תפריט עמוד

הרכבות הכי מהירות בעולם

רכבות מהירות, שגומעות מרחקים במהירויות מסחררות של יותר מ-300 קמ"ש, אמנם חסרות את הרומנטיקה של רכבות ותיקות שמשקשקות לאטן על הפסים, אבל הן מביאות נוסעים ליעד בנוחות, במהירות וללא זיהום האוויר של המטוסים

581 קמ"ש, זאת המהירות שבה תנוע הרכבת המהירה בעולם, שבימים אלו נערכים ניסויים בהפעלתה ביפן. המהירות המסחררת הזאת תאפשר לקצר את הנסיעה מטוקיו לנגויה (Nagoya) – מרחק של 285 ק"מ – ביותר מחצי, 40 דקות במקום 95 דקות כיום. הרכבת הזאת אמורה להיכנס לפעילות רק ב-2027, לאחר שסדרה של מנהרות תיחצב מתחת לגורדי השחקים של טוקיו ומתחת להרי האלפים היפניים החוצים את האי הונשו. אבל הטכנולוגיה שמאפשרת לרכבות לטוס במהירות שכזאת כבר קיימת, והיא נקראת MAGLEV, שילוב של המילים Magnetic Levitation, ריחוף מגנטי. רכבות המגלב מרחפות מעל המסילה, והן מונעות באמצעות כוח אלקטרומגנטי – טכנולוגיה המאפשרת להגיע למהירות בלתי נתפסת של 580 קמ"ש ויותר. העלויות הגבוהות להחריד של רכבות אלקטרומגנטיות אחראיות לכך שהן עדיין אינן נפוצות כמו רכבות מהירות אחרות, המונעות על ידי חשמל, אבל פה ושם כבר אפשר לנסוע בהן – למשל משדה התעופה של שנחאי למרכז העיר, מרחק של 30 ק"מ, בתוך שבע דקות בלבד!


רכבת מגלב בשנחאי. 30 ק"מ בשבע דקות | צילום: Denis Kruyt, flickr

יש שיאמרו, במידה לא מבוטלת של צדק, כי התענוג האמיתי בנסיעה ברכבת הוא הקול המהפנט של שקשוק הגלגלים על המסילה, הטלטול הקל, האפשרות להתמזג עם הנוף, להציץ לחיים של אחרים בטרם ממשיכים הלאה. כל אלה אינם קיימים, כמובן, ברכבת החולפת על פני עיר או כפר במהירות של 300 קמ"ש. הנוף מטשטש, קולות השקשוק נעלמים, הנסיעה חלקה והדרך עוברת כהרף עין. אבל אם משווים נסיעה ברכבת מהירה לטיסה, המאזן משתנה: רכבות מהירות יוצאות ממרכזי הערים ומייתרות את הצורך לנסוע אל שדה תעופה מרוחק וממנו, במהלך הנסיעה אין צורך לכבות מכשירים אלקטרוניים ואפשר להמשיך לגלוש, לעבוד ולשחק, אין כיסי אוויר מעוררי בחילה ולא צריך להיחגר בחגורות בטיחות, יש די מקום לרגליים ואפשר להסתובב בין הקרונות ולקנות אוכל ושתייה במזנון לפי מידת הרעב (או להוציא מהתיק כריך ופרי מבלי שמישהו ינעץ בכם מבטים). הוסיפו לכל אלה את האנרגיה הנקייה ואת הפחתת זיהום האוויר הנגרם על ידי מטוסים – ותקבלו דרך נוחה, יעילה ונקייה לטייל.

איפה תמצאו את הרכבות הכי מהירות? בעיקר באסיה ובאירופה. בארצות הברית, שם מתקשים לוותר על האתוס של נהיגה בדרכים, התחבורה הציבורית משתפרת אבל עדיין לוקה בחסר, והרכבות האמריקאיות לא מתקרבות לשיאי המהירות של הרכבות הצרפתיות או היפניות. הנה כמה המלצות למסעות מסחררים ברכבת:

שינקנסן: חדשנות יפנית
ב-1964 השתנתה מפת הרכבות העולמית עם הצגתה של מערכת רכבות מהירה ביפן – שינקנסן (Shinkansen, פירוש השם ביפנית, "קו ראשי חדש"). בעשורים שחלפו מאז, רוב הערים המרכזיות ביפן חוברו על ידי רכבות שינקנסן בהצלחה מסחררת, ובכל יום נוסעים ברכבות הללו יותר מ-16 מיליון אנשים!


רכבת שינקנסן בתחנה. היפנים היו הראשונים | צילום: Joseph Yunis, flickr

הרכבות המהירות היפניות נוסעות במהירות של יותר מ-250 קמ"ש, ואלה מסדרת 5E החדשה מגיעות ל-320 קמ"ש. הקו העמוס ביותר, לא רק ביפן אלא בעולם כולו, הוא זה המחבר בין טוקיו לאוסקה. הנסיעה ברכבת מהירה בין שני היעדים אורכת כשעתיים וחצי, וזאת לעומת נסיעה של שמונה שעות באוטובוס אקספרס או שש שעות נהיגה ברכב.


הכי יפני שיש: הר פוג'י, עצי דובדבן פורחים ורכבת שינקנסן מהירה

CRH: טסים על הפסים בסין
היפנים אולי התחילו, אבל הסינים לקחו את הרכבת המהירה צעד אחד קדימה. בשונה מיפן, הסינים אינם מרכיבים רכבות מהירות אלא משתמשים בדגמים קיימים, כמו השינקנסן היפנית או הואלרו-סימנס הגרמנית, ומכניסים בהם שיפורים. הרכבות המהירות בסין, הקרויות בשמות מעשיים שמתחילים באותיות CRH – ראשי תיבות של China Railway High-speed – ואחריהן מספרים המעידים על הסדרה, טסות על הפסים במהירויות אדירות.


מרחפת מעל הפסים – כרזת פרסום לרכבת המגלב בשנחאי

בסין לא צריך לחכות עשור כדי לחוות נסיעה במהירות של 400 קמ"ש ויותר. את המרחק בין בייג'ינג לטיינג'ין – 117 ק"מ – גומעת הרכבת בחצי שעה בלבד, אבל את שיא המהירות קוטפת רכבת המגלב הראשונה בעולם שהוכנסה לשימוש קבוע – הרכבת שמחברת את מרכז שנחאי עם שדה התעופה הבינלאומי: במהירות ממוצעת של 468 קמ"ש, אל תצפו לראות משהו מהנוף שבדרך…

TGV: הצרפתים באים
בשנות השבעים, כעשור אחרי היפנים, גם הצרפתים פיתחו טכנולוגיה שאפשרה לרכבות להגיע למהירות של 300 קמ"ש ויותר. צרפת היתה המדינה האירופית הראשונה שהכניסה את הרכבות האלו לשימוש. במקור הרכבת הצרפתית המהירה, TGV – ראשית תיבות של Train à Grande Vitesse (בצרפתית, רכבת במהירות גבוהה) – היתה אמורה לפעול על גז, אבל משבר האנרגיה של תחילת שנות השבעים הכריע לטובת החשמל. הקו הראשון נפתח לציבור ב-1981 וחיבר בין פריז לליון, מאז הצטרפו עוד ועוד ערים ברחבי צרפת לרשת הרכבות המהירות. בזכות קיצור זמן הנסיעה, ערים שבעבר היו במרחק של שעה-שעתיים נסיעה מפריז, הפכו למעשה לערי לווין של הבירה הצרפתית.


ה-TGV עושה את דרכה לאורך הים התיכון בדרום צרפת | צילום: אייסטוק

כיום אפשר לנסוע ב-TGV מפריז ליעדים לא רק בצרפת אלא גם במדינות שכנות, כמו בלגיה וגרמניה – שתי מדינות המצטיינות בשירות רכבות מהירות משלהן. בנסיעה רגילה ה-TGV נוסעת 320 קמ"ש, אם כי בנסיעת מבחן היא יכולה להגיע ל-500 קמ"ש, והיא מחזיקה בשיא המהירות העולמי לרכבת על גלגלים.

היורוסטאר: מפריז ללונדון בשעתיים
רכבות היורוסטאר, שמחברות את לונדון עם פריז ובריסל, קיצרו את המרחק בין היעדים הללו באופן יעיל כל כך עד שיותר מ-70 אחוזים מהנוסעים מעדיפים כיום לנסוע ברכבת במקום לטוס או לשוט במעבורת. ואין פלא: היורוסטאר מחברת את לונדון עם פריז במעט יותר משעתיים ואת לונדון עם בריסל בשעה ו-45 דקות בסך הכל.


היורוסטאר בדרכה לאלפים הצרפתיים | צילום: Bernard Pépellin, cc-by-sa 3.0

הפרויקט של חיבור אנגליה עם היבשת לא היה פשוט והצריך חפירה של מנהרה מתחת לתעלת למאנש והתאמה של מסילת הרכבת בצד האנגלי לרכבות המהירות שכבר פעלו בצרפת ובבלגיה. מלבד הרכבות הרגילות, היורוסטאר מפעילה גם קווים עונתיים מיוחדים: בקיץ יש קו מהיר לאביניון שבדרום צרפת ובחורף, בעונת הסקי, לכמה יעדים באלפים הצרפתיים.


לא רק מהירה, גם נוחה. מושבים ביורוסטאר | צילום: Gary Bembridge, flickr

AVE: מקרבים את מדריד לברצלונה
ב-1992, לקראת פתיחת תערוכת אקספו בסביליה, נחנך בספרד קו הרכבת המהירה הראשון, שחיבר בין מדריד לסביליה. הרכבת המהירה, הקרויה בספרד AVE – ראשי תיבות של Alta Velocidad Española, "מהירות ספרדית גבוהה" – חתכה בחצי את זמן הנסיעה בין שתי הערים, שיותר מ-470 ק"מ מפרידים ביניהן. הנסיעה עצמה מרתקת: היא עוברת על 31 גשרים, דרך 17 מנהרות, מטפסת לגובה של 800 מ' בסיירה מורנה ויורדת בחזרה לגובה פני הים לקראת ההגעה ליעד.


ישן מול חדש. רכבת מהירה (מימין) לצד רכבת ישנה בתחנה בברצלונה

הקו הפופולרי ביותר של הרכבת המהירה בספרד הוא זה המחבר בין מדריד לברצלונה. מאז שהקו הזה החל לפעול ירדו מספר הטיסות המקומיות של חברת התעופה הספרדית איבריה בכ-20 אחוז. הרכבת המהירה הספרדית, הפועלת בטכנולוגיה דומה לצרפתית, דומה לה גם במהירות – בסביבות 320 קמ"ש.

לקריאה נוספת:

טיולי רכבות מופלאים
טיולי רכבות מופלאים
להשקיף בנחת דרך החלון על הנופים המתחלפים, ללגום כוס שמפנייה בקרון האוכל, לטייל בקצב איטי, בלי למהר לשום מקום. הצעה לעשרה טיולי רכבת נפלאים ברחבי העולם, שמציעים נופים קסומים, ריגושים ופינוקים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. מה הם כ"כ כך מתפארים, הרכבת הקלה בירושלים וגוש דן תגיע ל 40 קמ"מ ותשיג את הקורקינט.
    את השיא הארץ שובר הקו מירושלים לת"א שלוקח כ 40 דקות כולל אפילו עצירה בנתב"ג והיא מגיעה למהירות כמו המגלב פחות 500 – היא מגיעה ל 120 קמ"ש (לזמן קצר).

    פחחח – הם מספרים לנו על מגלב – יאללה מי צריך אותם, אנחנו ישראלים העם הנבחר יודעים הכל.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.