ואדי מובארכ – גילויו של קניון "חדש" בצפון אדום

סקר קניונים לא מוכרים בהרי אדום בירדן שערכו חבורת ישראלים הביא להיכרות עם הקניון המיוחד ואדי מובארכ. מסלול מתוך ספר חדש הסורק את הקניונים מדרום ים המלח אל פטרה, ומביא מסלולי טיול אתגריים בחבל ארץ יפהפה זה.

מאז נחתמו הסכמי השלום בין ישראל לירדן, עברו מטיילים ומבקרים ישראלים רבים אל צידו המזרחי של הגבול במטרה להכיר את עולם הטבע המופלא של ירדן – הרים מוריקים בצפון, רמות גיר ובזלת צחיחות במזרח, מדבר אבני חול וגרניט בדרום אך יותר מכל, קניוני הנחלים במערב. קניוני מערב ירדן אלו ערוצי נחלים עמוקים היורדים ממערב למזרח. רובם יורד מראש רכסי ההרים שבשוליו המזרחיים של הבקע הסורי-אפריקאי (אדום ומואב), אך חלקם מגיע כבר מלב רמת המדבר הירדנית. במורדותיהם המערבים של רכסי אדום ומואב התפתחו ערוצי הנחלים בקניונים עמוקים, תלולים ומצוקיים החתורים בשכבות מסלע מגוונות. קניונים אלו התפרסמו עוד בימים עברו בזכות נופם הייחודי והבלתי שיגרתי. בחלק ניכר מהקניונים עובר פלג מים איתן שלעיתים יורד במפלים אדירים, היוצרים בנחל מקטעים תלולים. בקניונים החרוצים בתאי שטח שונים פורצים מים חמים, המגיעים לטמפרטורה של עד 60 מעלות. לצד פלג המים גדלה צמחיה עשירה המוסיפה חן רב לאפיק הנחל, אך גם לגדותיו, שם מופיעה הצמחיה כשהיא תלויה בין שמים לארץ. תופעה זו כונתה על ידי שוקה רווק ואבי שמידע בשם "גנים תלויים". שוקה ואבי הם מהמטיילים הישראלים הראשונים שביקרו בקניוני ירדן לאחר הסכמי השלום. לאחר מספר שנות סיור והיכרות כתבו הם, יחד עם משתתפים נוספים, ספר למטייל בקניונים אלו. אל ספר זה חברו מספר פרסומים וספרים שהיוו את הבסיס העיקרי להיכרות המטייל הישראלי עם הקניונים. לאחרונה אנו עדים לתופעה מעניינת בה ההיכרות עם חלק גדול מנחלים אלו הפך גם לנחלתם של המטיילים הירדנים. מפגשים עם מטיילים מקומיים, יחידם או קבוצות, המגיעים לטייל בנחלים השונים, הופך ונהיה שיגרתי יותר ויותר.

מבוך גבעות אבן חול לבנה לצידה יורד נתיב הגישה אל נחל מובארכ

"גילוי" קניונים לא מוכרים

לאחר טיולים רבים בערוצי הקניונים עליהם פורסם סיפור דרך ומידע מאורגן, החלנו, קבוצת מטיילים, בניסיון להכיר גם ערוצים נוספים אשר נחבאו מעיני קודמינו. בדיקת קניון בלתי מוכר אינה פעולה פשוטה ונדרש בה ניסיון רב והיכרות מעמיקה עם תא השטח ומאפייניו. מידע בסיסי על הנחל, דוגמת: אורכו, הפרש הגובה האנכי אותו עובר הערוץ, סוג המסלע בו מתחתר הנחל וכד', ניתן לשאוב ממפות שונות או תצלומי אויר. הנעלמים העיקריים המעיבים על ארגון הטיול בנחל לא מוכר הם בעיקר: מצב המכשולים בנחל (מפלים בלתי עקיפים, קטעי סבך קשים) והימצאות מים. בדיקה שיטתית של קניונים בלתי מוכרים נעשית על ידנו החל מחורף 2010. עד כה נסקרו כמה עשרות קניונים, החרוצים בתא השטח שבין ואדי מוסא (פטרה) בדרום ועד לואדי אל הירי (ג'בל נבו) בצפון.

הערוץ המבטיח

אחת מגיחת הסקר אליה יצאנו יועדה לבדיקתו של ערוץ גדול הנשפך אל חלקו העליון של ואדי ע'וויר. חלקו העליון של הערוץ נבדק בעבר על ידי איתי חביב, אשר כתב אודותיו בספר העוסק במסלולי טיול העוברים בקניונים. כמה חודשים לפני היציאה אל גיחת הסקר ערכנו תצפית אל חלקו התחתון של הנחל ונראה היה כי קיימת בו סדרת מפלים גבוהים, החתורים במסלע גירני. התצפית על סדרת המפלים, יחד עם העובדה כי בנחל ישנם קטעים בלתי מוכרים נוספים, הותירה בנו רושם עז.  מתוך פרק הזמן בו שהינו בירדן בגיחה זו, הקדשנו יומיים מלאים בהם תכננו לבדוק את ערוץ הנחל. בתיקים נארז אוכל ומים ליומיים, מפות, ציוד לינה, מצלמה וציוד הכרחי נוסף לשהות בת יומיים בשטח. לציוד השגרתי התווסף גם ציוד גלישה רב – המשקולת המעיקה של טיולי הקניונים. ציוד הגלישה כולל: רתמה וקסדה, טבעות, מכשירי חיכוך, עיגונים וכמובן – חבלים. מכיוון שלא ידענו להעריך את גבהי המפלים לקחנו עימנו כ- 200 מ' חבל גלישה. לאחר איתור נקודה נוחה לירידה אל ראש הנחל החלנו את דרכנו מטה. כעבור שעות אחדות הגענו לקצה המקטע שתואר בספרו של חביב ומשם המשכנו במורד הנחל סקרנים לבאות. עם הירידה בערוץ ניתן היה להבחין כי זה הולך ומעמיק. גדותיו הופכות מצוקיות ואפיקו נמשך בפיתולים חריפים. אנו ממשיכים וממשיכים אך מפלים אין. מפל זעיר הניתן לעקיפה פשוטה הופיע במורד הנחל, בנקודה הנראית כבר קרובה מאד לסופו. את ארוחת הצהרים פרשנו כבר באפיקו של ואדי ע'וויר, אליו הגענו לאחר חצי יום הליכה בלבד. טיול מקסים אך קצר משמעותית משתוכנן. עין במפה רענן את זיכרוננו כי ישנו ערוץ סמוך אותו חשבנו לבדוק בעבר והנה צצה ההזדמנות. ברשותנו עוד יום ומחצה ובידנו כל הציוד הדרוש לבדיקה שכזו. הערוץ נמצא מספר קילומטרים ממערב לנו.

גלישה במפל נמוך בחלקו העליון של הנחל

ראש הערוץ בצידו המערבי של הכפר מונסורה ובתחתיתו הוא מתחבר אל מרכז אפיק ואדי ע'וויר. עם סיום ארוחת הצהרים החלנו בהליכה מהירה במורד הנחל. לאחר כמה דקות הליכה נפגשנו בחבורת בחורים, ישובים סביב מגש מנסף (המאכל הלאומי הירדני), ומפצירים בנו להצטרף לסעודה. סירבנו בנימוס אך ניצלנו את ההזדמנות לבקשה קטנה. נהג המונית איתו קבענו איסוף אמור לפגוש אותנו למחרת בשעות הערב. מכיוון שזמננו אץ ביקשנו מהחבורה כי ידברו עם הנהג שיקדים להגיע ויפגוש אותנו למחרת בשעה 13:00 בצהרים, עד אז ודאי שנגיע. נציג החבורה נשבע כי ידבר עם הנהג ומסר כי עוד מוכן הוא להגיש לנו כל עזרה שנצטרך בירדן. הודנו ונפרדנו לשלום. אך-מעט לאחר שנפרדנו מחבורת הסועדים הגענו לנקודה בה יורד אל הנחל כביש אספלט חדש. בתוכניתנו היה לעלות עד למרכז כביש זה וממנו לרדת אל ראש ערוץ הנחל. רכב פתוח שהחל בנסיעה במעלה הכביש לא סירב לאוספנו ואכן לאחר מספר דקות מצאנו עצמנו במרכז הכביש, סמוך לתחילת המסלול. מכיוון שמדובר היה בשעות אחר הצהרים של יום שישי, שהו בנקודה זו משפחות רבות אשר הגיעו לצפות בנוף המרשים הנשקף במערב. לסקרנות השואלים סיפרנו כי בכוונתנו לרדת אל ערוץ הנחל הסמוך ולצאת ממנו אל אפיק ואדי ע'וויר. לשמע תשובתנו הומטרנו במבול אזהרות אודות אימת הצבוע והסכנות הרבות שבשהות בשטח בזמן הלילה. אזהרה מיוחדת קיבלנו מאדם מבוגר אשר סיפר כי כל חייו משוטט הוא בתא השטח אליו בכוונתנו ללכת וכי ידוע לו בוודאות מוחלטת, ערוץ הנחל אליו אנו נכנסים לא מתחבר אל ואדי ע'וויר. ניתן להיכנס אל הנחל אך כעבור מרחק קצר הוא נחסם ונעצר כשמנקודה אין לו המשך. ענינו לזקן כי בכוונתו לבחון את תופעה מעניינת זו ולכל היותר נשוב על עקבותינו.

טיול שהפך למסע

את הלילה עשינו בראש ערוץ הנחל, בנקודה בה מתכנסים ערוציו העליונים לנקיק סגור. אל הנקיק תכננו להיכנס רק למחרת בבוקר. עם זריחה נכנסנו לנחל וכבר לאחר מרחק קצר החלו להופיע מפלים נמוכים. המפלים לא היוו מבחינתנו בעיה (בינתיים) יותר הוטרדנו מגבי המים שבתחתיתם. אומנם היה עימנו שקיות ומיכלים אטומים למים אך אלו הספיקו לאריזת הציוד החשוב בלבד. על עיקר הדברים, כמו שקי השינה, ביגוד וכד', לא היה בידנו להגן מרטיבות. בשלב זה ניתן היה לחצות את גבי המים בהליכה, ללא צורך להרטיב את התיקים, כך שההתקדמות התאפשרה ללא קושי. אחד החברים אף נמנע מהרטבת הנעלים והחליט להעבירן בזריקה מעל גבי המים. לתומו חשב שיוכל לסיים את ההליכה בנחל בנעלים יבשות. אחרי הכל מדובר בערוץ שאורכו קצר מ-3 ק"מ…

גלישה במפל יבש בחלקו המרכזי של הנחל

ככל שהתקדמנו בנחל כך התרבו בו המפלים וגבי המים, אשר נעשו עמוקים יותר. לקראת צהרים הגענו לנקודה בה פונה הנחל ומצר לנקיק סגור. בנקודה זו מוצף הערוץ בגבי מים עמוקים הנמשכים לאורך מקטעי נחל ארוכים. הבנו כי אפשרויות לניוד הציוד ללא הרטבתו נגמרו. לאחר אריזת הציוד החשוב (מסמכים, מוצרי חשמל) נכנסנו לשחייה בגבים הפעם יחד עם התיקים. הימים ימי אמצע החורף וקור המים הורגש היטב – חודר עצמות ומקפיא. חום הגוף פשוט נעלם עם הכניסה למים. לאחר היציאה אינך מספיק להסדיר את חום הגוף וכבר ממתין לו גב המים הבא. החוויה הפכה לסיוט. 3 ק"מ של טיול שאמור להסתיים כבר בשעה 13:00 הפכו למסע מתמשך ובלתי נגמר. התקדמנו בידיעה אחת – היציאה מהנחל היא בחלקו התחתון ולנו אין אפשרות אלא להגיע לשם היום! ברשותנו אוכל ליום אחד בלבד, שקי השינה רטובים וממילא גם אין בנמצא מקום בו נוכל ללון שלושה אנשים. הכול מוצף במים. שעת המפגש עם נהג המונית עברה. אותנו עניין יותר להספיק לצאת מהנחל לפני החושך. לאחר חציית מספר גבים עמוקים הודיע אחד החברים בקושי רב כי אינו יכול להמשיך. גופו סובל קשות מהקור וכי חייב הוא להתחמם בדרך כלשהי. לאחר רבע שעה של התעטפות בשק שינה רטוב נאלצנו לגדוע את ההפסקה האומללה ולהמשיך במורד. בשעות אחר הצהרים הגענו למפל אנכי, גבוה יותר ביחס ליתר מפלי הנחל (כ-10 מ'). בתחתית המפל מכתשת עמוקה ולהפתעתנו נמצאה היא ריקה ממים. ראשון יורד ומדווח כי הוא "כלוא" בתוככי המכתשת ללא יכולת להתקדם במורד. למכתשת ישנה שפה גבוהה עליה לא ניתן לטפס ללא סיוע. היציאה מהמכתשת התאפשרה לבסוף רק לאחר הגעתו של אדם נוסף אשר טיפס על גבי הראשון.

בריכת מים לפני המפל האחרון ולאחר 12 שעות של ירידה רצופה במפלי הנחל

לאחר ההגעה אל שפת המכתשת נמסר כי היא למעשה ראשו של מפל נוסף, בו בלתי אפשרי למצוא עיגונים ועל כן יש צורך לגלוש את שני המפלים ברצף. מעט לאחר מפל המכתשת הגענו למפל נוסף תחתיו ראינו מחזה מענין. בריכת מים מציפה את תחתית המפל אך הפעם אלו מים תכולים-שקופים! מכיוון שהנחל פונה בחריפות מיד לאחר המפל, בלתי אפשרי לראות את קצה הבריכה מראשו והיה חשש שמא מדובר שוב במכתשת עמוקה אלא שהפעם עוד מלאה היא במים! במקרה שכזה עלולה היציאה מהמכתשת להיות בעיתית ביותר. לאחר התקנת העיגונים ופרישת החבל ירד הראשון כשעם הגעתו צריך היה למסור האם הבריכה עמוקה ומחייבת שחיה וכן האם מדובר שוב על מכתשת עמוקה בעלת שפה גבוהה. עם הגעת הגולש אל תחתית המפל דיווח הוא שניתן לעמוד ולהתנתק מהחבל ללא צורך לשחות במים. לאחר כניסתו למים מסר כי לא מדובר במכתשת סגורה וכי היציאה אפשרית ללא קושי, מה גם שהמים אינם קרים וכן ניתן לראות את ואדי ע'וויר כבר מקצה הבריכה!!! מצב הרוח השתפר ברגע – סוף כל סוף הגענו לסוף. הנה בורחים אנו מהנחל ועוד נותרו כמה עשרות דקות של אור לפנינו. נהדר! לאחר סיום הגלישה הסתבר כי הבריכה היא איננה גב אלא בריכת מעין איתן אשר ממנו נמשך הנחל כערוץ זורם ובו צמחיית גנים תלויים. מול בריכת המעין נחסם הנחל על ידי קיר סלע אדיר אשר בתחתיתו חצבו המים פתח מעוגל הנראה כשער צר בו עוברים מי הנחל וכך גם אנחנו. לכולנו עברה אותה המחשבה, בשביל פינה כזו, אין ספק כי שווה להתקדם במשך 11 שעות בשחייה בגבי מים קפואים, עם תיקים רטובים במשקל אדיר. דקות האור שעוד נותרו הלכו והתמעטו כך שעל אף הרצון לשהות בפינה זו כמה שיותר התקדמנו אל המפל האחרון בנחל – מפל המתחבר אל מרכז הקניון הסגור של ואדי ע'וויר. את המפל זיהינו היטב מטילונו הקודמים באפיקו של ואדי ע'וויר. אז חשבנו כי יהיה מעניין להגיע מתישהו אל מפל זה מחלקו העליון….

בטיולים נוספים באזור, אשר בחלקם גם חזרנו אל הנחל, הבנו כי לערוץ זה אין שם. כשבחור בדואי צעיר ממטה העזזמה הציע את השם מובארכ (כמו גם שמות נוספים שניסה להציע) קיבלנו את הצעתו. שיהיה מובארכ (מבורך) אחרי הכל אכן כזה הוא.

מפת אזור נחל מובארכ

———————
בבדיקת הקניון וגילויו השתתפו: מיקה אולמן, גלעד דנון, יואל שטרלינג, הוד שטרלינג ודגן לברן. הצילומים באדיבות געש חזן www.Gaashh.com.

בועז לנגפורד הוא דוקטורנט במרכז לחקר מערות של האוניברסיטה העברית ובמרכז מדע ים המלח והערבה. מזה מספר שנים בועז, יחד עם טמיר אהרוני, מבצעים סקר שטח מקיף בקניוני מערב ירדן. הסקר נתמך על ידי מרכז מדע ים המלח והערבה כחלק מפרויקט לקידום שיתוף פעולה אזורי.

השתתפו בסקר: בועז לנגפורד, נדב אלון, יאיר מצליח, שחר קדמיאל, עמרי לנדר, יובל אלמליח, רונאל שלום, משה מאיירס, שי עופר, רון עופר, אמיר גינת, טמיר אהרוני, דניאל אורן, חנן גינת, עטר בש, אפרים כהן, ראובן נייט, גיל שי, מיקה אולמן, גלעד דנון, מרינה גרין, שחר פרקל, אורי פרקל, דולב שלף ועוד רבים וטובים.

ספר קניוני צפון אדום: פרטים אודות ואדי מובארכ ועוד כ-40 קניונים נוספים מופיעים בספר קניוני צפון אדום שפורסם לאחרונה. לפרטים על הספר ולרכישתו ניתן לפנות לכותבים ב: