תפריט עמוד

הכבישים הגבוהים באירופה – לגעת בשמיים

לא לסובלים מפחד גבהים: כל אחד מחמשת הכבישים הגבוהים ביותר באירופה מציע חווית נהיגה מאתגרת ומלאת ריגושים, עם נופים שיעצרו את נשימתכם ויגרמו לכם להחסיר פעימה. סעו בזהירות!

הם עוברים בין רכסי הרים מושלגים, חצובים בסלע, מתפתלים גבוה בין נופים עוצרי נשימה ומחסירי פעימה, ולא כמטפורה. הם יכולים להיות מסוכנים, אך באותה מידה מאתגרים, מסעירים, וכשמגיעים לקצה – מסחררים מרוב יופי ועוצמה. ברוכים הבאים לכבישים הגבוהים ביותר באירופה, שהפכו למסלולי חובה בקרב חובבי הרפתקאות ואתגרים, רוכבים מקצוענים ומטיילים אמיצים המעוניינים לסטות מהמסלול המתוכנן ולהתנסות בחוויה חד פעמית של שכרון חושים. כמה שיותר גבוה.

פיקו דל ולטה, ספרד
גובה: 3380 מ'
פיקו דל ולטה (Pico del Veleta), הוא מעבר הרים הממוקם בסיירה נבאדה (Sierra Nevada), רכס הרים באנדלוסיה, בין המחוזות גרנדה ואלמריה שבספרד. הכביש נבנה לאחר הקמתו של הפארק הלאומי סיירה נבאדה, והחלק הסלול, המותר לנסיעת כלי רכב, מסתיים כמה מאות מטרים לפני הנקודה הגבוהה ביותר של הרכס. הכביש המפותל, המוקף נופים פראיים של רכסים מושלגים משולבים בצמחייה ירוקה עבותה ואזורים של צחיחות מדברית, נסגר לתנועה כללית בשנת 1999 מהקטע שמעל תחנת הסקי. עם זאת, הוא עדיין בשימוש על ידי עובדי אתר הסקי, שומרי הפארק הלאומי, רוכבי אופניים והולכי רגל.

רכס סיירה נאבדה באנדלוסיה. מפסגת ולטה, השנייה בגובהה ברכס, נשקף נוף נפלא של כל האזור

מי שלא מעוניין לנהוג על הכביש המפותל, יכול להשתמש בשירותי המיניבוסים במקום, שלוקחים את המטיילים עד לעמדת תצפית מרהיבה – Posiciones del Veleta, בגובה 3,100 מ' מעל פני הים, המשקיפה על פסגות ההרים, הכפרים הלבנים של אנדלוסיה, השדות, הכרמים, מטעי הפרי והפארק הלאומי הגדול והיפה.

על הדרך: החודשים הטובים ביותר לנסיעה בכביש הם מאי עד תחילת יוני, ספטמבר ואוקטובר. אם הביקור שלכם בספרד כולל את אנדלוסיה, אל תחמיצו טיול בעיר גרנדה, ממנה ניתן להגיע לפיקו דל ולטה בנסיעה דרך הנופים הנהדרים של חבל אנדלוסיה.


פיקו דל ולטה, ברכס סיירה נאבדה שבדרום ספרד, אוחז בתואר הכביש הגבוה ביותר באירופה

קול דה לה בונט, צרפת
גובה: 2,862 מ'
קוֹל דה לה בונט (Col de la Bonette) הוא כביש לולאה באלפים הצרפתים, אחד הגבוהים באירופה. הכביש, הממוקם בפארק הלאומי מרקנטור (Mercantour National Park), מסתיים בגובה של כ-2,802 מ', אבל הצרפתים מקפידים לכלול בחישוב גם את הכביש היוצא ממנו ומטפס לפסגה, Cime de la Bonette, בגובה של 2,860 מ', כדי להצדיק את התואר "הכביש הגבוה ביותר באירופה", כפי שמכריז שלט בתחילת הדרך. למרות הגובה המסחרר, התואר הזה אינו מדויק, שכן הכביש באנדלוסיה גבוה ממנו.


קול דה לה בונט באלפים הצרפתיים. הנהיגה בכביש הזה קלה יחסית והנוף משני צדדיו נהדר

עד כמה שזה נשמע מפתיע, הנסיעה על הכביש הזה אינה קשה כפי שניתן היה לצפות. חובבי הנהיגה ישמחו לגלות שהכביש חלק יחסית, הנוף נהדר וככל שעולים גבוה יותר מבחינים בניגודיות המדהימה בין הנופים הירוקים בתחילת הדרך לאווירה השוממת, הכמעט וולקנית, בסופה. הכביש פופולארי בקרב רוכבי אופניים מקצוענים, בראשם רוכבי הטור דה פראנס, שחלק ממסלולי התחרות המפורסמת עובר בו. למי שמגיע לנקודה הגבוהה ביותר בכביש צפויה חוויה מסחררת של אחד הנופים המופלאים באירופה.

על הדרך: הכביש נפתח בין יוני לאוקטובר, והדרך הטובה ביותר להגיע אליו היא בנסיעה נעימה מניס (Nice) שבריביירה הצרפתית לעיירת הסקי בריאנסון (Briançon). אל תחמיצו ביקור בפארק הלאומי מרקנטור, אחד הפארקים היפים בצרפת.

פיתול בדרך קול דה לה בונט. למרות טענת הצרפתים, זהו אינו הכביש הגבוה ביותר באירופה

אוטצטל, אוסטריה
גובה: 2830 מ'
כביש הקרחון אוטצטל (Ötztal Glacier Road), הוא כביש גישה מעיירת הסקי האוסטרית זולדן (Sölden) שבאלפים אל הקרחונים רטנבאך (Rettenbach) וטיפנבך (Tiefenbach), שבהם אפשר לגלוש כל השנה, גם בקיץ. משני צדי הכביש, המטפס מזולדן דרך עמק רטנבאך המרהיב, זורמים מהפסגות מפלים ופלגים המתנקזים לנהר אוטצטאלר השוצף. בחלקו העליון של העמק, למרגלות קרחון רטנבאך, הכביש פונה דרומה וממשיך לטפס דרך מנהרת כביש חצובה בקרחון, שאורכה כשני ק"מ והיא הגבוהה במנהרות האלפים. הנקודה הגבוהה ביותר בכביש נמצאת בקצה הדרומי של המנהרה, משם הוא יורד לתחנת הסקי למרגלות קרחון טיפנבאך.


כביש הקרחון אוטצטל עובר בין רכסים מושלגים ומתחתיו יש עמק ירוק עם משטחי אחו ובתי חווה

רגע לפני שיורדים מהנקודה הגבוהה בכביש, כדאי לעצור ולהתבונן בנוף היפה להפליא של הרכסים המושלגים מסביב, העמק עם שטחי האחו הירוקים, בתי החווה הגדולים ועיירות הנופש השוכנות בו. זהו אחד האזורים היפים והמתוירים ביותר בטירול האוסטרי.

על הדרך: אם אתם חובבי סקי, ודאי תגיעו לאזור בחורף, אבל החודשים היפים (והנוחים) ביותר ליהנות מהדרך ומהנופים הנהדרים המקיפים אותה הם חודשי הקיץ – בין סוף יוני לאוגוסט.

הנוף הנשקף מקרחון רטנבאך

מעבר סטלביו, איטליה
גובה: 2,757 מ'
מעבר סטלביו (Stelvio Pass) הוא הכביש הסלול הגבוה ביותר בהרי האלפים המזרחיים. הכביש הדרמטי, המתפתל כמו נחש על צלע ההר, ממוקם בצפון איטליה בסמוך לגבול עם שווייץ, בין דרום טירול לחבל לומברדיה. בדומה למעברי אלפים אחרים, בתחילת הדרך ילוו אתכם נופים שופעי צמחייה, אך ככל שתטפסו גבוה, הנוף הופך לסלעי וחשוף. בניגוד לכבישים אחרים ברשימה זו, לאורך הכביש פועלים שירותי תיירות, בהם בתי מלון, מסעדות וחנויות.


מעבר סטלביו מתפתל באינספור פיתולים במעלה ההר

הכביש מארח מדי שנה את תחרות הרכיבה על אופניים ג'ירו ד'איטליה (Giro d'Italia), המקבילה האיטלקית לטור דה פראנס, ופסגתו היא הנקודה הגבוהה ביותר שנכבשה בתחרות, נכון לכתיבת שורות אלו. אלה מכם שיגיעו אל הפסגה בעת התחרות, יוכלו להשקיף על הרוכבים הנועזים המתקרבים לסוף המסלול, ועל הנוף המרהיב הנשקף ממנה. הדרך למטה, לכיוון עמק ליווינו (Livigno), היא חוויה בפני עצמה. באמצע הירידה מתגלה מפל קטן ומולו צימר מקסים המשקיף לנוף.


מעבר סטלביו בתחילת יולי, כשהשלג עדיין צובע את הנוף בלבן | צילום: will_cyclist, flickr

על הדרך: מומלץ להגיע למעבר סטלביו בין יוני לספטמבר, לאחר עונת השלגים. התחילו את הנסיעה בעיירה בורמיו (Bormio) וסיימו אותה באחד העמקים היפים באזור, וויינשגאו (Vinschgau).

מעבר אומברייל, שווייץ
גובה: 2503 מ'
מעבר אומברייל (Umbrail Pass) ממוקם בהרי האלפים, סמוך לגבול השוויצרי-איטלקי. הכביש מעל המעבר הוא הדרך הסלולה הגבוהה ביותר בשווייץ ואחד ממעברי ההרים הגבוהים באלפים. הכביש כולל כמה קטעים צרים ותלולים במיוחד, ללא קווי הפרדה, בהם רק מכונית אחת יכולה לעבור בכל כיוון ועל כן מומלץ להפקיד את ההגה בידי נהגים זהירים ומנוסים. זהו אחד הכבישים המפותלים והמרשימים ביותר בהרי האלפים, שמציע טיפוס אלפיני אמיתי. כדאי לנסוע דרך העלייה הצפונית, שעוברת דרך הכפר סנטה מריה השוכן סמוך לפסגה, ולהשקיף על הנוף הפראי של רכסי ההרים המושלגים, הגולשים אל מדרונות תלולים מנוקדים בסלעי ענק.


מעבר אומברייל. הכביש הצר, ללא קו הפרדה בין הנתיבים, מתאים לנהגים מנוסים בלבד

על הדרך: מומלץ להגיע לאזור בין יוני לספטמבר. הכביש ממוקם בקצה המזרחי ביותר של שווייץ ומשמש ככביש גישה למעבר סטלביו האיטלקי (ראו למעלה). חשוב לדעת שהכביש אינו קל לנהיגה, בשל הפיתולים והעיקולים הרבים, אך הוא מאתגר ומספק חוויה מלאת אדרנלין. ומי שצריך מנה כפולה של אדרנלין יכול לחבר בין שתי הדרכים – הדרך הזו והדרך שחוצה את מעבר סטלביו, שהן למעשה המשכה של אותה הדרך משני צדי הגבול, בשווייץ ובאיטליה.

פסגת אומברייל כפי שהיא נשקפת ממעבר אומברייל | צילום: Richard Jones, flickr

בתמונה הפותחת: הדרך המטפסת מעלה-מעלה במעבר סטלביו בצפון איטליה

לקריאה נוספת:

הפסגות הכי יפות באירופה 
הפסגות הכי יפות באירופה
את ההרים הכי מדהימים באירופה אפשר לראות בטיפוס מאתגר, בטיול הליכה קליל, מחלונות רכבת או רכבל וגם מבית קפה נעים. הנה כמה מהפסגות הכי יפות ביבשת והצעות לדרכים מגוונות לראותן

 

הדרכים היפות ביותר באירופה 
הדרכים היפות ביותר באירופה
אלפי קילומטרים של כבישים המתפתלים ברחבי אירופה מסומנים במפות כדרכים נופיות. לא תמיד הסימון מוצדק, אבל הדרכים שבחרנו כאן הן מהיפות שתפגשו ביבשת. ובנופים שכאלו, אפילו פקקי תנועה נסלחים

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.