תפריט עמוד

המלצות לטיול בגאורגיה

בשנים האחרונות גאורגיה הופכת ליעד טיולים מושך, ואין פלא. הרים מלאי הוד, מטבח נהדר ואירוח חם הם רק קומץ ממה שתגלו במדינה היפהפייה הזאת, שיושבת במפגש שבין מזרח למערב

 

גאורגיה (שבעבר נקראה גרוזיה) היא פנינה חבויה לחופי הים השחור, תחובה לה בין מזרח אירופה למערב אסיה, מתחת לרוסיה הגדולה, בין טורקיה, ארמניה ואזרביג'ן. עמקים ירוקים משובצים בשטיחי כרמים, כנסיות עתיקות ומגדלי שמירה עתיקים – כל אלה ועוד מאפיינים את הנוף ההררי הנפלא של מדינה שאפשר להכתירה בקלות כאחת היפות עלי אדמות.

עד לאחרונה הייתה האופציה של חופשה בגאורגיה יעד פחות מוכר לרוב המטיילים ההרפתקניים. אבל בזכות ההרים מלאי ההוד, המאכלים הטעימים והאירוח החם של המקומיים, יותר ויותר מטיילים מנצלים טיסות לגאורגיה אם לחופשה מעניינת או להרפתקאות אתגריות בהרי הקווקז.

מנזר ג'ווארי. ההיסטוריה המורכבת של גאורגיה הותירה מורשת מרתקת | צילומים: שאטרסטוק

טיול בגאורגיה הוא מסע מרתק בחבל ארץ עם היסטוריה מעניינת ומורכבת שהותירה מורשת נפלאה. מורשת שניכרת באדריכלות המיוחדת, בקתדרלות העתיקות, בעיר המערות המופלאה ורדזיה או בעבודות אמנות, כמו למשל יצירותיו של ניקו פירוסמני (Niko Pirosmani), צייר מקומי בסגנון נאיבי שעלה לגדולה לאחר מותו.

חושבים שמדובר באיזו מדינה נידחת רחוקה מעיני הציבור? טעות. גאורגיה נמצאת לא מעט תחת אור הזרקורים הבינלאומי. דוגמה לכך היא המעצב יליד גאורגיה, דמנה וואסליה (Demna Gvasalia) שעובד עבור המותגים הנחשבים וטמנס ובלנסיאגה. והמוניטין של המדינה לא מסתיימים במסלולי תצוגות האופנה, גם המטבח הגאורגי נפוץ ומוערך ביותר מחוץ למדינה, כולל בארצות הברית.

פותחים שולחן: המטבח הגאורגי קנה לו מעריצים ברחבי העולם

אם בחרתם לנסוע ולראות בעצמכם את האוצרות המיוחדים של גאורגיה, הנה כמה אתרים מומלצים בטביליסי עיר הבירה ובערים מעניינות אחרות.

טביליסי
אם אתם טסים אל חופשה בגאורגיה, אסור לכם לפספס את טביליסי (Tbilisi), עיר הבירה של גאורגיה, הממוקמת בעמק הציורי של נהר מטקווארי (Mtkvari). העיר עדיין משקפת את מיקומה בצומת המכריע ועתיק היומין, בין אירופה לאסיה. אבל אל תתפלאו למצוא בה גם השפעה נדיבה של המאה ה-21 עם מבנים מודרניים מרהיבים, שיעורי פשיעה מינימליים ואפשרויות בידור שהולכות ומשתפרות. הכול כדי להנעים את זמנם של האורחים תוך הבנה שהתיירות הולכת לתפוס מקום חשוב בעתידו של האזור.


מבצר נריקאלה חולש על הרובע העתיק של טביליסי

טביליסי נחשבת בגאורגיה כיהלום שבכתר ולמרות היותה עיר בירה, היא מצליחה לשמור בחלק משכונותיה המקסימות על תחושה של עיירה קטנה וחביבה. לכן, כשמגיעים לטביליסי קצת מתבלבלים מבחינת המקום או הזמן.

טביליסי היא חלון ראווה אמיתי לתרבות, להיסטוריה המקומית ולאדריכלות. ומה שהכי כדאי לעשות כאן, זה ללכת לאיבוד, להגיע לבזארובה (בזאר) ההומה, למצוא את המקום הטוב ביותר לחאצ'אפורי ויין בעיר העתיקה, לטייל למבצר נריקאלה (Narikala) או לבקר בפסל קארטוילס דדה (Kartvils Deda, האם של גאורגיה) – כדי להשקיף על הנוף היפה של העיר.


חדש מול ישן: גשר על נהר מטקווארי החוצה את טביליסי

העיר העתיקה של טביליסי היא תזכורת מדהימה לעבר. זהו המקום שבו התקופה הביזנטית העתיקה פוגשת את ראשיתה של רוסיה. עם כנסיית מטחי (Metekhi), שיושבת על גבי מצוק מרשים וסביבה בתים צבעוניים שכאילו עולים מתוך מימיו של נהר מטקווארי; עם הצגת המריונטות המפורסמת בעיר של ראצו גברייאצה (Rezo Gabriadze), שמתקיימת במגדל השעון, או עם האפשרויות הקורצות לקנות איזו מזכרת מקומית נחמדה. וכאשר אתם במהלך חופשה בגאורגיה, אל תשכחו להרים את העיניים לשמיים, כי האדריכלות הגרוזינית המסורתית ידועה בגבהים שלה.

בתים ססגוניים בעיר העתיקה של טבליסי

מסטיה
במזג אויר נוח, ייקח לכם כארבע שעות לנסוע את 128 הקילומטרים שמפרידים בין מסטיה (Mestia) לבין העיר הגדולה הקרובה זוגדידי (Zugdidi), אבל ברגע שתגיעו למסטיה תרגישו שהגעתם לגן עדן הררי. עיר זו מיושבת כבר מאות בשנים על ידי הסוואנים, עם שקשור לגרוזינים אבל יש לו שפה ומטבח משלו.

מסטיה היא נקודת זינוק מעולה ליום טיול רגלי בגלל הגובה הרב שלה אי שם בהרי הקווקז. ואם יהיה לכם מזל, תוכלו להיכנס לאחד ממגדלי ההגנה העתיקים, שעומדים על תילם כבר מאות בשנים.

מגדלי הגנה עתיקים במסטיה

תלאווי
תלאווי (Telavi) מיושבת מאז תקופת הברונזה, יש בה אתרים היסטוריים רבים שנשמרו מתקופות שונות ולכן היא משמשת כמקום חשוב להיסטוריונים. היום, העיר משמשת הלכה למעשה המחוז המזרחי, קאחתי (Kakheti), ובמשך מאות שנים היא שימשה כעיר מפתח של אזור הקווקז כולו. כאן היה גם ביתו של המלך ארקל השני, שהפך אותה למרכז פוליטי חשוב במאה ה-18 ואפשר לבקר כאן בארמון שלו.

נשים בפתח בית בתלאווי. הגאורגים נוהגים לקבל את פני המבקרים בחיוך ובחום

מלבד המבנים ההיסטוריים, תלאווי גובלת בעמק אלאזני (Alazani), אזור היין החשוב במדינה, ובנוסף, הנוף של רכס הרי הקווקז הוא באמת מדהים ומיוחד במינו.

רחוב בתלאווי, מרכז היסטורי חשוב

סטפנטסמינדה
סטפנטסמינדה (Stepantsminda) קרויה על שמו של נזיר גאורגי אורתודוכסי שבנה כאן את ביתו והיא כשלעצמה אגדה הררית אמתית. היא ממוקמת בחיקם של הרי הקווקז ומובילה אליה דרך אחת בלבד, שכמעט ולא נגישה בחודשי החורף, מה שיכול ללמד על נחישותם של המקומיים…


כנסיית השילוש הקדוש. הטיפוס לכאן לא פשוט, אבל המאמץ משתלם

המונומנט הידוע ביותר בעיר הוא כנסיית השילוש הקדוש, Gergeti, שניצבת על ההר ומשקיפה לעבר העיר. טיול רגלי לכנסייה כרוך במאמץ לא קל אבל כדאי, ובמהלכו תוכלו לדמיין את העבודה הקשה שהושקעה בבניית הכנסייה במקום שכזה.

כנסיית סווטיטסקובלי במצחתה

מצחתה
מצחתה (Mtskheta) היא שיא הקסם והיופי. היא ממוקמת בנקודת מפגש של שני נהרות ומיושבת לפחות משנת 1000 לפני הספירה, מה שהופך אותה לאחת הערים המיושבות ברציפות העתיקות ביותר בעולם. כאן גם התקיימה הפעילות הנוצרית המוקדמת ביותר בגאורגיה, אשר הייתה אחת המדינות הראשונות בעולם שתושביה קיבלו עליהם את הנצרות. היום, המקום משמש כמרכז של הכנסייה הגאורגית אורתודוכסית. כנסיית סווטיטסקובלי ( Svetitskoveli) בעיר היא המונומנט החשוב ביותר במדינה מבחינה דתית. כאן תוכלו להתרשם גם מהאדריכלות הגיאורגית הישנה במיטבה.

מערות חצובות בסלע בוורדזיה

ורדזיה
אם אתם טסים אל חופשה בגאורגיה ואוהבים מערות, ורדזיה (Vardzia) בדרום גאורגיה היא עיר שממוקמת לא רחוק מהגבול עם טורקיה. ורדזיה ידועה כעיר מערות בזכות המנזר שנבנה בהר בימי המלכה תמר ב-1185. המנזר כלל כ-6,000 חדרי מערה קטנים ונועד להגן על האנשים מפני פלישות המונגולים. המערות היו מוסתרות בקומפלקס שהתנשא לגובה של 13 קומות וכלל גם כנסייה, חדר כס ומערכת השקייה, דומה למדי לשיטת הטרסות להעברת מים לחקלאות. רעידת אדמה שהתחוללה בשנת 1283 גרמה לחשיפת המערות ומוטטה את מערכת ההשקייה. היום, מנהלת את האתר קבוצת נזירים ואפשר לבקר בו תמורת תשלום סמלי.

עוד על טיול בגאורגיה

 

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...