תפריט עמוד

זגרב: שבע סיבות טובות לבקר בעיר

עיר עתיקה יפה, פארקים ירוקים, מוזיאונים מרתקים, תרבות בתי קפה פורחת ושווקים ססגוניים - יש המון סיבות טובות לבקר בזגרב, בירת קרואטיה. הנה כמה מהן

זגרב (Zagreb), בירת קרואטיה, אולי אינה מפורסמת ומתויירת כדוברובניק שבדרום המדינה, אבל זוהי עיר נהדרת, שמציעה שילוב של היסטוריה מרתקת, חיי תרבות ואמנות עשירים, תרבות בתי קפה פורחת, המון אירועים ופסטיבלים, פארקים ירוקים, אווירה רגועה אך תוססת ותושבים ידידותיים. לא רחוק מהעיר נמצאים כמה מאתרי הטבע היפים בקרואטיה שהופכים את זגרב לבסיס מצוין לטיולים באזור. הנה כמה סיבות טובות לבקר בזגרב:

העיר העתיקה
כמו בערים אירופיות רבות אחרות, גם בזגרב גולת הכותרת היא העיר העתיקה שתענוג להסתובב ברחובותיה מלאי האווירה הגדושים בפנינים ארכיטקטוניות. העיר העתיקה של זגרב מורכבת מהעיר התחתית (Gornji Grad) ומהעיר העליונה (Gornji Grad), שהיא ללא ספק היהלום שבכתר של זגרב. העיר העליונה משתרעת בין גבעת קפטול (Kaptol) לגבעת גראדץ (Gradec) ובה מרוכזים מרבית מוקדי העניין של העיר. בין האתרים פה ניתן למנות את שער האבן מהמאה ה-13, השער היחידי ששרד מארבעת שערי העיר; את הקתדרלה הנאו-גותית של זגרב; את כנסיית מרקוס הקדוש המרשימה עם הגג הצבעוני ואת מגדל לוטרצ'אק (Lotrscak) ממנו נשקף נוף נפלא של העיר. לצד אלה העיר העליונה משובצת בכיכרות בארוקיות מקסימות ובבתים ימי ביניימיים יפים.


כיכר בעיר העתיקה של זגרב | צילום: : trabantos / Shutterstock

פארקים
זגרב משובצת בהמון גנים, פארקים ופינות חמד ירוקות. בסמוך לעיר נמצא הר מדבדניצה (Medvednica) שגובהו 1,035 מטר. מדובר למעשה בשמורת טבע מיוערת עם שבילי הליכה, מעיין, מערות ומוקדי עניין נוספים. הגן הבוטני של זגרב הממוקם ממש במרכז העיר הוא פינה שלווה ורומנטית להפליא עם 10,000 מיני צמחים ובריכה יפה. פארק מקסימיר (Maksimir) הוא הפארק הגדול והוותיק ביותר ביותר בזגרב ובו אחו, יערות, חמישה אגמים ופלגי מים. כאן נמצא גם גן החיות של זגרב. פארק ריבניאק (Ribnjak) ששוכן בעיר העליונה של זגרב מעוצב בסגנון אנגלי ובו שבילי הליכה, מפלים והרבה עצים מיוחדים.


פארק מקסימיר הוא הגדול והוותיק בפארקים של זגרב ובו חמישה אגמים | צילומים: שאטרסטוק

פסטיבלים
לא משנה מתי תגיעו לזגרב, תמיד יש סיכוי שתיהנו מפסטיבל או חגיגה. הקיץ, כמובן, הוא הזמן הטוב ביותר ליהנות מפסטיבלי חוצות, וכאלה יש כאן בשפע. בראשית יוני מתקיים פסטיבל Cest is D'Best עם מאות הופעות של אמני רחוב, ומאוחר יותר מתקיים פסטיבל הרוק InMusic שמארח אמנים בינלאומיים נחשבים. ביוני מתקיים גם פסטיבל זיקוקי הדינור. ביולי מתקיים פסטיבל Courtyards במהלכו חצרות פרטיות מרשימות נפתחות לקהל הרחב ומארחות קונצרטים והופעות ובאותו חודש אפשר להשתתף גם בפסטיבל הפולקלור הבינלאומי. גם בחורף לא משעמם בעיר, ובמיוחד בתקופת חג המולד, אז העיר כולה מקושטת ומוארת, שווקי חג מולד וירידים נפתחים, יש מופעים של תזמורות ומקהלות, מועלות הפקות מרשימות כמו מפצח האגוזים ונפתחות זירות החלקה על הקרח.


פסטיבל זיקוקי הדינור של זגרב, אחד מפסטיבלי הקיץ הרבים שמתקיימים בעיר

מוזיאונים
זגרב מציעה מגוון מסחרר של מוזיאונים שמתאימים לכל טעם. יש בעיר מגוון רחב של מוזיאונים לאמנות, כמו המוזיאון לאמנות בת זמננו, גלריית שטרוסמאייר (Strossmayerova Galerija) שמציגה עבודות של גדולי האמנים האירופים מהמאות ה-19-15, הגלריה המודרנית (Moderna Galerija) שמציגה עבודות מהמאות ה19 וה-20, המוזיאון לאמנויות הקישוט שמציג אוספים מרהיבים של אמנות שימושית, המוזיאון לאמנות נאיבית ועוד. אך לא רק מוזיאוני אמנות יש בזגרב. בעיר אפשר לבקר גם במוזיאון לארכיאולוגיה שבו אוסף של מאות אלפי פריטים ובהם מומיה מצרית, במוזיאון העירוני שבו תצוגות מרתקות המוקדשות להיסטוריה של העיר, במוזיאון לטבע שבו תצוגות זואולוגיות וכן סלעים ומינרלים מכל העולם, במוזיאון האנתרופולוגי שבו בתי איכרים משוחזרים לצד תלבושות מסורתיות, כלי נגינה ועוד, במוזיאון לאשליות המוקדש להולוגרמות ותעתועי ראייה, במוזיאון העינויים ועוד ועוד. זגרב היא גם ככל הנראה העיר היחידה בעולם שיש בה מוזיאון שמוקדש לפרידות רומנטיות, "מוזיאון הלבבות השבורים". התצוגה במוזיאון מורכבת מסיפורי הפרידה של אנשים שכל אחד מהם מיוצג על ידי חפץ כלשהו שמזכיר לבן הזוג הננטש את מערכת היחסים – מבובות פרווה, דרך פריטי לבוש ונעליים ועד לגרזן.


מוצגים במוזיאון היחיד בעולם המוקדש לפרידות רומנטיות | צילום:
paul prescott / Shutterstock

בתי קפה ופאבים
בזגרב הקפה הוא לא רק משקה – מדובר בתרבות שלמה, וזה לא מפתיע שבתי הקפה בזגרב תמיד מלאים ושהמקומיים יושבים בבתי הקפה שעות על גבי שעות, בעיקר בסופי שבוע. בקיץ כל בתי הקפה מוציאים שולחנות החוצה, אבל אחד הרחובות המומלצים במיוחד לקפה הוא Tkalciceva שבו אסורה תנועת כלי רחוב. הרחוב גדוש משני צדיו בבתי קפה ויש בו אווירה נעימה ותוססת. לכל כיכר בעיר יש אופי משלה ובתי הקפה מושכים קהל בהתאם – בבתי הקפה של כיכר באן ילאצ'יץ (Ban Jelačić), למשל, יושבים בעיקר גמלאים, ואילו בתי הקפה של כיכר פרארדוביץ' (Preradovicev trg), המכונה גם כיכר הפרחים, מושכים קהל צעיר ואמנים.
לא רק קפה שותים בזגרב, אלא גם בירה, ובשפע. בעיר פועלות כמה מבשלות בירה, יש בה גם המון פאבים, אשר רבים מהם מרוכזים גם הם ברחוב Tkalciceva. מקום טוב להתנסות בו בבירה המקומית הוא Craft Room Opatovina ul. 35) שם מציעים מבחר עצום של בירות ממבשלות בוטיק מקומיות ובמחירים צנועים. מי שרוצה מוזיקה טובה ליד הבירה יכול לנסות את בר הופעות Vintage Industrial Bar (Savska cesta 160) או את Titus Café Bar שבעיר העליונה (Mesnichka Ulica 37).


רחוב Tkalciceva הגדוש בבתי קפה בעיר העתיקה של זגרב

אוכל
המטבח הקרואטי אולי אינו מפורסם כמטבחים אחרים, אבל למעשה, הוא כולל השפעות ממטבחים שכנים כמו המטבח האיטלקי והמטבח האוסטרי, לצד דגים ופירות ים טריים. אחת המנות הנפוצות היא כופתאות גבינה אפויות בשם שטרוקלי, אשר אפשר לאכול מתוקות או מלוחות. מי שלא נרתע מאוכל לא כשר ייהנה מאוד משניצל זגרבאי, שניצל עגל הממולא בגבינה ובבשר מעושן. מנה מסורתית נוספת היא ברודט – תבשיל של כמה סוגי דגים עם בצל ושום. המכורים לבצק ייהנו מבורק, שהוא למעשה בורקס – מאפה בצק בלקני עם מגוון מילויים. לקינוח אוכלים את מאפה הבצק של זגרב (štrudl), הממולא בגבינה, תפוחים או דובדבנים. המסעדות שלזגרב הן מקום נהדר ליהנות בו מהמטעמים המקומיים, אבל אם רוצים חוויה מקומית אותנטית, לכו לשוק דולאץ' (Dolac), שוק האיכרים המפורסם של העיר המכונה גם "הבטן של זגרב". השוק הסמוך לקתדרלה מורכב משוק פירות וירקות פתוח לצד שוק מקורה של בשרים, נקניקים ודברי חלב. בשוק וסביבו יש המון בתי קפה ומסעדות, שהמנות בהם מבוססות על התוצרת הטרייה של השוק.
הקרואטים מאוד אוהבים מתוק, ורחובות העיר גדושים בקונדיטוריות שהוויטרינות שלהן מלאות בעוגות מפתות. אחד המקומות שהפך למוסד מקומי הוא Orient שנפתח ב-1936, שם מכינים גם גליה מוםלאה תוצרת בית (כתובת: Maksimirska 34).


שוק דולאץ', שוק האיכרים המפורסם של זגרב | צילום: glen photo / Shutterstock

טיולי היום באזור
זגרב מהווה בסיס מצוין לטיולי יום באזור, עם המון כפרים מקסימים ואתרי טבע יפהפיים. אחד מהטיולים הפופולריים הוא לעיירה סמובור (Samobor) שממערב לעיר. זוהי עיירה ימיביניימית מקסימה ושמורה היטב המוקפת ביערות. אחרי הטיול הרגלי בעיירה ובטבע שמסביב תוכלו להתענג על קרם שניט באחד מבתי הקפה הרבים של העיירה. ממערב לסמובור נמצא רכס סמובוורסקו גורייה, רכס של הרים וגבעות עשיר ביערות ואידיאלי להליכה. בדרום הרכס נמצא אזור היין פלשיביצה ובו גבעות מכוסות כרמים.


שמורת פליטביצה, מטיולי היום היפים מזגרב

נופים מסוג אחר מחכים באזור לונינסקו פוליה, אזור הביצות הטבעי הגדול בקרואטיה. באזור יש מינים רבים של ציפורים. ניתן לשוט בביצות ובנהר ולטייל באופניים בין הכפרים המסורתיים שבתיהם בנויים עץ. קצת יותר רחוק נמצאת שמורת הטבע פליטביצה (Plitvice) שהיא אחד האתרים הכי מתויירים ואהובים בקרואטיה. בשמורה 16 אגמים בצבע ירוק, כחול וטורקיז אשר נופלים זה לזה בסדרה של מפלים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.