תפריט עמוד

היכרות עם בייג'ינג – מעבר לחומה

אתרי המורשת של בייג'ינג מדהימים בגודלם וביופיים והם משתלבים היטב בעיר המודרנית, שמתחדשת ומשנה את פניה כל הזמן. מה לראות, איפה לאכול ומהם איזורי הבילויים והקניות של בייג'ינג? כל מה שצריך לדעת על טיול בבירת סין, ויש גם טיפים

בייג'ינג מציעה אתרי מורשת מדהימים בגודלם וביופיים, ולו רק בשביל שניים מהם כדאי להגיע להרחיק עד לכאן – העיר האסורה והחומה הסינית. אבל זה לא הכל, כמובן. מעבר לאטרקציות המופלאות הללו תמצאו עיר מודרנית להפליא, שמתחדשת ומשנה פניה ללא הרף, עם מגוון תרבותי מרתק. ולא שכחנו את האוכל הנהדר, ממיטב המטבח הסיני, שאפשר למצוא בכל פינה – בדוכני רחוב, במסעדות קטנות ובהיכלי פאר ענקיים.

מה כדאי לראות?
העיר האסורה – במשך כ-500 שנה נאסר על בני העם להיכנס למתחם ארמון הקיסר, וכך הוא זכה לשם העיר האסורה. העיר נבנתה בין השנים 1420-1406 על ידי הקיסר השלישי בשושלת המינג, והיא משתרעת על פני שטח ענק של 7,200 דונם ומונה 9,999 חדרים! במהלך השנים הותקפה העיר וסבלה משריפות ובזיזות, שבהן נשדדו רבים מאוצרותיה. אלו שעדיין נותרו במתחם – כלי זהב, כסף וברונזה, שעונים, תכשיטים יצירות אמנות ועבודות קדרות – מוצגים להנאת המבקרים. כיום מכונה האתר "מוזיאון הארמון" (גו גונג, Gu gong) והוא נחשב לאתר מורשת עולמית.
הגעה: העיר האסורה שוכנת במרכז בייג'ינג, בקרבת כיכר טיאנאנמן. אפשר להגיע אליה בקו מס' 1 של הרכבת התחתית, ולרדת בתחנות Tiananmen West או Tiananmen East. אפשרות נוספת היא לנסוע בקו מס' 2 של הרכבת התחתית, ולרדת בתחנת Qianmen. בנוסף, קווי אוטובוס רבים עוצרים במקום.

כיכר טיאנאנמן – הכיכר הציבורית הגדולה בעולם ומרכז העיר. בכיכר נערכו במהלך השנים הפגנות, התכנסויות המוניות ואירועים חשובים בתולדות העם הסיני, כמו הכרזתו של מאו דזה דונג על הקמת הרפובליקה העממית של סין ב-1949. בכיכר וסביבה יש בניינים חשובים – בית העם, האנדרטה לזכר הנופלים על הקמת המדינה הקומוניסטית, מוזיאון הבירה (Shou du Bo wu guan Xin guan), המאוזוליאום של מאו ובית הקונגרס (Ren min Da hui tang). הסמל המפורסם ביותר הוא השער הצפוני לעיר האסורה שעל שמו נקראת הכיכר, עליו תלויה תמונתו של מאו.
הגעה: בדומה לזאת של העיר האסורה

כיכר טיאנמן, הכיכר הציבורית הגדולה בעולם | צילום: צ'רלי פונג

פארק מקדש השמיים – פארק טיין טאן משתרע על פני 2,670 דונם במרכז העיר, ובו נמצא אחד המקדשים החשובים והמרתקים ביותר בעיר, בו נהגו הקיסרים להתפלל. בנייתו עוקבת אחר עקרונות הפנג שואי, למשל בצורת המגדלים, שהינם עגולים על בסיס מרובע – סמל לאמונה שהארץ מרובעת וגן העדן עגול. כדאי לסור אל הפארק בשעות הבוקר המוקדמות, אז ניתן לראות בו המונים מתושבי העיר המגיעים אליו להתעמלות בוקר בסגנון מקומי – מטאי-צ'י ועד ריקודים.
כתובת: הפארק שוכן בדרך Tian Tan North

ארמון הקיץ – מתחם ענק בצפון-מערב העיר, ששימש כאתר הנופש הקיצי של קיסרי שושלת צ'ינג, ומשתרע על פני קרוב לשלושה קילומטרים רבועים. בשטח נמצאים מקדשים, ארמונות, גנים ואגם גדול. הארמון נבנה לראשונה באמצע המאה ה-18, נפגע ב-1860 ושוקם בהוראתה של הקיסרית צ'ישי. הפרויקט המרכזי של הקיסרית היה ספינת שיש נייחת על שפת האגם, ששימשה כבית תה בו נהגה לסעוד. המבנה הראשי מכונה בשם הציורי "אולם נדיבות הלב ואריכות הימים". אל תחמיצו גם את "המסדרון הגדול", 700 מטר אורכו, המעוטר בציורים. כדאי לבקר גם ברחוב שוזו (Suzhou), שלאורכו חנויות ובתי תה.
הגעה: תחנת Beigongmen או תחנת Xiyuan בקו מס' 4 של הרכבת התחתית. בנוסף, קווי אוטובוס רבים מגיעים למקום.

פארק דזינג שאן גונג יואן – בעבר הפארק היפה היה הגינה הפרטית של המשפחה המלכותית. כיום מגיעים הנה רבים מתושבי בייג'ינג כדי להעיף עפיפונים, להתאמן בטאי צ'י, לשחק מה ג'ונג, לשיר ולנגן. הפארק נמצא מצפון לעיר האסורה וכולל את גבעת הפחם העשויה מהאדמה שהוצאה לצורך בניית חפיר מגן סביב מתחם הארמון. יש מכאן תצפית נהדרת על העיר האסורה.

מקדש הלאמה – מקדש בודהיסטי טיבטי, מהמקדשים היפים ביותר בעיר בייג'ין. באולם האחרון במתחם ניצב פסל בודהה שתועד בספר השיאים של גינס – כולו עשוי מעץ אלגום אחד ומתנשא לגובה של 18 מטר, ועוד 8 מטרים מתחת לאדמה. במקדש יש גנים מעוצבים ואולמות מלאים בפסלי בודהה וציורי טנגקה.
הגעה: קו מס' 2 או 5 של הרכבת התחתית, תחנת Yonghegong. כמו כן, במקום עוצרים אוטובוסים רבים.

חומת סין הגדולה. אחד הסמלים המפורסמים ביותר | צילום: סטיב המפריס

מגדל התוף ומגדל הפעמון – מגדל התוף נבנה לראשונה במחצית השנייה של המאה ה-13, אולם במרוצת השנים חרב ושוחזר שוב ושוב. במבנה המקורי, שהתנשא לגובה של 47 מטר, היו תוף אחד גדול ו-24 תופים קטנים, ששימשו לציון שעות היום. כיום נותר רק התוף הגדול. הנוף מלמעלה נהדר.
מקדש קונפוציוס – מקדש ברחוב Guozijian שנבנה בתחילת המאה ה-14 והורחב בימי שושלות מינג וצ'ינג. בחצר המקדש יש כמאתיים לוחות אבן, עליהן חקוקים שמותיהם של יותר מ-51 אלף "ג'ינשי" – התלמידים שעברו את השלב המתקדם של הבחינות הקיסריות.
הגעה: המקדש נמצא ברובע Haidian. קו 13 של הרכבת התחתית מגיע למקום, יורדים בתחנת Dazhong. כמו כן, קווי אוטובוס רבים עוצרים במקום.

מחוץ לעיר
חומת סין הגדולהחומת סין הגדולה, אחד הסמלים המפורסמים של סין, משתרעת מים בו חאי (Bo hai) בצפון-מזרח המדינה עד ללב מדבר גובי (Gobi). אורכה כולל שלוחותיה הוא כ-7,300 קילומטר, ורוחבה בקטעים מסוימים מגיע לתשעה מטרים. החומה יפה במיוחד בקטעים הסמוכים לבייג'ינג. הדרך הפשוטה להגיע אליה היא להצטרף לסיור שיוצא מכיכר טיינאנמן באוטובוס ומגיע למעבר ההרים באדאלינג (Ba da ling). קטע אחר של החומה, קצת פחות מתויר, הוא מוטייניו (Mu tian yu), שהדרך אליו עוברת בכפרים מקסימים, וקטע החומה השלישי שליד בייג'ינג הוא סה מה טאי (Si ma tai), קטע חומה שלא שופץ המאופיין בתלילות גדולה (לא בטיחותי לילדים), במרחבים פתוחים וברוגע.


החומה הסינית הגדולה

קברי שושלת מינג – כחמישים קילומטר מצפון-מערב לבייג'ינג, לרגלי הר טיאנשו (Tianshou) במחוז צ'נגפינג (Changping), נמצאים 13 קברים של קיסרים משושלת מינג (1644-1368), באתר המתפרש על פני שטח של 120 קמ"ר. קברי דינג לינג, בו קבור הקיסר האחרון של השושלת, ודג'אנג לינג, המאוזוליאום הגדול ביותר בו קבור הקיסר שהפך את בייג'ין לבירת המדינה, פתוחים למבקרים. הדרך המוליכה אל הקברים מרשימה לא פחות, והיא מכונה דרך הרוחות (שן דאו, Shen dao). לאורכה פסלי שיש של בעלי חיים, יצורים מיתולוגיים ופקידי ממשל.

איפה כדאי לאכול, לישון ולבלות?
אוכל
האוכל הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הביקור בביג'ין. בעיר יש אלפי מסעדות וכן דוכני רחוב בהם אפשר לאכול מטעמים מקומיים, לצד מאכלים שייראו מוזרים ואף דוחים לחיך המערבי. המאכל המזוהה ביותר עם בייג'ינג הוא ברווז פקינזי – ברווז צלוי, שעורו פריך ובשרו רך, חתוך לפרוסות דקות. את המעדן הזה אפשר להשיג במסעדות רבות בעיר, אבל תיירים רבים בוחרים לאכול אותו ברשת Quan Ju De, שם המנות גדולות במיוחד. בביקור בבייג'ינג כדאי לבקר לפחות פעם אחת במסעדה שמתמחה במטבח קיסרי, המטבח העילי של סין. המאכלים הללו עשויים מחומרי הגלם המשובחים ביותר ומוגשים בצורה אסתטית ומרשימה (והמחיר בהתאם). לארוחה זולה וטעימה כדאי לאכול דים סאם, כיסונים הממולאים במגוון מילויים, צמחוניים או בשריים. כדאי לבחור במסעדת דים סאם בה יושבים הרבה מקומיים, מה שמבטיח לרוב טריות ואיכות. מי שמתגעגע לאוכל מוכר, ישמח לשעת שבבייג'ינג יש לא מעט מסעדות שמגישות אוכל מערבי, וכן לא מעט רשתות מזון מהיר מקומיות ובינלאומיות.

קניות
סין היא בית החרושת הגדול בעולם, ובהתאם לכך אפשר למצוא בה הכל מכל, ובמחירים מצחיקים. יש בעיר שפע של קניונים מודרניים, עצומים בגודלם. אחד המרשימים שבהם הוא Shin Kong Place, המתפרש על עשר קומות ובו 938 חנויות, בעיקר של מותגים בינלאומיים, כמו ארמאני, דיור וגו'צי, ואפילו סניף של מעדניית פושון הצרפתית. אבל חווית הקנייה האמיתית בבייג'ינג מתרחשת מחוץ לכתלי הקניונים – בשווקים. השווקים של בייג'ינג הם חוויה שאין להחמיצה גם אם אין בכוונתכם לקנות דבר. יש בעיר עשרות שווקים, עם המעניינים שבהם אפשר למנות את שוק הפנינים, בו נמכרים מוצרים סטנדרטיים כמו בגדים, תכשיטים, שעונים ומוצרי חשמל, לצד קומה שלמה שמוקדשת לפנינים מסוגים שונים. שוק פנג'יאוון הוא אחד האתרים הכי מתוירים בעיר, וההתמחות שלו היא בעתיקות ומזכרות למיניהן, כולל פסלי בודהה מנחושת וחפצים מימי מהפכת התרבות. שוק המשי מציע, לצד עבודות משי נהדרות, גם חיקויים זולים של מותגים שונים.


מקדש השמיים, מהחשובים והמרתקים בעיר | צילום: Saad Akhatr, flickr

בילויים
בייג'ינג מציעה למבקרים בה חיי תרבות ובידור עשירים, ממועדונים וברים ועד מופעים הקשורים לתרבות הסינית. האופרה הסינית הוא משהו שכדאי לחוות לפחות פעם אחת. סביר להניח שלא תבינו דבר, אבל את ההופעה, המוזיקה והתלבושות הצבעוניות לא תשכחו במהרה. האופרה המסורתית עורכת זמן רב ואפשר להסתפק בהחלט בהופעות לתיירים הנערכות לרוב ב- Li Yuan Theatre שבמלון Qian Men. עוד ענף שסין מצטיינת בו במיוחד הוא האקרובטיקה. נערות גומי, 12 ילדות שרוכבות על זוג אופניים אחד, ילדים קטנים שמקפלים את גופם לחצי ונדחסים לתוך צינור – את המופעים שנמצאים על הגבול שבין המדהים לביזאר ניתן לראות מדי ערב בבייג'ינג. אחד המקומות המומלצים לצפייה במופעי אקרובטיקה הוא Chaoyang Theatre. לבילוי קצת יותר מעודכן כדאי ללכת לאזור האמנת 798, שבנוסף להיותו אזור מצוין לקניות, יש בו גם הרבה בתי קפה וברים שבהם מבלים הבליינים הכי מעודכנים של העיר. אזור בילויים אופנתי נוסף הוא Nanluoguxiang, שבו יש הרבה ברים חמימים, מסעדות ובתי קפה. מבחר גדול של ברים ומועדונים יש גם באזור Sanlitun, הפופולרי בקרב מקומיים ותיירים כאחד.

לינה

בייג'ין מציעה מגוון רחב מאוד של אפשרויות לינה – מאכסניות זולות ועד למלונות פאר. רוב הרשתות המערביות הגדולות מיוצגות כאן, ואפשר להזמין חדר בהילטון, פארק פלאזה או ריץ' קרלטון ועוד. אבל למי שמחפש קצת יותר אופי (ולרוב גם מחירים נוחים יותר) יש אופציות נוספות. למטיילים בתקציב מוגבל כדאי לבחון אפשרות ללון באכסניה. שתי אכסניות מומלצות הן Leo Hostel ליד כיכר טיאנמן, עם צוות דובר אנגלית ואווירה נעימה וידידותית (יש להזמין מקום זמן רב מראש) ו-Sleepy Inn Downtown Lakeside, ששוכנת על גדות אגם שיהאי היפה, באזור ששומר על צביון מסורתי. אופציה אחרת, יקרה בהרבה, היא הקומונה ליד החומה הגדולה (Commune by the Great Wall) – מתחם שמשקיף לחומה הסינית וכולל וילות מבודדות, שכל אחת מהן עוצבה על ידי ארכיטקט אחר. השם "קומונה" מתייחס לעובדה שהוילות מחולקות לארבעה עד שישה חדרים, והאורחים חולקים חלל מרכזי ומטבח משותף. עוד אפשרות לינה ייחודית באזור החומה הסינית היא Red capital ranch, מתחם של בתי חווה עם נוף משגע לחומה ולהרים (סגור בחודשי החורף). המלצות נוספות על מקומות לינה בבייג'ינג תוכלו למצוא בכתבה הבאה.

העיר האסורה. המתחם הענק מכיל 9,999 חדרים | צילום: Saad Akhatr, flickr

כדאי לדעת:- טיפים מועילים
טיפ קניות
רוכלים סינים מחליפים לעתים סחורה רגע לפני שהם מגישים אותה ללקוח. לפני שאתם ממשיכים בדרככם, בדקו האם קיבלתם את מה שקניתם.

טיפ בריא
לשמירה על כושר ולהימנעות מהפקקים כדאי לנוע ברחבי העיר באופניים. אופניים הם אמצעי תחבורה מקובל מאוד בבייג'ין ויש בה גם שבילי אופניים רבים. הנסיעה באופניים היא גם דרך נהדרת להכיר את שכונות החוטונג המסורתיות. אופניים ניתן לשכור ברבים מבתי המלון וכן בחנויות ברחבי העיר.

טיפ שפה
רוב הסינים אינם דוברים אנגלית, ובכלל זה העובדים בשירותי התיירות. עם זאת, בפארקים בערים הגדולות מתכנסות פעם-פעמיים בשבוע קבוצות של סינים שרוצים לתרגל את האנגלית (מקומות ההתכנסות נקראים English Corners). בכל בוקר בקשו מפקידי הקבלה שיכתבו לכם בסימניות סיניות את יעדי הטיול לאותו היום כדי שתוכלו להראותם למקומיים בשעת הצורך.

לקריאה נוספת:

בייג'ינג - אתרי חובה
בייג'ינג – אתרי חובה
העיר האסורה, המוזיאון הלאומי של סין, מקדש קונפוציוס ועוד מבחר אתרים שלא כדאי להחמיץ בביקור בבייג'ינג

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.