תפריט עמוד

הצלחה כבירה לגביית תשלום עבור שקית

בדיוק לפני שנה הטילה רשת "מרקס אנד ספנסר" פצצה: היא החלה לגבות 5 פני עבור שקית פלסטיק שלוקחים בקופה. ההצלחה מסתבר ענקית - צלילה של יותר מ-80 אחוז בשימוש בשקיות.

פסולת פלסטיק נחשבת אחת הבעייתיות ביותר עימה אנו נאלצים להתמודד. היא לא מתכלה, קשה מאוד למחזר אותה, קשה לקבור אותה והיא בשימוש נפוץ ביותר בכל חנות בה אנו מבקרים או קונים.
באנגליה, בה מתמודדים עם הבעיה ברצינות כבר זמן רב מגלים בשבועות האחרונים אופטימיות זהירה. לפני שנה החלה רשת מרקס אנד ספנסר לגבות 5 פני (כ-30 אגורות) עבור כל שקית ניילון שמחלקים בקופות של הרשת. ההצלחה על פי סיכומי הביניים מרשימה ביותר. יותר מ-80 אחוזים מן הקונים ויתרו על השקית החד פעמית והעדיפו אלטרנטיבות אחרות שהציעה להם הרשת – כסלים לשימוש חוזר, או שקיות נייר, שנחשבות ידידותיות הרבה יותר מן הפלסטיק לסביבה.
בשנה שעברה חילקו בקופות של פרקס אנד ספנסר 460 מיליון שקיות. השנה מכרו רק 80 מיליון.
רשת נוספת, של חנויות מזכרות באתרי שימור ותיירות, הצליחה בעזרת הסברה נמרצת בשילוב עם מכירת שקיות לצמצם את השימוש בהם ב-85 אחוזים. במקביל נסקו המכירות של שקי בד שנועדו לשימוש רב פעמי ולכן הם כמובן ידידותיים מאוד לסביבה.
במרקס אנד ספנסר טוענים שהשינוי עמוק ומשמעותי. העדות המרכזית לכך היא שהקונים מגיעים לחנות עם סל או אמצעי נשיאה אחר שהביאו מן הבית. הם יודעים היטב שלא יקבלו שקיות חינם ומעדיפים שלא לקחת אותן, הן בגלל המחיר והן בגלל מודעות סביבתית גבוהה יותר.
22 רשתות שיווק בבריטניה חתמו בשנה שעברה על הסכם שהציב להן אתגר אמיתי: צמצום השימוש בשקיות שיש להם השפעה סביבתית ב-25 אחוזים בשנה. חלק מהן כבר פרסמו נתונים שמצביעים על כך שעמדו באתגר ואפילו הצליחו מעל המשוער.
שיטה נוספת, הפוכה במידה רבה, אומצה בידי חלק מן הרשתות. על פי שיטה זו – שיטת הגזר – הבטיחו ללקוחות נקודות ירוקות עבור כל שימוש חוזר בשקיות. נקודות אלה מעניקות להם הנחות בחנויות הרשת. לדברי אנשי רשת "טאסקו" השצליחו לצמצם כך בחמישים אחוז את השימוש בשקיות.
השורה התחתונה כרגע מרשימה למדי – רשות האשפה הבריטית מפרסמת את הנתון הבא: מספר השקיות שנמצאות בשימוש ירד מ-13 מיליארד בשנת 2006 ל-10 מיליארד בשנת 2008. נתון זה, מחמיא ככל שיהיה, עדיין משקף שימוש ב-400 שקיות לכל בית או משפחה.
ההנחה היא שכל המבצעים הנוכחיים יחסכו 130,000 טון CO2 המקבילים לפליטה של 41 אלף מכוניות בשנה.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.