תפריט עמוד

הר קניה והקילימנג'רו – הפסגות הגבוהות באפריקה

טיול המשלב טיפוס על שני ההרים הגבוהים באפריקה, הר קניה והקילימנג'רו, מפגש עם טבע מסחרר: יערות גשם, יערות במבוק, צמחים ענקיים שגדלים רק כאן, מדבריות אלפיניים, קרחונים ושלל בעלי חיים. חוויה יוצאת דופן ומרגשת

הדימוי הרווח של אפריקה הוא נופי סוואנות שטוחים המשתרעים מקצה האופק ועד קצהו. אבל אפריקה היא לא רק מישורים שטוחים, יש בה גם הרים ולא סתם הרים, אלא הרים מלכותיים, כאלה שחולשים על סביבתם וצובטים את הלב ביופיים. שתי הפסגות הגבוהות באפריקה – הקילימנג'רו והר קניה – הן יעד נפלא לטרקים, ולטפס על שני ההרים הללו בטיול אחד זאת חוויה מיוחדת במינה, שלא תישכח במהרה.

הזמן המתאים ביותר לטיול טיפוס על הפסגות הגבוהות של אפריקה הוא בחודשים ינואר ופברואר ולמרות הגובה הרב, זהו אינו טיול המיועד למטפסי הרים מקצועיים. צריך כמובן להיות בכושר טוב ולהיות מצוידים כמו שצריך, אבל מטיבי לכת, שאוהבים טרקים מיוחדים ולא שגרתיים, יגלו כאן עולם ומלואו – טבע מסחרר ביופיו, צמחייה ייחודית, בעלי חיים שחלקם נמצאים בסכנת הכחדה וזוהי הזדמנות נדירה לראותם ונופים שלא מן העולם הזה.

טיפוס על הר קניה, ההר הגבוה ביותר בקניה והשני בגובהו באפריקה, אחרי הקילימנג'רו | צילום: טיולי רדיוס

ההר הגבוה באפריקה, וההר היחיד (כלומר שאינו חלק מרכס הרים) הגבוה בעולם נמצא בצפון-מזרח טנזניה, על הגבול עם קניה. זהו הקילימנג'רו, הר געש רדום המתנשא לגובה של 5,895 מ' מעל פני הים. יש השערות שונות לגבי שמו – יש האומרים כי פירוש המילה "קילימנג'רו" היא הר של אור, אחרים סבורים שפירושה הוא הר הגדולה או הר השיירות. התושבים המקומיים כלל אינם קוראים להר בשם, אלא רק לפסגה הגבוה ביותר שלו, קיבו. אבל יהיה פירוש השם אשר יהיה, אין ספק שהקילימנג'רו הוא סמל ליופי המהפנט של מזרח אפריקה. זהו הר געש עם שלוש פסגות מובהקות – קיבו (5,895 מ'), מוונזי (5,149 מ') ושירה (3,962 מ') והוא נמצא בשטחו של הפארק הלאומי קילימנג'רו, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הפארק כולל את ההר עצמו ואת היער ההררי המקיף אותו והוא משמש אזור מחייה לבעלי חיים רבים, בהם מינים בסכנת הכחדה.


פסגתו המושלגת של הקילימנג'רו | צילום: טיולי רדיוס

לטפס על הקילימנג'רו
למרות גובהו הרב, הקילימנג'רו הוא נוח וקל יחסית לטיפוס והוא מושך אליו חובבי טיפוס מכל העולם. לא חייבים להיות מטפסים מקצועיים וגם אין צורך בציוד מיוחד. בגדים קלים ומחממים, נעלי הליכה טובות, מקלות טיפוס ואתם מסודרים. את הציוד לשינה ואוכל סוחבים פורטרים מקומיים. יש כמה מסלולי טיפוס על הקילימנג'רו, חלקם אורכים חמישה ימים, אחרים – שבעה ימים. מסלול מאצ'ומה, שאורך שבעה ימים, מתחיל בשער הכניסה לפארק, בגובה של 2,000 מ', כאשר בכל יום הולכים בין חמש לשש שעות. בלילות ישנים במחנות – מחנה שירה, מחנה קרנגה, מחנה בראפו ואחרים.

הגג של אפריקה – פסגת הקילימנג'רו | צילום: אייסטוק

המראות משתנים ככל שמטפסים גבוה יותר: למרגלות ההר יש אזורי חקלאות מעובדים, מעליהם, בתחילת המסלול יש יער ההררי שופע, שבין עציו הגבוהים אפשר לראות קופים, אנטילופות ופילי הרים. ככל שמטפסים מעלה היער מפנה מקום לצמחים אנדמיים ענקיים, דוגמת סביונים ולובליות שכאן מגיעים לגדלים מדהימים. מעל גובה 4,000 מ' משתרע מדבר אלפיני שנראה לא כמו מהעולם הזה, כשמעט טחבים וחזזיות מנקדים את הסלעים. ולבסוף, גם החזזיות נעלמות ועולם קפוא של קרח מתגלה. בימים ספורים עוברים המטפסים מאזור טרופי לנופים ארקטיים והתחושה עילאית, הרבה יותר מרק "כיבוש ההר". למעלה, כשמזרח אפריקה פרושה למרגלותיכם, אפשר להבין את הכינוי "הגג של אפריקה" שניתן לקילימנג'רו. חזרה למרגלות ההר, בשער השמורה, מקבלים תעודה המוכיחה כי כבשתם את ההר הגבוה באפריקה.

טרק בקלימנג'רו לא נועד רק למטפסי הרים מקצועיים | צילום: טיולי רדיוס

זריחה בפסגת הר קניה
הר קניה, ההר הגבוה בקניה והשני בגובהו באפריקה, נמצא במרכז המדינה, סמוך לקו המשווה. הפסגה הגבוהה ביותר שלו מתנשאת לגובה של 5,188 מ' מעל פני הים, ובדומה לקילימנג'רו גם השטח המקיף אותו הוא פארק לאומי ואף הוא הוכרז כאתר מורשת עולמית. גם הר קניה הוא הר געש רדום וכתוצאה מתהליכי בלייה הלוע הגעשי הפך למצוקים תלולים, רכסים משוננים ופסגות מחודדות, מה שיוצר מראה דרמטי ורב רושם. קל להבין מדוע השבטים הגרים בקרבת ההר התייחסו אליו כאל מקום קדוש, מקום מושבו של האל.


ככל שמטפסים לגבהים יערות הגשם ויערות הבמבוק מפנים מקום לצמחיים אנדמיים ענקיים | צילום: טיולי רדיוס

יש כמה מסלולי הליכה בהר קניה, כשהיפה מכולם לדעת רבים הוא מסלול הנארו מורו שמטפס לפסגת לננה בגובה 4,985 מ'. ההליכה אורכת כארבעה ימים, כשבכל יום הולכים בין חמש לשש שעות והלינה במחנות לאורך הדרך. בתחילת הדרך חוצים את יער הגשם הצפוף וככל שמטפסים מתחלפים המראות עד שנכנסים לאזור מדבר הקרח בגובה של מעל 4,000 מ'. ביום הטיפוס האחרון כדאי להשכים קום ולצאת לדרך לפנות בוקר כדי להגיע לפסגת לננה עם הזריחה. שם, כשקרני השמש הראשונות מאירות את שתי הפסגות הגבוהות של ההר, הנליון והבטיאן, קשה לתאר במילים את תחושת ההתעלות והתרוממות הרוח.


זריחה בהר קניה. קרני השמש צובעות את הפסגות המשננות בכתום מופלא | צילום: אייסטוק

לא רבים משלבים טיפוס בשני ההרים הגבוהים באפריקה בטיול אחד, ומי שעשה זאת מספר על חוויה חזקה ויוצאת דופן, כזאת שצריך לעבור כדי להבין את עוצמתה. אם תצאו להרפתקה הנפלאה הזאת – גם אתם תבינו.

לקריאה נוספת:

קילימנג'רו והר קניה – טיפוס על פסגות אפריקה
יואל שטרלינג
טיפוס על שתי הפסגות הגבוהות באפריקה, הר קניה והקילימנג'רו, הוא לא דבר של מה בכך. זהו אתגר שמצריך ציוד טוב, הכנה מתאימה, כושר ואקלום. ולמרות הכל, לפעמים מצפות הפתעות בדרך

 

האי הכי צפוף בעולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מקניה

מבוא לנדודים 33: הרפתקאות צ'יפופו באפריקה
מבוא לנדודים 33: הרפתקאות צ'יפופו באפריקה

"יש לי קשר רגשי עמוק לקניה. אמי חיתה שם קרוב לעשרים שנה, והמקום הפך להיות הבית השני שלי. בליתי בקניה תקופות ארוכות, טיילתי בה עם חברתי שמחה, לימים אשתי, לימים לשעבר, ויחד חקרנו ולמדנו שם כל חיית בר ...

סיפורים מאפריקה: חידת הטוסיק הלבן
סיפורים מאפריקה: חידת הטוסיק הלבן

הצבע החום-אפור של האנטילופות ואוכלי העשב בסוואנה האפריקאית משתלב היטב בסביבה ומהווה הסוואה מצוינת. אז למה לרובם יש גם כתמים לבנים, בעיקר על האחוריים, שבולטים לעין וכמו זועקים "הנה אני"? על הצבע הלבן והתקשורת המיוחדת בין טורפים לנטרפים

שבטים באפריקה: להיות בת שבט
שבטים באפריקה: להיות בת שבט

המפגש הראשוני עם תושבי אפריקה מסקרן ומעלה שאלות לגבי האותנטיות של אורח החיים המוצג בפני המטייל שבא מבחוץ. גילה התרסי, מדריכת טיולים באפריקה, מביאה טעימה מחייהן של נשים בשבטים אפריקאים ומהרהרת איך היו נראים חייה לו היתה בת ...