תפריט עמוד

החלטה על שימור חוף הבונים

הוועדה לשמירת הסביבה החופית החליטה לאפשר את קיומו של חוף רחצה בחוף הבונים אך לא אישרה בשלב הזה את תוכניות הפיתוח בחוף, הכוללות בניית מבנים ומתקנים שונים בהיקף של מאות מ"ר והקמת חניון ענק לכלי רכב

הוועדה לשמירת הסביבה החופית החליטה לאפשר את קיומו של חוף רחצה בחוף הבונים אך לא אישרה בשלב הזה את תוכניות הפיתוח בחוף, הכוללות בניית מבנים ומתקנים שונים – מסעדות, שירותים, מזנונים, מרכז הדרכה, קיוסקים, מחסנים, משרדים ומבנים נוספים – בהיקף של מאות מ"ר, וכן הקמת חניון ענק למאות כלי רכב. תוכניות אלה יבחנו מחדש. את הבקשה לבנייה המאסיבית בחוף הגישו משרד התיירות והמועצה האזורית חוף כרמל.
המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע העלו בדיון הצעה נגדית להרחיב את שמורת הטבע במקום, אולם הצעה זו נדחתה ברוב של 8 מול 6, כאשר רשות הטבע והגנים נמנעה, כלומר לא תמכה בהצעה להרחבת שמורת הטבע.
מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה להחלטה: "התוכנית לפיתוח בחוף הבונים היא בעייתית ביותר והיא עלולה לגרום לפגיעה בערכי הטבע והנוף שבמקום, ולכן הוועדה החליטה לא לאשר נכון לעכשיו את הבקשה לפיתוח ולבחון את נושא הפיתוח בחוף מחדש. החששות שלנו לגבי הפגיעה בחוף קיבלו ביטוי בהחלטת הוועדה וכאמור הפיתוח לא אושר לעת עתה והוא יידון בהמשך בנפרד. צר לנו כי דווקא רשות הטבע והגנים לא תמכה בהצעה להרחיב את שמורת הטבע והעדיפה להימנע ".
המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע טוענות כי יש להשאיר את החוף במצבו הנוכחי, טבעי ככל שניתן, ובמקום לאשר בו הקמת מתקנים ומבנים שונים, יש לפתח את שני החופים שמדרום וצפון לו – דור ונווה ים. התנגדות המשרד להגנת הסביבה מצורפת למעלה. לטענת החברה להגנת הטבע, באמצעות פיתוח שני חופים אלה ותגבור האכיפה בחוף הבונים, יהיה אפשר להשאיר את חוף הבונים טבעי ועל ידי כך לשמור על ייחודו ועל ערכי הטבע והנוף שבו.

ביום רביעי 24.6, עומדת הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) להכריע בנושא עתידו של חוף הבונים – האם להשאיר אותו טבעי, כפי שמבקשים בחברה להגנת הטבע ובמשרד להגנת הסביבה, או לאשר בו בנייה בשני מוקדים שונים, כפי שמבקשים המועצה האזורית חוף כרמל, משרד התיירות ורשות הטבע והגנים: המוקדים כוללים מרכז הדרכה, מרכז מידע, קיוסק, מחסן ומשרד בהיקף כולל של 180 מ"ר, פרגולה בגודל 50 מ"ר, וכן מסעדה ומזנון, שירותים ,מקלחות, מחסן ומשרדים בהיקף בניה של 240 מ"ר, פרגולה בגודל 100 מ"ר והקמת חניון ל – 760 כלי רכב.
המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע מתנגדים לבנייה וטוענים כי יש להשאיר את השטח טבעי ובמקום לאשר בו תוספות של בנייה, יש לפתח את שני החופים שמדרום וצפון לחוף הבונים – דור ונווה ים ולהגביר את האכיפה כדי לשמור על ערכי הטבע בחוף.

לדברי משה פרלמוטר, רכז החופים והים של החברה להגנת הטבע, "הדרך היחידה להבטיח את שימור ערכי הטבע והנוף בסביבה חופית שבאזור הבונים, היא להותיר רצועת חוף טבעית, באורך של כ – 5.5 ק"מ בין נווה ים לדור, ללא כל מוקדי בינוי או חופי רחצה מפותחים נוספים על הקיים היום. פיתוח והרחבה של החופים בנווה ים ודור, יביא בסופו של דבר למשיכת קהלים גדולים אשר מבקשים להשתמש בנגישות נוחה לחופים ובאפשרויות מגוונות בחוף, כולל לינת לילה. אנו סבורים כי את השטח המוצע כרגע לחוף רחצה חדש ולשמורת טבע (המוקד הצפוני), יש לקדם כשמורת טבע בלבד. כך ניתן יהיה באמת להגן עליו, לא בדרך של הסדרה לשירותי חוף אשר אגב כך, תנסה ללא הצלחה לשמר את ערכי הטבע, אלא בדרך של הקניית הייעוד הנכון לשטח זה והוא – שמורת טבע."
בהתנגדות המשרד להגנת הסיביב נכתב:
"את קטע חוף הבונים צריך לשמר ואף להרחיב כ"שמורת טבע נטו" ובכך תושגנה שתי מטרות עיקריות:
קיום של לפחות שמורה אחת בקטע זה שכל עניינה שמירת טבע ונוף טבעי כערך מדעי/חינוכי . אין חולק על כך שחוף הבונים הוא שטח חוף מתאים ביותר לשמש כ"שמורת טבע נטו".
קיום דירוג רמת פיתוח ושונות מובהקת בין החופים שיבטיח היצע מגוון לציבור שיוכל לבחור בכל עת אם ללכת לשמורה שכל מטרתה שמירת טבע או לחוף שיש בו רכיבי פיתוח ובילוי.
המבחר יתרום הן לאוכלוסיה המקומית שמבקשת שימור מירבי של אתר טבע ייחודי לאזור שלהם והן לנופשים ותיירים שמחפשים מיגוון פעילויות כולל חוויה של שהייה בשטח טבע "בתולי" שהופכת לנדירה יותר ויותר במדינה בכלל ובאזור החוף בפרט.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.