תפריט עמוד

הרי הגעש של קוסטה ריקה

שישים ואחד הרי געש רדומים ושישה פעילים הופכים את קוסטה ריקה ליעד מושלם לחובבי הרי געש, עם סיכוי טוב לצפות במראה המרהיב של התפרצות געשית

לפני יותר מחמישים מיליון שנה, קוסטה ריקה היתה קבוצה של הרי געש תת ימיים. עם השנים, נוספו שכבות להרי הגעש, עד שפסגותיהן עלו מעל פני הים, והן ממשיכות לגדול בגובהם עד היום. עלייתם של הרי הגעש מעל פני הים הביאה להתפרצויות געשיות, שיצרו מסת יבשה שחיברה בין צפון אמריקה לדרום אמריקה.

כיום, קוסטה ריקה היא חלק מלשון יבשה שבורכה בהרי געש – 61 הרי געש רדומים, ושישה הרי געש פעילים.

אם לדייק, מדובר בהרי געש פעילים מאד.

באוקטובר השנה התפרץ הר הגעש פואס, שבוע בלבד אחרי התפרצות קודמת. הר געש זה התפרץ 40 פעם מאז אמצע המאה ה-19, וההתפרצות משמעותית אחת לפני שנתיים אילצה את התושבים והתיירים להתפנות מהאזור. הפארק נפתח מחדש בספטמבר 2018, אך כעת נראה שההר ייסגר שוב לזמן מה, לצערם של התיירים. אחד הדברים המיוחדים בהר הזה הוא האגם הגעשי, הפולט עשן, בועות גפרית וגייזרים המגיעים ל- 250 מטר!

טוריאלבה הוא הר געש נוסף שנהיה פעיל מאד בשנים האחרונות. לשם המחשה, ב-2017 הוא התפרץ שלוש פעמים בין ינואר לאפריל. בעבר, טיול לקוסטה ריקה כלל ביקור בהר הגעש הזה, כולל הליכה עד לאגם הגעשי. אך הפעילות הגעשית המוגברת בין 2014 ל-2017 יצרה עננים של אפר וולקני, והביא לסגירת ההר למבקרים. ההר מוקף ביערות ובטחב. ביום בהיר, ניתן לראות את האוקיינוס הפסיפי והים הקאריבי מהפסגה. אולי הנופים המרהיבים של האזור הם שמשכו לשם מתיישבים, למרות הסכנה. למעשה, הר הגעש נמצא במרחק 45 דקות בלבד מהעיירה טוריאלבה.

סמוך לו נמצא הר הגעש איראזו, עם אגם געשי המשנה את צבעיו בזכות המינרלים העשירים שבו. לפעמים המים הם בצבע ירוק, ולפעמים אדום. הר הגעש טנוריו מאופיין ביערות עשירים, מעיינות חמים וגייזרים בדרך לפיסגה, שאליה מוביל שביל הלאגו לאס דנטס המפורסם. הר הגעש רינסון דה לה וייג'ה וולקנו מציע את מסלול ההליכה המאתגר ביותר, וגם תשעה אגמים מכתשיים.

עבור חובבי הרי געש, אין ספק שקוסטה ריקה היא היעד המועדף ביותר, עם הסיכוי הגבוה ביותר לצפות בהתפרצות געשית בזמן אמת.

בתמונה הפותחת: אגם בלוע של הר הגעש פואס, אחד מהרי הגעש הפעילים ביותר בקוסטה ריקה, צילום שאטרסטוק
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.