תפריט עמוד

הרים מעוררי השראה

הר לא חייב להיות הכי גבוה בעולם, ואפילו לא הכי גבוה בסביבתו, כדי להפתיע ולהפעים. לפעמים זאת פסגה מושלגת גם בעיצומו של קיץ לוהט, פעמים אחרות זאת משמעות רוחנית שנקשרה בהר, ויש גם הרים שצורתם כל כך מיוחדת עד שהם נחקקים בזיכרון הקולקטיבי. הנה הם לפניכם, עשרה הרים מעוררי השראה במיוחד:

1. הר פוג'י, יפן
הר פוג'י (Fuji), ששוכן במרכז האי הונשו, הוא ההר הגבוה ביפן (3,776 מטר), אבל מעבר לכך, להר הגעש בעל צורת החרוט המושלם, שפסגתו מושלגת מרבית ימות השנה, יש מקום מיוחד בתרבות היפנית. ההר מקודש בעיני היפנים, וההעפלה עליו נחשבה במשך מאות שנים לטקס של פולחן דתי. כיום, תיירים רבים לא מחמיצים את ההזדמנות להעפיל לפסגתו, כשרבים בוחרים לעשות זאת בשעות הלילה על מנית להגיע לפסגה בזריחה. לפי דת השינטו, על ההר גרים האלים פוג'י-הימה וסאקויה-הימה, וזה מה שהופך אותו לקדוש. גם הבודהיסטים מאמינים שההר קדוש, וזאת משום שצורתו מזכירה את צורתו של פרח הלוטוס, שמסמל את הכוח האלוהי ואת חיי הנצח. לפי אגדה יפנית עתיקה, קיסר יפן הורה לשרוף בפסגת ההר את סם החיים אשר קיבל מאהובתו, נסיכה בת הירח, ולכן ההר היה לסמל של חיי נצח עבור היפנים. בשל המראה המרהיב, פוג'י הונצח בלא מעט יצירות אמנות וציירים רבים שואבים ממנו השראה.

העלייה אל פסגת ההר מהתחנה החמישית – הנקודה האחרונה אליה ניתן להגיע ברכב – נמשכת כשמונה שעות, ולאורך הדרך יש כעשר נקודות עצירה ותצפית. ההר התפרץ לאחרונה ב-1707.

2. מטרהורן, שוויץ
אם הר מטרהורן (Matterhorn) נראה לכם מוכר, זה כנראה משום שראיתם את דמותו המשוננת בטבלת שוקולד טובלרון. לא רק יצרנית השוקולד השוויצרית התרשמה מההר, שצורתו כשל פירמידה תלולה ומחודדת: המטרהורן מככב בגלויות לתיירים ונחשב לאחד ממראות הנוף המרשימים בעולם. ההר, ששוכן ברכס הרי האלפים, בגבול איטליה-שוויץ, מתנשא לגובה 4,478 מטר, ופסגתו מושלגת בכל ימות השנה. זהו לא ההר הגבוה ביותר בשווייץ, ואפילו לא בסביבתו, אבל הוא ללא ספק אחד ההרים היפים בעולם. גם וולט דיסני ספג השראה מההר, ודגם מוקטן שלו נמצא בפארק דיסנילנד קליפורניה, במתקן "מזחלות מטרהורן". למרגלות ההר שוכנת עיירת הסקי הציורית צרמאט, שמהווה בסיס מצוין לטיולים באזור.


המטרהורן בשוויץ, שפסגתו המחודדת הפכה לסמל | צילום: אייסטוק
בשל תלילותו הרבה, רק מטפסים מקצועיים יכולים להעפיל אל פסגת המטרהורן, אבל באזורים הנמוכים יותר ישנם מסלולים פחות מאתגרים, שמתאימים גם לחובבנים.

3. קילימנג'רו, טנזניה
"רחב כמו כל העולם, גדול, גבוה ולבן בשמש באופן לא יאומן", כך תיאר הסופר ארנסט המינגווי את הקילימנג'רו בסיפורו "שלגי הקילימנג'רו". הכל נכון. הקילימנג'רו (Kilimanjaro) הוא הר הגבוה ביותר באפריקה והוא רחב במיוחד (רוחבו כשמונים קילומטר), אבל מה שהופך אותו למיוחד כל כך הוא השלג התמידי שעל פסגתו, מראה בלתי צפוי באזור קו המשווה. השפעות ההתחממות הגלובלית על ההר ניכרות – במהלך מאה השנים האחרונות נמסו שמונים אחוז מהקרחונים שעל הפסגה, ומומחים מעריכים שכל הקרחונים ימסו עד 2020, ולכן כדאי למהר ולראות את הפסגה המושלגת בטרם המעטה הלבן ייעלם לנצח.


פיל על רקע הכיפה המושלגת של הקילימנג'רו. שלג על קו המשווה | צילום: אייסטוק

הטיפוס לפסגה השטוחה של הקילימנג'רו קשה ומאתגר, ורבים מוותרים עליו, בין השאר כי מראה ההר עוצר נשימה גם מלמטה. עבור מי שמתעקש לא לוותר על חווית ההעפלה לנקודה הגבוהה באפריקה, נמליץ לבחור במסלול מצ'מה – טרק בן כתשעה ימים שמאפשר לטייל בקצב נוח ולהסתגל להפרשי הגבהים, תוך התרשמות מהנופים היפים ומפגש עם בעלי חיים. ביום בהיר אפשר להשקיף מהפסגה על המישורים העצומים של הסרנגטי.

4. הר קוק, ניו זילנד
הר קוק (Cook), ההר הגבוה ביותר בניו זילנד (ולמעשה בכל אזור הפסיפיק), נחשב לנמוך בהשוואה להרים האחרים ברשימה – גובהו רק 3,754 מטר. אך הדבר לא פוגם ביופיו הרב, והמראה של ההר המשתקף במימיו החלקים של אגם מתיסון הוא אחד המצומים ביותר בניו זילנד. להר, שנקרא על שם מגלה הארצות ג'יימס קוק,  יש שם מאורי – אאורקי, שפירושו מחורר עננים. סר אדמונד הילארי, מטפס ההרים הניו זילנדי שהיה הראשון שהעפיל לפסגת האוורסט, השתמש בהר קוק כמגרש האימונים שלו בטרם העפיל לפסגה הגבוהה בעולם. ההר נמצא בפארק לאומי בעל אותו שם, ובו 19 מתוך עשרים הפסגות הגבוהות בניו זילנד ונופים מרהיבים של קרחונים, יערות ואגמים.


הר קוק הניו זילנדי משתקף במימיו של אגם מתיסון | צילום: ogwen, flickr

5. פיץ רוי, ארגנטינה וצ'ילה
פיץ רוי (Fitz Roy), ששוכן בשדות הקרח של דרום פטגוניה בגבול בין ארגנטינה וצ'ילה, הוא אמנם לא הגבוה ביותר באזור (הוא מתנשא לגובה 3,359 מטר), אבל הוא בהחלט המרשים ביותר והמאתגר ביותר לטיפוס. קשה שלא להתפעם מהמראה המסולע והמשונן של ההר, שנבחר לשמש כלוגו של חברת Patagonia Clothing שמתמחה בביגוד למטפסים ומטיילים. ההר נקרא כך על שמו של רוברט פיצרוי, הקפטן של ספינת המחקר ביגל. הוא מכונה גם סרו צ'לטן (Cerro Chaltan), שמשמעותו היא "ההר המעשן". זהו אחד ההרים המאתגרים בעולם מבחינה טכנית למטפסי הרים, בשל מבנהו ובשל תנאי מזג האוויר הקשים השוררים באזור.


פיץ רוי. קשה להישאר אדיש מול המראה המסולע והמשונן של ההר

6.  K2, פקיסטן
K2, ששוכן ברכס קארקוראם בגבול פקיסטן וצפון סין, הוא ההר השני בגובהו בעולם, אחרי האוורסט, והוא מתנשא לגובה של 8,611 מטר. עם זאת, זהו ההר הקשה ביותר בעולם לטיפוס, אפילו יותר מהאוורסט, בשל תלילותו הרבה ותנאי מזג האוויר הלא יציבים השוררים באזורו. ההר גבה את חייהם של לא מעט מטפסים, ובשל כך הוא מכונה גם ההר הפראי. ה-K בשמו מגיע מהרכס בו הוא שוכן, הקרקוראם, וה-2 משום שזהו ההר השני בגובהו בעולם. ההר ידוע גם כהר גודווין-אוסטן, על שמם של הנרי האברשאם גודווין אוסטן, ראשי המשלחת שגילו אותו לראשונה.


k2. השני בגובהו בעולם, והקשה ביותר לטיפוס | צילום: Svy123, GFDL

7. הר מקינלי, אלסקה
הר מקינלי (McKinley), ששוכן במרכזו של הפארק הלאומי דנאלי באלסקה, הוא ההר הגבוה ביותר באמריקה הצפונית. את השם מקינלי נתן לפארק בשנת1897 יזם מקומי, וויליאם א' דיקי, כדי להנציח את נשיא ארצות הברית, ויליאם מקינלי. בני המקום קוראים לו הר דנאלי, שפירושו בשפתם "הגדול". וזהו אכן הר גדול – הוא מתנשא לגובה 6,194 מטר מעל פני הים, ועל אף שהוא נמוך בכ-2,700 מטר, ההתרוממות שלו גבוהה ומסיבית יותר מזו של האוורסט (האוורסט שוכן על הרמה הטיבטית, מישור בגובה 5,200 מטר, בעוד שהר מקינלי שוכן על מישור בגובה 600 מטר, כלומר הפסגה מתנשאת 5,500 מטר ביחס לסביבה הקרובה).
.

הר מקינלי. הנופים המרהיבים מפצים על הטיפוס המאתגר | צילום: Launa, flickr

ההר קשה לטיפוס לא רק בשל גובהו, אלא גם בשל הקור הקיצוני ששורר בפסגה. עם זאת, מי שטיפס על המקינלי מדווח שהחוויה משתלמת, בשל הנופים המגוונים ועוצרי הנשימה שנשקפים במהלך הטיפוס.

8. אמא דבלאם, נפאל
אמא דבלאם (Ama Dablam) אמנם לא נמנה על הפסגות הגבוהות ביותר ברכס הרי ההימלאיה – גובהו 6,812 מטר, כאלפיים מטר פחות מהאוורסט. יחד עם זאת, רבים מחשיבים את פסגתו כאחת היפות ביותר ברכס ההימלאיה, ואפילו בעולם כולו. משמעות השם היא "אם ושרשרת הפנינים שלה": רכסי ההרים הארוכים שמכל צד נראים כזרועותיה של אם שמחבקת את ילדיה, ואילו הקרחון התלוי נראה כתכשיט מסורתי של בנות השרפה, הקבוצה האתנית שחיה במזרח רכס ההימלאיה.


הר אולימפוס. נוף של ים ושפע של צמחייה | צילום: Kanaka Menehune, flickr

העיירה ליטוחרו (Litohero) שלמרגלות האולימפוס היא נקודת מוצא טובה לטיולים באזור ולטיפוס (הלא קל) לפסגה. בנוסף להר אולימפוס שביוון, ברחבי העולם קיימים לא פחות מ-17 הרים הקרויים אולימפוס, אחד המפורסמים שבהם נמצא במדינת וושינגטון במערב ארצות הברית. אפילו על המאדים יש הר בשם אולימפוס, והוא ההר הגבוה ביותר במערכת השמש.


הר סמרו, אחד מהרי הגעש הפעילים ביותר בעולם | צילום: snipershome, flickr

10. הר סמרו, אינדונזיה
גם הר סמרו (Semeru) שבאי ג'אווה לא נמנה על הגבוהים שבהרי העולם, על אף שהוא הר הגבוה ביותר באי (3,676 מטר). למרות זאת, קשה להישאר אדישים למראהו – ההר היפהפה הזה הוא אחד מהרי הגעש הפעילים ביותר בעולם, ומראה הלוע המעשן מהפנט. מאז שנת 1818 תועדו בהר 55התפרצויות, ומ-1967 הוא נמצא במצב של התפרצות כמעט רציפה. מקורו של השם בהר סומרו, שעל פי המיתולוגיה ההינדואית-בודהיסטית הוא מרכז העולם ומשכנם של האלים. ההר מכונה גם Mahameru, שפירושו – ההר הגדול. סמרו נמצא בשטחו של הפארק הלאומי המרהיב ביופיו Bromo Tengger Semeru, שבו כמה הרי געש חרוטיים, יערות ונהרות. הטיפוס על ההר, על אף שהוא פופולרי, מסוכן.

לקריאה נוספת:

ההרים הגבוהים בעולם
ההרים הגבוהים בעולם
מהו ההר הגבוה בכל יבשת? בכמה ממדינות העולם מתנשאים הרים? וכמה שפות מדוברות באזורים הרריים? כל מה שרציתם לדעת על הרים גבוהים במיוחד

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.