מטרים והוא עשוי להגיע עד לאורך של 4.5 מטרים. הוא גם זריז להפליא, ויכול להתקדם במהירות של כעשרים קילומטרים בשעה.


מה עושה הארס: הממבה השחורה היא הנחש המסוכן ביותר באפריקה, בגלל תפוצתה, מהירות תגובתה, גודלה ועוצמת הארס. היא לא ששה להכיש יצור גדול, כמו בן אדם, אבל אם תיקלע למצב מצוקה – היא תתקוף. הכשה של ממבה משלחת אל גופו של הקורבן 120-100 מיליגרם של ארס, אבל די ב־15 מיליגרם לקטול אדם בוגר.


הארס של נחש הממבה מורכב מכמה סוגי רעלנים, הפועלים על העצבים ועל הלב. הקורבן סובל מכאב, בחילה, חוסר שליטה בשרירים, קוצר נשימה, בלבול, עוויתות ושיתוק. לבסוף הוא שוקע בתרדמת ומת מחנק, בשל שיתוק שרירי הנשימה. מחקרים טוענים כי מרכיבי הארס הזה – במינונים נמוכים – עשויים לעכב תסמינים של אלצהיימר, למשל אובדן זיכרון.


מה עושים נגדו: יש נסיוב לארס, אך הוא אינו נפוץ באזורי הסיכון. יש להזריקו בהקדם לאדם שהוכש את החומר ולדאוג לסיוע נשימתי. אם הטיפול ניתן בזמן, יש סיכוי להציל את הנפגע.
קוברת משקפיים
(Spectacled Cobra)
שם מדעי: Naja naja

תפוצה: תת־היבשת ההודית ופקיסטן.

גודל: הקוברה מגיעה לאורך של 2.20 מטרים. בשעת סכנה היא מסוגלת להרחיב את צווארה לגודל יוצא דופן ולהבליט את ציור המשקפיים שעליו.



מה עושה הארס: לקוברת המשקפיים ארס רב עוצמה, אך הוא אינו נמצא בצמרת ארסי הנחשים. ייחודו במספר הרב של ההכשות המתרחשות מדי שנה ברחבי תת־היבשת ההודית, ובמספר הקורבנות הרב. הארס משתק את מערכת העצבים המרכזית ומשפיע במיוחד על שריר הלב. מלבד זה, גם בו יש אנזים שמפרק את הדבק הבין־תאי ומגביר את השפעת הארס.

מה עושים נגדו: ארס הקוברה נותן את אותותיו בתוך רבע שעה עד שעה וחצי מרגע ההכשה. בזמן הזה יש להגיע בדחיפות לבית חולים על מנת קבל את הנסיוב, ולקוות לטוב…

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.