תפריט עמוד

הקווקז הרוסי: יופי שאין לו סוף

אם פעם הקווקז הרוסי נחשב "מעבר להרי החושך" עבור מטיילים רבים, הרי שהיום האזור היפהפה, שמתאפיין בנופים דרמטיים מאין כמותם, מתחיל להתגלות, ואיזו תגלית זו! אבי בלום משרטט קווים לדמותו של הקווקז הרוסי ובוחר מתוכו שלושה אתרים מרשימים במיוחד

מדריך טיולים ותיק שחזר לאחרונה מטיול בצד הרוסי של רכס הקווקז, הגדיר אותו כאחד האזורים היפים בעולם, "דרמטי ויפה אפילו מניו זילנד". אין ספק כי ההגדרה קולעת, במיוחד לאזור שהיה עד לאחרונה בבחינת "מעבר להרי החושך" עבור המטיילים הישראלים. בכתבה אתרכז בעיקר ברכס הקווקז המרכזי, חלק מהרכס המכונה גיאוגרפית "הקווקז הגדול".

יש סיבות רבות ומגוונות מדוע הצד הרוסי של הקווקז בעל נופים דרמטיים ושונים כל כך מהצד הגיאורגי הדרומי. במפנה הצפוני של הרכס, ה"מוסתר" כביכול מקרני השמש, הקרחונים היורדים מהפסגות המרובות מעל 3,500 מטר, קרובים עד כדי נגיעה ממש. למעשה 70% מהקרחונים בכל הרכס מרוכזים באזור הגבוה של הקווקז הרוסי.

הצד הרוסי של הקווקז מתאפיין בנופים דרמטיים בהרבה מהצד הגיאורגי | צילומים בכתבה: אבי בלום

הצד הרוסי של הקווקז מתאפיין בנופים דרמטיים בהרבה מהצד הגיאורגי | צילומים בכתבה: אבי בלום

ההשתנות בנוף גם היא דרמטית ומיוחדת – מנוף של יערות גשם קרים במערב, באזור צ'רקסיה ואדיגיה, לנוף של רכסים יובשניים, המשתרע מאוסטיה ועד דגסטאן במזרח. בתוך כל אלו, שיאי הרכסים המתנשאים עד לגבהים של מעל 5,000 מטר ניבטים היטב מעל המישורים של נהרות הקובן והטרק מצפון להם, ורבים מהיישובים הגדולים באזור, כמו ולדיקווקז (Vladikavkaz), נמצאים במרחק קצר מאוד מטבע פראי יפהפה מדרום להם.

נוף פראי בקווקז הרוסי באזור אוסטיה

נוף פראי בקווקז הרוסי באזור אוסטיה

מגוון גיאוגרפי תרבותי והיסטורי

הטיול בקווקז הרוסי, מעבר להיותו מגוון מבחינה גיאוגרפית, מרתק מאוד גם מבחינה תרבותית והיסטורית. עמים רבים גודשים אותו. רובו של האזור מחולק כיום לרפובליקות אוטונומיות במסגרת הפדרציה הרוסית, והוא תולדה של ההתפתחויות המדיניות וההיסטוריות במאות ה-19 וה-20, עת השתלטו הרוסים על האזור ויצרו בו סדר חדש, שכלל גם מלחמות עקובות מדם, גירושים אתניים ומעשי טבח. האיחודים המלאכותיים, בעיקר בתקופת ברית המועצות, הם מקור לתסיסה פוליטית ודתית עד ימינו.

ילדים צ'רקסים בכפר ארחיז בלבוש מיוחד לכבוד 9 במאי, יום הניצחון על גרמניה הנאצית

ילדים צ'רקסים בכפר ארחיז בלבוש מיוחד לכבוד 9 במאי, יום הניצחון על גרמניה הנאצית

הקווקז הגדול עצמו הוא רכס המשתרע על פני 1,200 ק"מ – מחופי הכספי במזרח ועד הים השחור במערב. האזור מהווה גבול גיאוגרפי בין אירופה לאסיה, והר הגעש אלברוס מהווה את הנקודה הגבוהה ביותר ברכס (5,640 מ') ונחשב להר הגבוה ביותר באירופה, גבוה מפסגת האלפים, המון בלאן. הרכס עצמו נחלק לשלושה רכסים עיקריים:

• קדם הקווקז שמצפון לרכס המרכזי

• הקווקז הגדול, המרכזי

• הרי עבר הקווקז או הקווקז הדרומי, הכוללים את הרכסים מאזור אג'ארה בגיאורגיה ועד הרמות הארמניות במזרח.

הנופים בקווקז הרוסי מגוונים מאוד ומתחלפים מנוף של יערות גשם קרים לרכסים חשופים

הנופים בקווקז הרוסי מגוונים מאוד ומתחלפים מנוף של יערות גשם קרים לרכסים חשופים

הרכס עצמו הוא חלק מהקימוט האלפיני, אותה "תאונת דרכים" הקשורה למפגש לוחות היבשה מדרום, ובמקרה זה הלוח הערבי הנמחץ אל תוך הלוח האירואסיאני, והתוצאה היא רכס גבוה צעיר גיאולוגית באופן יחסי, הממשיך לגבוה. האזור כולו נתון לפעילות טקטונית ערה, כולל רעידות אדמה.

בחרתי להתמקד בשלושה אתרים מרכזיים בטיול לאזור זה. ביניהם, יש אתרים רבים אחרים, בהם מפלי מים מיוחדים, אגמי בדולח בהרים ובתחתיתם, מרחצאות חמים והיסטוריה יהודית עשירה של יהודי הקווקז, היהודים ההרריים.

מפלי צ'אגם בקווקז הרוסי, למרגלות האלברוס

מפלי צ'אגם למרגלות האלברוס

הטיול באזור מומלץ בעיקר בתקופת האביב – מאי עד יולי, שהיא גם תקופת הפריחה האלפינית שהרכס כל כך מאופיין בה, כולל מפגש של מיני צמחים מאסיה ואירופה ובהם מינים נדירים של גיאופיטים, כמו הגנציאנה הארמנית וצבעונים רבים.

פריחה אלפינית מעטרת את האזור בין החודשים מאי ליולי

גנציאנה ארמנית, פריחה אלפינית נדירה מעטרת את האזור בין החודשים מאי ליולי

הר אלברוס: גולת הכותרת של הטיול

הר האלברוס (Elbrus) הוא שיא הטיול באזור הרוסי של הקווקז. מקור השם בטטרית ופירושו "ההר הטהור". זהו הר געש גדול וכבוי, אשר התפרץ בתקופות קדומות, והוא בעל שני לועות המתנשאים לגבהים של 5,620 ו-5,640 מטר. ההר, הנשען על הקימוט ההררי של הרכס, הוא נקודה בולטת הנראית למרחקים, וכתוצאה מכך זכה לכתרים רומנטיים רבים עד כדי כך, שהרוסים רואים בו שילוב של רכס האנדים בדרום אמריקה עם יופיים של הרי אירופה. רובו של ההר, מאזור הפסגה ועד לגובה של 3,000 מטר, מכוסה בקרחונים עצומים, הגדולים באירופה.

על הר האלברוס, משיאי הטיול בקווקז הרוסי

על הר האלברוס, משיאי הטיול בקווקז הרוסי | צילום: סתיו קמינסקי

הטיול לאלברוס קל ופשוט באמצעות מערכת הרכבלים הגדולה הנמצאת סמוך לעיירה טרסקול (Traskol) בקצה עמק בסקאן, הנמצא ברפובליקה האוטונומית קברדינו – בלקריה. בעיירה יש מלונות רבים וטובים, המשמשים את חובבי הסקי – בשל גובהו של האתר על גבי ההר אפשר לגלוש גם בתקופת הקיץ. העלייה ברכבלים מתחילה בגובה 2,200 מ' ומסתיימת בגובה 3,800 מטר. מכאן ניתן להמשיך בנסיעה מיוחדת בחתול שלג אל מעל גובה 4,200 מטר.

רכבל מטפס לאלברוס

רכבל מטפס לאלברוס

הנופים הנגלים מההר בימים בהירים הם מהיפים הקיימים. רובו של הרכס הגבוה על פסגותיו בגבול עם גיאורגיה נגלה מכאן ממש על כף היד, ופסגות הרים ידועות, כמו האושבה (המטרהורן של הקווקז) והשחארה, הגבוה בהרי גיאורגיה, נראות היטב. בימים מאוד בהירים ניתן אף לראות את חוף הים השחור, הרחק בדרום-מערב.

האלברוס בזריחה. בטטרית פירוש השם "ההר הטהור"

האלברוס בזריחה. בטטרית פירוש השם "ההר הטהור"

הטיפוס לפסגת ההר אינו טכני, אבל מצריך התאקלמות לגובה וכושר טוב, כולל הליכה על גבי משטחי שלג וקרח באמצעות קרמפונים וגרזני קרח.

ארחיז: פנינת הקווקז הרוסי

עמק ארחיז (Arkhyz), הנמצא ברפובליקה קרצ'אי – צ'רקסיה הינו ללא ספק אחד המקומות היפים והמיוחדים לטייל בהם בקווקז הרוסי. זהו עמק גדול, המוקף ברכסים בגבהים של עד 3,500 מטר, מהם גולשים קרחונים המזינים את הנהר המנקז את העמק, הקרוי גם הוא ארחיז. מיקומו של העמק בלב ההרים מאפשר שלל פעילויות בחיק הטבע, החל מרכיבה על סוסים, טיולים קצרים ברגל או ברכבי שטח ועד טרקים של כמה ימים, ולחובבי האדרנלין – רפטינג משובח. בחורף משמש האזור כאתר סקי.

רפטינג בעמק ארחיז

רפטינג בעמק ארחיז | צילום: אחיק דור

כדי להגיע לעמק צריך להגיע אל הכפר ארחיז, הנמצא במרחק של שעה וחצי נסיעה מהעיר קראצ'אייבסק. הרוסים, כך מסתבר, גילו את האזור ממש לארונה ופיתחו סמוך לאתר הסקי החדש מרכז תיירות הכולל בתי מלון ברמה גבוהה מאוד לצד מלונות כפריים, וניתן בקלות למצוא כאן חדרים.

נוף באזור ארחיז 

נוף באזור ארחיז

אחד הטיולים הקצרים והיפים שניתן לבצע באמצעות רכבי שטח, נהוגים על ידי נהגים מקומיים, הוא להגיע למרגלות ה"מפל הלבן". הדרך חוצה פלגים רבים ובסיומה מטפסים מעט בדרך טובה מתחת לעצי האשוח עד למפל. מומלץ להקדיש יומיים לפחות לטיולים באזור.

המפל הלבן. אל תפספסו את הטיול אליו

המפל הלבן. אל תפספסו את הטיול אליו

בכפר ארחיז ניתן למצוא שוק מזכרות קטן, כולל מאפייני ביגוד של הצ'רקסים שאנו מכירים גם מישראל בכפרים כפר קמא וריחניה.

דרגבאס: עיר המתים

מזרחית מאזור האלברוס נמצאת הרפובליקה של צפון אוסטיה, המאוכלסת ברובה בנוצרים אורתודוקסיים. כאן נמצא אתר מיוחד במינו ומרתק מאוד. זהו מכלול של 99 קברים עתיקים בצורת פירמידות קטנות על צלע גבעה סמוך לכפר דרגאבס (Dargavs). המקור של עיר המתים (נקרופוליס) הזו הוא אלני, שבט ממוצא פרסי שהתיישב באזור. חלק מהקברים עתיקים מאוד, החל מהמאה 12.

קברים עתיקים בצורת פירמידות קטנות על צלע גבעה סמוך לכפר דרגאבס

קברים עתיקים בצורת פירמידות קטנות על צלע גבעה סמוך לכפר דרגאבס

הארכיטקטורה של הפירמידות הקטנות, המחופות באבני ציפחה מקומיות, מיוחדת מאוד. בתחתיתן עדיין ניתן לראות שלדים שלמים הנמצאים בסירות עץ, כחלק מהאמונה הפגאנית  המקומית של מסע לעולם הבא בסירות. האתר שמור מאוד, בגלל ריחוקו והאמונה של המקומיים שכל הפוגע בו ייענש.

שלדים בתוך סירות עץ, כחלק מהאמונה הפגאנית  המקומית שכך יגיעו אל העולם הבא

שלדים בתוך סירות עץ, כחלק מהאמונה הפגאנית  המקומית שכך יגיעו אל העולם הבא

הנסיעה לאתר אורכת כשעה וחצי מבירת אוסטיה הצפונית, ולדיקווקז, בדרך עפר טובה המתאימה לכל סוגי כלי רכב. מיקומו המרהיב, מתחת לפסגה הגבוהה של הר הקזבק המפורסם, מוסיף לדרמטיות ולניגודיות של המקום.

הפסגה הגבוהה של הר הקזבק המפורסם מוסיפה דרמה לנוף

הפסגה הגבוהה של הר הקזבק המפורסם מוסיפה דרמה לנוף

איילה גיאוגרפית מוציאה בקיץ ובתקופת החגים טיולי ג'יפים וטיולים גיאוגרפיים לקווקז הרוסי, בטיסות ישירות מתל אביב

____

אבי בלום – גאוגרף, מנהל יעדי השטח באיילה גיאוגרפית

מפת הקווקז

סנט פטרסבורג בחורף

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מרוסיה

הצלת הילדים מבסלניי
הצלת הילדים מבסלניי

לא רבים מכירים את סיפור ההצלה המרגש של ילדים יהודים יתומים שאחרי תלאות רבות הגיעו במהלך מלחמת העולם השנייה לבסלניי, כפר צ'רקסי מוסלמי בקווקז הרוסי. תושבי הכפר אימצו את הילדים ללא היסוס, הפכו אותם לחלק ממשפחותיהם והציגו מסמכים ...

מוסקבה: סחרחורת של צבעים וטעמים
מוסקבה: סחרחורת של צבעים וטעמים

מוסקבה היא עיר מסחררת, עם בניינים מרהיבים, אינספור מסעדות, בתי קפה וקונדיטוריות, תחנות מטרו שנראות כמו מוזיאונים ואנשים שרובם מסבירי פנים. כמעט שלושה עשורים אחרי שעזבה את ברית המועצות, אלה בורמן הגיעה לחופשה במוסקבה וגילתה עיר מערבית ומודרנית. ...

סוצ'י: הריביירה הרוסית – האתרים שאסור להחמיץ
סוצ'י: הריביירה הרוסית – האתרים שאסור להחמיץ

העיר סוצ'י, על חוף הים השחור בדרום רוסיה, מוכרת בזכות אולימפיאדת החורף והמונדיאל, אבל היא גם יעד נהדר לחופשה משפחתית. מנופש בחופים, דרך טיולים בהרים ועד בילוי בפארקי שעשועים והרפתקאות - הנה כמה דברים מומלצים שתוכלו לעשות בסוצ'י. ...