תפריט עמוד

הפיצות הכי שוות באירופה (מחוץ לאיטליה)

בשביל פיצה טובה לא חייבים לנסוע דווקא לאיטליה. גם בפריז, ברלין, פראג או לונדון תוכלו להתענג על פיצות מצוינות, עם בצק איכותי, תוספות טריות והרבה כבוד למסורת הנפוליטנית. קבלו המלצות לפיצות הכי טעימות בערים אירופאיות מרכזיות, וגם כמה עובדות מצחיקות על פיצות שעשו היסטוריה

תגידו מה שתגידו על מהפכות קולינריות, עלייתן (ולעתים נפילתן) של מסעדות גורמה, שפים שהפכו לסופר סטארים ומנות מופת ממטבחים אתניים – אחד המאכלים הכי אהובים בעולם הוא הפיצה. הפיצה נולדה בדרום איטליה, בעיר נאפולי, כמאכל פשוט של עניים: בצק דק שעליו מונחים שלושה מרכיבים שנפוצים באזור – גבינת מוצרלה, עגבניות ובזיליקום. כמה פשוט, ככה טעים.

מדריך מסע אחר לאיטליה
לאכול באיטליה

הכי פשוט ובעינינו גם הכי טעים: פיצה בסגנון נפוליטני | צילומים בכתבה: שאטרסטוק / אינסטרגרם

הכי פשוט ובעינינו גם הכי טעים: פיצה בסגנון נפוליטני | צילומים בכתבה: שאטרסטוק / אינסטרגרם

מהגרים איטלקים הביאו איתם את הפיצה לשאר קצות תבל, ושם המאכל הצנוע קיבל אינספור וריאציות, תוספות ואלתורים: הבצק בחלק מהגרסאות הפך עבה, לעיתים אפילו ספוגי, תוספות שונות ומשונות נוספו למקור – ממאכלי ים, דרך סוגים שונים של נקניקים ועד לפירות טרופיים (ראו במסגרת למטה מה דעתו של נשיא איסלנד על פיצה עם אננס…). וגם אם לא כל השדרוגים והתוספות הללו הם לטעמכם, תוכלו להתנחם בכך שבכל טיול בחו"ל, לא משנה איפה תהיו, תמיד תוכלו למצוא לפחות פיצה אחת סבירה.

מרגע שעזבה את איטליה, הפיצה קיבלה על עצמה עוד ועוד תוספות

מרגע שעזבה את איטליה, הפיצה קיבלה על עצמה עוד ועוד תוספות

אבל למה להסתפק בסבירה, אם אפשר ליהנות ממצוינת? הנה כמה מהפיצות הכי שוות בערים מרכזיות באירופה, שכולן עושות הרבה כבוד למקור האיטלקי. ואם תהיתם – בכוונה לא כללנו כאן את איטליה, שם כידוע תמצאו פיצה טובה כמעט בכל פינת רחוב, גם בלי העזרה שלנו.

לונדון: 50 kalò

ב-2018 פתח השף צ'ירו סאלבו, דור שלישי לעושי פיצות מנאפולי, את המסעדה שלו ליד כיכר טרפלגר, במרכז לונדון, וכמעט מיד זכה לתהילת עולם, כשהפיצה מרגריטה שלו נבחרה לטובה באירופה. הבחירה המחייבת הזאת באה מארגון איטלקי שנקרא בפשטות "50 הפיצות הטובות", וכפי ששמו מעיד, המומחים שלו בוחרים בכל שנה את 50 הפיצות הטובות ביותר באירופה ו-50 הטובות ביותר בצפון אמריקה. ומה מיוחד בפיצות של סאלבו? לדבריו, הסוד טמון בשמן זית איכותי שמגיע מאזור קמפניה בדרום איטליה, בעגבניות סן מרזנו אורגניות ובתוספות טריות ועונתיות שהוא בוחר בקפידה בשווקים.

איפה? Northumberland Ave 7, Westminster , לונדון. אתר אינטרנט

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 50 Kalò di CIRO SALVO (@50kalo) on

ברלין: Gazzo

על הטעם המיוחד של הפיצות המוגשות במקום הזה אחראי הבצק, שעשוי מקמח אורגני בתוספת מחמצת שאור שמטפחים פה באהבה. זוהי פיצרייה עם אג'נדה ירוקה, המקפידה להשתמש רק במוצרים אורגניים, מקומיים ועונתיים. זה לא אומר, כמובן, שהפיצות לא מצוינות ואפילו מושחתות, הן בהחלט כן – אבל לפחות כשאתם מחסלים משולש ועוד אחד ואז מושיטים יד לבא בתור, תדעו שהפיצה הזאת אמורה להיטיב עם הגוף ועם הסביבה. בתפריט תשעה סוגים של פיצה, כולל (איך לא) פיצות טבעוניות,  מנות נשנושים, יינות לבנים ואדומים ובירות.

איפה? Hobrechtstrasse 57, ברלין. אתר אינטרנט

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gazzopizza (@gazzopizza) on

פריז: Bijou

"בשבילכם זאת מסעדה, בשביל השף שלנו – מעבדה", כך מצהירים בביז'ו, פיצריית שף שמתמחה ב"פיצה עכשווית". ומהי פיצה עכשווית? בהתאם לצו האופנה הקולינרית – תוספות שכולן עונתיות וטריות מצטרפות לקמח, שמרים ושאר מרכיבים יבשים שמגיעים מאיטליה, מולדתו של השף. פירוש הדבר, שאין תפריט קבוע, הפיצות המוגשות כאן משתנות תדיר, בהתאם לעונה, למצב הרוח של השף ולמה שטרי בשוק. ביום יפה, הכי כיף לשבת במרפסת המשקיפה על גבעת מונמארטר ולהתענג על פיצה עם תוספות מפתיעות, כמו שרימפס שלמים, תרד בר ופרחים אכילים.

איפה? rue Dancourt 10, פריז. אתר אינטרנט

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Bijou (@bijou_restaurant) on

אמסטרדם: nNea Pizza

"פיצה היא לא מזון מהיר", מצהירים בפיצרייה האמסטרדמית הצעירה הזאת, שנפתחה ב-2019, וכהוכחה מביאים את הבצק, שנח במשך 50 שעות לפני שמרדדים אותו ומצרפים לו תוספות. גם כאן, כמו ברבות מהפיצריות הכי טובות, מתגאים בקשרים העמוקים למסורת הנפוליטנית, שם נולדה הפיצה, ועם זאת, לא נרתעים מפרשנויות מודרניות ועכשוויות. בתפריט שלוש מנות פתיחה ו-13 פיצות, חלקן עם תוספות בשריות, אחרות צמחוניות או טבעוניות. אחרי שאחרון הסועדים הולך הביתה, במטבח ממשיכים להתנסות עם הבצק והתוספות, מתוך רצון להפתיע ולפרוץ קדימה.
כתובת: Bilderdijkstraat 92, אמסטרדם. אתר אינטרנט

 

View this post on Instagram

 

A post shared by nNea (@nneapizza) on

קופנהגן: Pizzeria Luca

קופנהגן היא אולי המקום האחרון שציפתם לפגוש בו פיצה איטלקית אותנטית, שכאילו יצאה הרגע מתוך תנור לבנים בנאפולי. המקום החדש, שנפתח רק במרץ 2019, דבק עד פיסת המוצרלה האחרונה במסורת הנפוליטנית, כולל התפחה של הבצק למשך 72 שעות לפני שהוא נכנס לתנור. לצד פיצות רגילות ופיצות לבנות (ללא רוטב עגבניות) מגישים פה גם מנות אנטיפסטי ופסטות.

איפה? Gammel Strand 42, אתר אינטרנט

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Pizzeria Luca (@ilovelucadk) on

פראג: Pizza Nuova

ועוד קצת טעמים מנאפולי, הפעם בבירת צ'כיה. גם בפיצרייה הזאת מתגאים בדבקות שלהם במסורת של דרום איטליה, עם מרכיבים אותנטיים, כמו עגבניות סן מרזנו ושמן זית שמיובא מנאפולי. בדומה למקור הנפוליטני, גם כאן הבצק תפוח ומעט חרוך בקצוות ודקיק במרכז. בתפריט מעל עשרה סוגים של פיצות, ואם אתם מתלבטים ולא יודעים במה לבחור, תוכלו ללכת על אופציה פחות החלטית: תפריט טעימות, הכולל סוגים שונים של אנטי פסטי וטעימות של פיצות מתוך מבחר שהמלצרים מביאים לשולחן.

איפה? Revoluční 1, פראג. אתר אינטנרט

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Pizza Nuova (@pizza_nuova) on

חמש עובדות משעשעות על פיצה:

• עד 120? הצחקתם אותם. הפיצרייה הראשונה בארצות הברית נפתחה בשנת 1905 בשכונת ליטלי איטלי במנהטן. הבעלים, מהגר איטלקי בשם ג'נרו לומברדי, קרא למקום שפתח על שמו – Lombardi's. למרות השינויים הקולינריים הרבים מספור שהעיר עברה מאז, לומברדי'ס עדיין פועלת במיקום המקורי ומגישה רק ארבעה סוגים של פיצה: מרגריטה, בלנקה, פרושוטו וצדפות. הסניף המקורי נמצא ב-32 Spring St, יש סניף נוסף בשדרה השמינית. אתר אינטרנט

• ההזמנה האינטרנטית הראשונה של פיצה נעשתה ב-1974 ממעבדת מחשבים באוניברסיטת מישגן סטייט בארצות הברית. כחלק מסדרת ניסויים על "מחשב מדבר", צוות החוקרים הזמין דרך המחשב פיצה עם פפרוני ופטריות מפיצרייה מקומית. הניסוי הוכתר בהצלחה והמשלוח הגיע ליעד בשלום.

משלוח הפיצה היקר בהיסטוריה נרשם בשנת 2001 כאשר פיצה האט שלחה פיצה עם תוספת של סלמי למעברת החלל הבינלאומית. תמורת הזכות לצרף את הפיצה לאספקה שנשלחה לאסטרונאוטים השוהים בחלל, פיצה האט שילמה לא פחות ממיליון דולר, אבל בתמורה קיבלה פרסום שכנראה אין לו מחיר: חיוך של אסטרונאוט מאושר אחרי שטעם מהפיצה.

הפיצה שבראד פיט ומריל סטריפ אכלו: ב-2014 אלן דג'נרס הזמינה (בעילום שם, כמובן) משלוח פיצה לאולם בו נערך טקס האוסקר, בזמן השידור החי לעשרות מיליוני צופים ברחבי העולם. השליח של פיצריית Big Mama's & Papa's נראה המום מאור הזרקורים, כשמגה-כוכבים דוגמת בראד פיט, ג'וליה רוברטס ומריל סטריפ עטו על קופסת הפיצה שאחז. בראיון טלוויזיוני סיפר השליח כי הטיפ שקיבל היה מדהים לא פחות: 1,000 דולר.

• בוז לאננס! ב-2017, במפגש עם ילדי בית ספר יסודי בעיר אקוריירי, נשאל נשיא איסלנד, גודני תורלסיוס יוהאנסון, איזו פיצה הוא אוהב. במקום לענות בפשטות, הנשיא פצח בנאום חוצב להבות נגד פיצה עם אננס והוסיף שאם הדבר היה תלוי בו, הוא היה מוציא אותה אל מחוץ לחוק. תגובות נסערות ברשתות החברתיות גרמו לו להבהיר כי אין בכוונתו לעשות זאת וכי הוצאת סוג מסוים של פיצה אל מחוץ לחוק אינה בתחום סמכויותיו.

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.