תפריט עמוד

הפסגות הכי יפות באירופה

את ההרים הכי מדהימים באירופה אפשר לראות בטיפוס מאתגר, בטיול הליכה קליל, מחלונות רכבת או רכבל וגם מבית קפה נעים. הנה כמה מהפסגות הכי יפות ביבשת והצעות לדרכים מגוונות לראותן

אל המלון הכפרי הקטן בדרום-מערב שווייץ הגענו בשעת ערב מאוחרת, בתום יום טיול גדוש, ומיד צנחנו למיטה. למחרת בבוקר ויצאתי למרפסת וצעקה לא רצונית החרידה את השלווה הכפרית: על רקע השמים הכחולים היו פרושות לפני, כמו במפה טופוגרפית, כמה מהפסגות המדהימות ביותר שראיתי בימי חיי. אחרי שהצלחתי להרגיע את הנשימה, התחלתי לזהות. הנה המון בלאן האדיר ובמה שנראה כמרחק נגיעה ממנו הזדקרה פסגתו המחודדת של המטרהורן וביניהן עוד כמה פסגות מרהיבות, כל אחת מדהימה מחברתה. זה לא שסלדתי מהרים לפני כן, נהפוך הוא, אבל זה היה רגע מכונן באהבה הענקית שלי להרים.

את האהבה הזאת אפשר לספק בטיפוס מאתגר אל ראש ההר, אבל אני מעדיפה לפרנס אותה בדרכים אחרות, מאתגרות הרבה פחות. למשל, בישיבה נינוחה בבית קפה המשקיף אל ראשו של הר יפה במיוחד, או לחלופין – בבית קפה הנמצא על פסגה ומשקיף ממנה על הנוף מסביב. בין לבין, תמיד נעים לצאת לטיול קל בשבילי הרים, שאליהם מגיעים ברכבת או ברכבל. לטובת כל מי שאוהב נופים הרריים, הנה כמה מהפסגות הכי יפות באירופה ואיך אפשר ליהנות מהן מקרוב גם אם אינכם מטפסי הרים.

הפסגות שנשקפו מחדר המלון שלי בכפר הררי בדרום-מערב שווייץ | צילום: swiss-image.ch/Lucia Degonda

מון בלאן, צרפת ואיטליה
את הרשימה פותח, באופן טבעי, מלך המלכים של האלפים וההר הגבוה ביותר במערב אירופה. חלקו של ההר הלבן (Mont Blac בצרפתית, Monte Bianco באיטלקית) נמצא בצרפת וחלקו האחר – באיטליה. מנהרה, באורך של 11.6 ק"מ, החצובה בהר מחברת בין שתי המדינות. מסלולי טיול רבים, באורכים משתנים וברמות קושי שונות, עוברים למרגלות ההר ומטפסים עליו, ויש גם מסלול ארוך מפורסם מאוד, TMB, סובב מון בלאן, שמקיף את ההר דרך שלוש מדינות – שווייץ, איטליה וצרפת. מי שרוצה ליהנות ממראות ההר מבלי לטפס עליו או להקיפו ברגל, יכול להגיע לעיירה הצרפתית שאמוני (Chamonix) ומשם לעלות ברכבל לפסגת Aiguille du Midi, חלק מרכס המון בלאן. את הריגוש האדרנלי תקבלו מעצם העלייה החדה להפליא – מ-1,035 מ' ל-3,842 מ'. עוד דרך נהדרת לטפס אל ההר היא ברכבת הקטנה, הגבוהה ביותר בצרפת, Tramway du Mont-Blanc, שמטפסת מתחנת הרכבת בעיירה הצרפתית Saint-Gervais-les-Bains עד לגובה 2,372 מ' ומחלונותיה נשקפים מראות נפלאים של המון בלאן.

כדי ליהנות מיופיו של המון בלאן לא חייבים לטפס במסלולים מאתגרים. אפשר פשוט לשבת ממול ההר הלבן ולהתמוגג

מטרהורן, שווייץ ואיטליה
פסגתו המחודדת של המטרהורן (Matterhorn) היא אולי המוכרת ביותר בין פסגות האלפים. אחראים לכך הצורה החרוטית המושלמת, שקל לזהותה, וכמובן גם בזכות השוקולד השוויצרי המככב בחנויות דיוטי פרי, טובלרון, שמעוצב בדוגמת ההר. למרות שהפסגה מושלגת לאורך כל השנה, המדרונות תלולים מדי ועל כן לא הוקמו כאן אתרי סקי. ניסיונות לטפס אל ראש ההר החלו במחצית המאה ה-19 אבל הן הסתיימו באסונות, והפסגה נכבשה הרבה אחרי פסגות אחרות באירופה. גם כיום העלייה לפסגה מוגבלת למטפסים מקצוענים ובעלי ניסיון (אל תנסו להתחכם – בית הקברות של מטרהורן מלא בקבריהם של מטפסי הרים שנהרגו על ההר). 

פסגתו המחודדת של המטרהורן. למטפסי הרים מנוסים בלבד

עם זאת, יש על ההר כמה מסלולי הליכה המתאימים לאוהבי לכת, שאינם מטפסי הרים מנוסים. דרך פחות מאתגרת (למרות שבהחלט לא מתאימה לסובלים מפחד גבהים) היא לקחת את הרכבל לקליין מטרהורן (Klein Matterhorn), בגובה של 3,883 מ'. מחלונותיו של הרכבל הגבוה ביותר באירופה נשקפת הפסגה הסימטרית של המטרהורן במלוא הדרה. תצפית נהדרת על ההר יש גם מהעיירה השוויצרית צרמט, השוכנת למרגלותיו, בגובה של 1,620 מ', ומי שרוצה לטפס לגבהים לתצפיות רחבות יותר, יכול לצאת מצרמט אל פסגות סמוכות. אחת התצפיות היפות על המטרהורן היא מפסגת הגורנגרט (Gornergrat), שההגעה אליה מהנה לא פחות מהשהות למעלה: מצרמט יוצאת רכבת הרים קטנה שמטפסת בתלילות רבה אל הפסגה, בגובה 3,089 מ', משם ביום בהיר יש ראות מושלמת של המטרהורן. תצפיות מוצלחות יש גם מפסגת רוטהורן (Rothorn) ומפסגת סונגה (Sunnegga), שאל שתיהן אפשר להגיע בקלות מצרמט.

הרכבת הקטנה המטפסת אל פסגת הגורנגרט מאפשרת תצפית נפלאה על המטרהורן | צילום: swiss-image.ch/Toni Mohr

שלושת הפסגות של לאברדו, איטליה
אם תתנו לילד בן שלוש לצייר הרים משוננים, סביר להניח שהתוצאה תידמה לשלושת הפסגות של לאברדו (Tre Cime di Lavaredo), שברכס הדולומיטים בצפון איטליה. אל השלישייה המרהיבה מצטרף הר פטרנו (Monte Paterno) הסמוך, שגם פסגתו משוננת באופן מעורר השתאות. ביחד הם יוצרים מחזה שהוא לא פחות ממדהים, שאי אפשר לשבוע ממנו.

שלושת הפסגות של לאברדו

שלוש הפסגות, הנקראות הפסגה הקטנה (Cima Piccola), הפסגה הגדולה (Cima Grande) והפסגה המערבית (Cima Ovest), נעות סביב גובה 2,900 מ' והטיפוס אליהן נעשה גם כיום באותם שבילים מאתגרים שראשוני המטפסים כבשו במחצית המאה ה-19. אפשר לראותן גם משבילי הליכה המקיפים אותן. מקום מצוין להתמקם בו למי שהתאהב בפסגות המשוננות הוא העיירה Auronzo di Cadore, על גדות אגם כחול, למרגלות ההרים הנפלאים.

הפסגה המשוננת של הר פטרנו מצטרפת לשלושת הפסגות של לאברדו למראה טרשי ומרשים במיוחד

פיקוס דה אירופה, ספרד
התחרות בין הרי ספרד לא קלה, שכן הרי הפירינאים הספרדיים מציעים לא מעט פסגות יפהפיות. אבל הדרמה האמיתית בעינינו שמורה למצוקים המרהיבים של פיקוס דה אירופה (Picos de Europa), רכס הרים כ-25 ק"מ מהחוף האטלנטי במחוזות הצפוניים אסוריאס, קנטבריה וקסטיליה לאון. השם, שפירושו "הפסגות של אירופה", מרמז על מה שמצפה לכם כאן: אלו אולי הפסגות הפראיות ביותר באירופה, עם מצוקים שמגיעים למאות מטרים וקניונים שעומקם מגיע לאלף מטרים ויותר.

פיקוס דה אירופה. פסגות מרהיבות ומיעוט מטיילים

מטפסי מצוקים ומטפסי הרים ימצאו כאן אתרים מכל עבר, אבל גם מי שמעדיף להישאר על קרקע יציבה ולא להיות תלוי בין שמיים לארץ ימצא כאן עניין רב, וללא גדודי תיירים המאפיינים כמה מהרכסים המפורסמים יותר באירופה. האזור כולו הוכרז כפארק לאומי והטיול בו משמח את הלב והעין: פסגות המתנשאות לגובה של יותר מ-2,700 מ', שראשיהן מעוטרים במעטה שלג, מצוקים דרמטיים, נהרות שחרצו ערוצים עמוקים, עמקים קרחוניים, אגמים רבים ומערות מרשימות, בהן כמה מהמערות העמוקות בעולם. בקיץ אפשר לראות את עדרי הכבשים עולים מהעמקים אל המרעה הגבוה וליהנות מהגבינות האופייניות לאזור, בהן Picon Tresviso Bejes בעלת הטעם העז. אם התאהבתם באזור ותרצו להמשיך לצפות בפסגות גם ביום המחרת (וסביר להניח שזה יקרה), תוכלו להתמקם באחד המלונות הכפריים המבודדים. בכפר טוריינו (Turieno), למשל, יש כמה אפשרויות לינה פשוטות ונעימות, עם נופים שיגרמו לכם להישאר עוד ועוד.


הכפר טוריינו למרגלות הפיקוס זה אירופה, מקום נפלא להתמקם בו | צילום: Jlgolis, cc-by 2.5

ריסי, פולין וסלובקיה
רכס הרי הטטרה הגבוהים נמצא על הגבול בין פולין וסלובקיה, ואחד ההרים המרשימים בו הוא ריסי (Rysy). להר שלוש פסגות, שגובהן נע בסביבות 2,500 מ' – שתיים מהן נמצאות בסלובקיה והשלישית בפולין. זוהי גם הנקודה הגבוהה ביותר בפולין. מהצד הסלובקי הטיפוס על ההר קל יותר ואפשר לעשותו גם ללא מדריך הרים, מהצד הפולני הטיפוס תלול, קשה וממושך יותר. מאיזה צד שלא תגיעו, בפסגה אפשר לעבור את הגבול בלי בעיות (בעבר פעלה כאן תחנת גבול אבל כיום הגבול פתוח). מי שרוצה ליהנות ממראה ההר מבלי לטפס עליו טוב יעשה אם יגיע לצד הפולני. כאן, לצד אגם מורסקי אוקו (Morskie Oko) היפהפה יש תצפית נפלאה על הפסגה.

הר ריסי. למי שלא רוצה לטפס על ההר, יש תצפית נפלאה על הפסגות מאגם מורסקי בצד הפולני 

סוילבן, סקוטלנד
ההר הגבוה ביותר בסקוטלנד, ובבריטניה כולה, הוא בן נביס (Ben Nevis), אבל הפסגה המרשימה ביותר לדעתנו שייכת לרכס סוילבן (Suilven) באזור ההיילנדס בצפון-מערב סקוטלנד. זוהי פסגה נמוכה למדי, ודאי במונחים של הרים אחרים ברשימה הזאת – 723 מ' גובהה בסך הכל, אבל צורתה המחודדת הבולטת מעל פני השטח מהפנטת. הוסיפו לכך את יופיו הלירי של האזור, הריק כמעט מתושבים והמנוקד באגמים רבים, ותבינו את סוד קסמה של הפסגה. אפשר לטפס אל הפסגה בשביל ארוך, בן 25 ק"מ, שמתחיל סמוך לכפר Lochinver ממערב להר וסופו מצריך עלייה תלולה ומאתגרת. אבל גם מסתפקים בהליכה בחלק קטן מהשביל, באזור שלמרגלות ההר, מראה הפסגה המחודדת והנוף הרומנטי המקיף אותה יפה להפליא.

הפסגה המחודדת של הר סולילבן מוקפת בנוף רומנטי מנוקד באגמים

 

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.