תפריט עמוד

הקניונים היפים בעולם

ההולך בקניון צר, שגדותיו גבוהות ותלולות, מרגיש את מידתו הזעירה של האדם אל מול הוד הקדומים של הטבע. וגם מי שעבורו קניון הוא מרכז קניות עמוס בחנויות, לא יישאר אדיש למראה הקניונים של הטבע. הנה כמה מדהימים במיוחד

קניון (והכוונה כמובן לקניון טבעי, לא למרכז קניות) הוא ללא ספק תופעה גיאוגרפית מרהיבה. ההולך בעמק הצר, שגדותיו גבוהות ותלולות, מרגיש את מידתו הזעירה של האדם אל מול הוד הקדומים של הטבע. ברחבי העולם יש לא מעט קניונים יפים ומרשימים, מתוכם בחרנו כמה מדהימים במיוחד. לא במקרה שניים מהם נמצאים במדינת אריזונה: בדרום-מערב ארצות הברית (בעיקר באריזונה, יוטה ונוואדה) יש ריכוז גבוה במיוחד של קניונים יפהפיים, שכל אחד עוצר נשימה מרעהו. אז נכון שקניונים מעטים יכולים להתחרות בצבעיו המדהימים של קניון אנטילופ או בממדיו העצומים של הגנד קניון, אבל כל אחד מהקניונים האחרים ברשימה הזאת יגרום לכם להחסיר פעימה (כדי להתרשם טוב יותר – לחצו על התמונות להגדלה).


קניון אנטילופ. רב עוצמה וצר להפליא | צילום: Luca Galuzzi, CC-2.5

קניון אנטילופ, אריזונה, ארצות הברית
מדינת אריזונה שבדרום-מערב ארצות הברית מפורסמת בריכוז גבוה במיוחד של קניונים מהיפים בעולם. המפורסם והגדול מכולם הוא הגרנד קניון (ראו בהמשך), אבל יש בה עוד לא מעט קניונים אחרים מדהימים, בהם Oak Creek Canyon Secret Canyon ו-Canyon X. מבין הקניונים של מדינת אריזונה, קניון אנטילופ (Antelope Canyon) שבשמורת האינדיאנים נאוואחו שבצפון-מזרח אריזונה הוא מתמודד רציני על תואר הפוטוגני מכולם. בניגוד לגרנד קניון הרחב, קניון אנטילופ הוא קניון חריץ – קניון צר ועמוק במיוחד. הקניון הזה, שמורכב למעשה משני קניונים – קניון אנטילופ העליון וקניון אנטילופ התחתון – הוא כל כך צר, עד שמי שעומד בחלקים מסוימים בו יכול למתוח את ידיו לצדדים ולגעת בשני קירות הקניון. הפוטוגניות הרבה של הקניון נגרמת הודות לתצורות הסלע הייחודיות שלו, שמזכירות בצורתן גלים, ולאופן שבו חודרות קרני השמש לקניון ומאירות חלקים ממנו באור רך. למרות יופיו הרב, האנטילופ קניון עשוי להיות מסוכן, וב-1997 שיטפון בקניון התחתון גבה את חייהם של 11 מטיילים. מסיבה זו המבקרים בו צריכים להיות מלווים במדריך מוסמך מטעם רשויות הפארק.


מבט מקרוב תצורות הסלע הייחודיות בקניון אנטילופ | צילום: Moyan Brenn, flickr

הגרנד קניון, אריזונה
אם יש קניון אחד שזכה לכל הסופרלטיבים, ובצדק, זהו הגרנד קניון (Grand Canyon), הגדול מכולם. אורכו של הקניון ששוכן בצפון אריזונה 443 קילומטר, רוחבו מגיע לשלושים קילומטר ועומקו מגיע ל-1,900 מטר. הקניון בו מתחתר נהר הקולורדו התברך לא רק במימדים נדיבים אלא גם ביופי עוצר נשימה. קשה להישאר אדיש אל מול המרחבים הבראשיתיים העצומים, הצוקים האדמדמים ונהר הקולורדו שמפלס את דרכו בקניון בשצף קצף. לא מפתיע שהאמריקאים הילידים שהתגוררו באזור בעבר התייחסו למקום כאל אתר קדוש. גם היום משמש הגרנד קניון כאתר עלייה לרגל, אבל מסיבות אחרות לגמרי. חמישה מיליון תיירים מגיעים למקום מדי שנה, חלקם מסתפקים בתצפית מאחת ממרפסות התצפית שבמקום או בטיסת מסוק מעל הקניון, אחרים בוחרים לצעוד באחד ממסלולי ההליכה הרבים או לרכוב על סוסים ויש גם כאלה שעושים בו רפטינג.


הגרנד קניון, הגדול מכולם. אפשר לטייל בשביליו הרבים, לרכוב על סוסים, לעשות רפטינג וגם לטוס מעליו | צילום: NPS / Michael Quinn

קניון נהר פיש, נמיביה
קניון נהר פיש (Fish River Canyon) ששוכן בדרומה של נמיביה הוא הקניון הגדול ביותר באפריקה והוא שני בגודלו רק לגרנד קניון, מה שהופך אותו לאחת האטרקציות התיירותיות הפופולריות ביותר בנמיביה. אורכו 160 קילומטר, רוחבו מגיע ל-27 קילומטר ועומקו מגיע לכ-550 מטר. קשה להישאר אדיש מול כל העוצמה הזו. בקניון יש היום כמות מועטה בלבד של מים. בחורף, בעונה היבשה, הנהר מתייבש כמעט לחלוטין או שיש בו כמה שלוליות פה ושם. בקיץ, אחרי שיורדים גשמים, הנהר זורם בשצף קצף ולפעמים יש אפילו שיטפונות, ואז המראה מרהיב ממש.


קניון נהר פיש בנמיביה. השני בגודלו בעולם | צילום: Chris Preen, flickr

קניון נהר בלייד, דרום אפריקה
קניון נהר בלייד (Blyde River Canyon) שבדרום אפריקה, שמהווה חלק מרכס הרי דרקסנברג שבחלקה המזרחי של המדינה, הוא השני בגודלו באפריקה ואחד מהגדולים בעולם. אבל לא רק גודלו של הקניון, שאורכו 26 קילומטר ועומקו מגיע ל-762 מטר, הופך אותו למרשים כל כך. למידות הנדיבות בהן התברך הקניון יש להוסיף את הצבע הירוק – קירותיו של הקניון מכוסים בצמחייה סוב טרופית שופעת, מה שהופך אותו לקניון הירוק הגדול ביותר בעולם. הנופים שתראו כאן הם באמת מרהיבים, במיוחד מנקודת התצפית שעונה לשם רב ההוד "החלון של אלוהים" (God's Window), אבל לקניון נהר הבלייד מגיעים לא רק בשביל הנופים אלא גם בשביל עולם החי העשיר. הקניון משמש כבית לאנטילופות ממינים שונים, היפופוטמים, קופים, מינים רבים של ציפורים וכן דגים ותנינים שחיים במימי הנהר.


קניון נהר בלייד. הכי ירוק שיש | צילום: billandkent, flickr

ערוץ דילוג הנמר, סין

גם סין מתהדרת בכמה קניונים רבי הוד, אחד המתויירים שבהם הוא ערוץ דילוג הנמר (Hu tiao Xia) שבאזור ליג'יאנג, בחבל יונאן שבדרום-מערב סין. האגדה מספרת, שנמר שניסה לברוח מצייד קפץ מעל נהר הדזין שה בנקודה הצרה ביותר של הערוץ (ברוחב 25 מטר), ומכאן שמו. אורכו של הערוץ הוא 16 קילומטר, ועומקו מגיע לכ-3,800 מטר (כפול מעומקו של הגרנד קניון), מה שהופך אותו לאחד מהערוצים העמוקים בעולם. בערוץ דילוג הנמר ניתן ליהנות מאחד מהטרקים היפים ביותר בסין. לצד נופים יפים של הערוץ וההרים העצומים שמתנשאים מעליו, אפשר לחוות בטרק גם חוויה תרבותית. בני מיעוט הנאשי חיים בכפרים לאורך הערוץ ומעבדים שם את אדמותיהם, ומצידי הערוץ ניתן להבחין בטרסות חקלאיות יפהפיות.

ערוץ דילוג הנמר, אחד הטרקים היפים בסין | צילום: Caz and Craig, flickr

קניון ורדון, צרפת

קניון ורדון (Gorge du Verdon), שמתחתר באבן גיר ודולומיט באפיק ורדון שבדרום-מזרח צרפת, הוא הגדול ביותר באירופה – אורכו 25 קילומטר וקירותיו מתנשאים לגובה 700 מטר – אבל מה שהופך אותו למיוחד באמת הוא דווקא צבע הטורקיז-ירוק של מי הנהר, שמקנה לקניון יופי שאין שני לו. הקניון מתחיל ליד העיירה קסטלן (Castellane) ומסתיים כאשר נחל ורדון נשפך אל תוך האגם המלאכותי אגם סנט קרואה (Lac de Sainte-Croix). הקניון מהווה את אחת מאטרקציות הטבע הפופולריות בצרפת, וניתן לחוות אותו במגוון דרכים: הליכה במסלולי ההליכה שנמצאים בקניון ובסביבתו, שייט קיאקים או רפטינג בנהר ורדון, חציית הגשרים שמאפשרים מעבר בין שני צידי הקניון ולנועזים – טיפוס על קירות הקניון.


קניון ורדון. צבע המים מקנה לו את יופיו המיוחד | צילום: אייסטוק

קניון נהר הטרה, מונטנגרו
קניון נהר הטרה (Tara), שנמצא בפארק הלאומי דורמיטור (Durmitor) במונטנגרו, הוא הקניון הארוך ביותר במדינה – אורכו 82 קילומטר, והקניון העמוק ביותר באירופה (אם לא לוקחים בחשבון את קניון ויקוס ביוון, שטוען לכתר הקניון הצר העמוק ביותר) – עומקו מגיע ל-1,300 מטר. זהו קניון יפהפה שבמרכזו זורם נהר עם מים בצבע טורקיז עמוק, וגדותיו מיוערים ומכוסים בצמחייה צפופה. מי נהר הטרה זורמים בקניון בשצף, עם כמה מפלים לאורך הדרך, מה שהופך את הנהר ליעד פופולרי במיוחד לאוהבי הרפטינג.


קניון נהר הטרה במונטנגרו. מי טורקיז וצמחייה צפופה | צילום: stalkERR, flickr

קניון קולקה, פרו

גם פרו מתהדרת בכמה קניונים רבי עוצמה, המפורסם מכולם הוא קניון נהר הקולקה (Colca) שבהרי האנדים בדרום המדינה. גם הקניון הזה נחשב לאחד מהעמוקים בעולם – עומקו מגיע ל-4,160 מטר, אבל קירותיו תלולים פחות בהשוואה לקניונים פחות עמוקים כמו הגרנד קניון. הנוף הוא רק אחת הסיבות להגיע לכאן. סיבה נוספת, שהופכת את הקניון לאחת מהאטרקציות הפופולריות במדינה, היא הקונדורים שמעופפים בסמוך לקניון, מה שהופך את הקניון לאחד מהמקומות הטובים בעולם לצפייה בעוף הגדול הזה שהפך לסמל של מדינות האנדים. בדומה לערוץ דילוג הנמר, גם קניון קולקה מוקף בטרסות חקלאיות מרשימות.

קניון קולקה בפרו, אחד מהעמוקים בעולם | צילום: Cedric Lienart, flickr

קינגס קניון, אוסטרליה
קינגס קניון (Kings Canyon) ששוכן בפארק הלאומי וואטארקה (Watarrka) בטריטוריה הצפונית של אוסטרליה אמנם לא מחזיק בשיאים עולמיים כמו חלק מהקניונים האחרים ברשימה, אבל הוא מרשים להפליא, בצבעו האדמדם ובקירותיו התלולים, ומרבית המטיילים לא פוסחים עליו בדרכם לאיירס רוק.


קינגס קניון באוסטרליה. אחד ממסלולי הליכה עובר לאורך קיר הקניון התלול להפליא | צילום: runmonty, flickr

קירותיו של הקינגס קניון מתנשאים לגובה מאה מטר, אבל הם כה תלולים עד שקשה שלא לחוש באפסותו של האדם מול הטבע במקום הזה. הנופים המדבריים, שמנוקדים מפעם לפעם בצמחייה סבוכה, תצורות הסלע המסתוריות ומסלולי ההליכה הנהדרים (שני מסלולים בדרגות קושי שונות) מושכים לפארק מטיילים רבים. חלק מהקניון משמש כאתר קדוש לאבוריג'ינים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.