תפריט עמוד

המטבח הנורווגי מגיע לישראל

השף אלכסנדר ברג, קפטן נבחרת השפים של נורווגיה, הגיע לארץ במסגרת פרויקט של שגרירות נורווגיה בישראל כדי להציג בפנינו את המטבח הצפוני וללמוד על המטבח הישראלי

מה אתם יודעים על מהטבח הנורווגי? מן הסתם לא הרבה, אולי שאוכלים שם הרבה דגים. ואכן, דגים מהווים חלק חשוב מהמטבח הסקנדינבי בכלל והנורווגי בפרט – יותר מ-2,600 ק"מ של חופים ומים קרים ונקיים אחראים לדגה באיכות גבוהה במיוחד. סלמון, קוד והרינג מככבים על השולחן, ולצדם אווזים, ברווזים, כבשים, גבינות עזות טעם ופירות יער.

את ניחוחות הפיורדים והטעמים המדויקים והצלולים של נורווגיה הביא לישראל השף אלכסנדר ברג, קפטן נבחרת השפים של נורווגיה, אשר בישל ביחד עם השף הישראלי מאיר אדוני בפרויקט "ערבי אוכל נורווגי". המיזם המרתק והטעים מאוד זה הוא יוזמה של שגרירות נורווגיה בישראל, חלק מפעילות השגרירות לקירוב בין העמים התרבויות. במסגרת שיתוף הפעולה יצרו שני השפים, ברג ואדוני, מנות ייחודיות, אשר כל אחת מהן נתנה פרשנות אישית לחומרי הגלם, הטעמים וטכניקות הבישול בארץ המוצא, ומעל הכל – ריחף כשרונם של השפים המובילים הללו, שפתוחים ללמוד על מטבחים אחרים ולשלב אותם במטבח שלהם.


השף הנורווגי אלכסנדר ברג. אוכל כגשר בין אנשים ותרבויות

בין השאר, במסעדת כתית של השף אדוני אפשר היה לטעום מנות מורכבות ונפלאות של השף ברג, בהן מנה של טרטר סלמון נורווגי עם קרם סלרי וואסבי, חלמון שליו, ויניגרט שמיר וטפיוקה אצות; או חזה ולב של ברווז נורווגי עם פירה ארטישוק ירושלמי, תפוח עץ ובצל כבוש. גם במסעדת המזללה של אדוני התפריט הנורווגי מככב עם מנות כמו סלט לקס בחמאת אויסטר מעושנת או קרוקט תפוחי אדמה וסלמון מעושן.

"אוכל הוא גשר בין אנשים ובין תרבויות", אומר שגריר נורווגיה בישראל, מר יון האנסן-באואר. "לאחר חודשים ספורים בתפקידי כשגריר נורווגיה, אני כבר מאוהב במטבח הישראלי. בנוסף, אני יודע שישראלים מעריכים מאוד את הסלמון הנורווגי. זו הסיבה לכך שהזמנו את אחד מהשפים הטובים ביותר שלנו, שיוכל להראות לישראלים צדדים נוספים במטבח הנורבגי בכלל ובשימוש הקולינרי בסלמון בפרט. בכך אנו מצפים לחזק את הגשר בין המדינות שלנו".

ואילו חוויות וטעמים לקח עמו השף ברג מהביקור בישראל? הוא מספר שהתלהב מאוד מביקור בשווקים ישראליים, שם התאהב במצרכים המקומיים המככבים במטבח שלנו – חלבה, לימונים כבושים, תבלינים מזרחיים, כולם מצאו מקום במזוודה שלו. מעניין איזה ייצוג יהיה להם כשיחזור הביתה והאם המנה הבאה שהוא מתכנן תשלב בין סלמון נורווגי טרי לכמון שלנו…

על דגים ומספרים 

ייבוא הדגה הנורווגית לישראל הגיע ב-2014 לשיא של 16,628 טונות. הסלמון הוא המוצר המוביל ואחריו מובילים את הרשימה הרינג ומקרל. אבל אם ב-2014 שווי הייבוא הנורווגי הגיע ל-286 מיליון שקל, הרי ש-2015 עברה את המספר הזה בקלילות, כשבחודשים ינואר עד אוקטובר יובאו לישראל דגים בשווים 301 מיליון שקל! ישראל היא השוק הגדול ביותר לסלמון במזרח התיכון, וה-16 בגודלו בעולם מבחינת הערך הכספי (נכון ל-2015).

בתמונה הפותחת: ספינת דיג בפיורד נורווגי. לישראל מגיעים מנורווגיה דגי סלמון, הרינג ומקרל בכמויות מרשימות

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.