תפריט עמוד

העיירות והכפרים הסודיים של אירופה

הקסם של אירופה טמון, בין היתר, בכפרים הקטנים שנטועים בנוף הפסטורלי ובעיירות עתיקות שכמו נלקחו מתוך גלויה. אבל הציוריות של המקומות האלו מושכת אליהם אינספור תיירים, וכך, במקום לספוג את האווירה בכפר עתיק או בעיירה ימי-ביניימית מוצאים עצמם המבקרים ממתינים בתורים ארוכים, משלמים מחירים מופקעים בבתי הקפה ומגלים שבמקום שבו היתה פעם מחלבה משפחתית קטנה עומד היום דוכן מזכרות.

אבל גם באירופה אפשר עדיין למצוא כפרים נפלאים ועיירות קסומות שלא נפגעו על ידי המוני התיירים. בחרנו כמה מקומות כאלה, חלקם אמנם מתויירים, אבל לא באופן שפוגע בייחוד ובאווירה של המקום. יש בהם כאלה שנמצאים במרחק קצר מאתרי תיירות מפורסמים, אחרים שוכנים במיקומים מבודדים, והמסע אליהם ארוך אך משתלם.

ביבורי, אנגליה
אזור הקוטסוולדס ששוכן מצפון-מערב ללונדון, משופע בכפרים ציוריים עם נוף פסטורלי, גבעות ירוקות, פלגי מים שמעליהם גשרי אבן קטנים וקוטג'ים עם רעפי אבן או גגות מקש. אחד הכפרים המקסימים ביותר בקוטסוולדס הוא הכפר ביבורי (Bibury), שהסופר והאמן וויליאם מוריס, שידע דבר או שניים על אנגליה, הגדיר אותו כ"כפר היפה ביותר באנגליה". גם ברשת החדשות פוקס הגדירו את הכפר כאחד מהכפרים הציוריים ביותר בעולם.


קוטג' טיפוסי בכפר האנגלי ביבורי | צילום: Anguskirk, flickr

בביבורי יש את כל המאפיינים ההכרחיים של כפר טיפוסי בקוטסוולדס – בתי אבן קטנים בצבע דבש, נופים פסטורליים, נחל קטן וגשר אבן לתפארת. השילוב של כל אלה יוצר מקום מלא חן ומתוק להפליא. בכפר יש כמה מוקדי עניין, כשהאטרקציה העיקרית היא ארלינגטון רוו (Arlington Row), שורה של קוטג'ים מאבן שנבנו ב-1380 ובהם התגוררו אורגי הכפר. הקוטג'ים שוכנים בסמוך לנהר קולן שמתפתל בנחת בכפר, והם מהמקומות המצולמים ביותר בקוטסוולדס. מוקדי עניין נוספים הם כנסיית סנט מארי וחוות דגי טרוטה שנוסדה ב-1902 ונחשבת לאחת הוותיקות מסוגה במדינה. בביבורי יש כמה בד אנד ברקפסט ומלונות קטנים למי שלא מסתפק בביקור של כמה שעות. ארוחות אפשר לאכול בפאב המקומי, The Catherine Wheel pub, ששוכן במבנה מהמאה ה-15.

איך מגיעים? תחנת הרכבת הקרובה ביותר נמצאת בקמבל (כעשרים קילומטר מביבורי), ואליה ניתן להגיע בנסיעה בשת שעה ועשרים דקות מתחנת פדינגטון בלונדון. אפשר גם להגיע באוטובוס לכפר הסמוך, סירנסטר.

בין, שווייץ
שוויץ מזוהה יותר מכל עם הכפרים ההרריים, שבתי העץ שלהם פזורים באחו ירוק עם פרות שמנמנות מלחכות עשב, וזאת על רקע התפאורה הדרמטית של הרי האלפים, אגמים ופלגי מים. העובדה שהנופים האלה מהווים את מוקד המשיכה העיקרי של שווייץ, ביחד עם היעילות של רשת התחבורה השוויצרית שמאפשרת להגיע בנוחות כמעט לכל מקום, אחראית לכך שכפרים רבים בהרי האלפים עמוסים בבתי מלון וחנויות מזכרות, ולמרות שהשקט והשלווה נשמרים, האותנטיות קצת נפגעת. אחד מהכפרים שעדיין לא נפגע מפיתוח יתר הוא הכפר בין (Binn) בדרום-מערב שווייץ.

הכפר השוויצרי בין. יערות, פלגי מים ובקתות עץ נאות | צילום: Kyle Rokos, flickr

לפני שנים החליטו תושבי הכפר הזעיר (150 תושבים בסך הכל) להימנע מפיתוח ולשמר את העמק שמסביב כפארק. היום, אפשר ליהנות בבין מתחושת כפר אותנטית שתחזיר אתכם כמה עשרות שנים אחורה. שבילי חצץ מתפתלים בין בקתות העץ המתוקות שאדניות גרניום מקשטות את חזיתן, נהר הבינה זורם בין כרי המרעה הירוקים שמלאים בפריחה צבעונית, גשר האבן העתיק שמעל הנהר משמש את מטפסי ההרים ואת העזים המקומיות כאחד, הרי האלפים מתנשאים בגאון מכל עבר והדבר היחיד שמפר את השקט הוא דנדון הפעמונים של הפרות שנשמע למרחוק. ההגעה למקום לא פשוטה, ואם כבר טרחתם להגיע כדאי להישאר כמה ימים כדי לספוג את היופי וליהנות ממסלולי הטיול הרבים שבאזור. בכפר יש כמה פנסיונים נעימים וכך גם בכפרי האזור.

איך מגיעים? בין מרוחק כשעתיים וחצי נסיעה מברן. אפשר לנסוע מציריך לבריג ומשם בשלושה אוטובוסי דואר להגיע לבין, בנסיעה שנמשכת קצת יותר משלוש שעות.

נארדן, הולנד
נארדן (Naarden) ההולנדית היא לא כפר, אלא כרך של ממש, עם יותר מ-17,000 תושבים, מה שלא מונע ממנה להיות עיירה פסטורלית ומלאת קסם. נארדן, המוקפת בתעלות, שוכנת ממזרח לאמסטרדם, באזור הט חוי המיוער, שמשמש כמקום מפלט בטבע לתושבי אמסטרדם, ויכול להוות גם יעד אידיאלי לתיירים שרוצים לבלות יום מחוץ לעיר. נארדן מפורסמת יותר מכל בחומה שמקיפה אותה – חומה מרשימה מהמאה ה-17 שצורתה כצורת כוכב בן 12 זוויות עם ראש חץ בכל קצה. אחרי שמסיימים להתרשם מהחומה נעים לטייל בין הבתים העתיקים ומלאי החן של העיירה, שיש בה גם כמה אטרקציות כמו מוזיאון המצודה ובזיליקת חרוטקרק שלה תקרה מצוירת נהדרת ומגדל שממנו נשקפים הנופים הירוקים של האזור.


תעלה בנארדן. עיירה פסטורלית ומלאת קסם | צילום: bertknot, flickr

איך מגיעים? נארדן שוכנת בנורד הולנד, באזור הט חוי שממזרח לאמסטרדם. ניתן להגיע אליה בנסיעת רכבת בת עשרים דקות מתחנת הרכבת המרכזית באמסטרדם.

ריין, נורווגיה


הכפר הנורווגי ריין. בתים צבעוניים מול הפיורד | צילום: Nelson Minar, flickr

כמו במרבית הכפרים בלופוטן, גם בריין יש בתי עץ צבעוניים, וכשמשוטטים ביניהם אפשר לראות דגי בקלה שמיובשים של מתלי עץ, מחזה נפוץ באיים. כשנמצאים בריין אסור להחמיץ שיט בריינפיורד היפה. פעילויות מומלצות נוספות הן טיול רגלי בחופים היפים, רכיבה על אופניים ודיג. בריין ניתן ללון ברורבו (Rorbu), בקתות דייגים מסורתיות שהוסבו לבקתות לינה לתיירים.

איך מגיעים? ניתן להגיע בטיסה או ברככת לעיר נארויק (Narvik) או לעיר בודו (Bodo). מנארויק ניתן להגיע לאיי לופוטן באוטובוס, ומבודו ניתן להגיע לאיי לופוטן באוטובוס, בטיסה או בשיט. בתוך האיים אפשר לנוע בין הכפרים באוטובוס או בשיט.

לה רוק גזי'אק, צרפת
מבין אינספור הכפרים הציוריים של צרפת מתבלט הכפר לה רוק גז'יאק (La Roque-Gageac) בנופיו הדרמטיים. הכפר הקטן, ששוכן בפריגור השחורה שבדרום מערב צרפת, הוא אחד הכפרים המצולמים ביותר במדינה, ובצדק. קשה לחשוב על מיקום פוטוגני מזה – הכפר בנוי על צוק נישא ותלול שלמרגלותיו זורם נהר הדורדון. חלק מבתי הכפר חצובים בצוק ואחרים שוכנים ממש לשפת המים.


לה רוק גז'יאק. חלק מהבתים חצובים בסלע | צילום: Stephane Mignon, flickr

הדרך הטובה ביותר ליהנות ממראה הכפר היא בשיט בנהר (ניתן לשכור סירות לשיט עצמי או להצטרף לשיט מודרך בסירת תיירים). לאחר מכן אפשר לטייל בין הבתים הזהובים בסמטאות הצרות של הכפר, שנדמה כי לא הרבה השתנה בו במאות האחרונות. יש הרבה מה לראות כאן: בתי מערות חצובים בסלע (troglodytes), מבנים מרשימים, כמו Le Manoir de Tarde עם המגדל העגול, והרבה גנים יפים. בקרבת מקום יש כפרים יפהפיים נוספים וטירות עתיקות.

איך מגיעים? הכפר שוכן בפריגור השחורה שברום-מערב צרפת. אין תחבורה ציבורית אליו, אבל ניתן להגיע ברכב ולחנות במגרש החנייה שלפני הכניסה לכפר.

קרדמילי, יוון
כשחושבים על כפר יווני, לרוב עולה בדמיון כפר דייגים שבתיו צבועים לבן באחד האיים או כפר הררי עם בתים מאבן צפחה בצפון יוון. אבל ליוון יש עוד הרבה כפרים נפלאים להציע. כזהו, למשל, הכפר קרדמילי (Kardamyli) שבאזור חבל מאני בדרום יוון. אזור קרדמילי, שזכה לכינוי "חוף הזהב" של יוון, מתאפיין בים צלול, חורשות ברושים ומטעי זיתים, כשברקע נשקפות פסגות נישאות. הכפר קרדמילי נמצא בליבו של כל היופי הזה, והוא מציע בתי אבן יפים, גנים פורחים, נמל ציורי, מפרצונים קסומים עם מים צלולים ושקיעות נפלאות. אפשר לבלות את היום בטיולים בחבל מאני ובפלופונס, אבל רבים מהתיירים בכפר בוחרים בחופשה עצלה של בילוי בחופים וארוחה נינוחה בטברנות המקומיות. בכפר יש כמה מלונות קטנים וכן חדרים רבים להשכרה.


הכפר היווני קרדמילי. חורשות, בתי אבן ומפרץ יפה | צילום: Harald Rossa

מיקום: הכפר קרדמילי נמצא בדרום יוון, בחבל מאני, מרחק שלושים וחמישה קילומטרים מקלמטה וכשלוש שעות וחצי מאתונה.

סנטילנה דל מאר, ספרד
התיירים מגיעים בהמוניהם לברצלונה, מדריד ואנדלוסיה, אבל רק מעטים מרחיקים למחוז קנטבריה שבצפון ספרד, שגובל באוקיינוס האטלנטי. מי שטורח להגיע לאזור מגלה את אחד האזורים הירוקים ביותר בספרד, שבו שמורות טבע נהדרות,  מערות פרהיסטוריות מרשימות וערים ועיירות מקסימות. אחת מהעיירות היפות באזור היא סנטילנה דל מאר (Santillana del Mar). קשה שלא להתפעל מהארכיטקטורה הימי-ביניימית המרשימה, מבתי האבן השמורים היטב ומהרחובות הצרים המרוצפים באבן שתנועת מכוניות אסורה בהם. בעיר יש כמה כנסיות יפות, כמו הכנסייה הרומנסקית Collegiata de Santa Juliana.


סנטילנה דל מאר. ארכיטקטורה ימי ביניימית ונופים ירוקים

בסמוך לעיירה נמצאות מערות אלטמירה, מאתרי התיירות החשובים בספרד. המערות סגורות לקהל הרחב ,אבל בסמוך להן קיים העתק של המערות שמאפשר להתרשם מהציורים הפרהיסטוריים היפים. בניגוד למצופה משמה, סנטילנה דל מאר לא שוכנת לחוף הים, אבל במרחק קילומטרים ספורים המעיירה יש כמה חופים יפים. כדאי להקדיש לסנטילנה דל מאר לפחות לילה או שניים, ואם רוצים לעשות את זה בסטייל מומלץ ללון בפראדור דה סנטילנה שנחשב לאחד מהפרדורים הטובים ביותר בספרד.

איך מגיעים? סנטילנה דל מאר מרוחקת כ-24 קילומטר מסנטנדר, העיר הגדולה באזור ובירת מחוז קנטבריה. ניתן להגיע בטיסה לסנטנדר ממקומות שונים בספרד ומשם להמשיך באוטובוס לסנטילנה דל מאר, בנסיעה שארכה כחצי שעה.

מונטפרטוסו, איטליה
באזור חוף אמלפי בדרום איטליה יש לא מעט כפרים מקסימים ועיירות נפלאות כמו פוזיטאנו, ראוולו, אמלפי וסורנטו, שחסרונם היחיד בכך שהם עמוסים תמיד בתיירים. אחד מהכפרים הנהדרים באזור שבו אפשר ליהנות לא רק מהנופים הנפלאים אלא גם משקט ושלווה הוא הכפר מונטרפרוסו (Montepertuso), ששוכן על צוק ממש מעל העיירה פוזיטאנו.
משמעות השם מונטפרטוסו היא "החור בהר". לפי האגדה, המקום בו שוכן הכפר שימש כזירת הקרב בין הבתולה מארי לבין השטן, שאחת מתוצאותיו היא החור שנוצר בהר גמברה ומהווה את אחד מסמלי הכפר.

בכפר הקטן חיים רק 900 תושבים, ועד לפני שנים לא רבות אפשר היה להגיע אליו אך ורק ברגל (כיום אוטובוס מחבר בינו לבין העיירה פוזיטאנו). כדאי להקדיש לכפר היפה כמה שעות, שבהן הפעילות המומלצת ביותר היא ישיבה בבית קפה תוך בהייה בנוף הנפלא. בכפר אין אטרקציות מיוחדות, למעט כנסיית סנטה מריה דל גרצי והמזרקה העתיקה שמרכז הכפר שמפורסמת במימיה הצלולים.


המדרגות שמובילות למונטפרטוסו והנוף הנשקף מהן  | צילום: Robbie Dale, flickr

אוהבי ההליכה ייהנו מכמה מסלולים בקרבת הכפר, ובהם שביל מפותל של 1,500 מדרגות שיורד מהכפר עד העיירה פוזיטאנו וההליכה בו מהווה סיום הולם לביקור במקום.

איך מגיעים? בנסיעה בת עשרים דקות באוטובוס ציבורי מפוזיטאנו. אפשר כמובן גם לטפס את שביל המדרגות מפוזיטאנו אל הכפר, אבל לשם כך יש צורך בכושר טוב. יש סיכוי שבדרך נשימתכם תיעצר, ולא רק בגלל המאמץ.

שוורצנברג, אוסטריה
באלפים האוסטריים יש כפרי סקי רבים מספור, ואחד המקסימים והפחות ידועים שבהם הוא שוורצנברג (Schwarzenberg) שבברגנצוולד, במערב אוסטריה. כאן לא מתהדרים באפרה סקי סוער או במפורסמים שמגיעים לגלוש, אלא ביופי עוצר נשימה, ארכיטקטורה ייחודית ואווירה מיוחדת. שוורצנברג נראה כאילו במיוחד בשבילו המציאו את גלויות התיירים – על כרי המרעה הירוקים שבחורף הופכים למדרונות לבנים ניצבים בתי עץ טיפוסיים לאזור שבחזית של כל אחד מהם יש אדניות פורחות. לכך יש להוסיף את הנוף האלפיני היפהפה, את התושבים שחלקם עדיין מתהלכים בלבוש מסורתי ואת הפרות שתוצרת החלב המשובח שלהן נמכרת במחלבות הרבות שבכפר ששמן יצא למרחוק.


שוורצנברג בקיץ. בחורף כל האזור מושלג | צילום: Böhringer Friedrich, GFDL

בעוד שבחורף אפשר ליהנות ממגוון רחב של מסלולי סקי, בקיץ אפשר ללכת בלמעלה מארבעים קילומטר של שבילי הליכה מסומנים בכל הרמות, שעוברים בין יערות, פסגות, נהרות, אגמים וחוות אלפיניות ציוריות. כיאה לעיירת סקי פופולרית, התשתיות התיירותיות בשוורצנברג מפותחות ויש בה מגוון רחב של מלונות ומסעדות.

איך מגיעים? שוורצנברג שוכנת כמאתיים קילומטר מצפון לזלצבורג. ניתן לקחת רכבת לברגנץ אולדורנבירן, ומשם להמשיך באוטובוס שיוצא בתדירות של פעם בשעה לפחות לשוורצנברג.

קוכם, גרמניה
גרמניה מפורסמת בעיירות המקסימות הפזורות לאורך
בתים ציוריים בעיירה הגרמנית קוכם | צילום: Vincent van Zeijst, GFDL


בתוך העיירה המראה מלבב לא פחות: רחובות צרים וסמטאות מתפתלות, בתים עם קורות עץ ורעפי צפחה וארכיטקטורה ימי ביניימית עם כנסיות עתיקות מרשימות. כדי סלפוג את אווירת המקום כדאי לשבת באחד מבתי הקפה או בתי היין הרבים שבעיירה. בעיירה יש מבחר גדול של מלונות ופנסיונים לכל כיס.

מיקום: קוכם נמצאת במרחק כ-90 קילומטר מדרום לבון וכ-170 קילומטר ממערב לפרנקפורט.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.